Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaikein asia yksin elämisessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.24 17:59:28

Minulle se on ehdottomasti lakanoiden viikkaus.

Mikä sinulle?

Re: Vaikein asia yksin elämisessä

Päivämäärä:   30.12.24 18:01:35

Painajaisen jälkeen nukahtaminen. Muutenkin se, jos yöllä kaipaisi lohdutusta tai tukea.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   30.12.24 18:02:26

Asun 2 lapsen ja miehen kanssa ja yksin viikkaan lakanat edelleen...

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   30.12.24 18:02:36

Joskus kun tarvitsee apua ääritilanteessa, ei sitä saa.
En tarkoita arjen apua vaan poikkeusapua.

Itsellä näitä on ollut 15 vuoden aikana 3 tapausta eli ei kovin usein mutta kuitenkin. Liittyneet sairastapauksiin, itseni tai lemmikin.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   30.12.24 18:05:49

Kotiin meneminen ja siellä oleminen yksin pimeällä pelottaa.

Lähettäjä: Vuohi 
Päivämäärä:   30.12.24 18:06:33

**: liittyy asiaan miten?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   30.12.24 18:09:01

Selän rasvaaminen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   30.12.24 18:10:58

Vuohi, Entäs sun kommentti? Samat takas.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   30.12.24 18:22:46

Yksin asuminen passivoittaa.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   30.12.24 18:24:02

Kun on niin sairas tai loukannut itsensä siten, ettei pysty itse ajamaan lääkäriin/päivystykseen tai kotiutuu leikkauksesta, jonka jälkeen tarvitsee toisen apua. Tässä siis kyse sellaisista tapauksista, joissa ei kuitenkaan ylity kynnys ambulanssin soittamiseen.

Tai ylipäätään se, jos on tosi sairas, niin olisi kiva, jos toinen esimerkiksi kävisi kaupassa tai apteekissa mun puolesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.12.24 18:29:43

****: jossain kerrostalossa varmaan joo. Koitas asua yksin maalla puulämmitteisessä talossa. Jäädyt kuoliaaksi jos passivoidut.

Lähettäjä: No jaa 
Päivämäärä:   30.12.24 18:39:20

Anoppini jäi yksin ja on todellakin passivoitunut ja "laitostunut" vaikka lämmittääkin talon ja saunan ja tekee ruuat ja käy kerran viikossa kaupassa.

Lähettäjä: No jaa 
Päivämäärä:   30.12.24 18:39:49

Mutta taas naapurini, yksin asuva nainen, elää todella aktiivista elämää.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   30.12.24 18:43:18

Selän rasvaaminen! Ehdottomasti se!

Päivämäärä:   30.12.24 18:49:14

Painajaisen jälkeen nukahtaminen. Muutenkin se, jos yöllä kaipaisi lohdutusta tai tukea.

Ei se aina suhteessakaan toimi. En saa mitään tukea tai lohtua vaikka on avomies.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   30.12.24 18:53:28

****: jossain kerrostalossa varmaan joo. Koitas asua yksin maalla puulämmitteisessä talossa. Jäädyt kuoliaaksi jos passivoidut.

On siinä kieltämättä melkoinen työ kaataa ja pieniä rungot polttopuuksi.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   30.12.24 19:11:47

Aloittajan viestissä kysyttiinkin "Mikä sinulle?". En tarkoittanut passivoivan vaikutuksen koskevan kaikkia yksinasuvia.

Päivämäärä:   30.12.24 19:14:34

Se, kun tajuat kuinka hiton yksin tässä maailmassa oikeasti olet. Kukaan ei oikeasti välitä, ketään ei oikeasti kiinnosta.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   30.12.24 19:25:58

Television siirtäminen. Se on niin iso, etten saa yksin nostettua sitä tarpeeksi tukevasti. Onneksi todella harvoin tarvitsee sitä mihinkään siirtää.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   30.12.24 19:33:42

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 30.12.24 19:14:34

Se, kun tajuat kuinka hiton yksin tässä maailmassa oikeasti olet. Kukaan ei oikeasti välitä, ketään ei oikeasti kiinnosta.

Tämä. Paitsi tämän voi kokea myös vaikka asuisikin jonkun kanssa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   30.12.24 19:58:04

Se kun kaikki kulut pitää maksaa yksin. Olisihan se kiva maksaa asuntolainan lyhennystä 500 euroa kuukaudessa nykyisen tonnin sijasta. Tai sitten voisi asua nykyistä paljon hulppeammin.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   30.12.24 19:59:36

Se, että kaikki asiat pitää itse hoitaa. Toinen on se, että vaikeissa tilanteissa (esim. oman vanhemman kuolema ja hautajaiset) olen yksin. Kolmas on ystävien hyvää tarkoittavat kutsut: "Tule meille glögille klo 16. Meillä käy silloin joulupukki" tms. Ajatus on kaunis, ja siksi kiitän kutsusta ja toisinaan menen paikalle (jos, en keksi hyvää syytä olla menemättä).

Pääsääntöisesti olen oikein tyytyväinen elämääni ilman parisuhdetta. Joo, tiedän tätä ei kysytty, mutta kerron silti :D

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   30.12.24 20:52:29

Nuo poikkeustilanteet. Kun on oksutauti tai 39 astetta kuumetta ja pakko on käyttää koirat. Ne on kuitenkin elämässä tärkeimmät enkä niistä luovu. Joskus tulee surullinen olo siitä että en ole kenellekään ihmiselle tärkein ja rakkain, mutta koirille oon.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   30.12.24 20:56:05

Yhdyntä miehen kanssa nukkumaan käydessä tai herätessä.

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   30.12.24 21:12:18

Yöt. Siis silloin kun kaipaisi seuraa yöksi. Mutta ei haittaa herätä aamulla yksin.

Lähettäjä: loner 
Päivämäärä:   30.12.24 22:20:07

Kun yksinäisyys ahdistaa niin paljon että tulee jonkinlainen paniikkihäiriö. Joskus mentävä vaikka kauppaan ihan vain että olisi muita ihmisiä ympärillä edes hetken.

Päivämäärä:   30.12.24 22:25:47

se että sairaana tai loukkaantuneena pitää ne eläimet edelleen hoitaa. lämmittää taloa ja kotivaran vähetessä suunnitella kauppareissu.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   30.12.24 22:27:01

Kun on pilkkopimeää ja pihavalot välähtävät päälle ja koira aloittaa vimmatun haukun, on aika orpo olo yksin, vaikka järkeilee, että ei tänne kukaan pahat mielessä varmaan tule. Ja onneksi tai toivottavasti koira kuulostaa isommalta mitä on :D

Lähettäjä: Aave 
Päivämäärä:   30.12.24 22:38:27

Kun haluaisi nukahtaa toisen kainaloon

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   30.12.24 22:48:35

Kaikki täytyy tehdä yksin. Ei saa apua jos tarvii erikoistilanteissa/tapauksissa. Ei voi jakaa elämän iloja/suruja tai edes päivän kuulumisia sen toisen osapuolen kanssa. Ja yksinäiseen elämään/toisen puuttumiseen on jo tottunut..

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.12.24 23:02:12

Ei tässä ole mitään vaikeaa. Vaikeampaa on jakaa koti toisen kanssa, koko ajan se stressi onko nyt varmasti riittävän ahkeraa, hyvännäköistä ja kiinnostavaa seuraa ja eihän vaan toisella ole nälkä, jano tai tylsää.

Lähettäjä: Mooli. 
Päivämäärä:   30.12.24 23:04:22

Hei selän rasvaamiselle ääni täältäkin!

Laajempana kokonaisuutena toki asuminen. Meitä on nyt 2 lasta ja minä. Asuntolainan saaminen tällä kombolla on haastavaa.

Lähettäjä: Fby 
Päivämäärä:   30.12.24 23:05:59

Se, että ihan jokaisen asian pitää tehdä itse tai se ei tapahdu. Ei minua perusjutut haittaa, mutta olisihan se välillä kiva nakittaa juttuja jollekin muullekin. Esimerkiksi jokaviikkoinen nurmikon leikkaus nyppii kesällä.

Lähettäjä: Alexandra 
Päivämäärä:   30.12.24 23:09:15

No ehkä ainoa se, kun on sairas eikä ole ketään auttamassa. Mut hyvin niistäkin on tähän asti selvinnyt. Onneksi on pieni oma piha, jonne voi koirat laskea jos ei oikeasti kykene edes talon ympäri kävelemään. Ennen ajattelin et olis kiva, kun joku siivoais kans mut oon oppinut tykkäämään siivoamisesta niin ei sekään haittaa. Ja ruuan tekeminenkin menee, yksin ei ole aina edes pakko tehdä ruokaa.

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   30.12.24 23:13:08

Sellaiset mihin tarvitsis enemmän kuin kaksi kättä. Painavien esineiden nostaminen ja liikuttelu.

Päivämäärä:   30.12.24 23:15:01

Joskus* minua rassaa jatkuva siivoaminen. Kun tekee ruokaa, ei voi rentoutua sen jälkeen, vaan seuraavaksi alkaa keittiön siivous. Tätä ties kuinka monesti viikossa. Kylppäriä joudun pesemään aivan jatkuvasti. Olen tehnyt ihan tieteellisen kokeen, ja pyyhkinyt kaikki tasot kylppärissä niin hyvin kuin ikinä pystyn. Sen jälkeen laittanut pesukoneen päälle. Yksi ainut ohjelma. Tämän ohjelman jälkeen joka ikinen äsken niin pölytön taso on täynnä nukkapölyä. Joka. Saamarin. Kerta.

*Siivoaminen on minulle usein jopa nautinto. Saan siitä samanlaista tyydytystä kuin Auri, vaikkei kotini olekaan koskaan mitään sinnepäinkään kuin niissä videoissa. Mutta joskus se kymmeniä kertoja viikossa siivoaminen rassaa. Ja koska joku tulee kommentoimaan tähän, että siivoa vähän koko ajan, niin sitähän minä teenkin. Minulla on esimerkiksi ruokapöytä typötyhjillään. En ikinä kasaa siihen mitään tavaraa. Tasoilla on pelkät minimipakolliset tavarat. Astianpesukone pyörii päivittäin, jotta tiskejä ei tarvitse kasata pitkin tasoja. Kohta menen taas tyhjentämään koneen, että saan uudet sisään ja pääsen pyyhkimään keittiön tasot. Joskus tämä kymmeniä kertoja viikossa toistuva siivoaminen väsyttää.

Päivämäärä:   30.12.24 23:16:30

Silloin olisi kivaa, kun olisi joku muukin siivoamassa. Eikä se olisi minulle mikään ongelma hoitaa yksin, jos se siisteys pysyisi edes hetken. Mutta yksi ainut koneellinen pyykkiä ja vasta pyyhityt kph-tasot ovat nukan peitossa. Rasittavaa.

Lähettäjä: 40vee 
Päivämäärä:   30.12.24 23:16:53

Mulla on suihkutettava rasva selkään! : D
Pihalla on kimppatalli, ja jos sairastun, muut hoitavat hevoset. Vanhin lapsi hoitaa muut eläimet.
Ikävintä on yksinäisyys, riittämättömyyden tunne. Seksittömyys. Epävarmuus tulevaisuudesta.

Päivämäärä:   30.12.24 23:19:40

Selän rasvaaminen tosiaan on ollut vaikeaa, ja se etten ota enää koiraa ainakaan ennen eläkeikää koska joutuisi olemaan niin paljon yksin. Muuten kyllä ihan vaan nautin omasta rauhasta, varsinkin öisin! Sairastuessa ja kaveria vaativissa hommissa kyllä saan apua lapsiltani ja ystäviltäni.
Ei ehkä vaikea asia mutta välillä ottaa päähän vaikkapa se että itse on ne lumet kolattava ennen töihin lähtöä ja töistä tullessa ja ehkä taas ennen töihin lähtöä jne jne...

Päivämäärä:   30.12.24 23:21:01

Koiran lenkittäminen kuumeessa.

Lähettäjä: Ziu 
Päivämäärä:   30.12.24 23:25:11

Se että kaikesta pitää selvitä yksin.
Oli se sitten ilo/suru/arkipäivän ongelma.
Toisaalta oon oppinut hiton hyväksi ottamaan asioista selvää ja tekemään. Jos menee yli oman osaamisen, pitää olla sen verran jemmassa että voi ostaa työn.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.12.24 23:28:16

Juurikin se että kaikki pitää tehdä yksin vuodesta toiseen. Joka päivä samat siivoukset, yksin laskujen maksut jne. En koe että asioiden hoitaminen olisi vaikeaa, olenhan asunut yksin jo yli kymmenen vuotta. Asia vaan alkaa tympimään vuodesta toiseen. Yksin ollessa tarvitsee myös yksin maksaa kaikki, vaikka jos haluaisi isomman asunnon.

Päivämäärä:   30.12.24 23:33:49

Ja olen tosiaan elänyt senkin että vaikka talossa asuu toinen aikuinen niin silti teet pääosin kaiken itse, et saa tukea tai läheisyyttä ja rahaa menee enmmän kuin yksin asuessa. Siihen vielä se vltutus niin taas se kola liikkuu kummasti omin voimin kun sitä muistelee...

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   30.12.24 23:44:15

Lakanan viikkaus

Päivämäärä:   30.12.24 23:59:10

no nyt kelien puolesta oli ollut se h-hetki pilkkoa viimeiset poltopuut pihalta. paitsi että ei. moottorsaha losahti ja kyrpiintyneenä sitten käsisahalla pätkin niitä suojaan.
väkisinkin mietin että ihanko itte sinkkuuteni valitsin :D

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.12.24 00:07:43

Painajaisen jälkeen nukahtaminen täälläkin. Kaikkeen muuhun kyllä löytyy apua kavereista ja perheestä. Ilot ja surut voi jakaa ja kantoapua saa sekä apua sairaana.

Päivämäärä:   31.12.24 00:22:39

Olen toki kuullut selän pesemisestä saunassa, mutta kuka ja miksi joku RASVAA SELKÄÄ..?

Päivämäärä:   31.12.24 00:30:02

Kaikki vastuu on itsellä toteuttamista ja maksamista myöten joka päivä ja erityistilanteissa ei avunsaamiseen voi luottaa.
Mutta pahin on se, että olet osa vähemmistöä, josta johtuu se avun saamisen hankaluus. Ainakin omassa ympäristössä suurin osa suhtautuu nihkeästi minun elämäni ymmärtämiseen jos esimerkiksi joudun pyytämään apua: aina vihjataan puolison hankkimiseen.

Päivämäärä:   31.12.24 00:48:11

Yksineläminen on kallista ja sitä pidetään outona.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   31.12.24 00:52:22

"Olen toki kuullut selän pesemisestä saunassa, mutta kuka ja miksi joku RASVAA SELKÄÄ..?"

Varmaan meinataan aurinkorasvaa. On kyllä hiton vaikea laittaa sitä yläselkään itse.

Päivämäärä:   31.12.24 01:06:32

piste: varmaan, jos liikkuvuus on rajallinen, mutta jos makaat rivissä muiden haperoiden kanssa, niin en usko, että kukaan palaa rakkuloille, jos kysyy apua.

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   31.12.24 01:34:11

hiiri loukusta

Lähettäjä: Koristeet 
Päivämäärä:   31.12.24 02:28:49

Pidän yksin asumisesta.

Vaikeinta on painavien huonekalujen siirtäminen. Jos haluaa joulusiivouksen yhteydessä imuroida sohvan takaa, on sohvan siirtäminen yksin vaikeaa.

Ärsyttävintä yksin asumisessa on joulu- ja pääsiäiskoristelut. Säilytän koristeita vaatekaapin ylimmillä hyllyillä, jonne en ylety ilman emännänjatkoa. Nyt joudun jokaisen koristelaatikon kohdalla kiipeämään ensin ylös, ottamaan laatikon, kiipeämään alas, laittamaan laatikon lattialle, kiipeämään uudelleen ylös, ottamaan seuraavan laatikon, kiipeämään alas jne. Jos olisi joku toinen apuna, niin voisin seistä emännänjatkolla, ottaa hyllylitä koristelaatikoita ja antaa niitä toiselle, joka voisi laittaa laatikot lattialle.

Lähettäjä: Kolmipiste 
Päivämäärä:   31.12.24 02:57:31

Kulupuoli tietysti, olisi kiva maksaa kaikesta vain se puolet niin jäis enemmän säästöön.

Samoin yksi pieni asia mikä on vähän haasteellista on esimerkiksi voileipäkinkun tai maidon ostaminen. Joudun ostamaan näitä pieniä ”sinkkupakkauksia” eli pienen voileipäkinkun, tyyliin Atrian lauantaimakkaraa koska saunapalvipaketti menee pilalle ennen kuin ehdin sen käyttää. Ja maito/kauramaito pitää ostaa puolen litran purkeissa koska se litra kerkeää mennä pilalle. Ja se puoli litraa maksaa usein saman verran kuin se litra… kun ei viitsisi ruokaa/juomaa roskiinkaan heittää. Myös leivät ostan usein pienissä pakkauksissa etteivät homehdu niin nopeasti.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.12.24 03:12:07

Se, että oletetaan olemaan kaverina perheellisille ja avopareille, koska yksinelävällä on aikaa joka menee ihan turhuuteen tai masentumiseen yksinäisyyden/kuplautmisen/taantumisen takia..

Päivämäärä:   31.12.24 05:43:30

Mikä siinä lakanoiden viikkaamisessa on vaikeaa?

Pitkään tein sen jakkaralta kunnes tajusin että yltää sen lakanan taittamaan kahtia maastakin ja siitä on helppo taitella ja rullata.

Olen hyvä kiipeilemään enkä pelkää korkeita paikkoja, enkä tippuessakaan yleensä satuta itseäni. Kaikki jakkaralle kiipeämistä vaativat hommat tulee kyllä jätettyä sellaiseen aikaan kun on joku käymässä.

"Lähettäjäpiste

Päivämäärä31.12.24 00:52:22

"Olen toki kuullut selän pesemisestä saunassa, mutta kuka ja miksi joku RASVAA SELKÄÄ..?"

Varmaan meinataan aurinkorasvaa. On kyllä hiton vaikea laittaa sitä yläselkään itse."

Minulla on yläselkä aina niin kuiva että sattuu kun sitä koskettaa. Olisi sitä hyvä rasvata, mutta on hankalaa niin ei sitä oikein muistakaan koko asiaa silloinkaan kun olisi rasvausapua.
"Lähettäjä****

Päivämäärä30.12.24 18:22:46

Yksin asuminen passivoittaa."

Minulla on ihan päinvastainen kokemus. Yksin saa kolistella menemään kun inspis iskee, mutta yhdessä asuessa pitää huomioida toinen eikä ole kiva ruveta imuroimaan tai tiskaamaan jos toinen vaikkapa nukkuu.

Ja nytkin kun heräsin keskellä yötä enkä sanut unta, niiden normaalien kotiaskareiden sijaan mitä kotonani tekisin istun hiljaa selaamassa nettiä. :)

Vaikeinta on kerta toisensa jälkeen tajuta miten yksin maailmassa on. Vielä on isä toisella puolen maata joka voi rahallisesti avittaa hädän tulleen ja varmaan lähtisi heti matkaan jos tarvitsisin apua, mutta ei sieltä henkistä tukea tule erityisesti, vaikka onkin hyväksyvä ja kannustava. Ei tilanne sen helpompi ollut lähempänäkään asuessa.

^^Kauramaito säilyy avattuna yli kuukauden? :D

Päivämäärä:   31.12.24 06:00:46

Mun kauramaidossa lukee että säilyy 3-4 päivää avattuna jääkaapissa.

"
Kolmas on ystävien hyvää tarkoittavat kutsut: "Tule meille glögille klo 16. Meillä käy silloin joulupukki" tms. Ajatus on kaunis, ja siksi kiitän kutsusta ja toisinaan menen paikalle (jos, en keksi hyvää syytä olla menemättä)."

Tätä en ymmärtänyt, mikä tässä on pahaa?

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   31.12.24 06:18:34

Se hetki kun on tapahtunut jotain mahtavaa ja tajuat ettei ole ketään kelle se kertoa.
Remontit ym on helppoja, aina saa tilattua ammattilaisen tekemään.
Lääkäriin pääsee taksilla jne.
Kun saat kutsun häihin tms. avecin kanssa.
Rakastan yksin oloa enkä kaipaa vierelleni ketään, nämä hetket ovat onneksi välähdyksen omaisia.

Lähettäjä: *-'- 
Päivämäärä:   31.12.24 06:24:06

Se, että ihmiset luulevat mun olevan yksinäinen. Yksin asuminen ei tarkoita yksinäisyyttä, päinvastoin, mulla on aikaa nähdä ketä haluan milloin haluan. Yksin asuessa olen vapaa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   31.12.24 06:39:11

Rahanmenoa lähes tuplaantuu. Ruokakulut, vuokrat/sähköt jne. Ei tarvita kalusteita eikä koneita kuin yhdet. Yhdessä asuessa jää enemmän sitä käyttö rahaa eikä kaikki mene perustoimeentuloon.
Miksihän meillä ei harrasteta kimpassa asumista kun se on muualla Euroopassa ihan yleistä? Jos parisuhde ei nappaa niin kämppiskaveri toimii ihan riittävästi seurana.

Lähettäjä: Boomer 
Päivämäärä:   31.12.24 07:13:16

No ainakin se, että jokaikinen asia pitää maksaa/hoitaa itse. Olisi järkevää opiskella uusi ammatti, mutta aikuiskoulutustuen poistuessa ei varsinkaan ole taloudellisesti mahdollista.

Enemmän kuitenkin asia häiritsee sairastapauksissa kun yhä on selvittävä kaikenlaisesta vaikkei oikeastaan saisi edes rasittaa itseään. Ja kun ikää tulee lisää, huolestuttaa esim mahdollinen sairaskohtaus, jonka saadessaan on todennnäköisesti yksin ja pahimmillaan useampaan päivään ei kukaan kaipaa.

Lähettäjä: ae 
Päivämäärä:   31.12.24 07:54:48

Sairastelu, varsinkin silloin kun ei pysty puhumaan ja hengittäminen on vaikeaa, miten saa hälytettyä itselleen apua kun henki ei kulje ja ääntä ei lähde yhtään. Kaupassa ja apteekissa käynti on kipeänä hankalaa kun pelkkä autolle kävely vetää kurkun tukkoon, kivahan se olisi jos joku toinen kävisi puolesta.

Nykyään myös ärsyttää ystäväpariskuntien kutsut juhlia viettämään, kyllästyttää kun olen aina se kolmas pyörä ja se korostaa sitä, että on yksin (ja vuodesta toiseen se ainoa sinkku). Hyvää tietenkin tarkoittavat ja onneksi on ystäviä, jotka kutsuvat kylään, mutta sitä kokee olevansa se säälittävä sinkku.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   31.12.24 08:00:30

Juu: itse en harrasta mitään kimppakämppiä, koska en halua. Mikään ei kuitenkaan estä sinua.

Lähettäjä: Sattuujatapahtuu 
Päivämäärä:   31.12.24 08:50:14

Sairastuminen. Se, että kaikki hommat pitää hoitaa, vaikka olisi sairaana. Lääkäriin ei kuumeisena ja kipeänä pysty edes lähtemään. Lääkärien vastaanotot on tarkoitettu terveille.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   31.12.24 09:10:28

"Silloin olisi kivaa, kun olisi joku muukin siivoamassa. Eikä se olisi minulle mikään ongelma hoitaa yksin, jos se siisteys pysyisi edes hetken. Mutta yksi ainut koneellinen pyykkiä ja vasta pyyhityt kph-tasot ovat nukan peitossa. Rasittavaa."

Se siisteys pysyy vielä paljon huonommin, jos huushollissa asuu myös muita. Joku nukka on pientä verrattuna siihen, että toinen jättää tavarat juuri siihen mihin ne käsistä jäivät, sotkee keittiön eikä siisti jälkiään, jättää likaiset vaatteet pitkin lattioita jne jne. Itsellä on periaatteena, että en sotke enkä siivoa. Yksin asuessa riittää pieni pölyjen pyyhkäisy silloin tällöin ja imurointi, tavarat pysyvät paikoillaan ja kämppä näyttää aina siistiltä :)

Ja turha kuvitella, että se asuinkumppani juuri siivoamiseen osallistuisi, ilman että siitä joutuu jatkuvasti muistuttamaan.

Päivämäärä:   31.12.24 10:44:56

"Se, että ihmiset luulevat mun olevan yksinäinen. Yksin asuminen ei tarkoita yksinäisyyttä, päinvastoin, mulla on aikaa nähdä ketä haluan milloin."

Tämä. On ärsyttävää, että yksinasuvaa säälitään ja luullaan, että on yksinäinen. En ole, saan seuraa ihan riittävästi.

Se mikä on ärsyttävää, on kaiken maksaminen yksin. Pesukoneen, huonekalut, talon jne saa ns puoleen hintaan, kun on toinenkin maksaja.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   31.12.24 10:49:54

Hajulukkojen ja viemäreiden tyhjennys ja muut ällöhommat

Päivämäärä:   31.12.24 10:52:28

Joku mietti selän rasvaamista. Ei tämä toista ihmistä korvaa, mutta siihen on olemassa oma keppinsä. Itse käytän sellaista pesuharjaa, sitä ei-harjaspuolta. Tämä ei ole vinkkiketju, mutta kuivan selän kutina ja kipu ovat hirveitä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.12.24 11:10:18

Silloin kun asuin yksin, oli vaikeinta nukkua. Nukkumaan meno viivästyi, kun piti koittaa katsoa telkkaria niin pitkään, että nukahtaa varmasti heti. Jos jäi pimeään valveille, saattoi ajatukset lähteä laukkaamaan ja kohta pelkäsi ties mitä kummituksia, joihin ei päiväsaikaan usko lainkaan. Yhdessä asuessa noita tilanteita ei tule ja kun ne vähitellen unohtuu, ei tule kummitusten pelkoja, vaikka viettäisi joskus satunnaisesti yön yksinkin.

Myöhemmin olen ihmetellyt miten yksin asuvat selviää leikkausten jälkeen. Sairaalasta potkitaan pihalle, mutta yksin ei saisi olla. Jos asuu yksin, niin ei ole ketään vahtimassa komplikaatioiden varalta.

Nyt vanhemmalla iällä epäilen, että suurin arjen ongelma olisi kaikessa toisen käsiparin vaativassa nostelussa ymv. Jostain syystä parikymppisenä sinkkutyttönä oli aina joku tuttava halukas auttamaan, jos vähän tuli puheeksi. Nyt varttuneemmalla iällä ei ole sen sorttista sosiaalista elämää enää lainkaan, josta voisi kalastella kantoapua.

Lähettäjä: pipsa 
Päivämäärä:   31.12.24 12:41:58

Lumityöt

Jonkun tavaran ottaminen ylähyllyiltä, aina tarvii jakkaran.

Mä rasvaan ihoni joka kerta suihkun jälkeen ja käytän selän rasvaamiseen sellaista taikinakipon nuolijaa.

Mun jalka leikattiin viime keväänä. Kävin etukäteen kaupassa ja pärjäsin niillä 2 viikkoa, jolloin jo sauvojen kanssa könkkäsin hakeen maitoa. En tarvinnut ketään mihinkään.

Päivämäärä:   31.12.24 12:48:55

Mulla yksin elävänä ahdisti välillä talous kun oli tiukempia aikoja. On se oikeasti helpompaa kun jakaa talouden toisen kanssa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   31.12.24 13:08:37

Muutama hyväkin puoli:

- Kukaan ei sotke. Eikä arvostele siisteyttä (kokemusta ylisiististäkin on).

- Ruokakaupassa ei tarvitse miettiä, että jussille pitää olla laktoositonta/jukka ei juo lapinkultaa/janne on allerginen appelsiineille.

- Kenelläkään ei ole eri vuorokausirytmiä, kelloa soimassa tai kännykkä unohtunut päälle.

- Saat katsoa tv:stä mitä haluat ja kanavasurffailla mainostauot. Ei tarvitse katsoa länkkäreitä, toimintasarjoja eikä yhtään urheilua.

- Ei tarvitse keskustella raha-asioista.

- Ei täydy teeskennellä, että pidät joululahjastasi, eikä kysellä kuittia, jotta voisit vaihtaa sen oikeaan kokoon.

- Jussinäiti/jukanveli/jannenbestis ei tule kahville.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.