Lähettäjä: .
Päivämäärä: 29.12.24 14:46:33
Noniin, ainakin miljoonas topa aiheesta, mutta täältä saa aina sellaisia vaihtoehtoja, joita ei ole osannut ajatellakaan.
Nykyistä rotua en kerro, jotta ei ohjaa liikaa vastausvaihtoehtoja.
- Keskikokoinen n. 10-25kg
- Turkinhoidon suhteen vähempi parempi. Toki harjaus esim. kerta viikkoon onnistuu tai harvakseltaan trimmattavaksi/nypittäväksi vieminen. Viikottaisiin pesuihin, föönauksiin ja puunauksiin en halua lähteä. Pukeminen ok.
- Riistavietti ei haittaa, minulle ei ole ongelma käyttää hihnaa.
- Arkuus on ehdoton ei. Eli suoraan ne rodut, joissa arkuutta sukulinjoissa liikkuu, voi unohtaa. Toki kaikista roduista varmasti se yksi arka koira löytyy, mutta varmaan ymmärrätte mitä tarkoitan?
- Myöskään paimenien ”mitäs tehtäisiin” -tuijotus ei ole mun juttu. Koiran pitää ajatella omilla aivoilla.
- Perusterve rotu
- Ei tarvitse olla ns. koirapuistokoira, sillä en koirapuistoja harrasta, mutta tuttujen koirien kanssa pitää tulla toimeen sukupuolesta riippumatta. Käydään nimittäin koirametsässä viikoittain juoksemassa koirakavereiden kanssa ja porukkaan mahtuu leikattuja ja leikkaamattomia uroksia ja narttuja. Haaveena meillä olisi porukan kesken aidata oma koirametsä, joten tämän toteutuessa ehkä käyntejä tulisi useamminkin.
Mitäkö mulla on tarjota? Aktiivinen koti kahden aikuisen taloudessa, lenkillä käydään päivittäin säästä riippumatta. Tällä hetkellä asutaan rivitalossa hyvien lenkkireittien lähellä, mutta seuraavan koiran elinajan sisällä tarkoitus olisi muuttaa vähän sivummalle taajamasta. Piha aidattu nykyisessä asunnossa ja tullaan aitaamaan myös seuraavassa asuinpaikassa. Nykyisen koiran kanssa ollaan harrasteltu nosea, mutta toistaiseksi aktiivinen koiraharrastuksissa laukkaaminen ei ole mun juttu. Lähipiirissä myös metsästysporukkaa (lähinnä jänis-, lintu- ja hirviporukkaa), joten mikäli rotu (ja yksilö) soveltuu metsästykseen, niin mahdollisuuksia toki olisi päästä metsällekin.
|