Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko joku pelastanut eläimen kiperästä..

Lähettäjä: pinne 
Päivämäärä:   28.12.24 15:41:03

..tilanteesta?

Re: Onko joku pelastanut eläimen kiperästä..

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   28.12.24 15:43:50

Marjaverkkoihin takertuneita pikkulintuja useastikin, ja joskus siirtänyt poikasia pois keskeltä tietä. Niin ja kerran hätyytin variksen takaisin ulos, mutta sitä ei taideta laskea... :D

Lähettäjä: Taivaslaitumilla 
Päivämäärä:   28.12.24 15:48:46

Kuskattiin nuori joutsen Korkeasaareen - ei päässyt lentoon muitten perään meidän rannasta. Lopettivat sen siellä parin päivän päästä kun meni vaan huonommaksi. En tiedä mikä oli- sillä oli kai jotain neurologisiakin oireita eli ei ollut lentänyt esim voimalinjaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.12.24 15:52:21

Pelastamisen määritelmä ei varmaan täyty, mutta olen hätälopettanut kituvan fasaanin jonka löysin haahuilemasta. Raukka oli saanut niin pahan osuman autosta että pyöri vaan ympyrää hädissään.

Lähettäjä: Xeena 
Päivämäärä:   28.12.24 15:55:13

Olen lopettanut rusakon, jonka takajalat oli halvaantuneet - joku oli ajanut päälle ja jättänyt tielle.

Olen vienyt lukuisia linnunpoikasia Korkeasaareen tai muille eläinhoitajille.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.12.24 15:56:44

Olen irrottanut sarvista takertuneen kauriin. Se oki todella kauhuissaan.

Jos näen eläimen pulassa, yritän auttaa sitä. Olipa se sitten susi tai kastemato. Erityisesti jäi mieleen erikoisissa sääoloissa auratulla tuellä värjöttelevät päästäiset, ne onnessaan kaivautui lumeen kun nostin ne pois auratulta ja kovaksi jäätyneeltä alueelta. Päästäinen onkin varmaan suosikkieläimeni.

Hiiret ja rotat on ainoa poikkeus, niille vien kissan seuraksi enkä jää katsomaan.

Lähettäjä: Pep 
Päivämäärä:   28.12.24 16:11:21

Lintuja marjaverkoista täälläkin. Ja hevosia aitalangoista.

Lähettäjä: Looll 
Päivämäärä:   28.12.24 16:12:33

Palokunnan apuna irrottanut hevosen puiden väliin kiilautunutta jalkaa.

Päivämäärä:   28.12.24 16:16:22

Monenlaisia eläimiä. Olipa iso tai pieni. Pelastan pienet harsosääsketkin juomalasista ja puhaltelen kuiviksi.

Monet lapset esim. pelastaa sateen tullen kastelieroja tieltä. Itse en ikinä lopettanut vaan yhä 46-vuotiaana nypin niitä liiskautumasta pois ja usein olen ollut tämän takia myöhassä ja likomärkä :)

Ikävimmät pelastukset on ne, kun on pitänyt tappaa kituva eläin pois. Ei auta omaa tunnetta ja olia tietää että päästää toisen kärsimyksestä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.12.24 16:23:19

Sattumalta pelastin räkättirastaan haukan kynsistä, kun haukka oli sen kimpussa keskellä tietä ja tulin siihen tilanteeseen autoineni.

Toki ihan tarkoituksellisiakin auttamisia on elämäni varrelle mahtunut. Lintuja varmaan niissäkin eniten.

Lähettäjä: N62 
Päivämäärä:   28.12.24 16:34:06

Toimin kuin piste. Autoihin törmänneitä lintuja on niin paljon, että piti perustaa niille hoitola. Kaikki kesyt eläimenikin ovat pelastettuja.

Päivämäärä:   28.12.24 16:36:50

Mä oon kans viennyt joutsenen Korkeasaareen monen monta talvea sitten, kun muut sen perheestä oli jo lähteneet ulkomaille. Räpiköi autotiellä järven vieressä muutamia päiviä, sitten otettiin pahvilaatikkoon ja vietiin Korkeasaareen. Kuulemma joku synnynnäinen vamma ja oli jo niin huonossa kunnossa että seuraavana päivänä lopettivat.

Ja no, kerran tuli todella sekava mehiläinen parvekkeelle. Tein sille sokerilitkun lasipurkin korkkiin ja se joi onnessaan. Oli se sitten levännyt ja lentänyt muualle myöhemmin. Tuli hyvä mieli auttaa pikkukaveria :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.12.24 16:39:15

Kannan säännöllisesti eksyneitä lintuja ulos navetasta. Ne jäävät paksussa seinässä oleviin ikkunoihin räpyttelemään eivätkä halua enää kääntyä takaisin etsimään paljon pienemmiltä näyttäviä oviaukkoja.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   28.12.24 17:11:58

Lähinnä hevosia milloin mistäkin kiipelistä. Aitalangoista,karsinan seinältä,ojasta.Yks poni nostettiin kaivurilla kaivosta(tyhjä).Ja onhan noita ollut nurissa traikussakin.

Lähettäjä: hyh 
Päivämäärä:   28.12.24 17:15:11

Älkää pelastelko lintuja tai mitään muutakaan haukkojen ja muiden petoeläinten kynsistä. Saatatte joo pelastaa sen saaliseläimen, mutta samalla saatatte tuomita sen petoeläimen tai sen poikasen jopa kuolemaan.

Lähettäjä: Nakki 
Päivämäärä:   28.12.24 17:19:59

Nostin kimalaisen pois uima-altaasta. Olin pöljä ja nostin sen kädelläni, ja se totta kai pisti säikähdyksissään. En tiedä kuolevatko kimalaiset pistämisen jälkeen, toivottavasti eivät. Yllätyin pistosta niin että heilautin kättäni, ja mötky parka lensi ties minne. Se onkin ainoa saamani kimalaisenpisto, vaikka olen siirrellyt aika montakin kimalaista turvaan. Hellyyttäviä otuksia jopa tällaisen ötökänpelkääjän mielestä. :)

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   28.12.24 17:42:48

"Älkää pelastelko lintuja tai mitään muutakaan haukkojen ja muiden petoeläinten kynsistä. Saatatte joo pelastaa sen saaliseläimen, mutta samalla saatatte tuomita sen petoeläimen tai sen poikasen jopa kuolemaan."

Tähän vielä lisäys, että jos petoeläin on jo saaliin kimpussa ja tilanne keskeytetään, saaliseläin on voinut jo saada vammoja joihin se sitten kuolee kituen. Ja ne vammat eivät välttämättä päällepäin mitenkään näkyvästi loista, vaan se ihan hyvävointiseltakin näyttävä eläin voi paeta ja piiloutua johonkin kuolemaan.

Luonto on julma ja raaka, mutta ihan kaikkeen ei ihmisen pidä sekaantua. Toki vahingoille ei mitään voi.

Lähettäjä: Irtorakin hampaist 
Päivämäärä:   28.12.24 17:51:16

Pelastin valkohäntäpeuran koiralta.
Näin kun peura juoksi henkensä edestä pihamme poikki koira perässään. Koira kaatoi sen maahan ja kävi jo kurkkuun kiinni. Menin lyömään käsiä yhteen ja huutamaan sille rakille. Niinpä se irrotti otteensa ja lähti vähän matkan päähän. Juoksin hätyyttämään sen kauas. Annoin peuran rauhassa selvitä järkytyksestä. Se nousi viimein pystyyn ja oli ihan shokissa kauan aikaa, seisoi vaan. Lähti viimein hitaasti kävelemään pois. Ei tullut onneksi kuin henkisiä vammoja.
Rakki sen sijaan sai tappotuomion viimein.

Päivämäärä:   28.12.24 18:47:47

Peura jäi sarvista kiinni meidän aitaan. Autoin pois. Ja tein aidasta näkyvämmän jatkoa ajatellen.

Sitten perus ötököitä olen nostellut paljon pois vesialtaista.

Oma hevonen kävi suossa, siinä toki suurimman työn teki palomiehet mutta autoin tietysti

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   28.12.24 19:43:56

Olen ollut oravanpoikasen sijaisäiti yhden kesän. Lapsonen palautti itsensä takaisin luontoon syksyllä. Halusi hoitooni, koska kiipesi syliini. Annoin lämpöä ja ruokaa, meillä oli kiva kesä yhdessä.

Päivämäärä:   28.12.24 19:49:21

Luonnon kiertokulkuun kuuluu että vammautuneet eläimet ovat seuraavan ruokaa.

Mutta kiipeliin jääneet ymmärrän että päästetään irti kiipelistä tai jalkansa loukannut ja tiellä poukkoileva hirvi ammutaan (vaarallinen). Mutta joku kinkkaava varis, se on seuraavan eväs.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.12.24 20:13:04

"Älkää pelastelko lintuja tai mitään muutakaan haukkojen ja muiden petoeläinten kynsistä. Saatatte joo pelastaa sen saaliseläimen, mutta samalla saatatte tuomita sen petoeläimen tai sen poikasen jopa kuolemaan."

Jos tämä oli viittaus tuohon yllä kirjoittamaani, niin en minä siinä tilanteessa mitään voinut tehdä tai olla tekemättä. Jos ajan autolla pitkin maantietä ja yhtäkkiä edessä keskellä tietä on haukka yrittämässä pöllyttää räkättiä ja autoani säikähtäen päästää sitten irti kun ei ilmeisesti allekaan jäädä halunnut ja singahtaa pois ja räkätti toiseen suuntaan niin en minä siinä ketään mihinkään tuominnut. Kuten jo totesin, sattumalta sen räkätin pelastin.

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   28.12.24 20:13:25

Oma koira joutui veden varaan kun putosi jään läpi jokeen. Kävin sen sieltä hakemassa. Koira painoi alle 10 kg, ja minä joitain kiloja enemmän. Eli jokiuintia ja sieltä ylös jään päälle oli tiedossa. Hyvin se sujui, ei tullut edes nuhaa.

Perhosia ja muita öttisiä pelastan sisätiloista, vesiastioista...

Edellä menevästä auton kuljetuskärrystä putosi (tai itse se sieltä tuli ulos) koira tielle. Vauhtia oli 80 km/t. Nappasin koiran kyytiin ja vein eläinsuojeluun. Siinä vaiheessa kun koiran pää tuli esiin, yritin vilkuttaa valoja ja huudattaa äänitorvea. Jos tuo edellä olevan auton kuski, katsoisi peileistä taakse, ja olisi nähnyt koiran. Turhaa. Onneksi koiraan ei sattunut.

Jäniksen pennut päiväkodin liukumäen alla. Nekin lähti eläinsuojelun hoitoon, vaikka selviytyminen oli lähtökohtaisesti huonoa.

Lähettäjä: jesse 
Päivämäärä:   28.12.24 20:20:50

Jos jotakin pitää pelastaa vedestä, on perään hyppääminen se viimeinen oljenkorsi kun pelastetaan veden varaan joutunut henkilö. Ja pilkillä ne jäänaskalit tai puukko mukaan!

Päivämäärä:   28.12.24 20:24:28

Minäkin olen pelastanut pikku öttiäisiä juomalasista. Usein luulee, että ne ovat jo kuolleet, mutta kun hetken saavat kuivua niin virkoavat ja nousevat siivilleen.

Lähettäjä: Janna 
Päivämäärä:   28.12.24 20:35:25

Pelastin kerran nuorena koiran junaradalta. Odottelin kaverin kanssa junaa pienellä asemalla ja huomasin koiran raiteilla. Junan tuloon oli vielä reilusti aikaa. Koira ei lähtenyt mihinkään, joten mentiin katsomaan. Oli vissiin karannut ja jäänyt hihnasta kiinni raiteisiin. Irroiteltiin koira ja mentiin takaisin laiturille soittamaan poliisille. Samalla kun poliisi tuli paikalle, tuli myös koiran omistaja sitä etsimään. Saatiin omistajalta kahvirahat kiitokseksi junaan :) Olisi ollut koiralla muuten kurja kohtalo.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.12.24 21:00:15

Yhden kerran autoin jonkin sortin myyrän pois tyhjästä uima-altaasts leirikeskuksen pihassa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.12.24 21:10:32

Näin kerran, kun peura putosi heikkoihin jäihin. Soitin häkeen ja pelastuslaitos tuli auttamaan sen kuivalle maalle.

Lähettäjä: Kärmes 
Päivämäärä:   28.12.24 21:12:13

Jotain ötököitä on varmaan tullut pelastettua/ohjattua takaisin ulos, mut parhaiten on jäänyt mieleen viime vuonna pelastamani rantakäärme. Se oli sotkeutunut mansikkaverkkoon, mut ei onneksi ainakaan näkyvästi vaurioitunut, joten leikkasin sen verkosta irti ja päästin jatkamaan matkaansa.

Lähettäjä: TM 
Päivämäärä:   28.12.24 23:45:50

Yhtenä keväänä koirani huomasi vedessä telkän ja hyppäsi uimaan. Katsoin rannalta, kun koira ui telkän ympärillä, mutta lintu ei noussut lentoon. Järven lahdessa oli talvella kulkenut moottorikelkkareitti. Muu osa lahtea oli jo sula, kelkkareitin kohdalta lumi oli painautunut niin kovaksi, että siinä pystyi kävelemään. Kävelin kelkkauraa pitkin telkän lähelle ja huomasin, että lintu oli tarttunut kalaverkkoon. Soitin isäni apuun. Yhdessä saimme vedettyä verkon moottorikelkkauralle, jossa leikkasimme verkon linnun ympäriltä ja päästimme telkän lentoon. Kalaverkko oli vanha, useasta kohdasta rikkinäinen ja siinä oli kuolleita kaloja, joten se oli selvästi ollut kauan järvessä. Ilmeisesti verkon oli veteen laskenut lähimmän talon entinen asukas, joka oli kuollut edellisenä vuonna.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.12.24 09:19:20

Oman koirani olen pelastanut kun se vajosi heikkoihin jäihin noin 5 metriä rannasta. Menin vaatteet päällä jokeen ja rikoin kyynärpäillä jäitä kun uin sen luokse, sain viime tipassa koiraa niskasta kiinni kun se taas oli vajoamassa pinnan alle ja uin sen kanssa takaisin rantaan. Kun san maata jalkojeni alle niin voimani ehtyivät, onneksi oli mun mies siinä auttamassa niin pääsin ylös.

Päivämäärä:   29.12.24 09:32:07

Jonkun linnun kahlasin merestä, en muista, mikä se oli. Madot kannan tieltä tiensivuun. Sisällä olevat pikkuelukat pyrin pelastamaan kärpäsistä ja väliin hyttysistä lähtien. Roskiksessa olevia banaanikärpäsiä en raatti tukehduttaa sinne, suljen pussin, vien pihalle ja avaan siellä, jos kelit sallivat, saavat lähteä nauttimaan kesästä. Takajaloistaan halvaantunut rotta minulla oli tarkoitus pelastaa päästämällä se päiviltä. Läksin moskan kanssa pihalle siinä tarkoituksessa, mutta pikkuinen kiltti puudeli hoiti homman ennenkuin minä kerkesin.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   29.12.24 09:47:02

Lasten ja eläintenkin perään kannattaa kyllä ihan hypätä sinne veteen jos meinaa ne sieltä saada pois. Eivät osaa pitää reunasta kiinni vaan ovat äkkiä vedessä jään alla ja se oli myöhäistä sitten.

Lähettäjä: laatta 
Päivämäärä:   29.12.24 14:05:05

Turha hypätä perään. Siinä hukkuvat sekä pelastaja että pelastettava.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.