Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten nauttia liikunnasta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.24 12:45:00

Kadehdin ihmisiä, jotka liikkuvat omaksi ilokseen ja vaikuttavat aidosti pitävän vaikka lenkillä käymisestä.

Mitä olisi sellaisia matalan kynnyksen liikuntamuotoja, jotka on helppo aloittaa eivätkä tarvise sen kummempaa ajallista panostusta? Perus lenkkeilyn tai hölkän lisäksi tietysti. Koitan vähän ajatella laatikon ulkopuolelta. Mitään uutta säännöllistä harrastusta en halua aloittaa, koska lähimpään kaupunkiin on sen verran matkaa, että matkoineen veisi liikaa aikaa.

Mitä sinä harrastat tai miten liikut? Hyviä vinkkejä rutiinien löytämiseen?

Re: Miten nauttia liikunnasta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.12.24 12:48:13

Alkuun jouduin pakottamaan itseni. Kunnon hieman kohetessa siitä tuli mukava tapa. Liikun lenkkeillen ja uin ja laskettelen. Lenkillä pitää olla hyvää kuunneltavaa.

Päivämäärä:   30.12.24 12:49:34

Kuuntelen äänokirjoja ja lähden vaan kaksi kertaa päivässä. Tavoitteena että hengästyn ja syke nousee.

Päivämäärä:   30.12.24 12:52:03

-Lenkillä koirien kanssa. Jos samat polut ja tiet kyllästyttää, ajan kauemmas johonkin uuteen paikkaan autolla.
-Ostin sähköpyörän jolla olen pyöräillyt sellasta hyvänmielen lenkkiä 1-2h. Pyöräilen myös nyt, koska etelässä talvi on mitä on.
-Teen kotona pilatesta ja kehonhuoltoa sovelluksen kautta.

Liikuntaan yhdistän aina jonkun hyvän äänikirjan, podcastin tai musiikin. Harrastan myös geokätköilyä siinä samalla.

Lisämotivaatiota voi ostaa vaikka uusilla lenkkikengillä, kunnollisilla ulkoiluvarusteilla tai kuulokkeilla :D

Lähettäjä: Mai 
Päivämäärä:   30.12.24 12:53:09

Netti on jumppia täynnä, sieltä vaan valitsemaan ja voi tehdä kotona.
Eipä kai sitä oikein muuta voi kotona tehdä, kun ei kerran ole mihinkään valmis siirtymään.

Päivämäärä:   30.12.24 12:53:17

Koiran saavuttua taloon oli helppo löytää rutiini. Ennen kävin tasan tarkkaan kesällä kauniilla ilmalla kävelyllä, nykyisin kesät ja talvet, eikä ole enää olemassa huonoa säätä.

Kävelyn/juoksun lisäksi pyöräily, hiihto, uiminen.

Päivämäärä:   30.12.24 12:54:20

Niin ja se vaan täytyy päättää, että nyt liikkumaan. Ei se kenestäkään aina niin kivaa ole.

Päivämäärä:   30.12.24 12:55:05

Niin ja sain motivoitua (pakotettua!) Itseäni esimerkiksi niin, että kävelin asioille. Esimerkiksi vein kävellen meille väärin jaetun kirjeen ja menin lasta hakemaan kaverin luota. Jätin auton aivan eri paikkaan ja kävelin hoitamaan asiat. Pakko oli vaan kävellä takaisin autolle.

Päivämäärä:   30.12.24 12:56:01

Jos et nauti itse liikkumisesta (ja kaikki eivät todellakaan siitä koskaan tule nauttimaan, itseni mukaan lukien), niin ainoa vaihtoehto on löytää jokin älyllisesti tai muutoin riittävän kiinnostava laji, jossa liikunta tulee sivutuotteena. Esimerkiksi jos sinua kiinnostaa eläimet, niin hevos- ja koiralajit ovat hyviä vaihtoehtoja. Jos motivoidut peleistä, niin jokin Pokemon Go -tyyppinen pelaaminen. Jos taas olet taiteellisesti tai visuaalisesti orientoitunut, niin vaikka luontokuvaus metsässä jalkaisin liikkuen. Jos olet sosiaalinen ihminen, niin jokin joukkuelaji. Itse esimerkiksi rakastan musiikkia, joten tanssin omaksi ilokseni ja tämä on ainoa tapa, jolla koen mitään liikunnan iloa muistuttavaa. Lisäksi nautin puutarhanhoidosta ja isossa puutarhassa riittää fyysistä tekemistä koko sulan maan ajan. Talvella tietysti lumityöt pakollisena pahana.

Yhdelle hauska laji voi toiselle olla kamalaa pakkopullaa. Kannattaa siis miettiä ensisijaisesti omien kiinnostuksenkohteiden kautta.

Lähettäjä: Väpä 
Päivämäärä:   30.12.24 12:56:05

Löysin lajin, josta tykkään eli ilma-akrobatiat. Voi harrastaa kotonakin, jos vaan saa tangon, renkaan tai silkit johonkin asennettua. Online-opetusta löytyy kyllä.

Muuten urheilu on lähinnä pakkopullaa enkä saa siitä mitään endorfiinejä.

Nyt latasin jonkun pilates-sovelluksen joka oli sitä mieltä, että voisin tiputtaa 6 kiloa painoa 4 viikossa xD tosin pitää maksaa, että saa treenit. Aion ostaa tuon, koska haluan kokeilla, oliko se tosissaan.

Päivämäärä:   30.12.24 12:59:47

Minun on tosi vaikea motivoida itseäni esim kävelylle, mutta salitreeniä rakastan. Se täytyy suunnitella etukäteen (käynnit ja ohjelma), mikä auttaa minua pitäytymään siinä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.12.24 13:00:56

Itseä motivoi lenkkeilyyn ääniohjatut lenkit. Tällä hetkellä seuraan Nike run club -sovelluksen juoksuohjelmia. Ovat ilmaisia ja niissä ääneen kannustetaan, kerrotaan mitä vauhtia pitää milloinkin juosta jne. Muillakin sovelluksilla on vastaavia, tosin osasta pitää maksaa. Samoin tykkään yrittää päästä tiettyyn askeltavoitteeseen.

Jos lenkkeily pelkiltään ei kiinnosta, niin mites suunnistus, geokätköily, luontokuvaus, pokemon go, kasvien tai eläinten bongaus tms.?

Sisällä esim. youtubessa on laidasta laitaan treenivideoita. Jos perus kuntopiirit ei innosta, niin esim. tanssi tai voimistelu voisi olla mielenkiintoisempaa, kun kuntoilu tähtää jonkun taidon oppimiseen.

Päivämäärä:   30.12.24 13:04:53

Älykello ja askeltavoite. Aluksi vaikka 6000, kun kunto kehittyy niin 10t.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.12.24 13:09:27

Ymmärrän sua, aloittaja!
Kävelylenkit tylsässä ympäristössä ei innosta yhtään, enkä oikein ehdi ajella kauemmas. Kesäisin juoksen, talvella ei välttämättä pysty kun kunnossapito on mitä on.
Tämän vuoksi käyn ratsastamassa kolme kertaa viikossa. Kolmannen kerran otin juuri siksi, että talvella juokseminen on niin hankalaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.12.24 13:11:35

- Hyvät ulkoiluvarusteet (kengät ja vaatteet) on ehdottomat.
- Tykkään myös urheilukellosta, siitä on kiva seurata kaikkea dataa.

Käyn koirien kanssa lenkkeilemässä.
Välillä myös hölkkäämässä, mutta tästä en ole oikein koskaan oppinut nauttimaan.
Kesäisin pyöräilen, olen ostanut kunnon pyörän.
Talvisin hiihdän jos keli sallii, myös kunnon sukset löytyy.
Kuntosalilla käyn pari kertaa viikossa.
Kotona poljen välillä kuntopyörää telkkaria katsellessani.
Nyt kiinnostaisi alkaa käymään myös uimassa kerran viikossa.

Ei liikkumaan ole aina helppo lähteä, mutta kun ymmärtää, että se on terveydelle hyväksi ja siitä tulee hyvä olo, niin sitä tulee vaan tehtyä. Se ikäänkuin kuuluu elämään, olis kyllä tosi outoa jos ei liikkuisi. Lisäksi kroppa näyttääkin paljon paremmalta kun liikkuu. Enkä oikein tiedä mitä muutakaan harrastaisi vapaa-ajalla jos ei liikuntaa?

Tärkeintä on löytää mielekkäitä lajeja ja ymmärtää, että liikunnan aloittaminen ei tarkoita sitä, että treenataan hikihatussa monta tuntia viikossa. Hyötyliikunta on tosi hyvästä ja ylipäänsä askelien lisääminen arkeen. Aloittaa pienin askelin.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   30.12.24 13:22:24

Ajallisesti vähiten erillistä panosta vaativaa on muiden askareiden ohessa ja kotona liikkumisen lisääminen. Tiskikoneen tyhjentämisen yhteyteen lisää helposti esim kyykkyjä, vessaan voi mennä polvennostokävelyä jne. Kotona voi tehdä kehonpainoharjotuksia, joogaa, tanssia videoilla tai ilman.

Omalla kohdalla olen huomannut liikunnasta nauttimiseen vaikuttavan eniten:
- oikea tekniikka/asento -> ihan jo ryhdistä alkaen, jos kroppa on lysyssä, kaikki tekeminen on raskasta ja väsyttävää.
- oikea energiataso -> jos väsyttää tai tubtuuvtahmealta niin varmistaa että on syönyt/juonut riittävästi. Musiikki vaikuttaa tekemiseen ja mielialaan, sopivaa musiikkia jo ennen kuin lähtee liikkumaan niin on helpompi aloittaa ja tekeminen on erilaista.
- sopivat haasteet tai tavoitteet -> lisää erilaista mielekkyyttä siihen liikkumiseen.

Liikunnasta

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.12.24 13:40:26

Hyviä pointteja O!

Tuohon energiatasoon kommentoisin - kannattaa vertailla, onko itselle kiva liikkua aamuisin, iltapäivällä vai illalla. Omat juoksulenkit ei yleensä aamulla kulje, toisaalta talvella on illalla pimeää. Ja ruokailu, raskaamman aterian jälkeen on hyvä olla 2-3 h tauko ennen liikuntaa.

Päivämäärä:   30.12.24 14:00:20

Mieti mikä sinua muuten elämässä motivoi, mistä asioista nautit.

Itselle ainakin liikunta harvoin itsessään sillä hetkellä on mitenkään hirveän nautinnollista ja ihanaa, mutta sen jälkeen tulee hyvä olo. Enkä nyt tarkoita mitään rääkin jälkeistä väsymystä vaan ihan vaikka vain rauhallisen kehonhuoltotunnin jälkeenkin. Psyykkisesti on hyvä olo kun on saanut jotain aikaan ja fyysisesti on "tuulettunut" ja levollisempi ja raikkaampi olo. Kipuja yms. vaivoja myös on vähemmän.

Pidän tavallaan nurinkurisena sitä ajatusta, että kaiken pitäisi olla superkivaa juuri sillä hetkellä. Moni pitkällä tähtäimellä hyvää oloa tuova ei ole superkivaa: opiskelu ja työnteko voi olla haastavaa, terveellinen ruoka ei niin hyvää kuin epäterveellinen, siivoaminen työläämpää kuin sohvalla makaaminen. Silti loppupeleissä sitä on paljon onnellisempi kun tekee pitkän tähtäimen juttuja ja keskittyy niistä saatavaan mielihyvään.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   30.12.24 14:36:06

Täytyy löytää se itselleen sopiva laji. Varmasti sellainen on olemassa.
Esim. kävelyä aina suositellaan kaikille ja onhan se erittäin hyvä tapa liikkua. Mutta itsestäni kävely (ainakin tällaisella kelillä) on täyttä pakkopullaa. Niin tylsää! Kesäisin/keväisin tykkään kyllä siitäkin, kun on lämmintä ja aurinkoista.

Itse tykkään enemmän esim. rullaluistelusta, pyöräilystä, juoksusta (maisemat vaihtuvat nopeammin ja on hieman kävelyä vauhdikkaampaa), suppailusta ja joogasta. Joogata voi helposti kotona, youtube on täynnä ilmaisia joogatunteja. Tarvitset vain joogamaton.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   30.12.24 14:50:11

"Enkä oikein tiedä mitä muutakaan harrastaisi vapaa-ajalla jos ei liikuntaa?"

Mä taas keksin miljoona muuta asiaa joita on kivempi/mielenkiintoisempi/rentouttavampi/jne tehdä kuin liikunta. Liikunnasta en saa mitään, muista asioista paljon, ja sehän tässä huono juttu on kun pitäisi liikkua enemmän.

Mua eivät edes ulkonäköasiat motivoi, koska olen susiruma joka tapauksessa. :D

Kävelyllä tykkään kyllä käydä, etenkin kesällä kun pääsee metsään. Talvella taas teitä pitkin kävely ei innosta. Enkä tykkää kuunnella mitään kävellessä, joten sekin on "ongelma". Paras olisi jos olisi joku liikuttaja, mutta kun siihenkään ei ole mahdollisuutta.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.12.24 15:03:53

Minua ei motivoi pelkkä lenkkeily tai kuntosali tipan tippaa. Teen niitä harrastamieni teknisesti vaativien urheilulajien tueksi. Uuden oppiminen ja itsensä ylittäminen motivoivat minua, ja niitä saan kahdessa harrastamassani lajissa.

Liikkeelle minua motivoi myös koira ja geokätköily, vaikka en pidä kävelyä varsinaisena kuntoa kohottavana treenejä.

Päivämäärä:   30.12.24 16:18:53

Hankkikaa lenkitettävä koira jostakin naapurista,niin ei tarvi yksin löhteä ja on hyödyksi jollekin?

Etelä-Suomessa pääsee ainakin nytkin hyvin metsään,,kun ei ole lunta eli aika lyhyt se kausi on, kun ei metsään pääse. Lumikenkiä tai liukulumikenkiä voi kokeilla talveksi.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   30.12.24 16:21:36

Parempi vaan unohtaa kokonaan kaikenlainen hyvänolon tavoittelu, jos ei siihen ole taipumusta. Hyväksyt sen, että liikunta on ja tulee olemaan paskaa, ja teet vain pakollisen määrän. Etsit vaihtoehdoista sitten sen vähiten vitutusta aiheuttavan. Usko pois, pääset paljon helpommalla.

Itse pyrin yleensä joko pitkittämään hyötyliikuntaa keinotekoisesti tai sitten repäisen kertalaakista voimat loppuun kuluttavan, lyhyen rääkin. Turha sitä on määräänsä enempää itseään kiusata.

Päivämäärä:   30.12.24 16:30:42

Tänään paistoi aurinko, niin kävin vajaa puolitoista tuntia etsimässä geokätköjä pienen automatkan päässä. Odotan innolla, että illat pitenee, niin näkee työpäivän jälkeenkin eteensä metsässä. Nyt rajoittuu viikonloppuihin ja siihen jos saan työaikatauluun mahdutettua viikkoliikunnan sellaiseen aikaan ettei tule kaatamalla vettä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.12.24 17:16:30

Aloin itse harrastaa liikuntaa vuosi sitten. Ratsastusharrastus jäi opiskeluaikoina, enkä sen jälkeen ollut liikkunut kuin satunnaisilla kävelyillä. Hyötyliikuntaa tuli aika paljon, eli ihan nollakunnosta ei tarvinnut lähteä.

Minulle aloittamisessa tärkeimmät asiat:
- Mielekäs laji. En halunnut mitään aikataulutettua tai koululiikuntamaista harrastusta, ja halusin liikkua mieluummin ulkona kuin sisällä.
- Päätös lähteä liikkeelle silloin kun vähänkin siltä tuntuu. Jollain voi toimia aikataulut, itselläni toimii sisäinen pakko. Tässä auttaa, jos liikkumaan pääsee kotona, kotiovelta tai pienellä siirtymällä.
- Sopivan ajankohdan löytäminen. Itse olen energisimmilläni heti aamusta, joten ajoitan liikkumisen siihen jos mahdollista.
- Hyvät varusteet. Oli ne sitten kengät, sukset, takki, rullaluistimet. On paljon kivempi liikkua, kun varusteet eivät hankaloita asiaa. Ihan hämmästyin, miten kivaa hiihtäminen hyvillä suksilla on, kun muistikuvat olivat itse voidelluista koululaissuksista.
- Jokin kannustin. Meillä on kunnassa kaikenlaisia liikkumiskampanjoita, netissä on kilometrikisoja, harjoitusohjelmia ja niin edelleen. Itse tykkään urheilukellon antamasta palautteesta ja on mukava nähdä, miten kunto paranee myös kellon mielestä.

Päivämäärä:   30.12.24 19:03:53

Sitten hankkii kunnon varusteet ja lopettaa sen ajattelun, että esim.sateella tai pimeässä ei voi mennä ulos, hohhoijaa.

Lähettäjä: Alice 
Päivämäärä:   30.12.24 19:46:47

Jumppakuminauha ja pienet painot kotiin. Siinä kuuntelee vaikka musiikkia samalla, kun tekee vartin minitreenin.

Laitan joskus (eli yleensä erityisen huonolla säällä) musiikkia soimaan ja tanssin itsekseni. Tähänkään ei tarvitse paljon tilaa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.12.24 20:02:12

Mai: geokätköily on tosi vaikeaa pimeällä!

Päivämäärä:   30.12.24 20:04:03

” geokätköily on tosi vaikeaa pimeällä!”

Osta otsalamppu.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.12.24 20:07:13

Itsellä auttoi salilla osaava PT, järkevä ohjelma ja se, että alkoi syömään tarpeeksi. Kyllä se on se kehitys joka motivoi - se, että voit olla aina parempi. Kehonkoostumus on ihan eri kuin mitä se oli aikaisemmin ja tuntuu kivalta olla vahva. Siinäpä se oikeastaan on. Mitkään ryhmälajit tai kotona yksin asioiden tekeminen eivät motivoi yhtään. Sali on helppoa, kun siitä tekee rutiinin ja asettaa itselleen tavoitteita.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.12.24 20:11:09

Niin ja se vielä, että itselleni ainakin toimii se ajattelutapa, että jos tehdään niin tehdään kunnolla. Joku limupullojen nostelu ei valitettavasti vielä kasvata lihasta, joten jos ei kunnon välineitä halua kotiin ostaa, niin salille on mentävä. Ja sitten kun siellä salilla on, tuntuu järkevämmältä tehdä tehokas ja kova treeni, kuin himmailla pienillä painoilla. Vaikka vähän väsyttäisikin. Kun näin treenaa päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen, niin saa varmasti tuloksia.

Eli itselleni sellainen "teen vähän jotain" ei toimi, pitää olla selkeä runko treeneihin jota myös noudatetaan, tai muuten jään sohvalle makaamaan :D

Lähettäjä: Kaikkikokeiltu 
Päivämäärä:   30.12.24 20:17:19

Lähettäjäp

Päivämäärä30.12.24 14:36:06

Täytyy löytää se itselleen sopiva laji. Varmasti sellainen on olemassa.
-----

Onko varmasti? Kaikille? Itse olen kokeillut nyt tavallisten lajien lisäksi mm. kiipeilyn, kajakkipoolon, moottorikelkkailun, purjehduksen, vaelluksen ja vatsatanssin metallimusiikin tahtiin. Niihin mitä en ole kokeillut, ei joko ole varaa tai mahdollisuutta siellä missä asun. Ei auta vaikka katkaisin kuukausia, kävisin kaverin kanssa tai kuuntelisin mitä - mieliala romahtaa täysin heti liikunnan jälkeen. Välillä olo on kamala vielä monta päivää liikunnan jälkeen. Voin henkisesti sitä paremmin, mitä vähemmän pakotan itseäni liikkumaan... Ideoita saa toki heitellä, jos olisikin laji jota en olisi kokeillut.

Lintubongauksesta tykkään, mutta siinä parasta on seisoskella tuntikausia hiljaa paikallaan. Ei siitä liikunnaksi ole.

Lähettäjä: Netti 
Päivämäärä:   30.12.24 20:19:47

Tykkäsin kuntopyöräilystä eli sisällä oli pyörä ja otin erilaisia tavoitteita kuten 30 min pyöräilyä ja aina piti saada pidempi matka. Nopeasti kunto nousi. Valitettavasti kaksi pyörää hajonnut ja nyt ei ole varaa ostaa uutta. Jäi koukkuun, kun aina laitoin uuden tavoitteen.

Sitten tein yhdessä välissä paljon youtubesta jumppia. Tein kahvakuula treenejä, cardio dancea ja sitten erilaisia treenejä. Tykkäsin paljo treenihetken vetäjistä. 2 vaatimustasoa ja molemmilla miellyttävä ääni. Minulle on todella tärkeää musiikki, ohjaajan ääni ja mielentila. Näissä huomasi nopeasti kunnon kasvavan.

Itselläni suurin ongelma tällä hetkellä on sopivan ajan löytäminen, sillä haluan heti treenin jälkeen mennä suihkuun. Joskus vaan tuntuu liian työläältä päivällä käydä suihkussa, kuivata hiukset ja sitten taas illalla mennä saunaan perheen kanssa. Illalla taas ennen saunaa tuntuu, että aina jää treeni kesken tai joutuu sitä saunaa hikisenä odottamaan jota en yhtään kestä ja iho ei yhtään tykkää hiestä vaan tulee näppylöitä jos ei heti pese pois. Juu suuret ongelmat.

Päivämäärä:   30.12.24 20:23:30

Jos sulla on väärä geenisetti, niin tulet aina vihaamaan liikuntaa, koska et saa siitä endorfiineja. Etsi siis laji, joka vtuttaa vähiten.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   30.12.24 20:30:33

Mulla sama, että mieliala ja olo kaikin puolin on paljon parempi silloin kun teen itselleni mieleisiä asioita sen sijaan että pakotan itseni harrastamaan liikuntaa. Joskus vedin vuosia omasta näkökulmasta sata lasissa että ehdin töiden, tallilla käynnin, talon remppaamisen ja pihahommien ja muiden harrastusten lisäksi vielä lenkille, hiihtämään, pyöräilemään tai jumppaan, ja aina oli paska fiilis. Sit taisi tulla jonkinlainen burnoutin alkukin ja oli pakko himmata. Tuosta kun useamman vuoden jälkeen oli selvillä vesillä niin ei kauheasti houkuttelisi lähteä samaan.

Joo, pitäisi, mutta jotenkin tykkään vaan tästä mun nykyisestä hyvästä fiiliksestä

Lähettäjä: Idis 
Päivämäärä:   30.12.24 21:15:55

Mä ajattelin reilusti yli 30v, että mulle tulee liikunnasta vaan kurja olo. Ensin kokeilin panonnnostoa ja se oli teknisesti kiinnostavaa mut ei liian raskasta aerobisesti, lisäksi pienessä porukassa treenaaminen oli kivaa. Kävin monta vuotta vaan kerran viikossa, sit aloitin toisen pienryhmätreenin ja nyt yhtäkkiä saatan tehdä 3 kovaa treeniä viikossa ja ymmärrän sen liikunnanjälkeisen hyvän olon. Luulen et olin niin huonossa kunnossa, et piti aloittaa todella rauhassa, voimatreeni edellä. Nyt kyllä maistuu myös aerobinen treeni, mut alkuun se oli mulle ihan myrkkyä. Lisäksi mä taidan tarvita treeniporukan. Toki mun on taloudellisesti mahdollista käyttää liikuntaan paljon rahaa, mut treeniporukan varmaan vois kerätä kavereista, naapureista tai vaikka paikkakunnan puskaradiosta.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.12.24 21:17:36

Nautintoa on turha odottaa, mutta matalan kynnyksen liikunnan lisäykseen toimii minulla, että...

...Kyykkään päivittäin, yleensä ennen tiskien laittoa. Ei vie montaa minuttia tehdä muutama kyykky, kun on muutenkin jalkeilla.

...Käsipainot on sohvan vieressä, jotta voi nostella telkkaria katsellessaan.

...Jos vaan sohvan eteen saa sopivasti tilaa, niin voi valua sohvalta alas siten, että vain hartiat on tuettuna istuimelle ja siitä sitten lantion nostoja.

...Luen lehtiä lattialla venytellen samalla

...Soitan puheluita händsfriillä kävelylenkillä ollessani, niin kävely ei ole niin tylsää.

...Kuljen pääosin arjen liikkumiset kävellen tai pyörällä. Vaatii kyllä huolellista asuinpaikan valintaa, että etäisyydet pysyy sopivina.

...Käytän portaita, en juuri koskaan hissiä.

...Etätöissä ns. huonelihapalaverit (vaatii kuulolla oloa, muttei mitään omaa kannanottoa) on helppo hyödyntää jumppatuntina.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.12.24 23:34:03

Pitkän tauon jälkeen liikunta ei ole minullekaan mitenkään nautinnollista. Silti täytyy tehdä joka päivä se valinta että vaikka miten sohva kutsuisi niin valitsee mieluummin sen urheilun. Urheilun jälkeen on sitten kuitenkin hyvä olo. Kun kunto kasvaa ja peilissä alkaa näyttää hyvältä niin kyllä se lisää motivaatiota. Urheilu olisi kivaa myös porukalla mutta minun kavereita ei voisi vähempää kiinnostaa.

Päivämäärä:   30.12.24 23:58:56

"Ei auta vaikka katkaisin kuukausia, kävisin kaverin kanssa tai kuuntelisin mitä - mieliala romahtaa täysin heti liikunnan jälkeen. Välillä olo on kamala vielä monta päivää liikunnan jälkeen. "

Tää kuulostaa jo aika pahalta mielenterveysongelmalta. Oletko hakenut tähän apua?

Lopulta se liikunta on oman toimintakyvyn ylläpitoa. Sinua ei siis haittaisi maata vihanneksena sängyssä? Kokea jatkuvasti järkyttäviä selkäkipuja tai menettää kävelykykyä? Liikuntaa on kaikki liike. Joku on ns. tehokkaampaa kuin toinen, mutta jo esim. siivous voi olla tehokkaampi liikunta kuin vaikka joogatunti. Mitä enemmän liikkuu, sitä paremmin voi pitää toimintakykyään yllä. Toimintakykyä on myös se, että pääsee vaikka sinne metsään seisoskelemaan. Pyörätuolilla ei välttämättä pääsekään.

Lähettäjä: Kaikkikokeiltu 
Päivämäärä:   31.12.24 06:07:42

Lähettäjä.

Päivämäärä30.12.24 23:58:56

"Ei auta vaikka katkaisin kuukausia, kävisin kaverin kanssa tai kuuntelisin mitä - mieliala romahtaa täysin heti liikunnan jälkeen. Välillä olo on kamala vielä monta päivää liikunnan jälkeen. "

Tää kuulostaa jo aika pahalta mielenterveysongelmalta. Oletko hakenut tähän apua?

Lopulta se liikunta on oman toimintakyvyn ylläpitoa. Sinua ei siis haittaisi maata vihanneksena sängyssä? Kokea jatkuvasti järkyttäviä selkäkipuja tai menettää kävelykykyä?
------

Olen yrittänyt hakea apua, mutta ei sitä ole tähän ongelmaan saatavilla. Koska yleinen konsensus on "liikunta parantaa mielialaa ja auttaa mt-ongelmien hoidossa" ei kukaan osaa sanoa mitään jos asia ei menekään noin. Annetaan jotain yleispäteviä vinkkejä jotka olen kokeillut kymmeniä kertoja, ja sitten levitellään käsiä ja sanotaan "ompas omituista".

Jos ihan rehellisiä ollaan, selkäkivut tai edes vihanneksena makaaminen ei kuulosta niin pahalta asialta verrattuna siihen oloon, mitä liikunnasta tulee. Pahimmillaan tekee mieli hypätä sillalta treenin jälkeen - ainut tilanne missä ikinä tulee mitään itsetuhoisia ajatuksia.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   31.12.24 08:34:54

Kaikkikokeiltu: Minulla on ihan sama. Kunnolla liikkuminen saa aikaan sellaisen aivan absurdille tasolle nousevan raivon ja itseinhon. Voisin lenkin jälkeen hakata päätäni kiviseinään ihan silkasta vitutuksesta.

Aivokemiathan tässä jotenkin menee pieleen fyysisen rasituksen takia, mutta selitäpä sitä jollekin lääkärille...

Olen saanut tätä hieman lievennettyä nostamalla ferritiinitason jonnekin 120 tienoolle, tämä on myös auttanut kilpirauhasen toimintaa. Lisäksi olen "lajivalinnoissa" (niin kuin niitä olisi, pyh) keskittynyt lähinnä luonnossa liikkumiseen. Metsässä kävelyä, pyöräilyä, lumikenkäilyä. Joskus lähden kaupoille kiertelemään ihan vaan ollakseni liikkeessä.

Kesäisen päällekarkausyrityksen jälkeen on tosin pitänyt ruveta taas miettimään uusia vaihtoehtoja, kun ei ukoilureiteille uskalla mennä enää. Ehkä laitan kuntopyörän parvekkeelle. Tai sitten pitää lähteä noiden eläkeläisryhmien mukaan kävelylle, hah.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.