Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  miten tsempata kun pelottaa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.12.24 16:08:08

eteen nyt tulossa joka pelottaa ihan hirveästi. tiedän että osaan ja kaikki ok, mutta pelkään että panikoin ja ryssin koko homman.
oma hokema röllin dilipidappi mutta luulen ettei tällä kertaa riitä.
miten itse selätät paniikin?

Re: miten tsempata kun pelottaa

Lähettäjä: KULLIVELLI 
Päivämäärä:   28.12.24 16:11:20

Mikä hemmetin dilipidappi???

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.12.24 16:13:11

Menen vaan siihen tilanteeseen.
Aina siitä on selvinnyt ja mikään niistä tilanteista ei ole ollut niin hirveä kuin se pelko ja olotila ennen tilannetta.

Eli pelottavan asian pelko on pahempi kuin se asia. Olipa miten kauhea asia hyvänsä.

Mitä tulee asiaa edeltävään pelkoon, niin jonkin verran käytän harhautusta (teen jotain sellaista joka vaatii keskittymistä eikä voi samaan aikaan ajatella muuta) tai liikuntaa. Olen tehnyt elämäni suurimmat suursiivoukset esimerkiksi ennen lemmikkien lopetuksia tai kriisitilanteita.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.12.24 16:19:28

no dilpidappi :D
minä olen hirmuinen rolli a on mulla metsässä tölli. dilipidappidippidappi daa...

harhautus mietitty, jännästi ilmaistu mutta tilanteen tullen sen paniikin selätys. sitä pelkään eniten että jos en onnistukaan kasaamaan itseäni. siihen työkaluja mietin.

asian voisi kuvata kuten yllä. teit täitä että psyykkaat itsesi. romahditko H-hetkellä? miten olist tilanteen pelastanut? saanut pidettyä itsesi kasassa. tuskin sitä moppia aajattelemalla.

Päivämäärä:   28.12.24 16:24:33

H-hetkellä on aina pokka pitänyt. Ei ole tullut mitään romahduksia. Ne hetket on aina olleet helpompia kuin se tapahtuma. Olen ajatellut etten kestä mutta ei niissä sitten mitään kestämistä ole ollut.

Lähettäjä: Mitääneienääosata 
Päivämäärä:   28.12.24 16:27:41

Tilipitappi-tippi-tappi tilipitappi-tippi-tappi
tilipitabbi-dibbi-dabbi tilipitappi-tippi-dappi dou.

Päivämäärä:   28.12.24 16:50:24

Rentouta vatsalihakset. Ihan tyhmä neuvo, tiedän, mutta olen huomannut että se auttaa minua pitämään itseni kasassa kun vahvan pelon tunteen iskiessä oikein väkisin rentoutan ne. Kannattaa harjoitella ennen tapahtumaa, ei nimittäin ole aina ihan helppo juttu kun ne automaattisesti jännittyy.

Lähettäjä: Hero 
Päivämäärä:   28.12.24 17:04:47

No me ollaan täällä jotta mentäisiin meidän pelkoja kohti. Peloissa on se outo juttu että kun kerran ne kohtaat, ne eivät pelota enää. Jos et kohtaa niin ne säilyttävät voimansa. Jos elät kovin pelokkaasti etkä koskaan ratkaise asioitasi niin sitten ne vaan jäävät rajoittamaan ja kurjimmassa tapauksessa tulet tänne uudelleen samojen haasteiden kanssa. Eli kohti vaan ja läpi. Pystyt kyllä kaikkeen mitä keksit haluta saavuttaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.12.24 17:59:25

Kuulostaapa onnekkaalta, että kerran kokeilun jälkeen pelko hälvenisi? Itse ainakin pelkään ja koen ahdistusta monesta asiasta edelleen vaikka olen ollut tilanteissa aiemminkin

Lähettäjä: Hero 
Päivämäärä:   28.12.24 20:06:09

No tietysti se on yksilöllistä ja ahdistus on sitten jo vähän eri reaktio kuin pelko. Ahdistus on tavallaan järjestelmä joka voi jäädä päälle ja hälyttää väärästäkin. Hermostolle on hyväksi tehdä myös pelottavia asioita ja sitä myötä sietokyky kehittyy. Ja on ihan tervettä pelätä. Mieluummin se kuin tunteiden turruttaminen.

Lähettäjä: Skrrt 
Päivämäärä:   28.12.24 21:11:22

Pelkääminen ja ahdistus ovat lopulta ihan yhtä normaaleja tunteita kuin vaikka ilo ja rohkeuskin. Meidän elimistömme on alunperin kehittynyt selviämään luonnossa, ja siellä pelko ja ahdistus ovat aivan yhtä tarpeellisia tunteita kuin muutkin. Ne pitävät meidät hengissä ja valppaina. Usein pelkäämme pelon ja ahdistuksen tunnetta, koska ovathan ne epämiellyttäviä, mutta ainakin itseäni tämä ajattelu auttaa: "Liskoaivoni" eivät tiedä, että ihmisjoukon edessä esiintyminen ei ole kuolemaksi, mutta lähettävät silti elimistölleni samaa pelkosignaalia kuin jos olisin nenäkkäin karhun kanssa. Siksi pelko tuntuu joskus aivan suhteettoman suurelta. Aika maallikkomaisesti selitetty, mutta ehkä ideasta saa kiinni!

Itse tykkään pohtia ja käännellä oikein perinjuurin, että mistä jokin vaivaava tunne johtuu. Olen huomannut, että lapsuudessa istutettu epäonnistumisen pelko on oikeastaan vahvempi kuin pelko joitain asioita kohtaan. Pelkään epäonnistumista, koska pelkään sitä, että muut ihmiset suuttuvat tai kääntävät minulle selkänsä. No, jos menen pitämään vaikka esitelmää aiheesta x ja jokin fakta on väärin, niin huutaako joku minulle? Ei. Poistuvatko ihmiset salista? Eivät. Joku voi osoittaa virhettäni, mutta oppimisen kannalta se on lopulta hyvä. Kun kykenen hyväksymään virheeni muiden edessä ja kenties pohtimaan mikä meni vikaan (vaikka vain itsenäisesti, ellei keskustelua synny), olen selvinnyt tilanteesta kypsästi ja hienosti. Eli kannattaa rakentaa itselleen sellaisia "miten voin parantaa tilannetta jos tämä ja tämä menee pieleen" -skenaarioita. Aivot haluavat, että niillä on pakotie paniikista. :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.