Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Punaisen lihan kulutus 394g/viikko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.24 13:20:23

Just tein laskelman jossa vertasin punaisen lihan kulutusta ja suosituksia ja totesin että aika hyvällä tasolla on suomalaisten kulutus.

Kun huomioidaan vain kypsennetty syöty liha niin suomalaiset kuluttaa tuon verran per asukas. Hyvä me!

Re: Punaisen lihan kulutus 394g/viikko

Päivämäärä:   30.12.24 13:33:32

Lehdistöhän vertaa suositusta ( kypsennetty syöty punainen liha) teurastamoilta ja tullin kautta tulevaan lihaan jossa on mukana luut ja nahka (sialla).

Mutta emmehän syö luita joten vain noin 60% tuosta määrästä on syötäväksi tarkoitettua. Lisäksi kypsennys pienentää kilomäärää jopa 20-30%.
Sekään ei vielä riitä vaan on vähennettävä hävikki kaupassa ja kotona, hävikkiä on tutkittu ja se on jopa 10-15%.

Nämä luvut kun yhdistää niin saadaan viikotasolle syömäkelpoista punaista lihaa tuo 394g.

Päivämäärä:   30.12.24 15:53:24

mulla menee punasta lihaa n 400g viikossa. kalaa ja kanaa vaihtelevasti toiset 400päälle. siihen päälle munia tiu. juureksia n kakskiloa. ja juustoa/rahkaa n400g
päiville jaettuna se ei ole ihme määrä.

Lähettäjä: Thelma 
Päivämäärä:   30.12.24 20:19:59

En syö punaista lihaa ollenkaan. Kala/kana ja suunta kokoa ajan enemmän maun vuoksi kasvispainotteisempaan.

Lähettäjä: Politikko 
Päivämäärä:   30.12.24 20:28:40

Minä syön rusehtavaa lihaa

Lähettäjä: Liha hyvää 
Päivämäärä:   30.12.24 21:24:41

Vielä kannattaa tukea enemmän suomalaista lihantuotantoa. Ei muuta kuin lisää lihaa kuluttamaan!

Lähettäjä: Deutz 
Päivämäärä:   30.12.24 21:35:56

Minulla menee punaista lihaa 2 kiloa viikossa

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   30.12.24 21:53:48

En ole syönyt punaista tai valkoista lihaa 20 vuoteen. Enkä ole ainoa. Eli jotkut syö reilusti punaista lihaa.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   30.12.24 21:56:44

Olen carnivore dieetillä ja syön itse prosessoitua punaista lihaa noin 200-400 g päivässä. Paljon riistaa ja poroa, sekä tietysti myös kalaa ja kananmunia.
Joten ihan hyvin joku muu voi olla vegevegaani, pidän mielelläni huolta että kaikkien ei tarvitse syödä niin paljon lihaa.
P.s. Tiesittekö että vegaanien aivot kutistuvat :D

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   31.12.24 10:51:56

Tietysti täällä jollain Z:lla menee heti tunteisiin ja alkaa haukkua vegejä, vaikka kukaan ei oo kummemmin heitä tässä keskustelussa esiin nostanutkaan :D

Ihan kuin ois argumentit vähissä, millä puolustaa älytöntä ruokavaliotaan.

Päivämäärä:   31.12.24 11:04:16

Tämän pointtia ei tainnut kukaan tajuta.
Kun julkistettiin uudet suositukset ( alle 500g punaista lihaa viikossa, 350g tavoite ajan kanssa) niin lehdistö alkoi huutamaan kuinka kauhea tavoite on.
Lehdistö käytti aivan vääriä lukuja ja vertasi teurasruhojen painoa syömäkelpoiseen ja syötyyn lihamäärään.

Tosiasiassa meillä on suomessa tavoite ihan ok-tasolla ja pikkasen siitä kirimällä saavutetaan tuo 350g muutamassa vuodessa. Nyt jo, muutamassa viikossa on kaupoissa nähty muutos.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   31.12.24 14:11:29

:D Mitä älytöntä minun ruokavaliossa on verrattuna jonkun muun ruokavalioon?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.