Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asunto luottotiedottomana

Lähettäjä: tuuli 
Päivämäärä:   30.12.24 19:06:56

Otsikossa kysymys. Miten ja mistä olette löytäneet asunnon vuokralle, jos luottotiedoissa on sanomista? Ymmärrän ilman muuta vuokranantajan näkökulman, mutta kohta alkaa olla jo melko toivoton olo kanssa, löydänkö mistään kotia. Vuokrarästejä ei ole koskaan minulla ollut.

Re: Asunto luottotiedottomana

Lähettäjä: Teppo 
Päivämäärä:   30.12.24 19:15:36

Laitoin muutamasta kiinnostavasta asunnosta viestiä ja kerroin suoraan, että luottotiedoissa on häikkää, mutta ei ole vuokrarästiä ja pyydetty takuuvuokrasumma löytyy.

Yksi vastasi takaisin, että ei ole heille ongelma, kun ei ole vuokrarästejä, sovittiin asunnon katsominen ja nimet paperiin. Olen kiitollinen yhä siitä luottamuksesta (koska asunnon vuokraaminen on muutenkin jo riski, luottotiedottomalle vielä suurempi, mutta työntekoonhan se ei vaikuta), se asunto oli aivan ihana ja harmitti, kun jouduin siitä luopumaan uusien työkuvioiden takia.

Eli ei se auta kuin kysellä, kaupungin asuntoja voi olla helpompi saada kuin yksityisiä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.12.24 20:31:31

Helpommin saa kun tosiaan heti kättelyssä ihan itse kertoo että luottotiedot ovat menneet.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   30.12.24 20:52:43

Kerro rehellisesti, mutta ilman mitään itkuvirsiä ja varsinkaan älä käytä termiä nuoruuden typeryys. Jos syypäänä oli poikakaveri, älä mainitse sitä, kyse on kuitenkin vain huonosta valinnastasi.

Vähintään 2 kuukauden vakuus pitää löytyä rahana, älä edes yritä Kelan vakuutta.

Lähettäjä: tuuli 
Päivämäärä:   30.12.24 20:56:01

Olen toki kertonut jo heti hakemuksessa rehellisesti tilanteeni. Päivittäin teen useita hakemuksia. Yksi esittely oli, ja omistaja sanoi, että hän on valmis vuokraamaan. Tästä kieltäydyin itse muista syistä. Sen jälkeen on tullut hylkyä vain koko ajan ja alkaa usko mennä. Pitää vain toivoa, että tulee samankaltainen kuin tuo yksi vuokraaja oli ja kuten teille muillekin kohdalle sattuneet. <3

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   30.12.24 21:01:06

Kuntien/kaupunkien asunnoissa voi vaatimuksena olla 3 kk takuu jos luottotiedoissa merkintä. M2 kodeilta oletko kysynyt.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   30.12.24 21:05:39

Kunnilla riippuu velasta ainakin täällä. Meillä edellisessä vaadittiin 2kk, muutettiin toiseen reilun vuoden päästä niin 1kk riitti kun meillä oli jo näyttöä ja ne sanoi suoraan ekaan myös että on 1-3kk riippuen määrästä ja onko aikaisemmin asunut jo heillä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.12.24 21:38:19

"Kieltäydyin itse"

Beggars can't be choosers.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.12.24 21:41:43

Jos kerran vuokran aiot maksaa niin tarjoa erillistä sopimusta missä lupaat muuttaa välittömästi pois jos vuokra jää maksamatta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.12.24 21:43:23

Sekä kunnalta että läheiseltä takaus.

Lähettäjä: HN 
Päivämäärä:   30.12.24 21:45:33

Yleensä luottotiedottomat haluais sinne samaan asuntoon ottaa kissan, koiran, kanin ja poninkin.

Ei varmaan olis ollu varaa valikoida. Sen otat, minkä saat ja hoidat raha-asias kuntoon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.12.24 21:50:53

No samalla tavalla sinä saat asunnon kuin olit jo saamassa. Ei niitä laupiaita vuokranantajia kuitenkaan määräänsä enempää ole, joten ehkä ei kannata valikoida.

Lähettäjä: Walzer 
Päivämäärä:   30.12.24 21:53:23

Jos mahdollista niin hanki suosituksia edellisiltä vuokranantajilta. Henkilötakaaja (jolla on puhtaat luottotiedot) on myös plussaa.

Vuokranantajan pitää arvioida onko sinulla riittävät tulot vuokranmaksuun, eli kerro avoimesti missä olet työssä ja paljonko on palkka. Valmistaudu myös kertomaan elämäntilanteestasi muutenkin. Avoimuus on valttia, etä häviä mitään salailemalla.

Nuo aikaisemminkin jo mainitut syyt luottotiedottomuuteen "nuoruuden hölmöilyjä" ja poikaystävän syy" on kuultu liian moneen kertaan. Itseäni vuokranantajana kiinnostaa enemmän se miten vuokralainen aikoo saada luottotiedot puhtaaksi, ja miten mahdolliset ulosotot tai muut velvoitteet kuten vaikka elatusmaksut vaikuttavat vuokranmaksukykyyn.

Lähettäjä: ex- luottotiedoton 
Päivämäärä:   30.12.24 23:16:31

”Beggars can't be choosers.”

Tämä on totta. Luottotiedottomalle on vaihtoehtoja, mutta ei varaa nirsoilla. Olen itse luottotiedottomana ollessani vuokrannut useammankin asunnon, ja saanut ne niin, että kerron rehellisesti heti kättelyssä mikä tilanne on. Tosin minua on auttanut se, ett kykenin pitämään kotivakuutuksen UO-n aikanakin, ja se, että velat eivät ole asumiseen liittyviä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.12.24 23:21:20

Minne luottotietosi ovat menneet? :O Minun luottotietoni löytyvät osoitteesta
https://www.asiakastieto.fi/omatieto/fi/omien-tietojen-tarkastus

Lähettäjä: FF 
Päivämäärä:   31.12.24 01:55:18

Yksityisiltä vaikeinta saada asuntoa. Helpointa saada asunto kunnalta/kaupungilta, seurakunnalta tai isoilta vuokra-asuntofirmoilta (Sato, Lumo ja mitä näitä nyt on).

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.12.24 05:45:52

Voisin hyvinkin vuokrata luottotiedottomalle, mutta tällöin haluaisin suositukset edelliseltä vuokranantajalta.

Lähettäjä: | 
Päivämäärä:   31.12.24 05:54:22

"Voisin hyvinkin vuokrata luottotiedottomalle, mutta tällöin haluaisin suositukset edelliseltä vuokranantajalta."

Eivätkö aikuiset ihmiset ihan oikeasti ikinä ymmärrä, että KAIKILLA ON LUOTTOTIEDOT? Mikä siinä on liian haasteellista?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.