Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tarviiko sitä suosittelijaa laittaa?

Lähettäjä: Työnhakija 
Päivämäärä:   30.12.24 10:38:16

Ainainen ongelma kun hakee töitä eli suosittelija. Olen töissä tälläkin hetkellä, mutta nykyiset työtehtävät eivät miellytä eikä tässä firmassa ehkä ole parempaa tarjolla. Teen töitä asiakasfirman projektissa ja silloin tällöin tuohon firmaan haetaan työntekijöitä todella mielenkiintoisiin hommiin.

Tänään taas ihmeellinen tilanne projektissa, joten mitta alkaa olla täynnä. Asiakkaalla on haku päällä just mulle sopivaan tehtävään, joten hakemus lähtee nyt sinne. Mutta se suosittelija. En haluaisi nykyistä esihenkilöä kysyä tietyistä syistä, enkä työkavereita. Monet edellisten projektien työkaverit ja entiset esihenkilöt ovat eläköityneet tai vaihtaneet työpaikkaa enkä tiedä missä ovat. Parhaat suosittelijat olisivat tietysti asiakasfirman työntekijät joiden kanssa olen töitä tehnyt, mutta en halua kertoa kenellekään, että alan laittaa verkkoja vesille ja katsoa tärppääkö.

Kai suosittelijan voi jättää laittamatta?

Re: Tarviiko sitä suosittelijaa laittaa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.12.24 10:41:48

Mä laitoin juuri hakemuksen yhteen paikkaan, ja jätin suosittelijat pois. Olen ollut nykyisessä paikassa 6 vuotta, eli ne ekojen harjoittelupaikkojeni suosittelijat ovat aika kaukana menneisyydessä - tuskin muistavat minua edes enää. Tuntuisi hassulta käyttää heidän nimiään.

Ja nykyistä pomoani en tietenkään laita, kun ei hän tiedä, että etsin hiljaisesti uutta työpaikkaa.

Tällä mentiin, vaikea nähdä että tämä muodostuisi ongelmaksi.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   30.12.24 12:08:58

Minä en laita. Ennen oli tyyliin "suosittelijat tarvittaessa" mutta tosiaan nykyään en laita. Jos se on kynnyskysymys niin kyseenalaisten rekrytoijan ja tulevan esimiehen ihmistuntemuksen. Suosittelijat voi kehua kaveriaan maasta taivaaseen ja tämä onkin täysin väärä uuteen työhön. Tai toisaalta suosittelija voi antaa huonon kuvan (kaikilla on oma agendansa) ja hyvä ehdokas jää rekytoimatta. Joten jos en kelpaa ilman suosittelijaa niin ei voi mitään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.12.24 13:38:01

En ole koskaan laittanut ja ainoastaan kerran on jäänyt työpaikka saamatta. Silloinkin pääsin haastatteluun, vaikka suosittelijat puuttuivat.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   30.12.24 14:00:13

Jos haet työtä asiakkaaltasi, niin olet varmaan sen verran jo heille tuttu että mitään suosittelijoita ei tarvita. Käsittääkseni suosittelijat on niitä tilanteita varten joissa hakija on jotenkin alalla uusi tekijä tai muuten haluaa ilmaista asemaansa työmarkkinoilla nimeämällä jonkun henkilön joka voi puhua hakijan puolesta. Omalla kohdalla eräs aiemmista esimiehistäni oli mulla nimettynä suosittelijana useissa työhakemuksissa kunnes tajusin jättää hänen nimensä pois - hänellähän ei ollut mitään tarvetta kehua minua eteenpäin koska tällöin hän menettäisi tärkeän pelinappulan omassa yrityksessään. Eli kannattaa miettiä tarkkaan ketä pyytää suosittelijaksi, ei ainakaan ketään sellaista jolle sinun työpaikan vaihto tulee olemaan jotenkin ongelmallista.

Lähettäjä: Työnhakija 
Päivämäärä:   30.12.24 14:29:12

"Jos haet työtä asiakkaaltasi, niin olet varmaan sen verran jo heille tuttu että mitään suosittelijoita ei tarvita. "

Iso yritys kyseessä, joten eivät tuossa osastossa jossa paikka on avoinna, tunne minua. Toki laitan että teen heille töitä, koska on iso plussa kun tunnen talon tavat ym jo valmiiksi. Mutta ei hyvä juttu jos projektilaisilta tulevat minusta kyselemään tietämättäni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.24 16:11:19

Meinaatko, että suosittelija estäisi kyselyt?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.