Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hormonipistokset kasvun käynnistämiseksi

Lähettäjä: Ap 
Päivämäärä:   28.12.24 19:18:26

Onko kenenkään pojalle annettu hormonihoitoa? Meillä ns. normaali poika joka huomenna täyttää 14v. On ikäisekseen todella lyhyt, n.145cm.

Re: Hormonipistokset kasvun käynnistämiseksi

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.12.24 19:22:57

Tulee mieleen Messi (jalkapalloilija). Sai hoitoa jo nuoremmasta.

Lähettäjä: -1- 
Päivämäärä:   28.12.24 19:34:41

On annettu. Ensin lastenlääkärille, joka tutkii murrosiän tilanteen. Pistoksethan vain käynnistävän murrosiän. Jos se on alkanut, niin pistokset ovat turhia. Käden röntgenillä määritetään myös luuston ikä ennen aloituspäätöstä. Mikäli luuston ikä ei ole riittävä, niin pistoksia ei voi aloittaa.

Päivämäärä:   28.12.24 19:36:45

Ja kaikki kasvukäyrät ym. materiaali mukaan lääkärikäynnille. Me kävimme yksityisellä. Ei edes kysytty julkiselle puolelle aikaa. Vaati muutaman lääkärikäynnin eli ei ole kovin kallis paukku. Itse pistokset ovat halpoja ja voidaan pistää vaikka kouluterkkarilla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.12.24 20:08:57

Pikkuveljelle meinattiin laittaa. Koska isämme on kasvanut myös tosi myöhään, ei äitimme antanut aloittaa hoitoa. Veljestä kasvoi yli 180 cm pitkä, murrosikä vain alkoi vasta kovin myöhään.

Päivämäärä:   28.12.24 20:10:56

Lopulliseen pituuteenhan näillä pistoksilla ei voi vaikuttaa, ainoastaan kasvun ajankohtaan. Niillä vain käynnistetään murrosikä. Piikit eivät siis sisällä kasvuhormonia.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   28.12.24 20:16:17

*: sama työkaverin pojalla. Olisivat halunneet käynnistää "liian myöhäisen" murrosiän pistoksilla mutta vanhemmat ei antaneet. Oli vielä ysillä tosi lyhyt mutta nyt kohta kolmekymppisenä 190cm......

Päivämäärä:   28.12.24 20:25:08

Kiitos, hoidon aloitus tässä juuri mietityttää. Poikaa ei lohduta, että kasvaa myöhässä, mutta tuntuu karsealta puuttua ns luonnolliseen asiaan. Poika pelaa kaiken lisäksi jääkiekkoa joissa pieni koko haittaa. Kysyn nyt ensin koululääkäriltä ja katsotaan vastaus.

Lähettäjä: Al 
Päivämäärä:   28.12.24 20:29:40

Onko poika ollut aina pieni? Muistatko millä käyrällä kasvanut?

Itsellä vasta 3v poika joka tuntuu olevan aina ikäisistään lyhyin ja pohdin juuri tätä että joutuuko esim kiusatuksi jos on ylä-asteellakin pienin jne.. Ikinä ei ole kuitenkaan neuvolassa pituudesta sanottu mitään vaan todettu normaaliksi. Kasvaa -1,5 käyrällä.
Isän puolen miehet 182-190cm ja minun puolen miehet 175-183cm.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   28.12.24 20:31:38

Luokkakaveri sai näitä pistoksia. Molemmat vanhemmat lyhyitä. Poika kasvoi sitten yli 180cm pitkäksi.

Päivämäärä:   28.12.24 20:38:30

On ollut aina pieni eli -2 käyrällä kasvanut, mutta tasaisesti. Mä olen 168cm ja isä 182cm. Poika on syntynyt 29.12 niin osittain sen takia ollut aina lyhyimmästä päästä kun loppuvuoden lapsia.
Nyt tänä vuonna alkanut tulla nämä jäätävät erot pituudessa esim jääkiekkojoukkueessa ja poikani selkeästä lyhyin vaikka pari muutakin lyhyttä on. Pisimmät 185cm!

Päivämäärä:   28.12.24 20:39:57

"Kiitos, hoidon aloitus tässä juuri mietityttää. Poikaa ei lohduta, että kasvaa myöhässä, mutta tuntuu karsealta puuttua ns luonnolliseen asiaan. Poika pelaa kaiken lisäksi jääkiekkoa joissa pieni koko haittaa. Kysyn nyt ensin koululääkäriltä ja katsotaan vastaus."

Kannattaa mennä ihan suoraan lastenlääkärille. Hän osaa selittää miten homma toimii ja kertoo kyllä kannattaako vaiko ei. Sinänsä piikitettävä hormoni on ihan sitä samaa hormonia, jota keho alkaa itse tuottamaan murrosiässä, joten kovin "luonnoton" tuo hoito ei ole. Ja ihan ensimmäisenä pitää tietysti kysyä lapsen mielipidettä asiaan. Tuon ikäinen lapsi saa mielestäni kyllä jo itse ottaa osaa päätöksentekoon tällaisissa asioissa. Meidän tapauksessa lääkäri selitti lapselle vaihtoehdot ja kertoi mitä ne tarkoittaa. Minä annoin lapsen tehdä päätöksen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.