Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sinuun tartutettu sukupuolitauti?

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   30.12.24 16:03:51

Kunhan kyselen..

Re: Onko sinuun tartutettu sukupuolitauti?

Lähettäjä: Kuppa 
Päivämäärä:   30.12.24 16:11:59

Ei sitä varmaan ole tartutettu vaan se on tarttunut. Varmaan meillä suomalaisilla 98% sti on sama tauti. Ihan ilman tartuttamistakin. Ulkomaalaisillahan ei varmaan ole mitään.

Päivämäärä:   30.12.24 16:16:38

Ihminen joka päättää harrastaa seksiä ylipäätään on jo valmis taudin kantamaan. Siihen nähden miten se tarttuu ihmettelen suuresti miten löyhäperäisesti ihmiset harrastaa seksiä toistensa kanssa. Ihan kuin kaikki on menetetty peliä, millään ei ole enää mitään väliä, antaa vahingon kiertää jne,,,,

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   30.12.24 16:24:33

On. Nuorena kokemattomana kaupunkiin muuttaneena maalaistyttönä luulin, että kun poikaystävä sanoo, ettei hänellä mitään tauteja ole, niin hän puhuu totta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.12.24 16:26:38

No ei ole ollut yhtään mitään sukupuolitautia. Ja ikääkin jo muutamaa kuukautta vaille 60 vuotta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.24 16:29:47

Esimerkiksi kondylooma on 80 % ihmisistä. Moni ei vaan tiedä kantavansa sitä, kun vain 15 % heistä saa näkyviä syyliä.
HPV:n saa 80-90% ihmisistä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.12.24 16:34:06

Ei ole ollut tauteja. Ikää täälläkin 60 v.

Päivämäärä:   30.12.24 16:36:55

Eli pisteen mukaan on ajateltava niin että tämä seksikumppani on tautinen tässä ja nyt. Kyllä, jos ei voi muuten todistaa taudittomuuttaan.

Lähettäjä: Venus 
Päivämäärä:   30.12.24 16:42:42

Piste, kondylooma on yksi HPVn muoto. Siis "alalaji".

Päivämäärä:   30.12.24 16:48:51

Syöpää aiheuttavia HPV viruksia on peräti kaksi aktiivisena yhtä aikaa. On muuten aika v#ttumainen riesa että kannattaa vähän miettiä millaisen riskin ottaa kun harrastaa seksiä uuden ihmisen kanssa. Edes kortsu ei suojaa HPVtä vastaan 100% vaan se tarttuu todella helposti. Olen aina ollut todella varovainen seksin suhteen ja silti osui kohdalle. Syöpähoitoja odotellessa.

Päivämäärä:   30.12.24 16:51:16

On. Klamydia tuli, vaikka kumia käytettiin.

Lähettäjä: Venus 
Päivämäärä:   30.12.24 16:52:51

Piste, minkä ikäinen olet? Tuohan on niin yleinen vaiva, ettei sitä mielellään testata edes alle 30 vee naisilta, koska elimistö hoitaa 90 % viruksen pois itse. Harvoilla se valitettavasti kehittyy syöväksi.

Siksi se myös tarttunee niin tehokkaasti, koska sitä ei välttämättä koskaan tiedä edes kantaneensa.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   30.12.24 17:18:15

Nuorena, parikymppisenä yks heila tartutti tietoisesti. Se juttu oli jo kyseenalainen muutenkin kun hänellä oli joku tyttöystävä mutta puhui jättävänsä sen. Sitähän ei ikinä tapahtunut. Kumin kanssa kyllä seksiä harrastettiin aina, mutta tämä ihana poitsu lipsautti kännissä että hänellä on kondylooma. Se mikä teki syyliä. Voin sanoa että siinä hetkessä nuoren naisen elämä meni pilalle. Mä pidin kauan itteeni tosi saastaisena ja likaisena. Itse vastuullisena sitten joutunu aina uuden kumppanin kanssa käymään tämän keskustelun että joo, mulla on kondylooma. Miten nöyryyttävää se oli. Ja joka kerta vihasin sitä tyyppiä joka jätti kertomatta tahallaan. Kaiken lisäksi se uusi aina hoidoista huolimatta, ettei se ollu vain yksi hoito ja se siitä.

Myöhemmin, kymmenen vuotta eteen päin taistelin hpv viruksen kanssa. Nyt viiden vuoden jälkeen puhdas! Ja olen onnellinen. Pääsin siitäkin.

Eräs eksä tartutti klamydian. Oli käyny vieraissa.

Päivämäärä:   30.12.24 17:46:47

Olen yli 30v ja olen yksi niistä epäonnekkaista joka sen syövän sai että kannattaa lopettaa toi jeesustelu että suurin osa ei syöpää saa. Minä olen toistaiseksi elävä esimerkki ihmisryhmästä joka sen syövän sai ja tässä kohtaa se kyllä hankaloittaa elämää ja paljon. Kaikilla se syöpä ei koskaa parane ja seurantaan voi joutua loppuiäksi. Että kannattaisi lopettaa noiden harhaluulojen jakelu koska tuosta sun vähättelystä on vain ja ainoastaan haittaa ja joku joka noita sinun p# puheita lukee saattaa siksi jättää seulonnan välistä koska "kaikki sen saa ja siitä paranee".

Päivämäärä:   30.12.24 17:50:09

Samaa mieltä, seulonnassa kannattaa käydä. Mulla oli kaksi korkeanriskin hpv virusta. Kolposkopiassa jotain solumuutoksia, jolle ei tehty mitään. Mutta ajan kanssa hpv lähti ittekseen. Olin 29 kun se löydettiin, eli en vielä edes kuulunu siihen joukkoseulontaan. Mulla vaan oli oireita mitkä sai epäilee.

Päivämäärä:   30.12.24 17:54:08

"Eli pisteen mukaan on ajateltava niin että tämä seksikumppani on tautinen tässä ja nyt"

Missä niin luki?

Lähinnä tuo oli niille jotka olettavat että ovat taudittomia, kun suurinosa ihmisistä kuitenkin tietämättään kantaa kondyloomaa.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   30.12.24 17:54:54

Herpes tuli. Hiukan vitutti kun poikkis tosiaan väitti ettei tauteja ole ja on käynyt testeissäkin. Voihan se toki olla, ettei itsekään tajunnut, mutta noh... Mulla siis huuleen ilmestyi rakkula ja iski kovan kuumeen. Onneksi ei ole oireillut yli 10 vuoteen. Harvinaisen ärsyttävä ongelma.

Ja itse yritin olla kovin varovainen…

Myöhemmin väistin täpärästi taudin. Yhden kiinnostavan tyypin kanssa oltiin sänkyyn menossa, mutta eipä löytynyt kortsua. Siihen totesin, että ilman kortsua ei hommailla. Narinahan siitä alkoi ja mulle totaalinen turn off! Ei tuntunut painavan ees se, etten voi käyttää pillereitä. Lähin kävelemään sieltä. Mitä helkuttia joidenkin miesten päässä liikkuu?

Lähettäjä: hyhhyh 
Päivämäärä:   30.12.24 17:57:20

Varmasti liikkuu. Mutta kumpaanko suuntaan?

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   30.12.24 18:17:16

"Herpes tuli. Hiukan vitutti kun poikkis tosiaan väitti ettei tauteja ole ja on käynyt testeissäkin. Voihan se toki olla, ettei itsekään tajunnut, mutta noh... Mulla siis huuleen ilmestyi rakkula ja iski kovan kuumeen. Onneksi ei ole oireillut yli 10 vuoteen. Harvinaisen ärsyttävä ongelma"

Ei se poikkis välttämättä oikeasti tietänyt herpeksestä. Sitä kun ei testata ellei oireile. Ja jos se tuli sulla huuleen huuleen niin olet voinut saada sen vaikka jo vuosia sitten jostain ihan muualta.

Lähettäjä: kerttu 
Päivämäärä:   30.12.24 18:20:29

Ei vara venettä kaada. Eli kannattaa testauttaa ne taudit!

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   30.12.24 18:28:34

"Lähinnä tuo oli niille jotka olettavat että ovat taudittomia, kun suurinosa ihmisistä kuitenkin tietämättään kantaa kondyloomaa."

Kondylooma on se rakkulamainen muodostuma sukuelimissä. Toki sekin voi olla melko huomaamaton jollakin tapauksista, mutta tarkoitat varmaan, että lähes jokainen kantaa yhtä tai useampaa HP-virusta.

Lähettäjä: saija 
Päivämäärä:   30.12.24 18:32:03

Voiko rakot ilmestyä kurkkuun?

Päivämäärä:   30.12.24 18:38:47

Mun kondylooma ei ollu kyllä rakkulamainen, eikö herpeksessä tule rakkoja.

Kondyloomassa "kukkakaaleja", syyliä.

Lähettäjä: *Remontti Riku* 
Päivämäärä:   30.12.24 18:39:26

Mononukleoosin sain 15 vuotiaan.
Tämä on kyllä yleisin sukupuolitauti Suomessa, jonka yleensä lapsi saa äidiltään.
Muita tauteja ei ole ollut.

Päivämäärä:   30.12.24 18:44:13

Kondyloomassa kaikki ei saa ulkoisia syyliä.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   30.12.24 19:43:15

Kondylooman sain ja syylät poltettiin pois. Jotain esiastetta oli jo. Sit ensin 1/2 vuoden päästä papaan ja sit vuoden välein.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.12.24 21:25:44

On. Tosin mies kertoi asiasta heti (et hänellä on herpes). Et ihan itse sain valita. Kertoi myös ettei useimpiin hänen pitkäaikaisiinkaan kumppaneihin ole tarttunut mutta sillä meidän eritteiden vaihdolla siihen ei montaa viikkoa mennyt. Yhden ainoan kerran on silloin vuosia sitten vaivannut. Onneksi en jättänyt välistä hyvää avioliittoa, perhettä ja kumppanuutta sen vuoksi. Olisin menettänyt taudin pelossa tosi paljon.

Lähettäjä: Koi 
Päivämäärä:   30.12.24 21:35:33

Kondylooma ja herpes puhkesi nykyisessä suhteessa. Puolivuotta oltiin oltu yhdessä kunnes eka puhkesi kondylooma ja sitten herpes. Tosin kondylooma oli saattanut puhjeta aikaisemminkin, sillä minulle tuli aluksi vain yksi pienen pieni näppy. Siitä kun sitä lähdettiin hoitamaan niin levisikin sitten enemmän.

Arvoitukseksi jäi tuliko tartunta eksältä, eksän ja nykyisen välissä olevalta säädöltä vai nykyiseltä mieheltä. Säädön kanssa käytin kumia ja nykyisen kanssa alussa. Nykyiselle puhkesi herpes minun jälkeen. Säädön kanssa tasan kaksi kertaa sängyssä joten pohtia voi pettikö eksä, tuliko tartunta säädöltä vai nykyiseltä. No eipä sillä enää väliä. Nykyisen kanssa yhdessä yli 10 vuotta.

Päivämäärä:   30.12.24 22:09:09

Korkean riskin HPV oli positiivinen kolmekymppisenä. Nyt olen melkein 50 ja testit on olleet negatiivisia, mutta käsittääkseni se voi aktivoitua uudelleen. En tiedä, mistä sen sain.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   30.12.24 22:11:40

Kyllä, herpes ja klamydia. Molemmat oireettomilta kumppaneilta. Klamydiasta en edes ole varma, kummalta tuli (pari irtoa lähekkäin). Se keneltä herpeksen sain, kävi heti testissä mutta ei näy niissä mitään kun ei oireita.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   30.12.24 22:48:16

Piste, noinkohan voi enää vuosikymmenten päästä aktivoitua - tai siis varmasti ainakin TODELLA harvinaista.
Yleensä elimistö tosiaan itse spontaanisti parantaa hpvn, mutta asianhan voi varmistaa ihan käymällä hpv-testissä?

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   30.12.24 23:30:13

Olipa pakko googlailla, ja vähän ristiriitaista tietoa kyllä oli netissä! Valtaosa sivustoista kuitenkin kertoi, että virus poistuu KOKONAAN eikä jää piilemään (paitsi niillä harvoilla, joilla se jääkin :( ja aiheuttaa syöpää) parissa vuodessa.

Esim. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Hanna Nohynek on vastannut näin (juttu Satakunnan kansassa):

"5. Jääkö virus pysyvästi elimistöön?

Ammattilainen vastaa: Elimistö tappaa viruksen kokonaan elimistöstä omalla vasta-ainemuodostuksellaan. Valtaosa HPV-infektioista parantuu etenkin nuorilla itsekseen, jolloin se poistuu ihmisen elimistöstä lopullisesti. 13–23-vuotiailla naisilla keskimääräinen sairauden kesto on noin 8 kuukautta. Yleisesti suurin osa HPV-virusinfektioista paranee viimeistään kahden vuoden aikana."

Toki se, että se aiheuttaakin sitten syöpää vasta 6-10 vuoden kuluttua tartunnasta, kannustaa kyllä käymään seulonnoissa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.12.24 23:32:08

Kyllä. Jokaisessa suhteessani on menty alkuun kondomilla ja keskusteltu läpi se asia, että kumpikin on käynyt testeissä ennen kuin kumi jätetään pois. No eräs herra vakuutti käyneensä ja tartutti minuun klamydian. Edelleen sitten tartutin sen tulevaan poikaystävääni. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt haastaa tuo mies oikeuteen valehtelemisesta ja minun sairastuttamisestani.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   30.12.24 23:33:10

Exä tiesi että hänen exällään on hpv-muutoksia muttei sanonut mitään. No kuis ollakaan, nyt on mullakin.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   30.12.24 23:55:38

Nuorempana on ollut klamydia ja sit HPV virus silleen, että loop hoidolla piti hoitaa pois.

Lähettäjä: Muunsukupuolinen 
Päivämäärä:   31.12.24 00:21:19

Ala-asteella jo opettavat homoiksi, lesboiksi ja transuiksi.

Lähettäjä: Ap 
Päivämäärä:   1.1.25 21:41:23

Up

Päivämäärä:   1.1.25 22:46:16

Mies sai tuomion ja tuomittiin. 15000e korvauksiin

https://urly.fi/3I8P menee MTVn sivuille artikkeeliin

Lähettäjä: Sisko 
Päivämäärä:   1.1.25 23:17:42

Ei ole.
40 vuotta naimisissa, yksi miessuhde.

Lähettäjä: Mimi 
Päivämäärä:   2.1.25 00:39:32

Herpes. En tiedä keneltä sen sain. Kumi aina käytössä mutta tulipa silti, tosin saattaa olla että se tuli nykyiseltä mieheltänikin. Minulle se puhkesi n. puoli vuotta seurustelumme aloituksesta ja miehellä oireili ekan kerran kunnolla vasta muutaman vuoden jälkeen. Ollaan kohta 11 vuotta oltu yhdessä ja pariin kertaan minulla on herpes ekan kerran jälkeen onneksi vaan oireillut.

Lähettäjä: 40vee 
Päivämäärä:   2.1.25 13:06:23

Peräti 2 eri tautia! Olen ollut 20v saman miehen kanssa, sitä ennen muutama kevyempi juttu.

Nyt sinkkuna, enkä aio harrastaa seksiä enää. En ymmärrä mistä taudit tulleet, enkä tajua miten jotkut aktiisesti irtosuhteita harrastavat eivät saa mitään

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.