Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia takrolimuusista

Lähettäjä: Venus 
Päivämäärä:   28.12.24 10:14:04

Mulla on aika paha atopia, ja lääkäri ehdotti takrolimuusivoidetta. Luin nousta haitoista (mm. Epäselvä ihosyöpäriskin osuus, herpes (?!?!?) Ym.), joten mietin, uskaltaako tuota edes käyttää.

Kuulisin mielelläni kokemuksia. Myös vinkkejä atopian hoitoon otetaan vastaan! Nuy käytössä perusvoide (Ceralan) ja locoid crelo, eivät tehoa.

Re: Kokemuksia takrolimuusista

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.12.24 10:19:26

Ei uskalla. Kärsi atopiastasi.

Lähettäjä: 5 
Päivämäärä:   28.12.24 10:34:11

En ole käyttänyt takrolimuusivoidetta mutta joitakin vuosia sitten oli käytössä pimekrolimuusivoide joka on samankaltainen. Ihottumaan se kyllä auttoi, ja koska tilanne oli silloin vaikea, helpotus oli suuri. Kuitenkin siitä seurasi se että huuliherpes tulee päälle todella herkästi. Pahimmassa vaiheessa uutta rakkulaa pukkasi heti kun edellinen oli parantunut.
Jos ihottumasi on todella paha, kannattaa kuitenkin kokeilla voidetta, se helpotus ihottuman kärsimyksiin on suuri. Ja kysy lääkäriltä myös herpeslääkityksestä, jos sen riski mietityttää.

Itse olen huomannut että ihottuman pahemmat jaksot ovat olleet yhteydessä opiskelu- ja työpaikkojen sisäilmaongelmiin. Näihin voi olla vaikea vaikuttaa tai yhteyttä todistaa, mutta oma kokemus on ollut selvä yhteys. Olen myös kokenut helpotusta gluteenittomasta ruokavaliosta. Tällaista ei varmaan lääkäri voi suositella kun tutkimusta aiheesta ei ole olemassa, mutta itse ainakin olin valmis kokeilemaan lähes mitä tahansa josta voisi olla apua. Nyt muutaman vuoden gluteenittomasti syötyäni ei iho enää oireile juurikaan.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   28.12.24 10:35:43

Sulla ei ole tarpeeksi paha atopia, jos edes harkitset voiteen käyttämättä jättämistä.

Olen itse käyttänyt sitä jo useamman vuoden, koska iho ei hyväksy mitään muita voiteita. Laitan kahdesti viikossa ja kaikki on mennyt hyvin. Ekan kerran kun voidetta laitoin, alkoi iho kutista ja kuumottaa julmetusti, mutta kun se meni ohi, ei ole ollut ongelmia.

Voidehan on tosi rasvaista, joten se naamassa ei kannata meikata tai mennä katupölykaudella ulos.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.12.24 10:37:59

Joo älä käytä mitään lääkkeitä, ei niitä käytettäväksi ole tarkoitettu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.12.24 10:54:22

Minulla oli ruusufinniin pimekrolimuusia (Elidel) ja sehän on hyvin samankaltainen aine. Olin niin hirveän näköinen sen ruusufinnin kanssa, että en piitannut syöpäriskistä mitään, olin valmis ottamaan vaikka myrkkyä jos se saisi ihon normaaliksi. Voide toimi erittäin hyvin, kunnes se lakkasi toimimasta ja pikemminkin tuntui provosoivan oireita. Jouduin siis lopettamaan käytön.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.12.24 11:02:21

On kokemusta ja se on ainoa, joka minulla auttaa. Keväällä silmäluomeni turposivat kuivumisen takia umpeen useamman kerran ja tuo voide pelasti elämäni. Vain syöty kortisoni oli auttanut, mutta niitä ei voi 24/7 syödä. Aina, kun alkaa oireilla, laitan tuota ja ongelma on aamulla poissa. Toki paras apu on viettää myös talvella n kuukausi auringossa, mitä lämpimästi suosittelen - iho pärjää lähes hoidotta.

Omalla kohdalla tuo on taikakeino.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.