Lähettäjä: Veeras
Päivämäärä: 31.12.24 10:57:38
"Ajattele vaikka, että jalat on tehty kävelyyn ja on etuoikeus olla niin terve, että pystyy kävelemään. Omaa asennetta muuttamalla voi muuttaa paljon."
TÄMÄ NIIN SATA KERTAA!!!
Mä sairastuin me/cfs ja POTSiin reilu 3v sitten. 2,5 vuotta meni sängyssä, en voinut olla kuin pari minsaa pystyssä kerralla enkä kovin montaa kertaa vuorokaudessa sitäkään. Olin kipeä koko ajan, koska kaikki oli rasitusta (esim puhuminen, nauraminen, suihku jne) joka aiheutti kovat PEM-oireet. Pahoinvointia, päänsärkyä, flunssan kaltaiset oireet päällä liki jatkuvasti.
Sitten löytyi lääkitys, jonka avulla alkoi viime keväänä olo kohenemaan. Sieltä sängyssä vieteityistä vuosista oon nyt siinä pisteessä, että voin ratsastaa tunnin (suht kevyesti toki vielä, jos isoliikkeinen hevonen, mutta PYSTYN silti!!!), pystyn käymään kävelylenkillä!!! Joulupäivänä tein uuden ennätyksen, 4,17 km. Se tuntuu ihan mahtavalta! Nastat kenkiin ja menoksi. On aika iso etuoikeus sekin, kun tuntee pakkasen kasvoillaan, vesisateen tai auringonpaisteen. 2,5v ilman kunnon ulkoiluja saa nimittäin kaipaan ihan mitä tahansa keliä, kunhan pääsisi ulos.
Mulla on selkä rikki ja joudun käyttään kyynärsauvaa kävellessä, ja jos kävelen liikaa asfaltilla, kipeytyy selkä kyllä. Mutta siitä huolimatta käyn kävelemässä. Lepopäiviä on pakko pitää, eikä voi kovin paljoa samana päivänä tehdä, mutta PYSTYN. En minäkään aiemmin tuon selän takia tykännyt kävellä. Mutta kyllä kummasti muuttui suhtautuminen vuodelevossa. Toisaalta, nyt kun oli pakko totutella oikeasti ihan nollasta liikkumiseen uudelleen tosi varovasti, ei ole tullut tehtyä ylilyöntejä ja silloin selkä saanut myös rauhassa tottua liikkumiseen, eikä se kipeydy enää yhtä helposti kuin aiemmin siitä liikkumisesta. Alkuun mun kävelyt oli lyhyitä sieniretkiä eli hissukseen liikkumista, nyt pystyy jo mulle suht reippaasti meneen.
Oikeasti, suhtautumistaan asioihin voi muuttaa. Se myös kannattaa, etenkin kun on terveydestä kyse. Tsemppiä!!
|