Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäinen askartelee

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.12.24 18:48:23

Lapsi on saanut varmaan jo 1-vuotiaasta lahjaksi noita askartelupakkauksia,missä kaikkea härpäkettä. Nyt on 5, mutta ei vieläkään niistä tee mitään järkevää. Lähinnä na vain levitetään ympäri asuntoa. Minkä ikäinen lapsi yleisesti itsenäisesti leikkaa ja liimaa ja tekee vaikka jonkun nalle malliohjeen mukaan?
Meistä vanhemmista ei ole askartelujen ohjaajiksi.
Mutta että joku 2 vuotias tekisi vaikka jotain glitter koristeita siististi liimaten...

Re: Minkä ikäinen askartelee

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.12.24 18:56:05

Kaksivuotias ei tee glitterikoristeita siististi liimaten. =D oletus on, että sitä glitteriä on ihan joka paikassa. Kädentaidoille ei tee pahaa leikellä ja liimata vaikka vaan värillisiä papereita yhteen.

Jos on innostunut askartelija, niin kyllä ekaluokkalainen tai jopa eskarilainen jo tekee. Toki voi tarvita aikuisen apua.
Riippuu myös paljon lapsen hienomotorisista taidoista, oma lapsi ei ole ikinä saanut mitään kovin siistiä aikaiseksi, vaikka on jo lukiossa, ja itse olen käsityö- ja askarteluihminen, ja olen auttanut ja tsempannut. Hienomotoriikka ei vaan toimi kovin hyvin, minkäs teet.

Lähettäjä: Skrrt 
Päivämäärä:   28.12.24 19:12:37

Kirjastosta löytyy varmasti kirjoja ja netistä videoita, joissa on askarteluohjeita eri ikäisille. Myös erilaisia kursseja mahtaa olla. Minä ainakin muistan, että alle kouluikäisenä sitä vaan ihaili kaikkia helmiä ja muita hienoja tarvikkeita, mutta kun kukaan ei ohjannut askartelemaan, niin ei niistä mitään syntynyt. 8-vuotiaana sain yhtäkkiä innostuksen ja tein haaranastoista ja vahvasta kartongista kaksiulotteisen hevosen, jolla oli liikkuva pää, kaula ja jalat nivelineen. Leikin sillä paljon! Vähän isompana innostuin tekemään leikkihevosille varusteita. Ei niistä tullut hienoja, mutta ajoivat asiansa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.12.24 19:12:41

Olisikohan tuo viisivuotiaasta lähtien askartelut kotona. Lähinnä aina kortit kaikille merkkipäiville.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.12.24 19:20:23

3-4-vuotiaasta ovat kaikki meidän lapset askarrelleet. Ensin toki vanhemman kanssa yhdessä.
Kyllä 5-v jo itsenäisesti synttäri-, isän- ja äitienpäiväkortteja tekee.

Se miten innostunut on, riippuu sitten lapsesta. Meillä on kolme lasta, ja vanhin tyttö tykkäsi pienestä pitäen näprätä ja askarrella. Poika ja nuorempi tytär eivät niinkään.

Eikä meillä ikinä ole kukaan levitellyt yhtään mitään ympäri taloa. Askartelut tehdään pöydällä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.12.24 19:24:19

Eipä paljon alle kouluikäinen oikein osaa seurata kirjallisia ohjeita yksinään, että ei voi kuin ihmetellä vanhempien ajatuksenjuoksua.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   28.12.24 19:35:42

"Eipä paljon alle kouluikäinen oikein osaa seurata kirjallisia ohjeita yksinään, että ei voi kuin ihmetellä vanhempien ajatuksenjuoksua."

Eipä ole mikään pakko mitään kirjallisia ohjeita seuratakaan. Sitä voi ottaa tarvikkeet esiin, antaa mielikuvituksen laukata ja katsoa mitä syntyy ;) se myös kehittää enemmän kuin sokea ohjeiden seuraaminen.

LähettäjäNN 
Päivämäärä:   28.12.24 19:38:53

Meillä tyttö on kyllä askarrellut jostain 3-vuotiaasta. Toki tarvitsi pienempänä ohjausta. Nyt melkein 5-vuotiaan askartelee onneksi kiitettävän itsenäisesti :).

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.12.24 19:38:58

Mun lapset aina joulua ennen silppusivat kaikki postissa tulevat lelukuvaston. Leikkasi irti mitä halus pukilta ja joko teipillä tai sinitarralla kiinnitti ne seinään että tontut näkee lahjatoiveet. Tais olla 3 ja 4 vuotiaat. Siivo oli hirveä mutta lapset oppi käyttää saksia ja teippiä. Lopuksi lakasin ylimääräset silput lattialta keittiön pöydän alta.

Lähettäjä: Päiväkoti 
Päivämäärä:   28.12.24 19:44:18

Päiväkodissa askartelevat paljon (lapsi meni 4,5v:nä päiväkotiin, sitä ennen oli perhepäivähoitajalla, jossa ainut ”askartelu” oli piirtäminen tai värityskuvien värittäminen).

Helppoja päiväkodissa tehtyjä askarteluja lapsi tekee kotonakin itsenäisesti. Vaikeampiin tarvitsee apua.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   28.12.24 19:59:31

Minulla oli 5 vuotiaana jo Meccanoja ja Tekniikka Legoja.

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   28.12.24 20:39:19

Meillä kohta 2-v piirtää tusseilla, maalaa, painelee muotilla taikataikinaa ym. Aika pieniä juttuja vielä, on tykännyt ehkä 3-4kk piirrellä. Nyt viimeisen 1-1,5kk aikana on oppinut vähän värittämään isoja värikuvia, eli yrittää pysyä viivojen sisällä.

Nyt piirrustukset ovat jo enemmän piirrustuksia kun aiemmin vain veti tussia edestakaisin. Ei ne vieläkään mitään esitä mutta selvästi piirtää jotain juttuja.

Osaa myös taitavasti liimailla tarroja ja saa niitä itse irti arkista.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.12.24 20:43:52

Jos vanhemmat ei osaa ohjata, niin miten se pari vuotias oppisi? Huoh, provot vaan huononee…

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   28.12.24 21:06:22

Aika iso osa lapsista tarvitsee askarteluun kädestä pitäen ohjausta vielä koulussakin, joten en olettaisi, että alle koulukäinen osaisi tehdä mitään itsenäisesti. Joku harva taitava (yleensä tyttö) saattaa osata.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   28.12.24 21:23:45

Kyllä meidän 3,5v askartelisi jo. Yksinään ei kylläkään siististi. 5v pitäisi kyllä kyetä askartelemaan yksinkin, mutta ehkä hän ei ole kiinnostunut.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.12.24 21:33:10

Kuulostaa oudolta että vasta kouluikäinen askartelisi? Johan ne nyt päiväkodissakin askartelee vaikka ja mitä..

Meillä 4,5v tyttö on jo tosi taitava. Suuri vaikutus toki sillä että myös minä tykkään askarrella, piirtää, maalata jne eli sitä on aina tehty kotonakin paljon.
Saksilla leikkaamista alettiin valvotusti harjoitella kyllä jo alle 2-vuotiaana lastensaksilla.

Mutta pätee sama kuin moneen muuhunkin asiaan että ei ne opi jos ei anneta kokeilla ja yrittää ja erehtyä. Ja ohjata sitä toimintaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.12.24 21:34:47

Askarteleehan ne, mutta aloittaja odottaa lapsen seuraavan jotain ohjeita itsenäisesti tuossa iässä ilman, että on itse opettanut lapselle mitään. Ei lapsi tietenkään tee ohjeen mukaisia nalleja sotkematta ja nätisti :D

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   28.12.24 21:41:02

Opiskelin, ja harkkatyöt sisälsivät mm. pienoismallien tekemistä. Likka oli 2v ja kovasti oli hällä hinku myös tehdä jotain, pistin hälle aina jotain ylijäämäpalasia askarreltavaksi siinä samalla ja syöttötuolissaan istuen sitten loi niistä jotain kyhäelmiä.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   28.12.24 22:13:57

Kyllä meidän muksut on askarrelleet siitä lähtien kyn on uskaltanut sakset käteen antaa. Iät nyt 7, 9 ja 11v ja vielä askartelevat, yksin ja yhdessä. En toki oleta että mitään mallin mukaisia vaan omaa mielikuvitusta käyttäen. Aina on sanomalehtiä leikattu ja liimattu johinkin paperiin, wc-paperin hylsyistä tehty aseita, keittiöpahvia leikattu taloiksi ja maalattu ties mitä. Jouluna tekivät lahjoja pehmoleluilleen. Minulle jää kyllä vielä osa siivoamisesta mutta itse saavat touhuta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.