Lähettäjä: 5
Päivämäärä: 28.12.24 10:34:11
En ole käyttänyt takrolimuusivoidetta mutta joitakin vuosia sitten oli käytössä pimekrolimuusivoide joka on samankaltainen. Ihottumaan se kyllä auttoi, ja koska tilanne oli silloin vaikea, helpotus oli suuri. Kuitenkin siitä seurasi se että huuliherpes tulee päälle todella herkästi. Pahimmassa vaiheessa uutta rakkulaa pukkasi heti kun edellinen oli parantunut.
Jos ihottumasi on todella paha, kannattaa kuitenkin kokeilla voidetta, se helpotus ihottuman kärsimyksiin on suuri. Ja kysy lääkäriltä myös herpeslääkityksestä, jos sen riski mietityttää.
Itse olen huomannut että ihottuman pahemmat jaksot ovat olleet yhteydessä opiskelu- ja työpaikkojen sisäilmaongelmiin. Näihin voi olla vaikea vaikuttaa tai yhteyttä todistaa, mutta oma kokemus on ollut selvä yhteys. Olen myös kokenut helpotusta gluteenittomasta ruokavaliosta. Tällaista ei varmaan lääkäri voi suositella kun tutkimusta aiheesta ei ole olemassa, mutta itse ainakin olin valmis kokeilemaan lähes mitä tahansa josta voisi olla apua. Nyt muutaman vuoden gluteenittomasti syötyäni ei iho enää oireile juurikaan.
|