Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Hae apua" tarkoittaa käytännössä...

Lähettäjä: A-P-A 
Päivämäärä:   28.12.24 11:07:32

...pienituloiselle lääkkeitä, jotka toimivat tai ei tai joiden sivuvaikutukset sietää tai ei.

Toinen mahdollisesti pienituloiselle tarjolla oleva vaihtoehto on hoitaja, jonka luona käydään harvoin ja josta ei monissa tapauksissa ole mitään apua.

Keskituloisille ja sitä varakkaammille on sitten terapia, joka saattaa auttaakin, mutta siihen tarvitaan rahaa.

En yhtään ymmärrä, miksi monella tavalla sekä henkisesti, käytännöllisesti että taloudellisesti vaikeassa ja lohduttomassa tilanteessa olevia neuvotaan hakemaan apua, koska terapia on ainoa oikea Suomessa tarjottava ratkaisukeskeinen pitkäaikainen hoito, mutta siihen ei kaikilla ole varaa.

Re: "Hae apua" tarkoittaa käytännössä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.12.24 11:11:19

Terapia voi olla pitkäaikainen mutta enpä menisi vannomaan, onko siitä kaikille apua.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.12.24 11:13:59

Ei terapia mikään ihmelääke ole.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.12.24 11:19:04

Apu riippuu tietenkin tilanteesta. Lääkitys riippuu täysin tilanteesta ja sivuoireet lääkityksesta. Esim ahdistukseen jotkut tarvittaessa käytettävät lääkkeet pn käsittääkseni varsin sivuoireettomia useimmilla.

Terapiassa voi riittää lyhyt terapiakin, joskus kyse voi ola vaikka vaan yksittäisestä asiasta johon tarvii vähän ulkopuolista näkemystä ja muutamakin keskustelukerta ammattilaisen kanssa voi riittää.

Päivämäärä:   28.12.24 11:25:37

Vaativa lääkinnällinen kuntoutus, joka voi olla myös terapiaa, on ilmaista kuntoutujalle.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   28.12.24 11:26:26

Terapiasta ei ole paljonkaan apua, jos on kyse vaikeasta sairaudesta, rahavaikeuksista, työongelmasta tai muusta sellaisesta.

Ihmiset tarvitsevat apua niin monenlaisissa elämäntilanteissa, että terapia ei ole ratkaisu. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka eläinten hoito sellaisessa tilanteessa, kun ei itse voi hoitaa sairastuminen vuoksi. Paljonko siinä terapia auttaisi?

Lähettäjä: A-P-A 
Päivämäärä:   28.12.24 11:34:10

VLK:n Kela maksaa ihan äärimmäisen harvoille.

Päivämäärä:   28.12.24 11:36:39

” VLK:n Kela maksaa ihan äärimmäisen harvoille.”

Kyllä, mutta silti se on olemassa oleva vaihtoehto.

Päivämäärä:   28.12.24 11:54:40

Ja osa tuntuu edelleen luulevan, että sitä apua saa kun vaan kysyy..

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   28.12.24 12:41:06

Että terapia toimisi, pitää potilaalla olla tietty älykkyystaso ja kyky asioiden ja tunteiden analysointiin.
Muuten terapia ei toimi.

Lähettäjä: Dld 
Päivämäärä:   28.12.24 15:01:31

Minä oireilin vuosikymmenen ajan. Minua ei uskottu koska olin hoikka. Lopulta mielenterveys mureni ja jouduin saikulle. Oltuani puoli vuotta saikulla sanottiin, ettei pääkoppaani mikään vaivaa, minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen ei apua psykiatriselta saa. Piti mennä somaattiselle puolelle.

En tajua miten minut edes otettiin psykiatriselle puolelle potilaaksi kun jo ennen sitä kilppariarvot oli perseellään. Olisi voitu jonotusaikana kokeilla thyroxinia ja todeta, että ei minulla ole tarvetta pääkoppa-asioille kun oireet paranee muutamassa kuukaudessa thyroxinilla kunhan annos on kohdallaan. Verikokeet otettiin siis ennen psykiatrisen puolen jutteluja ja melkein 6 kk myöhemmin kun ei psykiatrisen puolen diagnoosit minulle sopineet. Sain toki masennusdiagnoosin jotta sain saikkurahaa.

Luulisi, että psykiatriselle puolelle ei ole asiaa jos somaattisella puolella joku asia on noin perseellään ja oireet ihan hemmetin selkeät ja se pitäisi korjata lääkkeillä ja katsoa, mitä se vaikutti ja sitten pohtia, tarvitaanko enää mitään jutteluja.

Minulla siis lukee papereissa moneen kertaan vuosien varrella että kilpirauhasarvot ei ole kohdallaan ja oireet on selkeät mutta diagnoosia ei voida kirjoittaa koska olen hoikka. Koska tärkein kriteeri on kuulemma se, että potilas turpoaa kuin pullataikina. Ei riitä, että tsh on 7 ja t4v 10, jos bmi on alle 22.

Jos ihmiset saisivat apua ongelmiinsa ajoissa, he eivät tarvitsisi niin isoa apua silloin kun kaikki leviää käsiin. Oli se sitten sitten pään sisällä tai fyysisesti kropassa.

Syksystä lähtien minulla on ollut jotain oireita, joiden itse pelkään olevan sydänperäisiä. Sukurasite on vahva eikä oma sydämenikään täysin terve ole. Mutta oireet on niin lievät, ja olen nainen, niin varmasti vain vähäteltäisiin taas ja väitettäisiin mt- ongelmaiseksi. Odotellaan, että tilanne on hengenvaarallinen, saan sydänpysähdyksen ja meinaan menehtyä, jospa sitten otettaisiin vakavasti. Äitini hoitopolku oli tuo...

Pelkkä juttelu ei auta jos on oikeasti jotain fyysistä hoidettavaa. Oli se sitten mitä vain. Mutta monien pitäisi tajuta tehdä elintavoillaan sen mitä voi ja hakeutua hoitoon vasta sitten, tuolloin apua saa paremmin, kun ei ensimmäisenä käsketä vain laittaa perusasioita kuntoon ja tulla takaisin jos ei oiret helpottaneet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.