Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   30.12.24 23:03:42

Onko kokemusta tästä kiusasta? Minulla TSH oli 4,5 oirelista kattavasti kaikki. Taustalla on vakava raudanpuute, mutta se on korjattu infuusiolla vuosi sitten. Oireet helpottivat hetkeksi, mutta nyt sama tauti vaivaa taas, sillä erotuksella, että ferritiini on 40-50 välillä ollut joka mittauksessa ja anemiaakaan ei nyt ole.

Lääkäriin kai tässä mennään, luultavasti useampi viitearvojen ylitys tarvitaan, kun ei tuon isompi ole. Kannattaakohan jotain muuta vielä tutkia? Mitään syytä masennukseen tai psyykkisen puolen oireiluun ei ole, mutta kunnossakaan en koe olevani.

Re: Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Lähettäjä: Toinen ... 
Päivämäärä:   30.12.24 23:16:09

Todennäköisesti oireilet sitä raudanpuutetta edelleen. Matalathan nuo arvot on!

Päivämäärä:   30.12.24 23:37:51

Mulle on kirjattu tietoihin, että voin saada uuden infuusion, jos ferritiini on alle 15 ja tulee anemia. Edellisen infuusion sain, kun ferritiini oli 1 ja hemoglobiini alle 90. Oireet ovat tällä hetkellä lähes yhtä pahat, en enää selviydy itse päivittäisistä pakollisista asioista.

Päivämäärä:   31.12.24 13:18:02

Onkohan kellään kokemuksia, nostan vielä. Tuo vähäinen TSH nousuhan voi johtua myös siitä raudanpuutteesta ja siitä, että sen (ja muiden vitamiini- ja hivenainepuutosten) on annettu jatkua useampia vuosia, vaikka olen hakenut apua. Olen pillerini tunnollisesti syönyt ja käyttänyt niihin varmasti tuhansia euroja rahaa. Pelkkä rautalääkitys maksaa 2€/ päivä ja muut vitamiinit päälle. Imeytyminen vain ilmeisesti on olematonta. :(

Suolisto on tähystetty edestä ja takaa, kameraendoskopia tehty, koepaloja otettu, mutta mitään yksittäistä selittävää syytä ei ole.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.12.24 13:52:56

Vajaatoiminta väsyttää. Miehellä on ja oli outoa väsymystä ja keskittymisvaikeutta vaikka kilppariarvot ei olleet kovin paljon pielessä. Arvot laski lisää ja sai lääkkeet ja vösymys yms oli pois parissa päivässä .

Lähettäjä: Zen 
Päivämäärä:   31.12.24 14:09:28

Ota jodia. Lugolin tippoja, tosin aloita pienellä määrällä.

Päivämäärä:   31.12.24 17:46:41

Mulla on uupumus sillä mallilla, että en kohta saa hoidettua enää pakollisia asioita. Jos masennus tuntuisi siltä, että seisoo autiomaan laidalla, eikä horisontissa näy mitään, niin minusta tuntuu, kuin seisoisin autiomaan laidalla, mutta taivaanranta on täynnä asioita. En vain millään pysty rämpimään niiden luo. Ja jos jotain saavutan, niin se tuo kyllä mielihyvää. Enimmäkseen en kuitenkaan vaan yksinkertaisesti jaksa tai muista.

Lähettäjä: Toinen samanmoinen 
Päivämäärä:   31.12.24 18:33:41

Täällä Hei sama kuuloinen tilanne! T4 oli vielä viitteissä alarajalla, TSH oli vähän yli viitteen. Järjetön väsymys, enimmäkseen fyysinen, aivosumua, muisti vaikeuksia, palelua, hiuksia lähtee.

Ferritiini oli vuosi sitten 12, nyt 62. Hemoglobiini on ollut aina hyvä, nyt 146.

Työterveyslääkäri on sitä mieltä että keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Kolm

Sain lähetteen uuteen verikokeeseen. Sen jälkeen katsotaan uudelleen.

Päivämäärä:   31.12.24 20:50:03

Palelu on ihan järkyttävää. Häiritsee nukkumista. Raajoissa verenkierto olematonta, aina kylmät kädet ja jalat, ihan sama miten pukeutuu tai liikkuu tai kääriytyy peittoihin. Hiukset olen leikannut siiliksi, kun en jaksanut enää kerätä niitä suihkun jälkeen lattiakaivosta. Muutkaan karvat eivät kasva, ei ole kulmia tai ripsiä. Toki ainoa riemu, ettei ole säärikarvojakaan. Tosin sääret on turvonneet, ettei niitä tee mieli esitellä. Painoindeksi on vielä normaalin puolella, mutta painoa on tullut joku 5-6kg lisää vuodessa, vaikka syöminen ei ole mainittavasti muuttunut. Ehkä makeaa on mennyt enemmän, mutta ruokaa kyllä vastaavasti vähemmän, kun nieleminen on epämiellyttävän tuntoista. Etenkin lämpimät ruuat tökkii kaikki.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.12.24 21:00:59

Jo mainittujen lisäksi aivosumu. Silloin yrittää tehdä vaikka mitä, mutta tuntuu ettei mitään saa aikaiseksi eikä aivot vaan pysy perässä. Ja aiheuttaa alkuraskaudessa isompaa keskenmenon riskiä ja muutoinkin hedelmällisyysongelmia (mutta ei suoraa lapsettomuutta, kuten joillekin kilppari vajiksille on virheellisesti kerrottu), arvojen olisi hyvä olla lasta yrittäessä alarajoilla (näin minulle ohjeistettiin).

Ihokarvoja ei ole kunnolla koskaan ollutkaan. Ehkä teininä-parikymppisenä jonkinlaiset, mutta harveni pois. Kulmat on. Hiukset on ollut todella paksut, nykyään ihan lirut, mutta epäilen ettei kilppari vaikuta kun hiukset alkoi tippua pari vuotta sitten kun jätin e-pillerit.

Niin ja kuukautishäiriöt. Mulla oli silloin aikoinaan ennen e-pillereiden aloitusta 2 vk välein kuukautiset, vuoropäiviä 7-10. Muuta selitystä ei löytynyt kuin kilppari, joka oli kyllä arvoiltaan hyvä. Mutta se-pillerit sen takia silloin aloitettiin.

Nivelkivut ajoittain. Sormissa, ranteissa, polvissa. Kylmä herkemmin ja muutenkin huono ääreisverenkierto.

28 vuottako ollu kaverina tämä jos laskin oikein, tuli lapsena 1-tyypin diabeteksen kylkiäisenä (hyvin tyypillistä).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.25 00:11:18

Onko munuaiset varmasti kunnossa? Verensokeri?

Päivämäärä:   1.1.25 14:22:16

Munuaisarvoja ei ole otettu. Verensokeri sormenpäästä 6,1 paasto. Mulla lähtee paastoarvo tosi helposti nousemaan liian pitkällä paastolla. Pitkäsokeri 28, joten sen puolesta pitäis olla ok.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   1.1.25 14:41:34

Ei maksa rauta noin paljoa kyllä. Veikkaan että olet yrittänyt syödä jotain Sideralia kun noin kallis on? Aika harvalla se nostaa ferritiiniä. Poikkeuksia on, mutta oikeesti harvalla.

Jos maha ei kestä rautaa, sun pitää totuttaa se siihen. Ei mitään isoja annoksia kerrallaan, vaan pienellä aloitat. Esim. Ferrodania saa 50 mg tabletteina, ne vielä puolitat. Eli kerralla aluksi 25 mg. Nostat vasta sitten, kun ei tule yhtään mahaoireita enää. Tarvittaessa välipäiviä jos on helpompi niin.

Itsekin totutin oman (todella sekaisin menevän) mahani tällä tyylillä rautaan useiden kuukausien aikana. Nyt ei ole enää MITÄÄN mahaoireita vaikka syön 180 - 240 mg joka päivä.

Vaihdoin Ferrodanin Vitatabs rauta + C -valmisteeseen. Niitä sitten 2-3 kpl päivässä. Arvot nousee kohisten.

Onhan kuukautiset minimoitu tavalla tai toisella? Jos ei, niin se nyt ensin kuntoon.

Ja tuo 40-50 ferritiini EI OLE vielä edes hyvä, se on juuri ja juuri vakavan raudanpuutteen alarajan (30) yläpuolella!!!! Se pitäisi saada vähintään sataan _ja myös pitää se siellä_.

Kun saisit rauta-arvot oikeasti kuntoon, niin tuo vajaatoimintakin todennäköisesti helpottuisi ihan itsestään. Mulla kävi samoin. Kilppariarvot alkoi normalisoitua heti kun rautatasot alkoi olla 70 ja yli.

Päivämäärä:   1.1.25 15:21:50

Mulla on taustalla suolistosairaus ja osa ohutsuolta sekä vatsalaukku poistettu. Siksi imeytyminen ei ole normaalia ja en uskalla vaihtaa rautavalmistetta, käytän nyt Puhdistamon tripla rautaa 2 kapselia /vrk, eli annos on 100mg/vrk. Välillä joudun pitämään taukopäiviä vatsan vuoksi. Sideralia kestän myös, mutta se on todella kallis. Ferrodan aiheuttaa minulle voimakasta pahoinvointia. En toki voi oksentaa kuin ihan äsken syödyn ruuan (kun sitä vatsalaukkua ei ole), mutta jatkuva pahoinvointi vaikuttaa kaikkeen muuhun elämiseen niin, että se on kestämätön oire.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.