Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äksyt Bussikuskit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.12.24 16:54:13

Onko teillä kokemuksia? Jos on niin jakakaa :)

Re: Äksyt Bussikuskit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.24 16:55:26

Enemmän siitä etteivät puhu mitään. Vaikka itse olisi kohtelias.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   30.12.24 18:28:57

Ei bussikuskin kuulukaan olla mikään Naantalin aurinko, vaan ajaa vain sitä bussia paikasta A paikkaan B. Keskitytäänpä olennaiseen taas nyt.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   30.12.24 18:42:35

Ei tarvitse olla Naantalin aurinko. Olisi kuitenkin kiva, kun nousen bussiin ja tervehdin, niin kuski edes katsoisi päin. Ymmörrön, että "h

Päivämäärä:   30.12.24 18:47:46

Karkasi. Eli ymmärrän vielä, että jokaista jokaiselta pysäkiltä nousijaa ei välttämättä henk.koht. tervehditä. Mutta kun kuski tuijottaa toiseen suuntaan koko sen ajan mitä hmisiä nousee kyytiin, niin on jo törkeää. Liian monta tälläistä tapausta Tampereen kaupunkiliikenteessä kohdannut ja ei sitten taatusti ole kyseessä liikenteen seuraaminen.

On toki joukossa normaalit käytöstavat omaavia ja muutamia aivan ihania kuskeja.

Päivämäärä:   30.12.24 18:54:02

Eli sinua pitäisi aina terehtiä, mutta muiden kohdalla ei niin väliks?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   30.12.24 18:59:14

Mä olen elänyt sitä aikaa, kun bussikuskit rahasti yksitellen tai tarkasti matkalipun sekä tervehtivät matkustajia. Siihen aikaan niitä harvoja matkustajia, jotka eivät kuskia tervehtineet, pidettiin käytöstavattomina moukkina. Osat ovat vaihtuneet.

Päivämäärä:   30.12.24 19:04:30

Voi piste pikkuinen. Yritä nyt sisäistää lukemasi. Rautalangasta: tulee kyytiin kuka tahansa, niin kuski tuijottaa toiseen suuntaan asiakkaiden leimatessa matkansa. Ei reagoi jos joku tervehtii, ei nyökkää. Ei mitään, vaan tuijottaa toiseen suuntaan. Ei ole kyse vain minusta. Minä nyt vain kerroin tästä tähän ketjuun.

Päivämäärä:   30.12.24 19:12:07

Voi rakkaat. Ei ne bussikuskit ole teitä viihdyttämässä. Jos etsisitte muita kavereita. Maalta Helsinkiin tullut nuoriso tuntuu saavan traumoja siitä, että kaikki aspat eivät halua olla heille mukavia. Itsellä oli helppoa, kun kauan kauan sitten tulin "maalta" Helsinkiin. Tulin töihin rautatientorin ja asemahallin kautta ja asemahallista piti aina ostaa karkkeja. Tosi nopeasti tajusin, että ne asemahallin kioskin myyjät eivt olleet mitään minua varten olevia viihdyttäjiä. Ja siitä alkaen olen suhtautunut aspoihin niinkuin automaatteihin, en ainakaan ole heiltä koskaan odottanut mitään enempää kuin asiani hoitamista.

Lähettäjä: Queen 
Päivämäärä:   30.12.24 19:50:13

Mulle osui juuri bussikuski, joka kiitti jokaista matkustajaa tämän jäädessä pois. Tämä ihan isossa kaupungissa. Tuli hyvä mieli. :)

Päivämäärä:   30.12.24 19:54:54

Kyllä meillä päin tervehtivät ja heilauttavat useasti kättä bussista poistuessa, jos kyytiläinen heilauttaa.

T. Oulu

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   30.12.24 19:58:14

On äksyjäkin kuskeja ja varmaan alalle sopimattomiakin, mutta nuo katsekontaktin välttäjät lienevät osa sosiaalisesti estyneitä, joiden vaan täytyy elättää itsensä.
Tai huono päivä eikä osaa sosiaalisen tavoin peittää sitä ja siksi katsoo paremmaksi ignoorata.

Varmaan kauhusta kankeana, jos joku sanoo "hei", ei varmaan kaikki pahuuttaan.

Matkustan Helsingissä julkisilla ja valtaosa kuljettajista ovat aivan ihania. Minä pääsen työpaikalle aamuseitsemäksi vaikka sunnuntaina ja siellä on jo kuljettaja vaikka minkälaisessa säässä liki minuutin täsmällisyydellä kuljettamassa minua pääsääntöisesti rauhallisesti ja turvallisesti.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   30.12.24 19:59:16

Vieläkö joku luulee, että Helsinki on ainoa kaupunki maailmassa :')

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.12.24 20:01:37

"Vieläkö joku luulee, että Helsinki on ainoa kaupunki maailmassa :')"

Kuka niin on sanonut ja missä?

Bussikuskikin on asiakaspalveluammatti, ja asiakaspalveluun kuuluu se, että voidaan sanoa yksinkertisesti "moi" tai edes nyökätä.

Lähettäjä: niinnäin 
Päivämäärä:   30.12.24 20:25:49

"Voileipä": Mun mielestä kuljetusalalla on aikalailla muitakin vaihtoehtoja kuin paikallisliikenteessä kuskina oleminen, jos ihmisten kohtaaminen kovasti ahdistaa. Pysäkkejä on pienienkin välimatkojen päässä, kyytiin nousee kymmeniä matkustajia, eri ikäisiä, joku saattaa kysyäkin jotain. Eiköhän työnkuva ole jo harjoitellessa tiedossa, joten en oikein usko kenenkään äärimmäisen introvertin, ujon tai muutoin estyneen siihen hakeutuvan.

Kyllä mun mielestä on kyse äksyydestä, yrmyydestä, välinpitämättömyydestä ja/tai äärimmäisen huonoista käytöstavoista.

Lähettäjä: Seteli 
Päivämäärä:   30.12.24 21:58:45

Vähän ohi topicin mutta muistaako kukaan vuosikymmeniä sitten kun Helsingissä oli vielä M-juna Vantaankoskelle?
Siinä työskenteli konduktööri ja silloin vielä asemat kulutettiin konduktöörin toimesta. Hän oli aivan järjettömän hauska! Sai ihmiset maanantaiaamuna räntäsateessa nauramaan vatsa vääränä hänen kulutuksille. Oi niitä aikoja!

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.12.24 23:10:21

”Mun mielestä kuljetusalalla on aikalailla muitakin vaihtoehtoja kuin paikallisliikenteessä kuskina oleminen, jos ihmisten kohtaaminen kovasti ahdistaa. Pysäkkejä on pienienkin välimatkojen päässä, kyytiin nousee kymmeniä matkustajia, eri ikäisiä, joku saattaa kysyäkin jotain.”

Toisaalta Helsingissä bussin etuosassa istuessa huomaa nopeasti kuinka harva matkustajakaan edes noteeraa kuskin olemassaoloa. Ei katsota kuskiin päin, ei vastata kuskin tervehdykseen yms. Voin hyvin kuvitella, että tuollainen näkymättömyys ihmismassoille turruttaa ennen pitkää ja saa ehkä luopumaan asiakaspalvelusta. En tosin tiedä miksi jo Sipoon busseissa tilanne on aivan erilainen: kuskit ja matkustajat huomioivat toisensa puolin ja toisin.

Päivämäärä:   30.12.24 23:38:09

"että kaikki aspat eivät halua olla heille mukavia"

:""""DDDDDDD Mitä vttua minä luin? Olen sanaton.

Päivämäärä:   30.12.24 23:41:45

"kuljettamassa minua pääsääntöisesti rauhallisesti ja turvallisesti."

:'D Olet varmaan kiitollinen myyjällekin siitä, että hän hoitaa maksutilanteen lähes aina ilman mokia. Kampaajaa arvostat varmaan siksi, että hän pääsääntöisesti leikkaa hiuksesi ja hierojaa, koska hän pääsääntöisesti hieroo sinua hyvin :'DDDD

Lähettäjä: Voileipä 
Päivämäärä:   31.12.24 00:24:19

Viiva: Kyllä minua ilahduttaa hyvä ammattitaito, etkö sinä ole kohdannut? Ja se, että pääsen julkisilla sen sijaan, ttä kävelisin tai menisin taksilla, johon ei riittäisi palkka.

Äksyihin bussikuskeihin. Jotkut (yleensä) ulkomaalaiset kouluttavat matkustajia viittilöimään paremmin, ottamaan matkalippunsa esille aikaisemmin jne. He saattavat myös kaasuttaa kun näkevät jonkun juoksevan bussiin. Jälkimmäisen tyylin edustajia ovat kaikenväriset. Puuttuvat kyllä myös liputta matkustamiseen mitä suurin osa kuljettajista ei tee. Yleensä nämä myös ajavat katukivetyksille herkemmin. Saattavat kouluttaa myös muita autoilijoita.
Toisaalta jotkut ulkomaalaiset saattavat odottaa mattimyöhäsiä, kiittelevät ja nyökkäilevät varsin paljon.

Päivämäärä:   31.12.24 00:27:15

"Viiva: Kyllä minua ilahduttaa hyvä ammattitaito, etkö sinä ole kohdannut? Ja se, että pääsen julkisilla sen sijaan, ttä kävelisin tai menisin taksilla, johon ei riittäisi palkka."

:DDDDDD

Päivämäärä:   31.12.24 00:27:45

Sinä olet varmaan onnellinen kumppanista, joka ei lyö eikä petä. Lol...

Päivämäärä:   31.12.24 00:46:05

M-junasta ei ole vuosikymmeniä sentään.

Päivämäärä:   31.12.24 01:02:40

"Viiva on kunnon idiootti :DDDDDD"

Sinä olet kunnon retardi :DDDD

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.12.24 06:07:07

"Maalta Helsinkiin tullut nuoriso tuntuu saavan traumoja siitä, että kaikki aspat eivät halua olla heille mukavia."

Missähän maailmassa tämän älyttömyyden kirjoittaja elää? Asiakaspalveluun KUULUU asiallinen kohteliaisuus ja ystävällisyys. Jos näihin ei kykene, kannattaa hankkia muita töitä.

Lähettäjä: Rapa 
Päivämäärä:   31.12.24 06:49:47

Veikkaan, että noilla eteenpäintuijottavilla bussikuskeilla on huonoja kokemuksia riehuvista matkustajista. Ovat oppineet, ettei kannata katsoa ihmisten päälle, ettei joku provosoidu.

Päivämäärä:   31.12.24 10:05:51

Kyllä minä moitin enemmän niitä AIKUISIA matkustajia, jotka eivät vastaa kuskin tervehdykseen. Siis jos kuljettaja tervehtii ensin. Ja näitä näkee täällä Tampereella yllättävän paljon.
Ymmärrän siis hyvin, jos kuljettajat kyllästyvät tervehtimään mykkiä idiootteja.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   31.12.24 10:06:29

...: mietipä, miten puhut.

Lähettäjä: Maalainen 
Päivämäärä:   31.12.24 10:44:53

Turussa maalaiset yrittivät käyttää julkista liikennettä. Oli hyytävä pakkanen ja täysin tyhjä bussi ajoi pysäkille. Ei avannut etuovea, mutta takaoven kyllä. Siis tyhjän bussin takaoven. No, yritettiin sitten siitä ovesta sisälle kun kuski päättikin sulkea oven ja toinen meistä meinasi jäädä väliin. Karjui sitten hitokseen kiukkuisena, että SISÄLLE TULLAAN VAIN ETUOVESTA. Pahoiteltiin toki kun menimme maksamaan kyydin ja kerrottiin että koska ovi avattiin niin kuvittelinmme että kyytiin voisi nousta. Vastaus oli jotakin epämääräistä murinaa

Sen jälkeen olemme turussa ajaneet vain taksilla

Lähettäjä: Avaa Hovi 
Päivämäärä:   31.12.24 11:08:53

Minua ei tarvitse tervehtiä, ei kiinnosta.
Sellainen kyllä ottaa päähän, kun olen menosuuntaan menossa kohti pysäkkiä, jolla ei ole ketään muuta henkilöä ja näen sen bussin sitten tulevankin jo, ja alan juoksemaan ollessani 40 metrin päässä pysäkistä ja viiton ja kuski kyllä pysäyttääkin ja sen pysähtyessä olen siinä takavalojen kohdalla ja kiirehdin sinne etuovelle ja kun sitten nousen bussiin niin kuski rupeaa v*ttuilemaan mulle, että minun pitäisi lähteä aikaisemmin, jotta olisin silloin pysäkillä kun hän tulee. Se ääliö joutui odottamaan 5 ylimääräistä sekuntia, eikä olisi tarvinnut odottaa sitäkään, jos olisi pysäyttänyt hieman ennen sitä tyhjää pysäkkiä. Kai se kuski olisi voinut olla kuka tahansa ääliö, mutta tämä ei ollut suomalainen.

Päivämäärä:   31.12.24 11:59:06

"Se ääliö joutui odottamaan 5 ylimääräistä sekuntia, eikä olisi tarvinnut odottaa sitäkään, jos olisi pysäyttänyt hieman ennen sitä tyhjää pysäkkiä. Kai se kuski olisi voinut olla kuka tahansa ääliö, mutta tämä ei ollut suomalainen."

Ihan on kyllä oma vika, jos ei ole ajoissa pysäkillä. Kuski olisi voinut jättää myös pysähtymättä, mutta oli ääliömäisyydestään huolimatta ystävällinen ja pysähtyi. Bussia ei myöskään voi pysäyttää mihin sattuu ottaakseen mattimyöhäisiä kyytiin, jotta muut autoilijat mahtuvat turvallisesti ohi ja mahdolliset perässä tulevat muut bussit samalle pysäkille. Joillakin linjoilla aikataulut on myös vedetty sangen tiukoiksi - jopa mahdottomaksi noudattaa. Viisi tai 20 sekuntiakin voi tuntua yhdelle ihmiselle lyhyeältä ajalta, mutta sekunnit alkavat kertautua nopeasti sekä menossa olevalla vuorolla että kyseisen auton tulevilla lähdöillä, koska jos sinua pitää odotella, niin miksei sitten kaikkia muitakin? Ainakin HSL vieläpä sakottaa bussifirmoja myöhästymisistä.

Ei en ole bussikuski, mutta lähipiiristä löytyy pari.

Päivämäärä:   31.12.24 13:42:29

"Ihan on kyllä oma vika, jos ei ole ajoissa pysäkillä". Ei stadissa mennä pysäkille aikataulujen mukaan, kun kulkuvälineet liikkuu niin tiheään. Eli mennään, kun mennään ja tietty, jos ratikka tai bussi on juuri tulossa, yritetään keritä
siihen, ettei vain joutuisi odottamaan sitä viittä minuuttia seuraavaa. Maalla kun tulee aikataulun mukaan pari bussia päivässä, voi olla hyvä varautua pysäkille ajoissa, jos bussi vaikka menee ennen aikojaan ohi.

Päivämäärä:   31.12.24 13:56:21

"Ei stadissa mennä pysäkille aikataulujen mukaan, kun kulkuvälineet liikkuu niin tiheään. Eli mennään, kun mennään ja tietty, jos ratikka tai bussi on juuri tulossa, yritetään keritä siihen, ettei vain joutuisi odottamaan sitä viittä minuuttia seuraavaa."

On se silti Stadissakin oma vika, jos on liikkeellä niin tiukalla aikataululla, ettei kykene odottamaan seuraavaa bussia tai ratikkaa myöhästyessään edellisestä. :D En tiedä johtuuko siitä, etten ole syntyperäinen stadilainen, mutta helsinkiläisenä katson kyllä aikatauluja, jos jonnekin pitää ehtiä ajankohtana x.

Lähettäjä: Avaa Hovi 
Päivämäärä:   31.12.24 14:47:07

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 31.12.24 11:59:06
"oli ääliömäisyydestään huolimatta ystävällinen ja pysähtyi."

Missä kohtaa se kuski oli ystävällinen? Siinä kohtaako, kun se aloitti typerän v*ttuilunsa? Se ei ollut mikään vilkas katu ja tapahtuneen aikana ei mennyt yhtään muuta autoa kumpaankaan suuntaan. Sillä kadulla ei mene kuin yksi bussilinja, eikä ole myöskään pysäkkilevennystä, joten takana tulevalle autoilijalle on aivan sama pysähtyykö se bussi juuri pysäkillä tai 20 metriä ennen tai jälkeen sen.

Ymmärrän kyllä ettei sinun mielestäsi järjen käyttö ole välttämätöntä, mutta sallittua se kuitenkin on.

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   31.12.24 18:59:27

Avaa Hovi - asiakkaat odottaa bussia, bussin ei tarvitse odottaa asiakkaita.

Päivämäärä:   31.12.24 19:10:17

Kyllähän asiakaspalveluammatissa toimivalta odottaa ystävällistä käytöstä, mutta toisaalta ei niitä kuljettajiakaan oikein voi leipiintymisestä syyttää, kun tietää millaisten ääliöiden kanssa joutuvat työskentelemään. Toki hyvinkin käyttäytyviä matkustajia on, mutta liian moni ei tervehdi, ei tule ajoissa pysäkille, ei näytä pysäytysmerkkiä, riehutaan ja rikotaan autoa, käytetään päihteitä jne jne…

Päivämäärä:   31.12.24 19:18:51

Sit etuovesta tulee jono sisälle, vähän keskeltä ja takaakin, moikkaa kaikki, ja keski- ja takaovesta poistuu, samalla kun tervehdit sisääntulijat huikkaa moimoit sinne taemmista ovista poistujille. Eniveis aika itsetunnottomilta tuntuvat ne tutut jotka odottavat saavansa aspoilta jotain ylimääräistä huomiota ja ystävällisyyttä

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   31.12.24 19:54:26

Piste. Tampereella bussiin noustaan ainoastaan etuovesta. Maksuttomaan matkaan oikeutetut kulkevat keskiovesta. En mä ja tuskin muutkaan lastenvaunujen kanssa tulijat olekaan odottaneet kuskin moikkailevan. Usein kylläkin monet heiluttavat kättään pois jäädessään tai rollaattorilla kulkeva pappa huikkaisee morot. Monesti kuski huomatessaan reagoi myös näihin.

Näin siis täälläpäin näiden yrmyjen lisäksi. Mikä siinä on sulle niin vaikeaa tai ahdistavaa, että monelle niin aspalle/kuskille/tarjoilijalle jne sekä asiakkaalle tulee tälläsistä pienistä asioista hyvä mieli.

Itsetunnoton on se äksy ja pahantuulinen yrmy.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.12.24 21:00:52

Mikähän mua ahdistaisi, en keksi, jos minulle on samantekevää, onko aspa ystävällinen, äksy, pokkuroiva tai mitä hyvänsä. . Ja kauhistl ihmettelen, että voiko olla sellaisia ihmisiä,, jotka mieluummin odottavat 5-10 minuuttia seuraavaa kulkuvälinettä kuin juoksevat viimeiset metrit, että kerkiävät pysäkillä olevaan tai sille juuri tulevaan kulkuneuvoon. Itse juoksen paro-kolmekymmentä metriäkin että kerkeän siihen edelliseen.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   31.12.24 21:10:09

Ei mua ainakaan ikinä AHDISTA ettei aspa tervehdi takaisin, mutta ihmettelen miksi hän on hukannut normaalit käytöstavat. Onneksi hyvin harvoin tullut sellasia vastaan, jotka ei tervehdi takas (muita kuin ihan naapurin mummo, jota silti tervehdin joka kerta). Toki busseilla en ole kulkenut tosi pitkään aikaan, ainakaan 15 vuoteen.
Ei todellakaan ole mitään "ekstraa" siinä, että olettaa asiakaspalvelijan tervehtivän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.