Lähettäjä: .
Päivämäärä: 29.12.24 15:44:58
Mutta leikitään hetki että ammattikoulussa opetetaan lumikolan käyttöä.
Mitä pahaa siinä olisi? Ajatteleeko aloittaja että se olisi päivittäinen tai viikottainen tapahtuma? Vai kenties yksi tunti per porukka per 3 vuoden jakso, jolloin ihmiset saa ylimääräisen tunnin ulkoilmaa ja koulun piha tulee kolattua?
Ahdistaako aloittajaa se mitä se hänestä tarkoittaa, että ihmiset eivät osaa mitään ja kaikki pitää opettaa kädestä pitäen? Aloittaja, sitä varten koulutus on. Kukaan ei tule kohdusta lumikolaustaidon kanssa, ja kaikki ei sitä oppia saa vanhemmiltaan. Tietysti se ei suurta koulutusta vaadi, kuka tahansa kykenee keksimään perusteet tai osaa etsiä asiasta videon, mutta kaikki on kuitenkin joutuneet asian jotenkin oppimaan.
Osasin lukea jo ennen kuin menin päiväkotiin. Olin etuoikeutettu sillä tavalla. Olisiko minun kuulunut valittaa miten tyhmät pullamössöt ei osaa lukea, miksi sitä opetetaan koulussa kun sen voi pähkäillä itsekin?
Sitten taas en osannut esimerkiksi vaihtaa petivaatteita koska kukaan ei sitä koskaan minulle opettanut tai näyttänyt. Vanhempieni kasvatusmetodi oli vaan olettaa että kaikki pitää osata jo, ja huutaa jos näin ei ollut ja edelleen olla opettamatta. Opin sen joskus 12-vuotiaana kun viimein uskalsin pyytää mummoa näyttämään kun vanhempani eivät olleet paikalla. Olinko jotenkin todella tyhmä kun minulle piti erikseen opettaa se? Sama pesukoneen käytöllä, jonka opin sairaanhoitajalta, vasta yläasteikäisenä vaikka olin vuosia kuunnellut huutoa siitä miten tyhmä olen kun en pese pyykkejäni itse.
Pointti tällä on ehkä että on aika helppo valittaa ja haukkua toisten osaamattomuutta, mutta mikä hyöty on samaan aikaan olla niiden opettamista vastaan? Mihin se johtaa ja ketä se palvelee, paitsi valittajan omaa paremmuudentunnetta?
|