Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Keskustelua alkoholittomuudesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.12.24 14:06:49

Nyt kun kovaa vauhtia lähenee juhla, joka on monella oletuksena ryyppypäivä. Ollu myös joskus minulla. Nimittäin uusi vuosi !

Nyt kuitenkin olen useamman vuoden ollut uudet vuodet selvinpäin kotona ja ylipäätään juon vain pari kertaa vuodessa. Nyt viime aikoina olen ajatellut että se parikin kertaa saa jäädä pois. En saa alkoholista enää sitä samaa iloa mitä se nuorena toi. Seuraavana päivänä hirveä krapula, hirveä ahdistus ja pahimmassa tapauksessa morkkis kun tehnyt jotain tyhmää. Miksi siis juoda ? Se voi olla sen pienen hetken hauskaa, on vapautuneempi juttelemaan uusille ihmisille, vapautuneempi tanssimaan .. Tunnustan, että olen juonut alkoholia myös vain sen takia että minulla olisi ystäviä/kavereita jotka jatkossakin kutsuu ulos. Kuka nyt alkoholitonta enää kutsuu?

Nyt pitäis mennä juhliin uutta vuotta. Ja ilmoitin että voin tulla, mutta tulen autolla. Toivon ettei tämä olisi viimeinen kerta kun minut kutsutaan. Minulle itselleni kun se on ihan ok lähteä ulos selvinpäin, toisille se tuntuu olevan aina isompi ongelma. Baareissa miehet tulee iskee , tarjoaa juotavaa. Sanon etten juo, niin sitä pitää joka kerta olla selittelemässä miksi. Miksi. Ei kuulu sille.

Re: Keskustelua alkoholittomuudesta

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   29.12.24 14:31:05

Vaihda kaveriporukkaa jos alkottomuus on jokin ongelma. Meidän porukassa juodaan ja ei juoda. Ketään kiinnosta muu kuin toisten seura.

Lähettäjä: taateli 
Päivämäärä:   29.12.24 14:34:45

Lähettäjä: Kai
Päivämäärä: 29.12.24 14:31:05

Vaihda kaveriporukkaa jos alkottomuus on jokin ongelma. Meidän porukassa juodaan ja ei juoda. Ketään kiinnosta muu kuin toisten seura.

Tämä.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   29.12.24 14:36:05

En edes ymmärrä, miksi sinun piti jo etukäteen itse nostaa juomattomuus puheeksi? Tuntuu että se häiritsee sinua itseäsi, ei kavereita. Miksi et vain ilmoittanut, että tulet juhliin? Miksi piti mainita jo etukäteen että et muuten juo mitään. Ihan kuin se olisi joku maailman suurin ihme, josta pitää tehdä numero. Voiko olla että juomattomuus onkin ongelma sun omassa päässä? Itse en ole kiinnostunut siitä juoko joku vai onko juomatta. Niille miehille voi sanoa, että juoma maistuu, ottaisin kivennäisveden / limun / alkoholittoman drinkin.

Ainoastaan alkoholistin seurassa olen tuntenut epävarmuutta omasta juomisesta. Tuntui tärkeältä ottaa kun tiesi että toinen kamppailee eroon alkoholista.

Menet juhliin ja pidät hauskaa. Ihmiset kutsutaan juhliin ihmisen itsensä takia, ei juomisen. Jos itse mökötät nurkassa tai teet ongelman siitä että muut on hiprakassa niin se tosin voi aiheuttaa sen, että et ole kivaa seuraa ja sua ei kutsuta. Ihan sama kuin se, että joku vetää aina hirveät lärvit ja haastaa riitaa. Mutta jos olet ilolla mukana menossa, niin ei luulisi ketään haittaavan jos et juo.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   29.12.24 14:37:10

Korjaus, tuntui törkeältä juoda alkoholistin seurassa.

Lähettäjä: Rapa 
Päivämäärä:   29.12.24 14:37:21

Miesystäväni lakkasi opiskeluajan lopulla juomasta, koska juominen lähti aina vähän lapasesta ja krapula ja morkkis olivat niin kauheat. Niin loppuivat kutsut kavereiden tupareihin, illanistujaisiin, uudenvuodenjuhliin jne. Näitä kavereita ei enää kiinnosta edes tulla meille, koska eivät kehtaa ryypätä kun yksi on selvinpäin. Ovat olleet lapsesta asti kavereita, mutta niin vain viina meni kaveruuden edelle. Surkeaa.

Lähettäjä: Water 
Päivämäärä:   29.12.24 15:12:41

Kyllä monet kohtelevat erilailla kun ei juo alkoholia. Työpaikan juhlissa tuon huomannut. Olet porukassa mukana jos juot samalla tavalla kuin muut. Sitten jos muut juovat alkoholia ja itse olet selvin päin niin voit kyllä roikkua mukana, mutta et kuitenkaan ole samalla tavalla osa porukkaa kuin silloin kun juot alkoholia. Itse kun osaan pitää hauskaa myös selvinpäin eli ei ole kyse siitä, että silloin vain mököttäisin hiljaa.

Sit toisinkin päin nykyään. En siis juo kuin satunnaisesti lasin viiniä. Oltiin uuden työporukan kanssa työmatkalla ja yhdellä illallisella meidän päässä pöytää oli melko riehakas meno, naurettiin paljon. Muut joivat melko reippaasti mutta itse olin vesilinjalla. Kotiin kun lähdettiin niin yksi absolutisti tuli paheksuvasti kommentoimaan mulle käytöksestämme ja selkeästi oletti että myös minä olin päissäni. Hämmentävää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.12.24 15:23:00

Selvä ei ole samalla idioottitasollan kuin humalaiset, siksi selvää ei jaksa katsella jos itse on humalassa. Hän takertuu epäjohdomukaisiin eikä saa samaa fiilistä "diipeistä" humalaisten keskusteluista, joten ei ole kiva keskustella selvän kanssa. Lisäksi hän muistaa kaikki tötöilyt, eikä tötöile itse joten ainakin itselle se estää täydellistä vapautumista mitä siis ainakin itse haen humalalta

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   29.12.24 15:29:33

Juomisesta tao juomattomuudesta ei yodrllakaan podä tehdä numeroa niin kuin aiemmin jo on mainittu.
Itse usein teen niin, ett juon sen lasillisen juhlien alkupuolella ja loppuillan jotain alkoholitonta olutta tai siideriä.
Useimmiten joku kiinnittää huomiota asiaan vasta siinä vaiheessa kun olen poistumassa paikalta, autolla, ja joku saattaa miettiä olenko todellakin ajokunnossa kun olen koko illan "juonut".

Päivämäärä:   29.12.24 15:30:46

Minusta tuntuu pahalta, isälläni ollut ongelma alkoholin kanssa. Siis niin paha ettei voinu päivääkään olla ilman ja joi itsensä aina sammuksiin. Nyt hän on ollu juomatta kesästä asti. Mutta vieressä äitini juo, tuntuu pahalta. Pelkään että isäni retkahtaa uudestaan kun oma vaimo näin paljon osaa tukea elämän muutoksessa.

Päivämäärä:   29.12.24 15:33:02

Kyllä ajattelin että juhlissa en siitä tee numeroa että en juo. En mä sitä asiaa tökerösti mielestäni ilmaissut että tulen autolla, vaan vinkkinä ettei sit tarvi muiden miettiä kuski/taksi asioita. Ostan jotain alkoholittomia siidereitä niin kaikki luulevat mun juovan myös :D

Aloittaja

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   29.12.24 15:45:47

” Vaihda kaveriporukkaa jos alkottomuus on jokin ongelma. Meidän porukassa juodaan ja ei juoda. Ketään kiinnosta muu kuin toisten seura.”

Tämä vahvasti! Meille tulee porukkaa paljon ja osa autolla. Juomia on varattu monennäköistä: siideriä, olutta, lonkeroa, viiniä ja myös alkoholittomina samat + mehuja, limppareita, kuplavettä maulla ja ilman, teet kahvit jne. Eli jokaiselle varmasti jotakin!

Itseasiassa moni kaveri on siirtynytkin juomaan alkoholittomia siksi, kun ei jaksa olla krapulassa. Osa ottaa pari lasia viiniä ja sitten esim. mehuja (esim. minä). Joku juo vain alkoholitonta kuoharia tai olutta.

Junttia on kommentoida muiden juomisia. Junttia on myös juoda övereitä. Kaveripiiri on myös väärä jos ei voi olla oma itsensä kuin kännissä.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   29.12.24 16:27:08

Minä olen yleensä joka paikassa autolla ja vaikka en olisi, en juo nykyään kuin korkeintaan 2-3 juomaa illan aikana, muuten on kamala olo seuraavana päivänä. Tämä ei ole kertaakaan ollut ongelma kenellekään, ja ihan samalla lailla kutsutaan juhliin kuin ennenkin. Omasta itsetunnosta on kaikki kiinni ja siitä, että osaa olla mukavaa seuraa myös selvinpäin, vaikka toiset olisivat kännissä.

Päivämäärä:   29.12.24 16:31:40

"Seuraavana päivänä hirveä krapula, hirveä ahdistus ja pahimmassa tapauksessa morkkis kun tehnyt jotain tyhmää."

Eli et osaa juoda kohtuudella? Siinä tapauksessa kannattaakin pitää korkki kiinni.

Päivämäärä:   29.12.24 19:12:20

Vertaistukea löytyy esim darravapaa-instagramtililtä. :)

En ole juonut neljään vuoteen enkä tule varmaan koskaan mitään juomaankaan. Onhan se aika erikoista piireissä joissa pyörin, mutta on helppo kuitata, että olen jo juonut oman osani ja muutaman muunkin. :D Kävin aiemminkin paljon selvinpäin baarissa ja varsinkin keikoilla kun en talvisin varsinkaan halunnut kävellä yöllä 5km matkaa kotiin, pikkukaupungissa kun ei busseja kulje yöllä ja taksi baari-illan päälle vs. bensat ja pari limpparia on ihan valtava ero kukkarossa. Ei kukaan edes tajunnut kuukausiin etten enää juonut alkoholia.

Aika vähän jäi kavereita elämään kun lopetin juomisen vähän ennen koronaa. Jäi vaan hyvät ihmiset. <3

Päivämäärä:   29.12.24 19:16:44

Muuten toisinaan juonkin, mutta olen myös molemmissa raskauksissa käynyt ulkona ihan normaalisti mutta alkoholittomalla linjalla ja kukaan ei huomannut mitään. Ehkä minulla vaan on järkevämpää kavereita ja jos joku edes kiinnitti huomiota siihen, että tilasinkin tiskillä pelkkää vettä ja limua, kukaan ei alkanut asiasta tekemään numeroa. Vaihtaisin kaveripiirin kyllä jos juomattomuus olisi jollekin oikeasti ongelma.

Lähettäjä: Tipaton 
Päivämäärä:   29.12.24 20:29:20

Selvä ei ole samalla idioottitasollan kuin humalaiset, siksi selvää ei jaksa katsella jos itse on humalassa. Hän takertuu epäjohdomukaisiin eikä saa samaa fiilistä "diipeistä" humalaisten keskusteluista, joten ei ole kiva keskustella selvän kanssa. Lisäksi hän muistaa kaikki tötöilyt, eikä tötöile itse joten ainakin itselle se estää täydellistä vapautumista mitä siis ainakin itse haen humalalta

^ Pitäisköhän sun hakea apua? Aika häiriintyneen oloinen suhde sulla on alkoholiin, jos sun mielestä "tötöilyt kännissä" on normisettiä ja jos et voi "vapautua" ilman kunnon känniä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   29.12.24 20:39:22

Tuo autohan on aivan hyvä selitys. Varsinkin jos tulet hankalan matkan takaa, ei sitä kukaan kyseenalaista.

Jos asut keskellä Helsinkiä, sanot, että lupasit hakea kaverisi aamuviideltä lentoasemalta, etkä siksi juo. Kaverisi miettivät, venyisivätkö he itse samaan.

Jos taas joku tarjoaa lasin samppanjaa tai hienon drinkin, voithan olla ottavinasi sen, ja näyttelet, että otat lasista pari siemausta. Jos taas joku kysyy, haluatko myös jotakin, kun hakee itselleen, sanot, että lasisi on vielä täynnä, ehkä myöhemmin. Harvalla miehellä on kriteerinä, että naisen pitää olla kova kännäämään.

Päivämäärä:   29.12.24 21:12:09

"Pitäisköhän sun hakea apua? Aika häiriintyneen oloinen suhde sulla on alkoholiin, jos sun mielestä "tötöilyt kännissä" on normisettiä ja jos et voi "vapautua" ilman kunnon känniä."

Mitenniin? Ihan normaalia että alkoholista haetaan estojen vähenemistä, se on se pointti, että voi edes joskus vapautu yhteiskunnan ja yhteisön paineesta ja olla moraaliton. Ihme jeesustelua että ei saisi nauttia vastuuttomuuden ja vapauden tunteesta edea joskus. Sitä että ei olla pipo kireällä pingottamassa korrektiuden ja sivistyneen käytöksen puolesta. Japanissa jengi kuule tekee huomattavasti oudompia juttuja purkaessaan yhteiskunna luomia paineita.

Mun mielestä satunnaisen kännin vetämisessä ei ole mitään pahaa, ne tuomitsee, jotka eivät osaa ryypätä kohtuudella. Jos kolme kertaa vuodessa vetää nakit silmille ja muuten nolla toleranssi, niin se ei ole mikään ongelma tai avun tarpeen paikka

Päivämäärä:   29.12.24 21:16:30

Ja minun puolesta saa olla raivoraitis jos siltä tuntuu, mutta esitin näkökulman miksi kännissä olevat ei pidä siitä että joku on selvinpäin. Ryyppääminen porukalla nyt vaan on hauskempaa, silloin tapahtuu asioita joita ei ole niin laskelmoitu. Selvä punnitsee eri tavalla riskit ja sen että tuleeko esim. Torjutuksi miesten taholta. Humalassa siis tutustuu uusiin ihmisiinkin helpommin

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.12.24 21:17:59

Aikuisten kesken on täysin ok että joku juo ja joku ei. Jos oikeasti ollaan aikuisia niin ei sitä mennä ihmettelemään miksi joku ei juo, se on hänen valintansa. On erittäin fiksua jos joku ei halua liuottaa omia aivojaan kun muut sitä tekevät senkin edestä.

Päivämäärä:   29.12.24 21:22:09

Triplapisteelle sanon ihan kaikella rakkaudella, että tuo sun selitys kuulostaa joltain riippuvaisen selittelyltä. Tai sitten sä olet vielä parikymppinen.

Mäkin olen juonut. Paljonkin joskus nuorempana. Olin epäilemättä "vapautunut ja moraaliton" ja "tötöilin" muidenkin edestä. Tekikö se musta oikeasti jotenkin vapaamman? No päin vastoin. Jos ei voi vapautua ja rentoutua ilman päihdettä, niin silloin ei ole vapaa, vaan on riippuvuuden vanki. Ja siis joskus on ihan ok lähteä ihan vaan viihteelle ja juoda reilumminkin, mutta jos sitä viinaa tarvitsee siihen, että voi niin sanotusti vapautua ja olla oma itsensä, niin se on ongelma. Ja mitä ihminen saa siitä, että on "tötöilykännissä"?

Päivämäärä:   29.12.24 21:44:48

Sanoinko että olen oma itseni vain humalassa? Jos mun olisi jotenkin vaikea elää itseni kanssa selvinpäin, niin enköhän vetäisi perseet olalle joka viikonloppu. Se nyt vaan tieteellisesti todistettu fakta, että alkoholi poistaa estoja eri tavoin, koska se heikentää arviointikykyä ja sisäistä järjenääntä. Oma sisäinen järjenääni on selvinpäin sen verran voimakas, että joskus on vaan kiva vaientaa se. Itseasiassa en saa sitä alkoholilla edes täysin vaimennettua, sillä vaikka olisin kuinka humalassa selviän aina omin jaloin kotiin ja ihan selvienkin mielestä kanssani on ihan siedettävä olla.
Mun mielestä turha vängätä ja kieltää alkoholin vaikutukset, ei sitä ihmiset käyttäisi jos siitä ei mitään kiksejä saisi.

Päivämäärä:   29.12.24 21:46:43

"Ja siis joskus on ihan ok lähteä ihan vaan viihteelle ja juoda reilumminkin"

Niin, mikäs tässä sitten on ajatuksesi takana, ellei irtiotto?

Päivämäärä:   29.12.24 21:49:46

Mä aikoinaan kun lähdin irtiotolle arjesta, niin kyllä se oma arki kuitenkin aina oli parempaa kuin se irtiotto.

Päivämäärä:   29.12.24 21:50:10

Olin eri triplapiste...

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   29.12.24 21:58:42

Näin nelikymppisenä tuntuu, että yhä useampi tuttu ei käytä alkoholia tai käyttää tosi harvoin. Itse kuulun niihin joskus ja jouluna pari lasillista ottaviin. Eli aika harvoin tulee juotua. Omassa tuttavapiirissä ei kiinnitetä huomiota siihen mitä kukakin juo. Eikä juomattomuutta tarvitse selitellä. Nykyisin baareista saa alkoholittomia oluita ja tosi kivoja moctailejakin, joten mistäpä sitä kukaan edes tietää, mitä kukin juo. Näille "voisin tarjota miehille" sanon ja olen aina sanonut, että kiitos tarjouksesta, mutta ostan juomani ihan itse.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   29.12.24 22:05:25

Niin ja vielä se, että miksi en juo kuin tosi harvoin. Syy on ihan se, etten näe siinä mitään pointtia. Vähäisestäkin alkoholin juomista minulle tulee turvonnut olo. Etenkin jalat turpoavat ja olo muuttuu nuupahtaneeksi. Väsymystä riittää yleensä pari seuraavaa päivää. Tämä siitä huolimatta, että olisin nauttinut vain sen lasilliisen. Hyötyjä ei oikeastaan ole. Muuta kuin se, että hyvä punaviini vain maistuu hyvältä. Pelkän hyvän maun vuoksi, en viitsi kärsiä haitoista. Joten alkoholittomuus on minulle selkeästi luontainen ja helppo valinta.

Päivämäärä:   29.12.24 22:20:03

Mitä ihmeen estoja ihmisen pitää poistaa? :D Siis mitä on se käytös, mitä ei saavuta ilman alkoholia ja mitä kohti pyritään alkoholin avulla? Kyllähän oikeasti kännissä olevat ihmiset on ihan vaan noloja, mutta kai se sitten on niin, että holittomia ei kaivata mukaan, jotta The kännääjät voivat sekoilla rauhassa.

Päivämäärä:   29.12.24 22:29:59

No esimerkiksi näin sinkkuihmisenä on helpompi lähestyä kiinnostavaa miestä., ja niin on monen muunkin mielestä varmasti kun alkoholia nauttineena monet ovat tavanneet kumppaninsa baareissa. Muutenkin voi spontaanisti jutella eri tavalla vierailöe, laulaa karaokea vaikka ei ole ollenkaan lauluääntä tai sävelkorvaa. Sen ihmeen meinaan haluaisin nähdä kuinka joku näistä raivoraittiista menisi täyden baarin eteen laulamaan karaokea jos ei ole ollenkaan sävelkorvaa. Ja toinen mikä ainakin itsellä että vahvistaa musiikin kokemusta. Joku all time favorite keikalla ja pikku hönössä ihan best! Tanssiminen kun unohtaa että ympärillä on edes muita jne. Joo toiset voi vapautua tanssimaan selvinpäin, minä en, yritetty on. Rakastan tanssia humalassa, selvinpäin se on vaivaannuttavaa ja tönkköä.

Päivämäärä:   29.12.24 22:32:02

Siinä kait ne suurimmat syyt, toinen on että ajantaju katoaa ja vähän irtaantuu todelllisuudestakin, sitä menee tietynlaiseen kuplaan humalassa. Mutta turha sitä on selittää sellaiselle joka ei siitä olotilasta saa iloa irti

Päivämäärä:   29.12.24 22:35:09

"Siis mitä on se käytös, mitä ei saavuta ilman alkoholia ja mitä kohti pyritään alkoholin avulla.Kyllähän oikeasti kännissä olevat ihmiset on ihan vaan noloja"

Tässähän sinä sen sanot, känniset ihmiset on noloja! Se on se mitä selvinpäin et voi saavuttaa, itsensä nolaamista, sitä että tekee niitä asioita mitä mieleen juolahtaa täysin välittämättä siitä mitä muut ihmiset siitä ajattelee

Lähettäjä: Selväpäivä 
Päivämäärä:   29.12.24 22:48:45

En minäkään juo, enkä ole koskaan siitä ongelmaa saanut aikaiseksi. Juon cociksen tai hienommassa baarissa pyydän tekemään alkoholittoman drinkin. Itseasiassa yllättävän moni ei juo, ei kannata automaattisesti olettaa että kaikki muut juo.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.