Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuttava pettää miestään, käräytänkö?

Lähettäjä: Mir 
Päivämäärä:   29.12.24 16:32:20

Lyhyesti: tuttava, josta en erityisemmin pidä, pettää miesystäväänsä. Etäsuhde jne, naisella on ainakin kaksi miestä joiden kanssa on seksisuhteessa. Tekisi mieleni ilmoittaa sille miesystävälle, mutta tunnen sääliä häntä kohtaan. Annanko asian olla?

Re: Tuttava pettää miestään, käräytänkö?

Lähettäjä: renesmee 
Päivämäärä:   29.12.24 16:33:28

Pettämistä kamalampaa on vain sen hyväksyminen sillä ettet kerro vaikka tiedät.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.12.24 16:34:29

Oletko edes varma, että pettää. Monet ovat avoimessa suhteessa, mutta eivät huutele siitä julkisesti. Älä puutu muiden asioihin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.12.24 16:37:07

No jos on avoin suhde niin ei se haittaa jos kerrot sille miehelle

Päivämäärä:   29.12.24 16:58:36

En kertoisi. @!#$ sitä enemmän kun tajuaa mitä kauemmin tuhlannut aikaansa. Olettaen että mies on oikeesti mulkero eikä aloittajan exä josta aloittaja katkera tms tms.

Päivämäärä:   29.12.24 17:02:18

Millainen ihminen haluat olla?

Lähettäjä: Vilma 
Päivämäärä:   29.12.24 17:16:04

Voi kunpa jollain olisi ollut selkärankaa sanoa. Ei ollut helppoa kestää sitä että on elänyt kulissiliitossa vuosia. Luottamusmieheen oli täysin menetetty. Mutta kun jälkikäteen kuulin että useat muutkin ovat tienneet, niin meni luottamus ihmisiin yleensäkin. Koen itseni todella vialliseksi, En minkään arvoiseksi, koska useat tiesivät mutta kaikki ajattelivat että ansaitsen moisen. Ja tämä tunne kumpusi siitä ettei kukaan kertonut.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   29.12.24 17:38:55

"Tekisi mieleni ilmoittaa sille miesystävälle, mutta tunnen sääliä häntä kohtaan. Annanko asian olla?"

Jos pohdit asian kannattavuutta, mikä mietityttää? Onko tässä jotain epävarmoja muuttuvia tekijöitä?

Yleensä totuus kannattaa tuoda esille. Jos taas podit pahantahtoista juoruilua ja sellaisen vahingoittavan tiedon vihjailemalla esille tuomisella, niin kannattaa miettiä omia tarkoitusperiä tarkemmin ja pohtia kuka hyötyy ja kuka ei.

Ratkaisut sitten puntaroinnin mukaan.

Päivämäärä:   29.12.24 17:43:39

"Voi kunpa jollain olisi ollut selkärankaa sanoa. Ei ollut helppoa kestää sitä että on elänyt kulissiliitossa vuosia. Luottamusmieheen oli täysin menetetty. Mutta kun jälkikäteen kuulin että useat muutkin ovat tienneet, niin meni luottamus ihmisiin yleensäkin. Koen itseni todella vialliseksi, En minkään arvoiseksi, koska useat tiesivät mutta kaikki ajattelivat että ansaitsen moisen. Ja tämä tunne kumpusi siitä ettei kukaan kertonut."

Just tämän takia mielestäni kannattaisi aina kertoa. Ajatelkaa nyt itse että tuhlaisitte vuosia elämästänne valheessa mistä kukaan ei viitsinyt teille kertoa.

Mutta sitten on se mutta. Viestintuoja usein ammutaan, eli on vaara että ei uskota ja saat itse oudon maineen tai pahimmillaan vihamiehiä/naisia. Siksi monet varmaan arkailee sanoa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   29.12.24 17:59:01

Minä kyllä käräyttäsin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.12.24 18:01:20

Totta kai kerrot.

Päivämäärä:   29.12.24 18:07:26

Meillä oli avoin suhde. Sovittiin ettei muilla jutuilla kuormiteta toista. Tosi ikävää kun muut ihmiset halusivat sitten tehdä sen ja saatiin aikaan paljon pahaa mieltä.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   29.12.24 18:08:54

Minuakin kiinnostaa tietää mistä tiedät varmuudella että pettää. Oletko nähnyt omin silmin kaiken, vai oletko nähnyt vain jotain minkä olet olettanut johtavan pettämiseen? Näillä on iso ero, joten jos et ole omin silmin nähnyt että jotain sopimatonta tapahtuu, niin älä sekaannu.

Ja kuten yllä sanottiinkin, oletko varma ettei ole avoin suhde jolloin vieraat kumppanit ovat molemmille osapuolille ok?

Toisaalta vaikka olisit nähnyt omin silmin "ihan kaiken" ja varoittaisit tuttavan miesystävää, uskoisiko tämä vaikka kertoisitkin? Kaikki eivät usko sellaista omasta kumppanista, eihän sitä voi tietää onko jotain oikeasti tapahtunut vai olisiko pelkkää mustamaalausta ja perätöntä juoruilua.

Päivämäärä:   29.12.24 18:16:03

Kun kyse ei ole kuitenkaan esimerkiksi väkivallan tai vaikka lapsen hyväksikäytön kaltaisesta asiasta joihin sitä havaitsevilla on kyllä moraalinen velvollisuus puuttua, niin käräyttämistä harkitsevan kannattaa miettiä omia motiivejaan sille, miksi haluaisi käräyttää. Tämä ei nyt tarkoita sitä, että kannattaisin pettämistä, mutta kun nämä eivät ilmeisesti kuitenkaan ole mitään läheisiäsi vaan vain tuttavia, niin itse en kyllä sekaantuisi. Asia olisi eri jos tietäisin, että hyvää ystävääni hänen kumppaninsa pettäisi.

Lähettäjä: Jaahas 
Päivämäärä:   29.12.24 18:57:13

Mitäpä mietit jos itse olisit henkilö jonka kumppani pettää, toivoisitko että joku kertoisi sinulle ? Tämän vastauksen myötä toimi.

Lähettäjä: Motiivi 
Päivämäärä:   29.12.24 19:06:35

Aloittajan oikea motiivi on se, että ei pidä kyseisestä tuttavasta :D

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.12.24 19:07:48

Minä ainakin käräyttäisin, koska haluan olla ihminen joka pitää huolta toisista.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.12.24 19:10:16

Kyllä nyt kuulostaa siltä, ettet tosiaankaan pidä tuttavastasi. Anna olla.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   29.12.24 19:14:43

Käräyttäisin jos on 100 % varmaa että pettää eikä ilkeää juoruilua.

Päivämäärä:   29.12.24 19:16:28

"Aloittajan oikea motiivi on se, että ei pidä kyseisestä tuttavasta :D"

Tältähän se todella kuulostaa ja siksi kannattaakin miettiä mitä käräyttämisellä todella toivoo saavuttavansa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.12.24 19:22:00

Kertoisin. Ja haluaisin, että minulle kerrottaisiin samassa tilanteessa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.12.24 19:44:47

Minä en haluaisi että mulle kerrottaisiin. Mitä minä sillä tiedolla tekisin?

Ja entä jos se puoliso on väkivaltainen ja vaikkapa tappaa pettäjän, kun menet lavertelemaan? Tulisko hyvä mieli?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   29.12.24 20:29:32

Jos puoliso vehkeilee selkäni takana ja kaveritkin tietää mutta minä en, eikä kaverit kertoisi, suuttuisin heille ikihyviksi. Kerro siis.

Päivämäärä:   29.12.24 20:34:22

"Jos puoliso vehkeilee selkäni takana ja kaveritkin tietää mutta minä en, eikä kaverit kertoisi, suuttuisin heille ikihyviksi. Kerro siis."

Aloittajahan ei ole tämän petetyn kaveri, vaan pettävä osapuoli on aloittajan tuttava, josta aloittaja ei pidä. Aika erilainen tilanne kuin se, että tietää ystävänsä tulevan petetyksi eikä kerro.

Lähettäjä: bb 
Päivämäärä:   29.12.24 21:57:08

Kertoisin. Vaikka nimetön kirje jossa todisteet, tyyliin näin siellä ja siellä, olivat hotellissa siellä kuin x oli kertonut sulle että on täällä jne.

Lähettäjä: Riikka 
Päivämäärä:   29.12.24 22:08:43

Jos sun motiivi kertoa on juoruilu ja tälläisillä asioilla herkuttelu, niin jättäisin kertomatta. Tekisit asioita ilkeyden takia ja miettisin, että onko ok olla ilkeä ihminen. Ehkä vähän pohtisin itseäni. Lisäksi jättäisin muutenkin ehdottomasti kertomatta. Juttelisin korkeintaan sen pettävän tuttavan kanssa asiasta.

Lähettäjä: Dcg 
Päivämäärä:   29.12.24 22:21:41

Jos olisi todisteita eli kuvia niin lähettäisin ne nimettömänä.

Päivämäärä:   29.12.24 22:22:20

Kertoisin. Kun et tuttavasta välitä muutenkaan niin ei tarvi hänen mielipiteitä murehtia. Suosittelen kertomaan kenen kanssa pettää niin voi olla sitten tähän osapuoleen yhteydessä varmistaakseen asian. Parempi jos sulla on oikeita todisteita kuten yhteiskuvia, tapaamisajankohtia jne, jottei sinua leimata hulluksi heti kättelyssä.

Päivämäärä:   29.12.24 22:42:33

Hmm. Jos kyseessä olisi läheisiä ystäviäni, en epäröisi kertoa. Nyt itse pettäjä on tuttava, josta aloittaja ei edes pidä. Aloittaja siis tuskin edes tuntee tämän miestä tai mitä mies mahdollisesti myös itse puuhaa. En ehkä lähtisi sekoittamaan itseäni soppaan vaan katoaisin vähin äänin tämän tuttavan elämästä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.12.24 22:47:28

Onko todisteita eli kuvia? Jos on, niin sitten voit harkita, muuten älä puutu.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.12.24 22:51:08

Kerro. Henkilö voi sitten itse päättää mitä tiedolla tekee. Parempi vain jos on todisteita mutta jos ei ole niin ainakin hänellä on mahdollisuus halutessaan alkaa hankkia niitä.

Päivämäärä:   29.12.24 23:11:31

"Meillä oli avoin suhde. Sovittiin ettei muilla jutuilla kuormiteta toista. Tosi ikävää kun muut ihmiset halusivat sitten tehdä sen ja saatiin aikaan paljon pahaa mieltä."

Mutta kummastakohan tulee pahempi mieli, siitä että toinen naiskentelee vieraissa yhteisestä sopimuksesta, vai siitä että joku jossain vaiheessa saa tietää tuhlanneensa elämästään vuosia tai pahimmillaan vuosikymmeniä valehtelevan kumppanin kanssa?

Päivämäärä:   29.12.24 23:28:26

Useimmat kuitenkin antaa kumppanilleen anteeksi ja purkaa kiukun käräyttäjän sabotoimiseen. Moni häpeää petetyksi tulemista eikä halua jäädä yksin. Niin on mieluisampaa olla uskomatta tai syyttää sitä joka kertoo.

Itse suhtautuisin neutraalisti, ihmetellen miksi joku random tuttava puuttuu meidän asioihin. Järvi (eikä mela) ei soutamisesta kulu.

Lähettäjä: Aloittelija 
Päivämäärä:   29.12.24 23:41:26

Minun exäni kahdesta eri pettämisestä kertoi kaksi eri ystävää. Arvostan kovasti ja yli kaiken ystäviäni, joilla oli kanttia kertoa asiasta minulle.
Exä petti useamminkin, mutta niistä sain tietää vahingossa. Enpä olis pistänyt pahakseni vaikka joku tietäjä olisi kertonutkin.

Lähettäjä: Sepi 
Päivämäärä:   29.12.24 23:45:08

Tottakai kerrot

Lähettäjä: just joo... 
Päivämäärä:   30.12.24 00:29:19

Ei ikinä nimettömiä kirjeitä, ne johtavat helposti poliisitutkintaan. Omalla nimellä kerro, jos kerrot.

Tiedän tapauksen, jossa kaveri "käräytti" naimisissa olevan, kun uskoi hänellä olevan sutinaa toisen kanssa. Siitä syntyi aiheeton parisuhdekriisi, joka johti masennukseen ja itsemurhayritykseen.

Oma ohjeeni on, että jos sinulla on ystävä, jota puoliso pettää, kerro, mutta älä puutu etäisempien ihmisten asioihin.

Lähettäjä: Jaana Järvenheimo 
Päivämäärä:   30.12.24 07:28:15

Mitäs jos aloittaja keskittyisit ihan omiin asioihisi. Se että ensimmäisessä lauseessa kerrot että kyseessä on a)tuttava b)josta et pidä pitäisi olla aikamoinen indikaattori siihen että kuuluuko tämä asia sinulle millään tavalla.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   30.12.24 07:44:22

Jos olisit tuon miehen kanssa paljon tekemisissä, niin voihan siltä kysyä että onko teillä avoin suhde kun neiti X puljaa täällä näin. Mutta jos mies on jossain etänä niin mistä voit mitään varmaksi sanoa.

Päivämäärä:   30.12.24 12:32:11

Pelottaako jo? Tulit kommentoimaan...

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   30.12.24 12:32:41

Älä puutu. Ei kuulu sinulle.

Lähettäjä: Vuohi 
Päivämäärä:   30.12.24 12:44:59

"Meillä oli avoin suhde. Sovittiin ettei muilla jutuilla kuormiteta toista. Tosi ikävää kun muut ihmiset halusivat sitten tehdä sen ja saatiin aikaan paljon pahaa mieltä."

Minua oksettaa, jos joku tunkee nylykyttelynsä kurkustani alas. Tulee paha mieli.

Päivämäärä:   30.12.24 14:33:35

"Kerro. Henkilö voi sitten itse päättää mitä tiedolla tekee. Parempi vain jos on todisteita mutta jos ei ole niin ainakin hänellä on mahdollisuus halutessaan alkaa hankkia niitä."

Tämä. Ei tarvitse kertoa omia luuloja vaan sen minkä tietää tai on omin aistein havainnut. Ei se tietenkään välttämättä ole koko totuus. Eikä ole pakko uskoa. Mutta on ainakin ollut mahdollisuus.

Ja miettiä tosiaan onko omat havainnot kuinka luotettavia. Se, että näkee henkilön toisen miehen kanssa kahvilla ei ole kovin luotettava eikä se, että henkilö tanssii jonkun kanssa baarissa. Mutta jos henkilö itse huutelee pitkin kyliä, että pettää kumppaniaan, soisi kumppaninkin nämä jutut kuulevan.

Lähettäjä: Lintta 
Päivämäärä:   30.12.24 15:40:15

Kun aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa niin suhteen ensimmäisinä vuosina joku mieheni naispuoleinen tuttu väitti minun pettävän miestäni henkilön x kanssa. Tämä x oli sellainen jonka kanssa olin käynyt treffeillä kolme kertaa ennen kuin tutustuin mieheeni enkä ollut kuullut tai nähnyt häntä sen jälkeen ollenkaan. Tuli aika ikävä tilanne selvitettäväksi koska en ihan oikeasti tiedä mistä tämä oli saanut päähnsä minun pettävän miestäni tämän kyseisen henkilön kanssa. En ollut edes sattumalta törmännyt kaupassa, vaihtanut yhtään viestiä ymv tämän miehen kanssa noiden treffien jälkeen eli juttu oli täysin tuulesta temmattu. Ainoa totuus oli se, että olin käynyt hänen kanssaan kolme kertaa treffeillä sinkkuna ollessani ja yksien trieffien päätteeksi suudellut ja nämä kaikki ennen kuin olin tutustunut tähän mieheen jota mukamas petin hänen kanssaan. Mieheni oli tuntenut tämän tuttunsa kauan ja minun kanssa seurustellut vasta vuoden tai kaksi niin oli hänellekin kova paikka miettiä kumpaa uskoo. Uskoi lopulta minua ja olemme edelleen yhdessä, mutta seurustelumme meinasi kaatua tuohon.

Eli ei nyt aina kannata huudella pettämistä ellei ole ihan 100% varma asiasta. Mikään ei ole ikävämpää kuin se, että syytetään tuollaisesta asiasta mikä ei yhtään pidä paikkaansa.

Päivämäärä:   31.12.24 12:06:41

Onko aloittaja ollut jalkaa pitämässä vai millä perusteella pettää?

Lähettäjä: Mir 
Päivämäärä:   31.12.24 19:08:58

Taitaa mennä tuttavalla viisivuotissuunnitelma uusiksi :D :D :D

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   31.12.24 19:23:36

Jos ei heillä ole lapsia niin kyllä voi kertoa, mutta ensin sen kiihkeän naisen kanssa. Mies poloinen uskoo kaiken. Tuo suhde on saatava loppumaan. Onko tuo feikki kasi eri miestä, no kerro näille kahdelle miehelle, että niitä onkin kolme. Ihan sekavia suhteita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.