Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Itse lomalla, lapsi päiväkodissa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.12.24 14:48:03

Ollaan miehen kanssa tämä viikko töissä ja vein lapset aamulla varahoitoon. Täytyy sanoa, että oli yllätys, kun huomasin, että siellä on lapsia, joiden vanhemmat on itse kotona. Yhden äidin ja toisen isän kanssa puhuttiin joulujuhlassa, että ovat lomalla koko tämän reilu kaksi viikkoa. Toki jäin ymmärrykseen, että loma koskee koko perhettä, ei vain aikuisia. Lähtiessä näin myös yhden lapsen, jonka äiti on vanhempainvapaalla. Vauvan kanssa toivat "isompaa" (2v.) hoitoon.

Miksi et anna lapselle lomaa, jos itse olet pois töistä? Lapset todellakin tarvitsevat lomaa yhtälailla, kuin aikuiset. Varahoito on sitä varten, kun kaikilla ei loma ole heinäkuussa tai jouluna, mutta ei sitä varten, että laoset voi tuoda hoitoon, kun ise on kivempi olla ilman lapsia.

Re: Itse lomalla, lapsi päiväkodissa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.12.24 14:49:56

Varahoito on sitä varten, että päiväkotien väki saa vapaita.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.12.24 14:50:02

Ehkä olisi parempi vaan antaa muiden elää heille sopivasti. Keskity omaan tekemiseen, kun et voi tietää, mitä muilla on taustalla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.12.24 14:54:23

Koska omia lapsia ei jakseta. Mutta silti niitä on ollut pakko hankkia. Sama näkyy myös toisessa päässä. Potkitaan heti 18v pihalle, kun vanhemman pitää saada elää omaa elämää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.24 15:00:35

Eiköhän heillä ole syitä, mistä et ole tietoinen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.12.24 15:03:11

..: harmi, että sinut on pakotettu. Kannattaa puhua asiasta neuvolassa. Et menetä lapsiasi, mutta saatte apua.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.12.24 15:05:14

Kun nykyään erotaankin, koska ei kestetä lapsia, niin miksei niitä kärrättäisi hoitoon vaikka joka päivä, jos se vaan on mahdollista.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   30.12.24 15:08:01

Minun mieheni kertoo aina vain olevansa lomalla, tekee sitten kotitöitä ne ajat. Eli kaataa ja pilkkoo puut, tekee peltotyöt, auraa ja hiekoittaa jo päivällä eikä yöllä jne. Antakaa taas tulla kunnon haukut :).

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   30.12.24 15:09:19

Vanhemmilla saattaa olla jaksamisen kanssa vakavia ongelmia ja ehkä haluavat ladata akkujaan. Turhaa taivastelet muiden valintoja ja sitä omaa sädekehää kiillottelette. Mistä tiedät ettei se vanhempainvapaalla oleva valvoo koliikkivauvan kanssa yöt läpeensä ja koittaa nukkua kaiken ajan kun vauvakin nukkuu. Se ei ole mahdollista jos taapero on kotona päivisin.

Päivämäärä:   30.12.24 15:10:20

Aika ison pitää sen syyn olla, että lapselta evätään loma. Mutta totta on, ettei monetkaan jaksa omia lapsiaan. Halutaan olla kivoja kaverivanhempia, mutta sitten näiden kaverilasten kanssa ei kukaan halua olla. Edes itse.

Päivämäärä:   30.12.24 15:12:07

:) Aika sääli, ettei lapset saa aikaa isänsä kanssa, vaan aika menee kotitöihin. Lapsia pitää tehdä, vaikka hommia on niin paljon, ettei niille edes ole aikaa.

Lähettäjä: Löytyy 
Päivämäärä:   30.12.24 15:12:47

Aloittaja//Niitä vanhempia jotka eivät jaksa lapsiaan niin valitettavasti löytyy yllättävän paljon eli lomat ja vapaat pidetään lapset tai osa lapsista hoidossa. Uskovat hetken, kun vanhempia muistutetaan lapsen oikeudesta lomaan, mutta tosiaan vain hetken.

Päivämäärä:   30.12.24 15:13:13

Juu eikö ole hirveää! Kyllä sen isän pitäisi olla lastensa kanssa juuri silloin kun sinä sanelet ajan.

Päivämäärä:   30.12.24 15:15:09

Ja haluatko kuulla jotain vielä pahempaa? Minä, Elikkäs äippämamma teen myös maatilan töitä! Käyn lisäksi muualla töissä ja *TRÖÖÖÖT* minulla on harrastus.

Lähettäjä: Huoltajuusriidat 
Päivämäärä:   30.12.24 15:22:35

Olen käynyt peruskoulun ysärillä ja muistan kyllä, että kun kavereiden vanhemmat erosivat, niin riideltiin siitä, kuka SAA lapset. Silloin ei vuoroviikkoasumista juuri tunnettu, vaan etävanhemman luona oltiin joka toinen viikonloppu ja loma-ajoista puolet.

Nyt seuraan hämmästyneenä sivusta, kun harrastuskaveri erosi ja riitelee exän kanssa siitä, kumpi JOUTUU ottamaan lapset. Molemmat haluaisivat systeemin, että lapset viikot lähivanhemmalla ja joka toinen viikonloppu etävanhemmalla. Ikävä kyllä molemmat haluaisivat olla etävanhempia. Lapset ovat alle kouluikäisiä, joten ääntä lähtee ja leluista yms riidellään, mutta eivät silti ole mitään erityislapsia.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   30.12.24 15:42:24

Meidän lapsen päiväkodissa en ole huomannut tuota ilmiötä. Mutta ihmettelen, jos koko vanhempien loman on lapsi hoidossa. Itseäni ahdisti jo se, että laitoin 3,5-v. 3 päivää viikossa päiväkotiin, kun vauva syntyi. Vaikka esikoinen meni pääsääntöisesti aina mielellään päiväkotiin ja oli kiukkuinen kun hain iltapäivällä liian aikaisin pois. Oli yleensä 6 tuntia päikyssä.

On toki ymmärrettävää, jos on yhden-kaksi päivää hoidossa, jos toinen vanhempi on töissä ja toisen on tehtävä vaikka klapeja ja hiekotuksia ja ei ole tukiverkkoa, josta saisi jonkun katsomaan lasta siksi aikaa. Mutta silloin voisi pitää kyllä vähän lyhyemmän päivän. Tai jos perheessä on joku muu akuutti tilanne. Mutta en ymmärrä, että koko vanhempien loman lapsi on päiväkodissa. Silloin kannattaisi kyllä miettiä elämän prioriteetit uusiksi. Jos oma työ on niin uuvuttavaa, ettei jaksa perhe-elämää, niin työpaikka vaihtoon. Tai harrastuksia vähemmälle.

Nykyään monet ihmiset ovat ihan uskomattoman mukavuudenhaluisia tai egoistisiä. Pikkulapsiaika on silmänräpäyksessä ohi, kumma että ei pysty noin 10 vuodeksi laittamaan lapsia etusijalla.

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   30.12.24 15:49:22

Aikoinaan, kun omat lapset olivat vielä pieniä, kuulin tämän jutun. Eräs pariskunta oli vetänyt herneet nenäänsä, kun päiväkoti ei ottanut heidän lapsiaan hoitoon viikonlopuksi heidän laivaristeilyn takia...

Päivämäärä:   30.12.24 15:50:52

Usva: tapahtui serkkuni vaimon työpaikalla, ja on muuten totta mutta kyseessä oli tietenkin vain äiti, joka olisi halunnut Tallinnaan.

Päivämäärä:   30.12.24 15:54:16

Just kaveri, vaka-ope, sano, että sinne viedään näin lomallakin kipeitä lapsia. Ja kun varahoidosta kyse, niin lapset ihan stressaantuneita ja hädissään, kun on vieraat hoitajat jne.. että joo.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   30.12.24 16:12:47

Tämähän on ihan yleistä nykyään. Lapsia tehdään, mutta niitä ei haluta kasvattaa eikä niiden kanssa olla. Lopulta erotaan, että saadaan vuoroviikkovanhemmuuden kautta sitä kuuluisaa omaa aikaa edes viikko kerrallaan.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   30.12.24 16:17:41

"kumpi JOUTUU ottamaan lapset. Molemmat haluaisivat systeemin, että lapset viikot lähivanhemmalla ja joka toinen viikonloppu etävanhemmalla. Ikävä kyllä molemmat haluaisivat olla etävanhempia"

Tässä on muuten yksi isoimmista syistä miksi päädyin velaksi ! Minusta kun asioita pitää pohtia myös sen huonoimman kautta niin ajattelin, että mitäs jos miehen kanssa erotaan.. olisin taatusti tällainen äiti, kuka haluaisi vaan niitä viikonloppurusinoita ja järjestää kivoja jouluja jne. (Oma äitini on jo ollut tällainen eli isän kanssa kaikki kiva tehtiin ja yhteisiä kokemuksia löytyy eli kulkisi suvussa). Mitäs sitten jos mieskin olisi halunnut ne rusinat :O Tai pahimman sattuessa: mitä jos puoliso olisi kuollut ja koko vastuu lapsesta tai lapsista olisi jäänyt itselle.. ja ehkä yllämainituille isovanhemmille. Juu ei. Mutta siitä myös ymmärsin, että minä tai me emme todellakaan halua elää lapsiperhearkea 24h ja silloin ei lapsia pidä hankkia, vauvakuume ei riitä vielä mihinkään eikä ole mikään kovin olennainen osa koko elämän sitoutumusta !

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.12.24 16:22:53

Pakko tuossa on olla takana jotain vakavampaa kriisiä/ongelmaa mistä aloittaja ei tiedä! Ei normaali, lapsistaan yhtään välittävä vanhempi toimi noin. Ei me muut tiedetä kaapista löytyviä luurankoja...

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   30.12.24 16:30:08

Todennäköisesti jos tilanne on se, että vamhemmat eivät jaksa omia lapsiaan, on näiden parempi olla siellä hoidossa.

Marginaali-ilmiö, jota yritetään jostain syystä nykyään paisutella koko ajan.

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   30.12.24 16:33:10

Lapseni isä on juuri tuollainen. Lomaili kaksi viikkoa ennen joulua ja vielä ainakin tämän viikon, mutta lapsi senkun pönöttää hoidossa/varahoidossa, jos minulla ei ole vapaata.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   30.12.24 16:37:48

@!#$ mitä rääpimistä. Hittoako sulle kuuluu koko asia. Miksi rääpiä tätä, kun ei tiedä, mitä taustalla on.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.12.24 16:46:35

Lähettäjä** 

Päivämäärä30.12.24 16:30:08

Todennäköisesti jos tilanne on se, että vamhemmat eivät jaksa omia lapsiaan, on näiden parempi olla siellä hoidossa.

Marginaali-ilmiö, jota yritetään jostain syystä nykyään paisutella koko ajan.

Paitsi, että ei ole enää nykyään marginaali-ilmiö.

5-vuotiaan, jolla on reilusti nuorempi pikkusisarus, eikä naapurissa saman ikäisiä kavereita, ymmärrän vietävän päikkyyn vaikka nyt yhdeksi päiväksi viikossa, jotta näkee kavereita.
Muutoin en ymmärrä.
Enkä varsinkaan alle nelivuotiaiden viemistä hoitoon, jos vanhempi on lomalla tai vapaalla.

Meillä on aina minimoitu lasten hoitoajat. Eikä olisi tullut edes mielen viereen viedä heitä meidän vapaapäivinä hoitoon.
Eikä viety esikoista hoitoon ennen kuin vietiin keskimmäinenkin.
Meidän esikoinen sai olla 5-vuotiaaksi kotona. Nuorimmainen ja keskimmäinen kolmivuotiaaksi.
Toki iskä heidän kanssaan kerhoissa kävi, jotta saivat leikkiä ikäistensä kanssa.

Emme ole tarvinneet lomaa lapsistamme, mutta lapsemme ovat tarvinneet lomaa hoidosta aivan yhtä paljon kuin me vanhemmat töistämme.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.12.24 16:56:55

Ei valitettavasti ole enää marginaali- ilmiö, subjektiivinen päivähoito-oikeus takaa sen että lasta voi pitää hoidossa vaikka vuoden ympäri, on vanhempi sitten lomalla tai töissä.
Ja joo, on todella surullista, toki osalle lapsista se hoitopäivä takaa ruuan, päivärytmin ja selvin päin olevat aikuiset siinä vierellä, mutta osa tuodaan hoitoon ihan vain siksi, että saadaan ns. rahalle vastinetta, lapsen jaksamisesta viis.

Päivämäärä:   30.12.24 16:59:50

Työssäkäyvät vanhemmat tuntuvat olevan ongelma.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   30.12.24 17:27:39

Kyllä se nyt vaan on edelleen marginaali-ilmiö t. Päikyntäti myös varahoidossa.

Ei ole edes vuosittain jouluna yms lomia lapsia hoidossa, joiden vamhemmat lomailee.

Joitain välillä tulee joinain vuosina. Miehet tätä tekee enemmän.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.12.24 17:37:27

Meillä reilu 3v kävi 5 päivää viikossa hoidossa päiväkodissa, vaikka itse olin vauvan kanssa kotona.
Toki jos oli päiväkoti kiinni, tai lapsi hiukan kipeän oloinen, oli kotona. Välillä pidettiin extempore kotipäiviä myös.

Tämä oli 3kk kesälomalla, ja viimeiset 2 viikkoa kyseli jo missä kaikki kaverit on. Todella sosiaalinen yksilö, joten tämän on parempi olla hoidossa ja tutuissa rutiineissa mahdollisimman paljon. etenkin, kun tarvitsi vielä päiväunet, .uutta kotona niille meneminen on yhtä tappelua. Ilman päiväunia taas illat on yhtä tappelua.

Joten juu, itse olin "lomalla", kotona vauvan kanssa, ja lapsi hoidossa..

Hoitojen loma-ajat oli myös aina kotona

Päivämäärä:   30.12.24 17:39:35

Mistäs se päikyntäti tietää, ketkä ovat itse lomalla ja ketkä eivät? Itse olen opiskelija, ja opiskelen pääosin kotoa etänä. Joku kyylä saattaisi luulla että olen vaan oloneuvoksena kotona, kun kotiin huristelen lapset vietyäni.

Itsellä on pakko myöntää, että joo, meillä lapset on välillä hoidossa myös kun itse ollaan vapaalla tai lomalla. Miehen yli 2kk kestävästä kesälomasta lapset on yleensä 2 viikkoa hoidossa, jos itse olen töissä koko kesän. Meillä on päivätöiden lisäksi maataloutta, joka teettää joka kesälle jonkin ladon/katon/vastaavan remontin, ja sen lisäksi peltotöitä.

Sen lisäksi vielä se paskamutsi -kortti: joskus viedään lapset hoitoon ihan vaan, että saadaan levätä itse. Ei usein, eikä koko lomaa. Mutta yksittäisiä päiviä joskus, kun sattuu vapaa/lomapäivä arkipäivälle. Ja ai että minä nautin niistä päivistä, ja jaksan kaiken päälle olla sitten parempi äiti kun olen hetken hengähtänyt. Lasten mummo on päikkyhoitaja, ja hän pitää tätä normaalina. Hän jopa itse kärrää lapsia sinne hoitoon kesäloma-aikaan, nyt kun on jäänyt eläkkeelle.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   30.12.24 17:41:33

Tuossa voi olla paljon asioita, mistä aloittaja ei ole tietoinen, kuten erityisen rankka elämäntilanne, mikä voi olla monestakin eri syystä. Laittamalla lapset päiväkotiin voidaan tukea vanhempien jaksamista vaikean tilanteen yli.

Jollain voi myös olla muu hyvä syy, kuten vaikka remontin tekeminen kotona.

Jos kyseessä on pelkkä laiskuus tai haluttomuus olla omien lasten kanssa, niin sitten en ymmärrä.

Päivämäärä:   30.12.24 17:44:53

Joo ja tosiaan moni myös opiskelee sivutoimisesti tai tekee muita töitä oman vakityönsä lisäksi, joten syitä on monia.

Päivämäärä:   30.12.24 17:58:07

Onhan tuota ollut niin kauan kuin se on jollain tavalla ollut mahdollista. Ei ole uutta eikä ole yleistynyt.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.12.24 18:11:12

No jos ne vanhemmat ei jaksa sitä lasta, niin onko muka lapsen etu olla sitten siellä kotona kun ne vanhemmat ei tosiaan hänen kanssaan jaksa olla? Uskon, että tuolloin on sen lapsen etu olla siellä päiväkodissa.

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   30.12.24 18:42:09

Pitäähän sitä parisuhdettakin hoitaa.

Päivämäärä:   30.12.24 18:47:28

Mä ymmärrän, jos on vaikka yh ja väsynyt, että vie lapsen lomallakin hoitoon esim muutamaksi tunniksi. Tai just jos on kavereita vaan siellä. Mutta sitä en, että se lapsi on siellä aamu seiskasta iltapäivä viiteen joka päivä...

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.12.24 18:55:44

Oksettaa lukea tätä keskustelua miten hyväksyttävää on tehdä lapsia ja sysätä muiden hoitoon. Lapset pitäisi tehdä jos niiden kanssa haluaa olla. Ei voi olla että tulee yllätyksenä et lapsi kuuluu sun elämään aika kokonaisvaltaisesti jos sellaisen teet. Jos on noin paha olla omien lasten kanssa ni pitääkö niitä tehdä vielä lisää.
Ja jos tällaista jaksamattomuutta ym on niin valtavasti niin kai nämä perheet on avun piirissä muutenkin?
Ite en vois todellakaan viedä lapsiani hoitoon jos itse oon kotona.

Päivämäärä:   30.12.24 18:58:06

. //Ihan siitä, että osa vanhemmista puhuu ihan suoraan olevansa lomalla ja ihan lapsen kuullenkin. Osa myös ottaa osan lapsista lomalle, mutta kun jotain lasta ei jakseta niin joutuu normaalisti päiväkotiin, kun muut menee pitämään hauskaa.

Noita ihan oikeasti löytyy eivätkä edes tajua hävetä asiaa ja kaiken kukkuraksi hankkivat lisää lapsia, vaikka edellisiäkään ei jakseta hoitaa.

Päivämäärä:   30.12.24 19:02:22

Ja kun näillä lapsilla tosiaan ei ole mitään lomia. Vastahankoisesti vanhemmat pitää osan lomasta lapsen kotona, kun asiasta huomautetaan ja silloinkin osa olisi kesken loman lapsia tuomassa sittenkin hoitoon jne. Tuota ei oikeasti voi käsittää ennen kuin noita perheitä kohtaa.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   30.12.24 19:07:10

Kylläpä joo, ja muistattehan myös ne äidit, jotka vievät lapset päikkyyn ja menevät baariin päiväksi :D

Päivämäärä:   30.12.24 19:37:37

"Ja jos tällaista jaksamattomuutta ym on niin valtavasti niin kai nämä perheet on avun piirissä muutenkin?"

Päiväkotiin vieminen on juuri se ensimmäinen, matalimman kynnyksen, avuntarve, mitä sosiaalityöntekijät tarjoavat. Monille tämä riittää, eikä tarvetta raskaammille palveluille edes tule.

Lähettäjä: Ap 
Päivämäärä:   30.12.24 22:26:51

Enpä syyllistyisi taustoja tietämättä. Itse vien lapsen hoitoon vaikka olisi vapaata, kesäloman annan. Meidän 5v kaipaa ikätovereita muutenkin. Itse opiskelen, ja käyn töissä mitä jaksan. Lapsi erityislapsi, joten jaksaminen itsellä kaiken keskellä kortilla. Mies on, mutta olen käytännössä yh kun miehellä painaa mt ongelmat kausittain pahempina (tulleet jotakin vuosia lapsen syntymän jälkeen). Olen itse adhd joten kuormitun vielä herkemmin mitä ns normaali. Todellakin lapsen parempi olla hoidossa tietyissä tilanteissa.

Lähettäjä: Toinen ... 
Päivämäärä:   30.12.24 23:23:41

"Päiväkotiin vieminen on juuri se ensimmäinen, matalimman kynnyksen, avuntarve, mitä sosiaalityöntekijät tarjoavat. Monille tämä riittää, eikä tarvetta raskaammille palveluille edes tule."

Mutta toteutuuko tässä lapsen etu?

2-vuotias ympäri vuoden hoidossa pitkiä päiviä ku äiti käy isoveljen kanssa reissussa tai miehen kanssa hoitamassa parisuhdetta.
Säälittää se lapsi.

Lähettäjä: Rrä 
Päivämäärä:   30.12.24 23:46:16

Toinen: Kyllä me varhaiskasvatuksessa halutaan uskoa että lasta koskevat päätökset tehdään lapsen ja koko perheen kokonaisvaltainen etu edellä. Ja kyllä varhaiskasvatuksessa on jotain pielessä jos siellä ei lapsen paras toteudu. Jos tarjotaan subjektiivinen päivähoito-oikeus, hoidon pitää olla laadullisesti lapsen kehitystä tukevaa eikä siellä olevia lapsia tarvitse sääliä. Etenkin jos päiväkotiin tuonti on matalan kynnyksen ensimmäinen palvelu, se on siinä hetkessä juuri se oikea paikka aloittaa perheen tukeminen.

Päivämäärä:   31.12.24 01:03:10

Päiväkoti on myös työllistävää toimintaa; voidaan aloittaa toki tämä loputon jankkaus siitä, että pitäiskö siineden lasten kanssa olla ja pitääkö niitä hankkia jne.
No ilmeistä on, että ihmiset hankkii lapsia ja joku niitä täytyy hoitaa.
Mukavasti yhteiskunnalta hoksattu, että on lastentarhat ja siellä niitä hoitoalan ihmisiä niitä kakruja paimentamassa työkseen.

Päivämäärä:   31.12.24 07:43:50

LähettäjäToinen ...
Päivämäärä30.12.24 23:23:41
"Päiväkotiin vieminen on juuri se ensimmäinen, matalimman kynnyksen, avuntarve, mitä sosiaalityöntekijät tarjoavat.

Kiitos! Tässä on hyvä näkökanta asiaan. Eli ne lapset jotka on päikyssä ja vanhempi kotona on eräänlainen lasutapaus.
Mun on ehkä hiukan vaikea ymmärtää näitä vauvan kanssa kotona ja toinen lapsi päikyssä perheitä kun omat lapset on ollut niin helppoja ja ihania et niitten kanssa on ollut ihana olla kotona. Eikä kuuluta näihin uusavuttomiin ketkä ei selviydy normaalista elämästä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.12.24 07:50:16

"Mun on ehkä hiukan vaikea ymmärtää näitä vauvan kanssa kotona ja toinen lapsi päikyssä perheitä kun omat lapset on ollut niin helppoja ja ihania et niitten kanssa on ollut ihana olla kotona. Eikä kuuluta näihin uusavuttomiin ketkä ei selviydy normaalista elämästä."

Piti kuitenkin päästä alentamaan muita vielä vähän?

Päivämäärä:   31.12.24 07:57:10

Nostakaa hyvät lastenhoitajat ja muut työntekijät asia tapetille, jos se varahoito on hirveää kidutusta.

Päivämäärä:   31.12.24 08:03:24

Rrä//Vaikka lapsella olisikin mukavaa päiväkodissa niin ei se sitä poista etteikö lapsi kokisi oloansa syrjityksi, kun pikku sisarten kanssa mennään rannalle uimaan, syömään jäätelöt yms. Ja vanhempi lapsi viedään hoitoon, kun sitä ei jakseta. Vanhempi lapsi kuulee ihan sisaruksiltaamn ja vanhemmilta mitä kaikkea kivaa ovat päivän aikana tehneet yhden lapsen ollessa päiväkodissa. Sitten ihmetellään, kun lapsi oireilee.

Päivämäärä:   31.12.24 08:09:22

Juu varmasti vauvan kanssa ollaan rannalla ja jätskillä kaiket päivät, kesänsä talvensa. Vai mentäiskö sinne samalla kun haetaan isompi päiväkodista?

Päivämäärä:   31.12.24 08:39:08

Heh//No ihan kuule lapsen ja henkilökunnan kuullen on sanottu, että nyt lähdetään rannalle, sisäleikkiouistoon yms. Kuten totesin jo aikaisemmin niin, jos ei näihin perheisiin ole törmännyt koskaan aikaisemmin nii voi olla todella vaikea käsittää mitenkä itsekkäitä ja piittaamattomia osa vanhemmista on. Sitten hankkivat vielä lisää lapsia, vaikka edellisiäkään ei jakseta hoitaa. Se vauva on ihana, mutta kun lapsi kasvaa tietyn iän yli niin päiväkoti saa hoitaa lapsen hoitamisen.

Päivämäärä:   31.12.24 08:39:55

Meillä tehdään ”lomalla” metsä- ja puutyöt ja rempat. Viime viikko oltiin kotona kaikki, tällä viikolla saa muksu mennä pariksi päiväksi hoitoon, että saa puita liiteriin. 3- vuotiasta joutuu vahtimaan sen verran, ettei ole hirveän turvallista tehdä töitä moottorisahan tai halkomakoneen kanssa vieressä.

Päivämäärä:   31.12.24 09:12:29

"Ja joo, on todella surullista, toki osalle lapsista se hoitopäivä takaa ruuan, päivärytmin ja selvin päin olevat aikuiset siinä vierellä, mutta osa tuodaan hoitoon ihan vain siksi, että saadaan ns. rahalle vastinetta, lapsen jaksamisesta viis."

Hakevatko nämä vanhemmat lapsensa kotiin humalassa/aineissa? Annetaanko lapsi mukaan?

Silloin kun lapseni oli päiväkoti-iässä, niin kukaan ei palkannut minua vakituiseen työsuhteeseen. Pätkätöitä oli mutta niissä ei ollut neuvotteluvaraa. Oli aivan kauheaa, kun minua syyllistettiin siitä kun kuormitan päivähoitoa jopa heinäkuussa ja kuinka lapsia rääkätään varahoidossa. Niin, me työssäkäyvätkin kuulemme tätä, ei vain lomailijat tai työttömät.

Onneksi lapsi viihtyi päiväkodissa ja hoitajat olivat ihania. Varahoidossakin oli aina tuttuja hoitajia ja lapsia, ja omastani oli kivaa mennä eri paikkaan välillä.

Päivämäärä:   31.12.24 09:17:53

Itse olen varmaan ollut hirveä vanhempi, mutta esikoinen oli tarhassa kun olin kuopuksen kanssa kotona pikkuvauva-ajan. Tietysti matalalla kynnyksellä kipeänä kotona, kaikki lomat kotona jne. Mutta en jaksanut alkaa syyllistää itseäni tuosta.

Meillä vauva nukkui yöt todella huonosti ja päivälläkin lyhyissä pätkissä ja nukuttaminen oli hankalaa. Esikoinen taas on todella energinen ja vauhdikas, keksi kaikkea koko ajan ja tapaturma-altis kun kaikkialle piti yrittää kiivetä, hyppiä, juosta jne. Ja vaati koko ajan huomiota ja ohjausta, ei osannut vielä leikkiä yksin. Päiväkodissa viihtyi tosi hyvin, oli tutut ja ihanat hoitajat ja kaverit. Näin jaksettiin perheenä paremmin.

Esikoinen oli vauvana helppo, jos kuopus olisi ollut samanlainen, niin molemmat olisi varmaankin ollut kotona kuopuksen vauva-ajan. Ja ei, en koe että ollaan mikään lasu-perhe tämän asian takia, että mietitään arki sellaiseksi, että kaikki jaksaa ja on hyvä olla eikä ajauduta niihin ongelmiin.

Päivämäärä:   31.12.24 11:13:43

Yhteiskuntahan tähän on ajanut ylistämällä varhaiskasvatusta jokaisen lapsen oikeutena. Aikaisemmin vielä pidettiin yleisesti kotihoitoa pienille lapsille parhaana vaihtoehtona mutta nykyään on menty päinvastaiseen. Kotivanhempia mollataan laiskoina loisina ja jo pienten vanhemmat kokevat että on lapselle eduksi viedä hänet hoitoon.

Päivämäärä:   31.12.24 11:23:00

Minä pääsin kerran työmatkalle toiseen maahan. Se oli sattuman kauppaa, ja tartuin tilaisuuteen vaikka miehellä oli jo siihen sovittu hirveästi töitä. Sovittiin niin, että ukki hoitaa lasta ja mies tekee sovitut vuorot ja nukkuukin. Lapsi meni ukin luo to, ukki vei päiväkotiin pe ja haki vielä luokseen ja mies haki lapsen la kotiin.

Kyllä minut haukuttiin tästä ulkomaan lomasta, kun lapseni kohtasin laittaa päikkyyn! Muistan vielä ne vääristyneet ilmeet ja loppujen ilmeet kuvittelin, kun terveisiä sateli tuttujen kautta. Silloin oli eri ajat ja äiti oli oitis huono nainen, jos vaan niin pääsi sanomaan.

Lähettäjä: Se 
Päivämäärä:   31.12.24 13:03:42

Kun ei jakseta niitä lapsia.
Silti niitä voidaan hankkia jopa kolme.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.