Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tähänkö ollaan tultu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.12.24 14:43:30

Ammattioppilaitoksissa jo opetetaan lumikolan käyttöä. Videosta tulee mieleen kyllä joku kummeli huumorijuttu. Valitettavasti totta elävästä elämästä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010909471.html

Re: Tähänkö ollaan tultu

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.12.24 15:00:52

. , opetetaan myös viinipullon avaamista, sipulin leikkaamista, vaippojen vaihtoa jne. Luuletko, että koko koulutus on tuota? Ensin perusteet kuntoon ja siitä eteenpäin rakentamaan ammattitaitoa. Ergonominen työskentely on myös tärkeää.

Päivämäärä:   29.12.24 15:19:41

Mitä pahaa opettamisessa on? Pitäisikö kaikki asiat oppia yksin? Vai oletatko että kaikilla on vanhemmat jotka opettavat tällaiset asiat? Koska ei todellakaan ole.

Päivämäärä:   29.12.24 15:22:49

Ällö, älä ala määrittelemään mitä minä luulen. Outo hyökkäävä asenne taas sinulla. Mutta mitä muuta sinulta taas voi odottaakaan.

Pysytään aiheessa, johonkin hommaan kun kouluttaudutaan niin olettaisi ettei tari ihan alusta aloittaa, kohta on varmaan polkupyörällä ajokurssija ja uudelleen opetetaan peruskoulun jälkeen kirjoittamaan tai edes tavaamaan tekstiä.

Päivämäärä:   29.12.24 15:22:59

Jotkut ovat koko ikänsä asuneet kerrostalossa jossa lumityöt on ulkoistettu kiinteistöhuollolle. Ei ole ihmekään että on ihmisiä joilla ei ole käsitystä kolan ja muiden pihanhoitovälineiden käytöstä jos semmoseen ei ole koskaan ollut tarvetta koskea.

Päivämäärä:   29.12.24 15:30:41

Viestistäni et saa hyökkäävää millään mittakaavalla, kysyin neutraalisti, että uskotko koko koulutuksen olevan tuota. Alkeista on hyvä luoda perusta, jonka päälle kasataan ammattitaito. Olen ollut ammattikoulussa töissä ja joo, ihan niistä pienistä yksinkertaisista jutuista aletaan sitä ammattiosaamista kartuttaa.

Ja tämä tulee ehkä yllärinä, mutta moni 16 vuotiaa ei osaa viinipulloa avata tai vaikkapa tiedä, mikä on sulake.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.12.24 15:33:26

Linkkihän on iltap*skan klikkiotsikko juttuun "Tiesitkö tämän lumikolastasi".

Jutussa on haastateltu ammattikoulun opettajaa, mutta ei siinä sanotaan, että tätä asiaa opetetaan ammattikoulussa.

Opettele aloittaja ymmärtämään lukemaasi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.12.24 15:41:15

Mä oon 35, enkä oo ikinä käyttäny lumikolaa (paitsi ihan lapsena sellasta lasten kolaa) Lumilapiota kyllä senkin edestä, mutta ei olis lainkaan pahitteeksi että joku opettaisi minulle paremman asennon siihenkin puuhaan.

Päivämäärä:   29.12.24 15:44:29

Mieheni on ammattikoulussa opettajana ja kertoo kyllä juuri tällaisia tarinoita koulutuksesta. Opetetaan itsestäänselvyyksiä, oppilaat tylsistyy kun luokalla on joku joka ei edes osaa sitoa kengännauhojaan ja tason pitää olla sellainen että kaikki on huomioitu.

Päivämäärä:   29.12.24 15:44:58

Mutta leikitään hetki että ammattikoulussa opetetaan lumikolan käyttöä.

Mitä pahaa siinä olisi? Ajatteleeko aloittaja että se olisi päivittäinen tai viikottainen tapahtuma? Vai kenties yksi tunti per porukka per 3 vuoden jakso, jolloin ihmiset saa ylimääräisen tunnin ulkoilmaa ja koulun piha tulee kolattua?

Ahdistaako aloittajaa se mitä se hänestä tarkoittaa, että ihmiset eivät osaa mitään ja kaikki pitää opettaa kädestä pitäen? Aloittaja, sitä varten koulutus on. Kukaan ei tule kohdusta lumikolaustaidon kanssa, ja kaikki ei sitä oppia saa vanhemmiltaan. Tietysti se ei suurta koulutusta vaadi, kuka tahansa kykenee keksimään perusteet tai osaa etsiä asiasta videon, mutta kaikki on kuitenkin joutuneet asian jotenkin oppimaan.

Osasin lukea jo ennen kuin menin päiväkotiin. Olin etuoikeutettu sillä tavalla. Olisiko minun kuulunut valittaa miten tyhmät pullamössöt ei osaa lukea, miksi sitä opetetaan koulussa kun sen voi pähkäillä itsekin?

Sitten taas en osannut esimerkiksi vaihtaa petivaatteita koska kukaan ei sitä koskaan minulle opettanut tai näyttänyt. Vanhempieni kasvatusmetodi oli vaan olettaa että kaikki pitää osata jo, ja huutaa jos näin ei ollut ja edelleen olla opettamatta. Opin sen joskus 12-vuotiaana kun viimein uskalsin pyytää mummoa näyttämään kun vanhempani eivät olleet paikalla. Olinko jotenkin todella tyhmä kun minulle piti erikseen opettaa se? Sama pesukoneen käytöllä, jonka opin sairaanhoitajalta, vasta yläasteikäisenä vaikka olin vuosia kuunnellut huutoa siitä miten tyhmä olen kun en pese pyykkejäni itse.
Pointti tällä on ehkä että on aika helppo valittaa ja haukkua toisten osaamattomuutta, mutta mikä hyöty on samaan aikaan olla niiden opettamista vastaan? Mihin se johtaa ja ketä se palvelee, paitsi valittajan omaa paremmuudentunnetta?

Päivämäärä:   29.12.24 15:48:11

Minä aikuisena parikymppisenä soitin äidille että laitetaanko pannulle öljyä kun teen munakkaan. Kun en ollut ennen tehnyt. Olenpas ollut huono nuori ihminen.

Päivämäärä:   29.12.24 15:51:40

Kouluissa oli ennen pääsykokeet, sillä karsittiin alalle sopimattomia pois ja varmistettiin ettei ihan perusasioita kuten kengännauhojen sitomista tms tarvi koulussa opettaa. Ihminen on oppiva eläin ja normi asioita pitäisi oppia ihan jopa vaan näkemällä, mutta jos ei edes lumikolaa viitsi katsoa kun vasta koulussa kun siihen opetetaan on taso surkeaa.

Päivämäärä:   29.12.24 15:52:58

eikö pisteellä ollut köksää koulussa?

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   29.12.24 15:56:51

Minä oon ensimmäisen kerran käyttänyt lumikolaa ammattikoulussa :D
Terv. kerrostalossa ikänsä asunut mutta käytännön töihin ja ulkohommiin halunnut nyt jo keski-ikäinen.

Päivämäärä:   29.12.24 15:58:18

Oli. Mutta oliko toisella pisteellä semmosta köksässä, että tehtävät jaettiin kaikkien kesken ja sitä tehtiin mitä sitten määrättiin tehdä? Meillä oli köksä sillein.

Aikoinaan kun ekaan amikseen hain ja pääsin, ei ollut pääsykoetta eikä -haastattelua. Muistaakseni seuraavaan oli joku lyhyt haastattelu. Sote alalle kun hain, oli kokeet ja monta haastattelua. Hyvinvointialalle hakiessa oli haastattelu.

Päivämäärä:   29.12.24 16:02:36

Ja kerran hain heppa-alalle, hevosenhoitajaksi. Siinä piti hevoselle laittaa riimu ja puhdistaa kaviot. En saanut tehdä loppuun asti kun oli kuulemma tylsää katsoa kun ihminen osaisi silmät sidottunakin tehdä ne. Pääsin sisälle. Olin viikon ja sain tarpeekseni siitä alkeiskurssista. Se pääsy"koe" jotenkin oli huvittava, edelleen muistelen sitä jos tulee keskustelua pääsykokeista. Jotenkin sitä ehkä odotti jotain enemmän.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.12.24 16:08:17

Ja kun menin muuttofirmaan töihin, niin työpari opetti ensimmäisenä miten erimuotoiset ja -painoiset huonekalut on järkevin nostaa. Eli minulle opetettiin aivan helppo asia kädestä pitäen, jotta aikaa ei menisi siihen kun yritän itse pohtia nostoasentoja.

Päivämäärä:   29.12.24 16:10:53

No jaa, Ypäjällä pitää lakaista tallin lattiat vaikka jokainen varmasti osaa lakaista. Eiköhän siihen ole yhdistetty koulun saatu hyöty ja säästö mukaan eikä vaan että oppilaat on vain tyhmiä. Säästää paljon kun oppilaat kolaa.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   29.12.24 16:16:51

Uusavuttomia on ollut aina. Eli täällä ollaan aina oltu, eikä tähän olla tultu.
Intissä sen vielä huomaa, vaikka on amis tai lukio jo takana.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.12.24 16:23:29

Jos tässä joku oli hyökkäävä, niin aloittaja aloituksineen ja otsikkoineen.

Päivämäärä:   29.12.24 16:24:30

Siivousala on muuten yksi mistä aina kuulee että "kaikki osaa siivota." Ei muuten osaa. Eikä kaikki opi. Mopin käyttö on monilla alaa tekemättömillä enemmän lian levitystä kuin siivousta. Eikä sen käyttöä jotkut opi vaikka kuinka näytät kuukauden että tee näin perässä. Myös ihan wc:n siivous aseptisesta järjestyksestä lähtien ja se ettei yhteen vessaan käytetä varttia. Ja aikuisia ihmisiä on monet perehdytettävät. Siksi minua suututtaakin keskusteluissa lause "Hae siivoojaksi, sinne pääsee kaikki ja kuka tahansa osaa siivota." Varmasti tuon lauseen viljelijöistä juuri kukaan ei ole ollut alalla.

Päivämäärä:   29.12.24 16:26:47

Kuka tahansa osaa siivota jotenkuten, ihan kuten kuka tahansa osaa kolata jotenkuten. Nopeasti ja tehokkaasti itseään tai ympäristöään tuhoamatta onkin sitten eri asia.

Lähettäjä: Huomannut 
Päivämäärä:   29.12.24 17:25:34

Ei ole ihme että nuorisolla menee huonosti. Kouluihin mennään näköjään leikkimään ja kuluttamaan aikaa. Kuka siitä hyötyy ei ainakaan nuoriso vaan koulujen pääasiallinen tarkoitus on näköjään rahastaa vain maksavaa tahoa. Tuloksista viis.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   29.12.24 18:04:20

Mulla oli yhtenä talvena kolmisen viikkoa työparina Somaliasta kotoisin oleva tyttö, joka oli ollut Suomessa vasta 4 vuotta joten lumi ei hirveän tuttu elementti vielä ollut. Alkuun näytin kirjaimellisesti kädestä pitäen, miten lunta kannattaa liikutella paikasta toiseen ja kuinka isolta alalta (koska kone ottaa loput). Käytin tähän aikaa ehkä 15-20 min ja jokaisessa kohteessa vielä muutama sana siitä, mihin asti kone pääsee ja mihin ei. Kun tytön harjoittelujakso oli lopuillaan, hän oli itse kuin kone lunta lapioidessaan, hyvä että ehdin siirtää autoa välillä kun lumityöt oli jo tehty... :D Harmi ettei tytöllä ollut ajokorttia, muuten olisi saatu hänestä hyvä kesähessu.

Mutta siis: se, että joillekin täytyy erikseen opettaa jotain, minkä olet itse oppinut jo vaippaikäisenä, ei tarkoita, että he olisivat jotenkin tyhmiä tai jälkeenjääneitä. Se tarkoittaa vain, että he eivät ole ennen taitoa tarvinneet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.12.24 18:46:17

Ihan niin kuin se lumikolan käyttö olisi itsessään joku kurssi tai peräti tutkinto. Eiköhän se ole niin, että lumitöiden perusasioihin käytetään tunti tai pari jotta porukka sitten osaa tehdä lumityöt tehokkaasti ja kroppaa turhaan kuluttamatta. Aivan tahallista väärinymmärrystä että päästään taas haukkumaan nykyajan nuoria. Jotkut voivat asua kerrostalossa koko ikänsä eivätkä välttämättä koskaan joudu tekemään lumitöitä.

Voitko kuvitella että ihmisiä opetetaan myös uimaan, jotta se olisi turvallisempaa, tehokkaampaa ja mielekkäämpää, vaikka lähes jokainen osaa jotenkin räpistelemällä pitää itsensä pinnalla?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.12.24 18:52:00

Enpä ole ikinä elämässäni asunut paikassa jossa joutsu käyttämään lumikolaa

Päivämäärä:   29.12.24 19:03:06

Siis apua! Opetetaanko amiksessa alaan kuuluvia perustaitoja?! Eihän sinne saa mennä ellei osaa alaa jo valmiiksi!

Päivämäärä:   30.12.24 06:14:30

Nostan, koska tämä oli ihan älytön aloitus.

Lähettäjä: df 
Päivämäärä:   30.12.24 06:50:15

Kuinka paljon todella yksinkertaisia ja ainakin maalla asuneille aikuisille itsestään selviä asioita iltapäivälehdissä esitellään otsikolla " tiesitkö tämän" tai "oletko aina tehnyt tämän väärin"?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   30.12.24 06:57:45

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 30.12.24 06:14:30

Nostan, koska tämä oli ihan älytön aloitus."

Olitko koulukiusaaja?

Päivämäärä:   30.12.24 07:03:44

Ällä sentään kirjoittelee omalla nimellään eikä vaihtelevina välimerkkeinä.

Päivämäärä:   30.12.24 07:07:18

Ylilautaviiva on syntynyt valmiina.

Päivämäärä:   30.12.24 07:12:43

Ja palatakseni aiheeseen: perusasiatkin voi olla joskus ihan hyvä kerrata. Vaikka kotona oli tehty, voi hyvin olla, että työtapa on virheellinen, ymmärretty väärin tai jopa vaarallinen. Yläasteella olin samassa kotitloudenryhmässä tytön kanssa, joka kysyi yhdeksännellä, mikä mitta on desilitra. Ja olimme siis kolmatta vuotta kotitalouden tunneilla. Koulua käydään siksi, että siellä opitaan.

Päivämäärä:   30.12.24 07:25:32

Mikäs viivariviä nyt huvittaa? Aika tylsä elämä saa olla, jos yksittäinen typo on noin maailmaa mullistava asia. Ö ja ja ä ovat näppäimistössä vierekkäin.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   30.12.24 07:47:48

On kyllä erikoinen aloitus eli haetaanko tällä muutakin kuin nuorten haukkumista. Sipilän hallitus (keskusta, persut ja kokoomus) leikkasi järjettömän kovia summia erityisesti ammatillisesta koulutuksesta, Marinin aikana tuli pandemia (lähiopetuksen väheneminen) ja taas on hallituksen (kokoomuus, persut ja pikkupuolueet) sakset leikkaamassa koulutuksesta.

Sipilän aikaan rupesi tulemaan uutisia kuinka nuorten taidot ovat vähissä, kun opetusta haluttiin viedä enemmän työpaikoille. Säästöjen nimissä. Edelleen kärsitään vielä niistä leikkauksista, pandemiasta ja nyt halutaan leikata lisää. Ei siellä työpaikoilla ole aikaa opettaa ihan alkeista lähtien kaikkea, se on koulun tehtävä.

Sitten kerrotaan kuinka koulussa opetetaan ergonomista välineen käyttöä, niin eikös siitä sitten irvailla aloittajan tyyliin. Juu, lakkautetaan vaan kaikki amikset säästöjen nimissä, niin meillä on sitten loistokkaita itseoppineita youtubesta opiskelleita kampaajia, kiinteistöhuollon ammattilaisia, putkareita ja lähihoitajia.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   30.12.24 08:01:41

Aloittaja olisi kauhuissaan jos kuulisi, että me lähihoitajaopinnoissa opeteltiin kävelemään ja istumaan ;)

Päivämäärä:   30.12.24 08:03:59

Kai, meillä opeteltiin avaamaan viinipullo ja kantamaan lautasia pitkin käytävää. Opittiin myös kuorimaan ja pilkkomaan sipuli jnejne.

Lähettäjä: ++++! 
Päivämäärä:   30.12.24 08:39:12

Mikä pointti tässä keskustelussa nyt oli? Haukkua nuoria vai mikä juttu? Aloittajallekin tiedoksi: kaikki eivät ole lumikolaa koskaan käyttäneet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.