Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ei saa ylpeä osaamisestaan?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.12.24 11:18:27

Mistähän se johtuu, että suomalaisessa kulttuurissa ei saa olla osaamisestaan ylpeä?

Täälläkin tavataan väheksyä, jos joku on hyvä jossain. Esim itse en pidä Auri Kanasesta henkilönä, mutta hän on todella hyvä työssään ja ihailen todella paljon tapaa, jolla on tuonut väheksyttyä alaa esiin ja luonut uraa tekemällä jotakin, mitä rakastaa. Miten tällaista henkilöä voisi väheksyä ja miksei hän saisi olla ylpeä?

Samalla tavalla kuka vaan voi olla ylpeä siitä, että osaa asiansa, oli se asia mikä vain. Kukaan ei sinua arvosta, jos et itse itseäsi ja tekemääsi.

Re: Miksi ei saa ylpeä osaamisestaan?

Lähettäjä: A-P-A 
Päivämäärä:   28.12.24 11:25:06

Kyllä minä olen sekä ylpeä että varma osaamisestani. Siksi minulla ei ole tarvetta hakea sille huomiota. Saan tyydytyksen tekemisestä itsestään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.12.24 11:26:24

Ihmettelen samaa.
Minut on kasvatettu niin, että osaamisestaan todellakin saa olla ylpeä. Ja niin olemme kasvattaneet meidän lapsetkin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.12.24 11:26:49

Suomessa ylpeys osaamisestaan tulkintaan liian helposti ylimielisyydeksi. Täällä vaatimattomuutta on pidetty hyveenä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.12.24 11:27:48

"Minut on kasvatettu niin, että osaamisestaan todellakin saa olla ylpeä. Ja niin olemme kasvattaneet meidän lapsetkin."

Miten se näkyy? Mitä te osaatte ja miten te sitten näytätte sen ylpeyden? Mitä lapsenne osaavat?

Päivämäärä:   28.12.24 11:28:17

A-P-A, eli jos joku kysyy, pidätkö työstäsi ja kerrot, että pidät, niin se on asian tuomista esille ja ylpeilyä? Tai vaikka Aurin tapauksessa on luonut uransa hienosti tekemällä asioita, joista pitää? Pitäisikö siis ns pitää kynttilä vakan alla?

Lähettäjä: syntinen 
Päivämäärä:   28.12.24 11:30:11

Se on syntiä olla ylpeä osaamisestaan ja kateus on todella rumaa.

Päivämäärä:   28.12.24 11:34:03

En ole huomannut, että Auri Kanasta väheksyttäisiin.

Päivämäärä:   28.12.24 11:36:29

. , aika paljon väheksytään ja arvostellaan. Eikä kyse ole vain Aurista, vaan ihan kenestä tahansa, joka on ylpeä työstään ja osaamisestaan.

Päivämäärä:   28.12.24 11:39:31

Toki saa olla ylpeä osaamisestaan. Mutta kun ylpeilee jollain, mihin aika lailla kuka tahansa kykenee ilman koulutusta ja tekee siitä ison numeron, niin se menee jo ylimielisyyden puolelle. Muistan, että juuri sinä Ällö asetit tarjoilijoiden osaamisen jonnekin sinne, mitä ei voi tavoittaa kuin joku täysin erityislaatuinen osaaja. Kun fakta on, että maailman paras tarjoilijakaan ei tee mitään, mihin kuka tahansa tavan tallaaja normaalilla maalaisjärjellä ja tilannetajulla ei ylttäisi. Mutta saahan sitä ylpeillä vaikka sillä, miten hienosti vei roskat roskiin. Ja toki ihan missä tahansa työssä voi olla hyvä ja ylpeä osaamisestaan, mutta 1) siitä ei tarvitse tehdä numeroa (ei vaikka olisit maailman kuulu kirurgi tai tiedemies) ja 2) realismi on hyvä pitää mielessä.

Ei täällä kovin moni ylpeile osaamisellaan, ei niillä tusina-duunariammattiosaamisella, eikä millään harvinaisella erityisosaamista vaativalla sen paremmin. Silti väitän, että täällä on tosi paljon porukkaa, jotka ovat hyviä työssään ja varmasti myös ylpeitä osaamisestaan. Mutta eivät niin ylimielisiä, että pitäisivät siitä suurta melua. Se on melko narsistista käytöstä muutenkin tuoda esille itseään ja osaamistaan jokaisessa keskustelussa.

Päivämäärä:   28.12.24 11:49:15

. , kyllä, koulutettu apina osaa ojentaa juoman tai tuoda ruoan tai laskuttaa. Alansa osaajaa nämä taidot eivät tee.

Vaikka minimillä pärjää, niin hyvä sinä et työssäsi ole. Pelkkä viiniosaaminen on jo kovan työn takana. Jos ei ole koskaan käynyt ravintolassa, jossa viini ja ruoka tukee toisiaan 100%, ei ymmärrä tätä asiaa.

Ja ihan oikeasti, on duunareita ja "duunareita". Kun osut huonon kohdalle ymmärrät, mitä se osaaminen on. Oli sitten kyseessä lähihoitaja, postinjakaja, taksikuski, tarjoilija tai vaikka siivooja.

Päivämäärä:   28.12.24 11:50:36

-, sinuna hankkisin ensin työn, niin voidaan sitten puhua tästä asiasta lisää.

Päivämäärä:   28.12.24 11:56:29

Ja taas Ällö saa tarjoilijan osaamisesta tehtyä rakettitiedettä xD Sinulle tekisi hyvää opiskella jotain muuta, että maailmasi avartuisi siinä, miten helppoa työtä tarjoilijan työ moneen muuhun ammattiin verrattuna on. Se, että vaaditaan laajaa tietoa ja osaamista, pätee aika lailla kaikkiin ammatteihin. Se ei vielä tee työstä vaikeaa tai sellaista, että olisi vaikea saavuttaa hyvä osaaminen siinä. Yritäpä opiskella lääketiedettä, matematiikkaa, oikeustiedettä tai melkein mitä tahansa muuta ja yritä olla siellä hyvä työssäsi. Ehkäpä silmäsi avautuvat ja tulee äkkiä ikävä sinne ah-niin-haastavaan tarjoilijan työhön :D

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   28.12.24 12:01:25

Miksi asian pitää olla rakettitiedettä jotta sen tekemisestä saa olla ylpeä? Pelottavan monessa taloudessa se roskapussin vieminenkin on ylivoimaisen vaikeaa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   28.12.24 12:04:57

En todella ymmärrä miksei saisi olla ylpeä osaamisestaan.
Toinen asia mitä en ymmärrä on se, että jos on hyvä jossain (etenkin hevosalalla) niin osaamistaan ja aikaansa pitäisi jakaa ilmaiseksi sellaisille ihmisille, joiden kanssa vastavuoroisuutta ei ole. Olen alkanut nyt arvostaa vapaa-aikaani sen sijaan että juoksisin auttamassa kaikkia, jotka pyytävät. Huomasin, että apu ei toimi molempiin suuntiin ja minut muistetaan vain kun tarvitaan apua -ei silloin jos järjestetään vaikkapa juhlat.

On vapautunut ihan hirveästi aikaa elämässä!

Päivämäärä:   28.12.24 12:08:00

. , tervetuloa kokeilemaan. :D Aika moni kaveri on sanonut, ettei päivääkään töitäni voisi tehdä, tietty mielenlaatu tarvitaan. Ja ihan oikeasti, ei työn tarvitse olla rakettitiedettä - on olemassa ammattilaisia ja "ammattilaisia". Vai oletko ihan tosiaan sitä mieltä, että vaikka jokainen kaupan kassa tekee työnsä hyvin? Tässä ei nyt taas ymmärretä, että vaikka työ olisi mitä, sen voi tehdä hyvin tai huonosti. Huvittaa aina tämä, että alennetaan muiden osaamista. :D

Mieheni on helkkarin hyvä työssään ja ylpeä siitä. Tietää olevansa haluttu alallaan ja niin tiedän minäkin. Olenko kuitenkin jotenkin alempaa kastia, kun olen tarjoilija ja hän DI? :D Minulla on muitakin ammatteja, mutta olisin vaikkapa kampaajana tosi huono, vaikka siihen koulutus onkin.

Päivämäärä:   28.12.24 12:08:51

Saa olla ylpeä, mutta kannattaako omaa erinomaisuuttaan kuuluttaa aina ja kaikkialla?

Päivämäärä:   28.12.24 12:12:29

. , vaikka siksi, kun aina alistetaan ja pidetään huonona. Kuka kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse? :) Olen 20 v kuunnellut kaikkialta, kuinka paskaa duunia teen, kuinka isovanhempani pitivät valintaani huonona, jota kukaan ei arvosta jne, niin miksen saisi sanoa, että tein valinnan, josta olen ylpeä ja siinä varsin hyvä?

Lähettäjä: lee 
Päivämäärä:   28.12.24 12:12:30

Komppaan Mä kommenttia. Hevostalleilla jos olet yhtään osaavampi, sinulle ollaan kateellisia. Lisäksi sellainen ilmiö, että jos olet lahjakas, köyhä ja itsevarma, sinua lähes halveksutaan. Jopa ne rikkaat, koska ihmisego on äärimmäisen heikko.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   28.12.24 12:17:03

Koska et ole asiantuntijatyössä. Kuten esimerkiksi työkkärin ja sossun tantat.

Päivämäärä:   28.12.24 12:19:58

Joskus on huvittanut kun eräs tähän topiciin ahkerasti osallistunut on todennut miten teknisen tuen työ on paskahommaa eikä sitä viitsi kukaan oikeasti osaava tehdä. Ikäänkuin se olisi jotenkin helppoa ja yksinkertaista, eikä vaadi mitään muuta kuin sen koulutetun apinan.

Päivämäärä:   28.12.24 12:21:40

Tunteeko Ällö Aurin henk.koht koska sanoo ettei pidä hänestä henkilönä?
Ällö taas täällä viisastelemassa.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   28.12.24 12:23:32

Kuka vain osaa mitä vain, kun vaan asian opettelee tai joku hänelle sen opettaa. Ja vaikka jonkin asian osaisikin, ei se vielä tarkoita, että olisi hyvä siinä. Minä olisin tältä seisomalta yhtä huono tarjoilija kuin ydinfyysikkokin.

Minä kysyn melkeinpä aina Alkossa asioidessani apua, kun ostan ruokajuomaksi viiniä. Ja aina olen viinin valinnassa apua saanut, osaahan henkilökunta kuitenkin asiansa. Kerran kuitenkin sattui kohdalle työntekijä, joka ensin antoi vaihtoehdoksi useamman viinin, ja sen jälkeen alkoi kysellä ruoasta enemmän (miten valmistettu, mitä lisukkeita, mikä kastike yms.). Samalla hän otti aina vaihtoehtoja pois, kunnes jäljelle jäi kaksi viiniä. Näistä valitsin toisen, ja voin kertoa, että ymmärsin ensimmäistä kertaa elämässäni, mitä tarkoittaa, kun viini täydentää ruokaa. Väitän, että tämä työntekijä _osasi_ työnsä.

Lähettäjä: manipulattia 
Päivämäärä:   28.12.24 12:26:15

Auria kadehditaan hänen somemenestyksen takia, ei siksi että hän tykkää siivota.

Jos ällö haluaa todellista kateellisuutta, niin tee itsestäsi somepersoona.

Päivämäärä:   28.12.24 12:27:53

., en pidä julkisuuskuvasta, jonka antaa, se ei miellytä minua. Pidän siitä, miten on luonut uraansa ja ihailen tapaa, jolla on luonut uransa. Arvostan hänen työtään ja tekemäänsä uraa paljon. Ymmärrätkö eron?

. , teknisen tuen työtäkään en ole paskahommaksi kutsunut. Olen todennut, ettei aloitteleva koodari saa huikeita palkkoja ja moni menee tuohon hommaan, jossa kehittymismahdollisuudet ovat huonot. Huonoja ja aloittelevia koodareita on paljon, hyviä vähän ja aikuisena aloittava koodari harvemmin huippupalkkoihin pääsee ilman rautaista harrastuneisuuttam

Päivämäärä:   28.12.24 12:29:59

Ällö, olet kyllä antanut ymmärtää.

Teknisellä tuella ja koodarilla ei ole käytännössä mitään yhteistä. Ei koodareista ole oikeasti tekniseen tukeen, eikä taas päinvastoin.

Päivämäärä:   28.12.24 12:30:59

Manipulattia, en halua julkisuutta, eiköhän sen varjopuolet paina enemmän. Tykkään elämästäni ihan näin, olen saanut sen, mitä haluan.

//, juuri näin, ymmärrät hyvin, mitä tässä ajan takaa. Alkossa on muuten paljon entisiä ravintola-alan tekijöitä töissä.

Päivämäärä:   28.12.24 12:32:44

. , arvostan jokaista ihmistä, joka tekee töitä. Et löydä yhtäkään kommenttia, jossa kutsuisin jotain työtä paskaduuniksi. Sellaisia ei maailmassani ole.

Päivämäärä:   28.12.24 12:34:40

Ällö, kuten sanoin, olet antanut ymmärtää.

Huvittavaa on sekin, miten haluat joka ikinen kerta tuoda juuri tuon yllä kertomasi esille - kun ei näillä kahdella työllä ole oikeasti mitään yhteistä.

Vaikka voihan sitä tietenkin todeta että on sellaisia reppanoita joista tulee vain lastenlääkäreitä, paremmista neurokirurgeja ;)

Päivämäärä:   28.12.24 12:38:18

Itseasiassa mun maailmassa yleislääkäri on haastava ammatti, kun pitäisi tietää kaikesta kaikkea.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.12.24 13:23:53

Täällä oli joku lapsista ja kirjoitin että lukuaineiden jeskiarvo oli lapsella peruskoulun päättötyö todistuksessa 9,1 ja sai vielä stipendin käyttäytymisestä niin olihan se väärin tehty. Kuvittelen olevani parempi ku muut ja pershedelmäni myös. No, ylpeä olen vieläkin vaikka se yleisesti täällä tuomittiinkin.

Päivämäärä:   28.12.24 13:34:05

Ällö mistä tiedät että miehesi on hyvä työssään, se että työvoimapulassa kysellään muualle töihin ei tarkoita että osaisi oikeasti paskaakaan. Sama pätee sinuun, harvassa paikassa annetaan totuudenmukaista palautetta. Ihmiset luulevat olevansa hyviä mutta tosiasiassa täysiä kyvyttömyyksiä. Sinun itsesi korostaminen on jo sellainen asia etten palkkaisi sinua vaikka olisit kuinka palkittu tarjoilija, ennemmin asiansa osaava joka ei tee itsestään muka tärkeää ammattilaista.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   28.12.24 13:36:23

Tämä ketju kiteyttää hyvin, miksi ei saa olla ylpeä osaamisestaan.

Lähettäjä: paimio 
Päivämäärä:   28.12.24 13:41:59

Ällö, tunnetko henkilökohtaisesti Auri Kanasen, vai luuletko tuntevasi? Ihmisestä ollaan montaa mieltä vaikka ei tunneta, eikä olla milloinkaan tavattu. Siis mielikuvituksen tuotetta.

Lähettäjä: juuh elikkäs 
Päivämäärä:   28.12.24 13:43:43

Se että joku on terveellä tavalla ylpeä ammattiosaamisestaan, ärsyttää niin kovin huonoitsetuntoisia suomalaisia. Että mitä toi nyt kehuu itteään kun enhän minäkään kehtaa kehua itseäni vaikka olen vähintään yhtä hyvä. Suomessahan ei saa olla tyytyväinen työhönsä, puolisoonsa, lapsiinsa, kotiinsa, eläimiinsä jne kaikki tulkitaan ylpeilyksi. Kateellisina panetellaan selän takana.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.12.24 13:44:49

Aina kun tänne eksyy joku säännöllisempi vakikirjoittaja, hänestä alkaa ketjujen mittainen ruotiminen. Kaikki häneen liittyvä haukutaan, ja kuvitellaan paljon lisää päälle. Mitäs laittoi persoonaansa peliin.

Sitten ihmetellään, miksi kaikki ovat nykyään pisteitä tai viivoja. Hevoskuiskaajaa muistellaan vieläkin, vaikka hän on ollut vuosia poissa.

Lähettäjä: it 
Päivämäärä:   28.12.24 13:48:51

.:lle. Kyllä siellä teknisessä tuessa on monen monta koodaria nykyään töissä. Vasta valmistuneelta kun vaaditaan ns oman alan töihin 5 v kokemus, vapaa-ajan harrastuneisuus 24 h jne. Vapaata paikkaa hakee satoja, johtuen koodarikuplan puhkeamisesta ja liiallisista koulutusmääristä. Suhteet tai lähes lottovoitto paikkaan tarvitaan, muuten on pakko yrittää tuesta ponnistaa ylöspäin.

Ja aloitukseen. Kyllä saa olla ylpeä osaamisestaan on se ala sitten mikä tahansa :)

Päivämäärä:   28.12.24 13:53:03

Aikamoista Ällön mollaamista taas menossa. Tätä aloituksessa taidettiin juuri tarkoittaa.

Kuten Ällö sanoi, on "osaajia" ja osaajia, "ammattilaisia" ja ammattilaisia. Osa tekee työnsä, koska on pakko ja se on opetettu ja siitä saa palkkaa. Sitten on niitä tosi ammattilaisia, jotka omaavat syvemmät tiedot, taidot, kiinnostuksen, halun antaa itsestään enemmän. Se on se pikkuinen ekstra siinä päällä, josta saa ollaan ylpeä ja joka tekee osaajasta ammattilaisen.

Meillä tätä ominaisuutta pidetään monesti ylimielisyytenä. " Mitä tuo korostaa itseään, muutkin pystyy samaan".

Oli ammatti, tehtävä tai työ mikä tahansa, todellinen osaaja saa ja pitääkin olla ylpeä omasta osaamisestaan ja panoksestaan. Otetaan heistä mallia ja mollaamisen sijaan yritetään nostaa omaa tasoamme, jos toisen osaaminen käy hermoon.

Päivämäärä:   28.12.24 14:02:34

Sanoisin, että ihmisen ei haluttaisi olevan ylpeä saavutuksistaan jos hän on "vääränlainen": vääränlainen tausta, vääränlainen koulutus jne. Auri Kanasta haukutaan, koska hän on siivooja ja siivoojia halveksutaan. Mitä siitäkin tulisi jos mokomat siivoojat alkaisivat oikein joukolla olemaan ylpeitä ammattitaidostaan, nehän saattaisivat vaikka alkaa vaatia parempaa palkkaa ja parempia työoloja!

Tämä on myös sukupuolikysymys. Miesmenestyjä, vaikka se menestys tulisi kiekon lätkimisestä tai pallon potkimisesta, on suuri sankari, mutta naisia lytätään vaikka he tekisivät todella merkityksellistä työtä.

Lähettäjä: it 
Päivämäärä:   28.12.24 14:03:53

"Juuh elikkäs" sen hyvin sanoi. Pätee tosiaan Suomessa muuhunkin kuin työhön. Pitäisi haukkua ja/tai vähätellä lapset, mies, äiti, anoppi, hevonen jne, niin saat sympatiaa. Jos sanot, että kuinka ihana loma sulla oli miehen kanssa paratiisisaarella, niin johan on leuhkimista kohteella, miehellä ja oikeasti kaikki on vain kulissia ;)

Mä nostan edesmenneelle mummolleni hattua. Mä ja serkkuni ollaan lapsenlapsista samanikäiset. Mä rakastin lukemalla oppimista, matikkaa, kieliä jn

Päivämäärä:   28.12.24 14:22:07

"Sitten ihmetellään, miksi kaikki ovat nykyään pisteitä tai viivoja. "

Eipä sekään aina auta. Minä olen saanut täällä sinnikkään vihaajan, joka tulee aina rääkymään kuinka idiootti olen ja vielä huutamaan sylki roiskuen kaikille kanssani ssmaa mieltä oleville kun luulee niitä minuksi.

Päivämäärä:   28.12.24 14:22:13

Paimio, varmaan osasit lukea vastaukseni aiemmin?

"En pidä julkisuuskuvasta, jonka antaa, se ei miellytä minua. Pidän siitä, miten on luonut uraansa ja ihailen tapaa, jolla on luonut uransa. Arvostan hänen työtään ja tekemäänsä uraa paljon. Ymmärrätkö eron?"

Lähettäjä: Hahaha 
Päivämäärä:   28.12.24 14:26:01

Minä olen ylpeä osaamisestani. Ylpeys näkyy nöyryytenä asioiden edessä. Silti en ole mikään kynnysmatto, vaan kykenen myöntämään jos jokin menee vikaan, pyrin korjaamaan asian ja toisaalta keskityn omaan työhöni enkä muiden arvosteluun. Hevosalalla tuntuu olevan monilla kova tarve arvostella, usein hyvin vajavaisin tiedoin. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten..

Lähettäjä: Nakki 
Päivämäärä:   28.12.24 14:40:01

Lähettäjä.

Päivämäärä28.12.24 13:34:05

Ällö mistä tiedät että miehesi on hyvä työssään, se että työvoimapulassa kysellään muualle töihin ei tarkoita että osaisi oikeasti paskaakaan. Sama pätee sinuun, harvassa paikassa annetaan totuudenmukaista palautetta. Ihmiset luulevat olevansa hyviä mutta tosiasiassa täysiä kyvyttömyyksiä. Sinun itsesi korostaminen on jo sellainen asia etten palkkaisi sinua vaikka olisit kuinka palkittu tarjoilija, ennemmin asiansa osaava joka ei tee itsestään muka tärkeää ammattilaista.

Tuo nyt on jo vinksahtanutta ajattelua. Ja mistä tiedät, millainen ihminen Ällö on työtä tehdessään?

Päivämäärä:   28.12.24 14:54:29

Minäkään en oikeasti tajua, että miksi täällä ovat jotkut ottaneet Ällön tuolla tavalla hampaisiinsa. Eihän hän näissä keskusteluissa joihin tullaan ihan varta vasten häntä haukkumaan, edes yleensä kirjoita mistään hirveän suuria tunteita yleisesti herättävistä aiheista. Minä kirjoitan, joten tietyllä tavalla osaan odottaa sitä, että henkilökohtaista kuraa lentää, vaikka en missään tapauksessa sitä hyväksykään ja annan takaisin niin että tuntuu. Mutta itsenikin kohdalla ihmettelen sitä, että miksi olen parille (tai onko sitten sama) ihmiselle täällä The Inhokki, vaikka kanssani on moni samaa mieltäkin. Ällön kohdalla ihmettelen tätä vielä paljon enemmän. Joillakin on täällä ihan sairaalloinen pakkomielle hänestä.

Lähettäjä: Hilipatipippan 
Päivämäärä:   28.12.24 14:55:57

.: eikä ole vaikea arvata, kuka se joku on.

Päivämäärä:   28.12.24 14:57:53

Nakki, kiitos. Täällä vakkarinimimerkkejä dissataan aina. Tiedän olevani hyvä työssäni ja mieheni myös. Jostain syystä tämän asian toteaminen @!#$ monia. Olen myös kampaaja ammatiltani ja olisin siinä työssä aika huono. Kaikessa ei voi olla hyvä, vaikka koulutus siihen olisikin. Miksi tämä on vaikea ymmärtää? Yleisesti ottaen omien heikkouksien ja vahvuuksien käsittäminen on iso voimavara nykypäivänä.

Lähettäjä: Ooo 
Päivämäärä:   28.12.24 15:12:53

Kuka tahansa ei todellakaan osaa siivota. Varsinkaan ilman koulutusta. Lähes kaikki vain levittävät likaa ja moni käyttää vääriä aineita ja yliannostelee niitä. Pelkkä rätillä lääppiminen ei ole siivoamista eikä lopputulos ole puhdas. Lika pitää pyyhkiä pois eikä levittää. Ja tämä ihan maallikkona, en ole itsekään siivousammattilainen. Mutta en ottaisi kyllä juuri ketään kavereistani siivousavuksi kotiini. Hangataan pinnat pilalle ties millä ihmesienillä ja hankaussaineilla ja levitellään likaa likaisella rätillä pitkin kaappeja.

Jos joku oikeasti osaa siivota niin totta hemmetissä siitä taidosta saa olla ylpeä. Mutta aurikin käyttää ihan hemmetisti pesuaineita vaikka vähempikin riittäisi ja hän huuhtoo roskat ja hiekat kylppäristä lattiakaivoon. Ei kiva... Pitäisi lakaista lattia ennen kuin huuhtoo suihkulla kaiken viemäriin.

Päivämäärä:   28.12.24 15:23:27

Ne Aurin siivoamat asunnot ovat siinä kunnossa, että ei taida ihan normaaliin siivoukseen käytetty pesuainemäärä riittää. Se likakerron on niin paksu ja pinttynyt.

Mutta se on tosiaan ihan totta etteivät kaikki osaa siivota. Ammattilaisetkin ovat pesseet ihmisten kodeissa pintoja piloille ja aseptinen työjärjestys ei sekään ole ollenkaan tuttu kaikille. Hyvä ja oikeasti hygieeninen siivous, niin ettei tule vain puhtaan näköistä (kaikkea samalla rätillä siivoamalla saa kyllä paikat kiiltämään, mutta siinä vain levitetään pöpöjä ja tätä ei moni itseään siistinäkään pitävä ihminen tajua) vie aikaa ja siitä pitäisi myös maksaa ihan toisenlaista palkkaa. Siivousfirmat ovat aiheuttamassa sitä, että tehdään "siistin näköistä" mutta ei oikeasti hygieenistä, kun kaikessa säästetään ja aikataulut vedetään niin tiukalle, että niissä pysyäkseen joutuu vetämään mutkia suoriksi.

Päivämäärä:   28.12.24 15:31:47

Olen koulutukseltani laitoshuoltaja ja uusien siivottavien pai7kojen pinnoista esim. lattioista näki usein että sillä oli siivonnut aiemmin joku alkkis työllistämistuella.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.12.24 16:03:50

ammattitaito on aina ihailtavaa. ylpeä saa olla mutta asia saa ihan toisen sävyn jos alat leuhkia ja ns ylpeillä-

Lähettäjä: . . 
Päivämäärä:   28.12.24 16:06:12

Hyvä jos on ylpeä, paha jos tuo sitä koko ajan esille ja huutaa muiden päälle erinomaisia mielipiteitään.
Yksikin rouva koko ajan kehui miten hällä on paikkakunnan hienoin ja kallein talli, parhaat systeemit, muissa töissään on paras, tietää kaikesta kaiken ja tuntee kaikki. Kuitenkaan hommista ei näytä tulevan mitään kuin lähinnä vaivaa muille. Ei osaa eikä tiedä, luulee tietävänsä. Muut tekee ja maksaa kun tämä rouva jyrää kaikessa muhin on tinkenut itsensä.

Itsekorostus ja somehuoraus on vain ja ainoastaan vastenmielistä narsismia ja oire siitä miten hemmettiin maailma on menossa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.12.24 16:13:16

Ammattitaitoa toki voi kritisoida, jos sille on selkeät perusteet. Silti sellainen "mitä tuokin kuvittelee" asenne on myrkyllinen. Jokainen voi itse tehdä paremmin. Tästä esimerkkinä luin arvostelun vuoden tietofinlandia kirjasta, jossa kirjoittaja keskittyi haukkumaan sofia tawastia ja päivitteli miten tuo kehtaa esiintyä asiantuntijana ja vammaisten äänitorvena. Vaan liekö arvostelija itse kirjoittanut yhtäkään kirjaa aiheesta?

Samaan ilmiöön olen törmännyt myös kasvissyöjänä. Kun ihmisille selviää, että olen kasvissyöjä alkaa tivaus lapsityövoimasta, avocadoista, lihansyöjälemmikistä ja jopa kasvien tuntemasta kivusta ja pelloilla kuolevista hyönteisistä! Nämä ihmiset itse eivät tee näiden asioiden eteen mitään. Harva edes kierrättää. Minusta keskusteluaiheet olisivat valideja, jos toinen henkilö olisi tiukka vegaani tai jolle muuten kyseiset aiheet aidosti olisivat sydämen asia. Mutta ihme kyllä kritisoijat eivät ole niitä, jotka tekisivät asiat paremmin vaan niitä, jotka eivät tee YHTÄÄN MITÄÄN.

Ehkä kyse on siitä, että joidenkin on liian vaikeaa sietää omaa epätäydellisyyttä, mikä aiheuttaa velttouden ja luovuttamisen. Kun näkee, että joku tekee jotain se koetaan henkilökohtaisena syytöksenä ja hyökätään.

Päivämäärä:   28.12.24 16:18:51

Syy on maantieteellisen ja kulttuurisen sekoitus. Suomen muinaisusko + maan köyhyys ja puolustuskyvyttömyys suurvaltojen välissä. En jaksa enempää selittää kun selitykseni on aina ennen hukkunut riitelevien viestien joukkoon eikä kukaan sitä huomaa :D

Päivämäärä:   28.12.24 16:25:08

tai sitten ei ole mitään ylpeiltävää koska asian voi aina tehdä paremmin. nöyryys asioiden edessä pitäisi olla siä sussa itessäs , syvällä siä persheessä piilossa, alitajunnassa.
olet ehkä hyvä mutta et ikinä paras. aina on lisää opittavaa.
leuhki ja ylpeile niin se kertoo sinusta totuuden.

Lähettäjä: meni tunteisiin 
Päivämäärä:   28.12.24 16:36:54

Menee jo ohi aiheen, mutta en nyt lähtisi kovasti "laitoshuoltajan" tapaan työllistämistuella olevien työn jälkeä haukkumaan, saati alkoholisteiksi solvaamaan. Korotat nyt itseäsi alentamalla muita ja juuri se ei ole tervettä ylpeyttä osaamisestasi.

Harvemmin se työllistymistukipaikka on omalta alalta, itse haluttu paikka ja jokaisella on tiedossa kuinka käytännössä kukaan ei sieltä oikeata työpaikkaa saa, vaikka nuolisi lattiat puhtaiksi tai ahertaisi hiki hatussa. Seuraava työllistetty on jo katsottu valmiiksi ja siihen muutamat ilmaiset työelämään tutustujat ja opiskelijat joukkoon mukaan.

Itse tuon koin (en laikkarina), koska en vain niillä parjatuilla tuilla halunnut elää ja korkeakoulutuksesta huolimatta vapaita paikkoja alallani oli 0 kpl. Alkoholi ei maistunut silloin eikä nyt, kun siitä pääsin pois hieman onnenkin kautta asiantuntijatehtäviini.

Pointtina se, että vaikka itse asiallisena, ahkerana ja työtä pelkäämättömänä (kesä- ja opiskeluajan "hanttihommat") teinkin osani, niin työllistetty ei ole ammattilainen eikä automaattisesti elämänhallintaongelmainen alkkari. Ja siinä vaiheessa jos ammattilainen tekee työllistettynä oman koulutuksensa töitä, niin se vasta onkin keskustelunpaikka yrityksen arvoista.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   28.12.24 17:08:44

Lisään vielä, että oli henkilön ammatti mikä tahansa, niin varmasti ovat suomalaiset haukkumassa somessa, kun henkilö etenee urallaan. Pointtina taitaa olla vain tarve päästä haukkumaan.

Suomalainen näyttelijä näyttelee kansainvälisessä elokuvassa tai sarjassa.
- Mitä hän oikein itsestään kuvittelee? En ole koskaan hänestä kuullutkaan, mutta näyttelijäntaidot ovat surkeammat kuin isoäidilläni. Hävettää olla suomalainen. Hänen englantinsa on aivan hirveää kuunneltavaa, olisi vain hiljaa.

Suomalainen laulaja laulaa englanniksi, ja niittää menestystä myös ulkomailla.
- Hirveää ulinaa, jopa minä laulan paremmin. Ei selkeästi osaa laulaa. On ihan hirveän ruma ja lihava. Ei voi olla kuuluisa muualla kuin Iltalehden sivuilla, en ole koskaan kyseisestä henkilöstä kuullutkaan. Miksi lööpit edes kirjoittavat jostain nobodystä? Edelleen hävettää olla suomalainen.

Suomalainen tekee työkseen sosiaalista mediaa, ja saa sillä tavoin näkyvyyttä ja varallisuutta.
- Menisi oikeisiin töihin. Miksi tämäkin on jokin "julkkis", vaikkei oikeasti edes tee mitään? Nolo. Siis tätäkö joku oikeasti katsoo?? Herran jestas, miltä tuo tyyppi edes näyttää. Kyllä minäkin voisin tehdä yhden videon kerran kuussa ja saada siitä rahaa, mutta ei yhteiskunta pyöri, jos kukaan ei tee niitä OiKeItA tÖiTä!!!

- Suomalainen tekee niitä oikeita töitä, joiden ansiosta menestyy.
- Hirveän rasittava tyyppi. Ei edes osaa tehdä sitä, missä markkinoi olevansa ammattilainen! Minä olen ollut monta vuotta alalla, ja teen asiat paljon paremmin!! Miksi tuo edes menestyy? Hänhän tekee kaiken ihan väärin, ei noin voi tehdä. Varmasti pappa betalar tms., ei hän ole voinut tyhjästä rakentaa uraansa. No, helppoa se on varmaan ollut, kun isoisoisoisän veljen kaverin lapsi oli tunnettu henkilö, ei tavalliselle ihmiselle anneta tuollaisia mahdollisuuksia. Lopettaisi tuon taidoillaan leuhkimisen, ketään ei kiinnosta. Mitä tuokin ylpeilee, kaikkihan tuon nyt osaisivat. Hävettää...

Päivämäärä:   28.12.24 17:13:42

^^ harvinaisen totta. Kateellisuus on ehtymätöntä.

Tätä samaa havaitsee tässä keskustelussa ja tällä foorumilla paljon.

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   28.12.24 17:15:14

//: muutos lähtee sinusta. Olet suomalainen väititpä mitä muuta tahansa.

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   29.12.24 00:39:26

Tarjoilijan työ on tosi vaikeata, oikeasti
Pitää miellyttää asiakasta eli osata palvella jne
Pitää olla mukana ravintolan imagon luojana jne
Pitää miellyttää työpaikkaansa eli tehdä myyntiä ja vielä kannattavastikin jne

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   29.12.24 11:16:15

"Esim itse en pidä Auri Kanasesta henkilönä, mutta hän on todella hyvä työssään ja ihailen todella paljon tapaa, jolla on tuonut väheksyttyä alaa esiin ja luonut uraa tekemällä jotakin, mitä rakastaa. Miten tällaista henkilöä voisi väheksyä ja miksei hän saisi olla ylpeä?"

Tuntui pahalta lukea heti tällainen aloitus. Otetaan joku henkilö esimerkiksi ja sanotaan ettei pidä henkilöstä, mutta arvostaa uraa jne. Sanoisin tätä piiloagressiiviseksi kommentoinniksi. Ällö voisi ainakin kertoa oman oikean nimensä ennenkuin kertoo ettei pidä jostain henkilönä.

Omasta osaamisestaan saa olla ylpeä eikä itseään tarvitse vähätellä. Mutta senkin olen huomannut, että eniten melua itsestään pitävät juuri ne, joilla on tarve saada muut arvostamaan itseä. Se joka on oikeasti hyvä ja tietää sen, on usein hiljaa ja paremminkin auttaa muita saavuttamaan parhaansa. Se osaaminen näkyy ilman että siitä pitää melua.

Lähettäjä: Piu 
Päivämäärä:   29.12.24 11:19:56

Mitä piiloaggressiivista on siinä, ettei pidä jostakusta henkilönä? Ei kukaan ole sellainen, josta kaikki pitävät, eikä siinä ole mitään väärää. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja ihmismakuun.

Päivämäärä:   29.12.24 11:20:10

O, eiköhän sinullakin ole mielipide julkisuuden henkilöistä. Joistakin negatiivinen, joistakin positiivinen. Aikamoista, jos ei saa sanoa, että jonkun julkisuudessa antama kuva ei miellytä. Arvostan ihmistä ja sitä, miten hienon uran on luonut. Miten siitäkin saat väännettyä negatiivista? :D

Lähettäjä: yee 
Päivämäärä:   29.12.24 11:58:53

"Omasta osaamisestaan saa olla ylpeä eikä itseään tarvitse vähätellä. Mutta senkin olen huomannut, että eniten melua itsestään pitävät juuri ne, joilla on tarve saada muut arvostamaan itseä. Se joka on oikeasti hyvä ja tietää sen, on usein hiljaa ja paremminkin auttaa muita saavuttamaan parhaansa. Se osaaminen näkyy ilman että siitä pitää melua."

Joo näinhän se usein menee. Ja siinä vaiheessa kun ympärillä olevat on autettu saavuttamaan parhaansa, unohdetaan se jonka avulla siihen pisteeseen päästiin. Nousee se keltainen neste päähän ja aletaan vähättelemään sitä joka auttoi, ja jolla sitä osaamista on. Silloin osaajan kannattaa vain vaihtaa maisemaa.

Terkuin koppavuuteen kyllästynyt

Lähettäjä: koska 
Päivämäärä:   29.12.24 12:55:33

Siksi että jos olet ylpeä mistä tahansa saavuttamastasi tai tekemästäsi niin sehän käytännössä tarkoittaa sitä että kuvittelet olevasi muka jotenkin parempi kuin muut, ja sitä ei tietenkään voida sallia. Lisäksi jos olet avoimesti ylpeä siitä että olet hyvä jossain niin sehän käytännössä tarkoittaa sitä että samalla lyttäät ja kritisoit kaikkia jotka eivät ole yhtä hyviä tai onnistuneita ko. asiassa.

On tää suomalainen kulttuuri vaan niin ihanaa. Huoh.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   29.12.24 13:06:24

Vaikka osaisit kuinka hyvinkin luistella takaperin en silti ala pokkuroimaan ja nöyristelemään edessäsi.

Lähettäjä: koska 
Päivämäärä:   29.12.24 13:12:52

Kiitos, Mies, tulit todistamaan juuri sen mitä tarkoitinkin. Jos joku osaa oikein hyvin luistella takaperin niin se tulkitaan heti niin että tämä odottaa jonkinlaista pokkurointia ja nöyristelyä muilta sen vuoksi ja sitten ollaan nyreissään tälle siitä... Vaikka ko. henkilö ei ole puolella sanallakaan ilmaissut haluavansa mitään sellaista. Hän on vain... Luistellut hyvin takaperin ja that's it. Mutta se jo pelkästään riittää siihen että "tuokin se luulee olevansa jotakin"

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   29.12.24 20:55:45

Vaikka Ällön ulosanti on mitä on, ymmärrän pointin.
Itse maatalouslomittajana tiedän hyvin, miten ajatellaan varsinkin vanhat ihmiset, jotka on käyneet lomittamassa 80-luvulla. Periaatteessa joo homma on sama, ruokintaa lypsyä, poikimisia, mutta nykypäivänä siihen kaikki lypsykoneet, paskakoneet, ruokinnat jne osaamiset, karjasilmä, yhteistyötaito ja maalaisjärki. Eli asioita pitää osata korjata, ymmärtää että kaikki ei mene aina niinkun on opetettu, ennakointi yms. on oikeasti handlattava, jotta et pelkästään tee pakollisia, vaan voi luottaa että homma toimii. Ja jos tulee ongelmia, luotetaan siihen että sitte soitetaan sille joka osaa auttaa eikä vaan jätetä kesken, mitä osa tekee kun kello lyö tiuku.
Aiemmin tämä ehkä oli ns. kansalaistaito, nykypäivänä osaamisen ala on laaja, eikä sovi enää jokaiselle.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   29.12.24 20:56:24

Ja lisätään, että siinä vaiheessa kun moni tila nimenomaan toivoo tiettyä ihmistä lomittamaan, tietää että jotain osaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.12.24 22:00:58

Olipa ala-arvoinen aloitus kun on pakko toitottaa ettei tykkää jostain ihmisestä henkilönä. Tää on sitä nykyajan kiusaamista. Ja ei, minulla ei ole mitään käsitystä tai mielipidettä Auri Kanasen persoonasta vaikka aktiivisena Tiktokin käyttäjänä olen hänen videoitaan katsonutkin. Sama koskee about kaikkia muitakin julkisuuden henkilöitä. Ihailen kaikenlaista tekemisen meininkiä.

Päivämäärä:   30.12.24 09:12:45

Varmaan kyse on siitä, oletko ylpeä vai ylpeiletkö. Jos tunnet tarvetta jatkuvasti korostaa itseäsi ja esimerkikisi pitää itseäsi lähes ammattilaisena, vaikka et ammattilainen ole, on ymmärrettävää, että jotkut saattavat pitää sitä omituisena; esimerkiksi juuri ne ammattilaiset.
Koulutus on eri asia kuin opintoja sieltä täältä.
Käsittääkseni esim. Ällöllä ei ole sommelierin koulutusta.

Päivämäärä:   30.12.24 09:20:24

. , varsinaista sommelierin koulutusta Suomessa ei ole tarjolla. WSET koulutuksia kyllä. Sommelierinä toimii usein kokeneempi ja viineihin perehtynyt tarjoilija/vuorovastaava. Tällä alalla kokemus on se, joka merkitsee usein tutkintoa enemmän ja sillä edetään. Monet keittiömestarit ovat kokkeja koulutukseltaan, samoin rvaintolapäälliköt tarjoilijoita. Osa taas on aloittanu avustavista hommista ja edenneet ilman koulutusta tehtäviinsä. Varsin tavallisia urapolkuja.

Lähettäjä: Hilipatipippan 
Päivämäärä:   30.12.24 09:23:17

Sommelier ei ole suojattu ammattinimike.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.