Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hei eronneet joilla on lapsia!

Lähettäjä: 40vee 
Päivämäärä:   28.12.24 09:46:36

Me erottiin puoli vuotta sitten, ja aloin nyt kysellä elatusmaksuja kahdesta lapsesta. Mies suuttui.
Lapset on mulla oikeastaan koko ajan, kesän jälkeen olleet isällään 2 yötä.
Tarvitseeko perustella, miksi aloin maksuja kysellä? Joudun olemaan syömättä silloin tällöin.
Yllätyin että minä olen nyt se paha tässä tilanteessa? Olen edelleen tosi herkillä eron takia, ja exän suuttuminen + keskustelupalstoilla saama palaute kummastuttaa kyllä. " hoida lapsesi jos olet ne itse halunnut". No kyllä ne lapset on yhteisymmärryksessä haluttu.

Miten teillä homma menee? Itse olen lomalla vielä yli viikon, eikä ole varaa poistua kotoa. Kyllä se harmittaa, kun seuraava loma on sitten heinäkuussa.

Re: Hei eronneet joilla on lapsia!

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   28.12.24 09:48:27

Se elatustuki on tarkoitettu lasten elatukseen, ei sinun kotoa poistumisiisi.

Lähettäjä: Riks 
Päivämäärä:   28.12.24 09:49:46

Nyt menette ihan ensitilassa laatimaan lastenvalvojalle sopimuksen lasten huoltajuudesta, elatuksesta ja tapaamisista. Siellä lasketaan elarien määrä ja niitä voi periä myös takautuvasti. Olethan hakenut lapsilisiin myös yh korotuksen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.12.24 09:51:41

"Se elatustuki on tarkoitettu lasten elatukseen, ei sinun kotoa poistumisiisi."

No ei kai aloittaja tätä tarkoittanutkaan. Vaan että jos kaikki lapsiin menevä raha tulee aloittajalta eikä mies maksa mitään, niin aloittajalla ei jää enää rahaa omaan käyttöön. Tottakai sen toisenkin vanhemman tulee maksaa lasten elättämisestä.

Päivämäärä:   28.12.24 09:58:05

Ei pysty sanoin kuvailee mitä skeidaa nää ceissit on. Miten ihmiset on noin idioottei.

Päivämäärä:   28.12.24 10:04:55

Ceissit :DD

Kuten Riks neuvoo. Eikä tarvitse perustella mitenkään sitä, että molempien vanhempien kuuluu osallistua lasten kuluihin. Sillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä sen kanssa, kuka niitä on halunnut ja miten paljon. Jos on tullut lapsia hankittua, niin ne myös hoidetaan omista haluista huolimatta.

Päivämäärä:   28.12.24 10:07:26

Lastenvalvojalle välittömästi! Eikö miestä yhtään kiinnosta omat lapset, todella surullista :(

Meillä lapsi on yhtä paljon kummallakin, maksamme lapsen harrastukset, vaatteet, puhelimen, vakuutuksen yms. suurin piirtein puoliksi. Tulot ovat myös samaa luokkaa, joten meillä ei elatusmaksua makseta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.12.24 10:07:48

Lastenvalvojalle soittoa heti, kun arki koittaa! Saatte tehtyä kirjalliset sopimukset tapaamisista ja elatusmaksuista. Jos mies ei suostu yhteistyöhön, käräjille vaan! Lapset ovat myös sen miehen lapsia. Jos vaikuttaa siltä, että mies venyttää ja vanuttaa asiaa, voit hakea minimielatustukea kelasta. Ne sitten perii mieheltä takas.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.12.24 10:32:57

Miksi asiaa ei ole hoidettu heti eron jälkeen? Mksaako mies lasten kuluja muuten? Mistä mies suuttui, eikö hän halua hoitaa lapsiaan?

Lähettäjä: Så 
Päivämäärä:   28.12.24 10:45:20

Ihan ihme oletuksia nämä että kun ero tulee, niin naiset hoitaa lapset. Kaveri vasta erosi ja muutti kolmen lapsen kanssa kaupungin vuokrakolmioon 5km päähän lasten kouluista. Mies jäi mukavasti majailemaan yhteiseen omakotitaloon koulun viereen.

Kaveri makseli kuukausi tolkulla pienestä sairaanhoitajan palkastaan kolmen lapsen ruuat, bussikortit,harrastukset jne. Mieheltä pyysi kyllä säännöllisesti apua, mutta mies vaan totesi että nyt kun asutaan erillään, niin molemmat hoitaa oman talouden kulut. Oli katkera siitä kun nainen halusi eron ja lähti. Lapsia tapasi ehkä kerran kuukaudessa. Miehellä + 5k nettotulot ja eleli hyvin leveästi matkustellen jne. Samalla kun ex ja lapset eli kädestä suuhun.
Noh pitkien prosessien jälkeen elarien maksu meni käräjille asti ja lopputulema oli se että mies sai maksaa takautuvasti 15k elareita kaverilleni. Kaveri sai myös yksinhuoltajuuden ja puolet omakotitalon myyntivoitoista osituksessa.

Että kyllä näissä kannattaa puolensa pitään. Ei ole mikään tahdon asia haluaako omia lapsiaan elättää vai ei.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.12.24 10:46:31

"Nyt menette ihan ensitilassa laatimaan lastenvalvojalle sopimuksen lasten huoltajuudesta, elatuksesta ja tapaamisista. Siellä lasketaan elarien määrä ja niitä voi periä myös takautuvasti. "

No juuri näin. Mutta eihän kukaan järkevä odota tällaisten kanssa puolta vuotta, vielä rahat loppuneena...

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.12.24 10:47:01

300e per lapsi vähintään pitää sen maksaa, jolle lapset ei jää.

Helposti menee 600e per lapsi kuukaudessa.

Päivämäärä:   28.12.24 10:48:30

Mies totesi eron jälkeen että toivottavasti en järjestä häntä liriin. Hänellä tulot 2 x isommat tulot kun mulla, mutta on aina ollut tosi pihi.
Ajattelin oikeasti että hän auttaisi, toki osti kengät molemmille ja joululahjat myös.
Itsekin tässä mietin että eikö oikeasti edes välitä. Ollaan edelleen tekemisissä liki joka päivä.
Yhteydenpitoa pitää selvästikin vähentää, ja ne elarit ja tapaamiset sopia ammattilaisen kanssa.
Ja tosiaan saatiin lasten kanssa kylpyläliput, muttei ole varaa ajaa yli 150km päähän. Jos / kun työnnän kaikki rahat lapsiin, en saa edes kaikkia laskuja maksettua, saatikka itselleni ruokaa. Jos ex maksaa lasten kuluja vaikka 100e/ kk, kyllä mulle jää rahaa myös itse syödä.

Päivämäärä:   28.12.24 10:51:47

Siis odotin että ex älyäisi alkaa kysellä keskinäistä sopimusta, jollon pääsisi itsekin halvemmalla. Kesällä lapset olivat puolet ajasta isällään,joten ei tarvinnut näitä asioita miettiä. Sitten yritin vain sinnitellä, ja olin kiitollinen kaikista almuista joita ex antoi.
Olen vissiin aivopesty?!

Päivämäärä:   28.12.24 10:57:53

Ei tosiaan mitään almuja tarvitse eksältä odotella. Kyse on lapsen oikeudesta vanhempiensa elintasoon (myös se isä on vanhempi). Miksi ihmeessä isän pitäisi elellä mukavasti ja äidin laskea senttejä ihan vaan siksi että äiti kantaa vastuun lapsista. Se että vaatii lapsilleen oikeutta ei ole mitään isän liriin järjestämistä. Nyt et tyydy mihinkään 100e/ lapsi järjestelyyn, vaan lasketutat ammattilaisella summat. Ihan jo kelakin maksaa 196e/lapsi, niin sen alle ei nyt ainakaan kannata suostua. Ja jos eksällä hyvät tulot, niin siihen ne elarit on suhteutettava.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.12.24 11:00:40

Miten 40v voi olla nlin tietämätön ja avuton erotilanteen jälkeisten asioiden hoidosta. Tänne osannut kuitenkin kirjoittaa ja täällä usein keskustelua eron jälkeisistä asioista

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.12.24 11:02:05

Tilanne kuulostaa oudolta. Olette päivittäin yhteydessä mutta silti ex ei halua nähdä lapsia. Ex on maksanut jotain ”almuja” mutta kuitenkin toisessa lauseessa sanot että maksoi vain kengät ja joululahjat.

Mistä ex suuttui? Hän ei siis halua maksaa mitään lapsista? Eikä halua nähdä lapsiaan? Mistä te olette silti päivittäin yhteydessä/tekemisissä?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.12.24 11:05:40

Paras hoitaa asia lastenvalvojalla. Tuollainen mies ei ikinä vapaaehtoisesti maksa eikä hoida mitään.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.12.24 11:13:21

Ja provot senkun lisääntyy.. tämä ei toki olehuonoimmasta päästä kun porukka suht asiallisesti vastailee. Mutta Porvoosta lienee tääkin porukka.

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   28.12.24 11:13:41

Hyviä ohjeita täällä. Aika lastenvalvojalle heti. Valmistaudu myös hyvin tapaamiseen, kuuntele viranomaisen ohjeita, toivottavasti pääsette elareista sopuun, helpottaa kummasti.
Erossa on paljon asioita, jotka tulee hoitaa ja omat tunteetkin pitäisi saada käsiteltyä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.12.24 11:20:08

^^
Ei se lastenvalvoja mitään elätä, vaan hoitaa sopimuksen kuntoon.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.12.24 11:51:16

Tottakai kaikki lasten kulut menee puoliksi: ruoka, vaatteet, hyg tarvikkeet, harrastukset, lääkärit jne. Helpointa varmaan olisi pitää lapset viikko-viikko systeemillä, mutta se ei ole lasten edun mukaista. Jos lapset asuu pääasiassa toisella vanhemmalla niin lasketaan paljonko sitä rahaa kuluu ja se pääasiallinen vanhempi sitten makselee kulut ja toinen maksaa elarit. So Simple.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   28.12.24 11:59:37

Tuo asia olisi pitänyt hoitaa kuntoon jo heti kättelyssä, kun ero tapahtui. Nyt varaamaan aikaa lastenvalvojalle. Virallisten laskelmien mukaan ei tarvitse mennä, jos et halua "kyniä" miestä, mutta ehdottomasti hänen kuuluu maksaa osuutensa lasten elatuksesta, vähintään kelan minimisumman verran. Sano miehelle, että tulee yhdessä sopimaan asiasta lastenvalvojalle, ettei sinun tarvitse viedä asiaa oikeuteen, jolloin maksut tulisivat olemaan paljon suurempia.

Itse olen kyllä myös hieman huono pyytämään, joten meillä mennään edelleen silloisen minimimaksun mukaan, kun vuosia sitten erottiin. Ex-mies maksaa siis 150e/kk yhden lapsen elatusta. En ole halunnut riitaa, joten tällä mennään edelleen. Selviän taloudellisesti ihan hyvin, mulla on ihan hyvä palkka. Mutta aloittaja, jonkinlainen säännöllinen maksu sinunkin lapsillesi kuuluu ihan ehdottomasti! Tämä on lasten etu.

Päivämäärä:   28.12.24 12:50:08

Aloittaja vaikuttaa kiltiltä ihmiseltä, nyt on hetki, kun tarvitsee pitää puolensa. Jos mies sanonut, että "toivottavasti et saa häntä liriin", niin mitäs helkattia sekin oikein tarkoittaa? Mies ei halua maksaa mitään OMISTA lapsistaan, ei hoitaa, ei nähdä? Elatus on lapsia varten, mitä enemmän mies lapsia hoitaa, sen pienempi on tietysti äidille maksettava elatusmaksukin.

Tämä on muuten jännä ilmiö, joskus kun itselläni oli vielä pienempi palkka ja ohimennen mainitsin exälleni (oli jostain lapsen kuluista puhe), että hänen kuuluisi oikeasti maksaa minulle elatusmaksua, summa oli pieni. Ex suuttui, että mitä minä oikein UHKAILEN häntä. Totesin vain, että voit sen kyllä ihan itsekin laskureista tarkistaa, että tämä ei ollut mikään uhkaus, vain ihan fakta. Käsittämätöntä. Tämän jälkeen ex on erittäin kiltisti maksanut lapsen kuluja, eikä vedonnut siihen, että lapsilisä tulee minulle, maksa sinä kaikki.. Meillä ei koskaan siis ole maksettu elareita, vuosiin ei varmaan olisi ollut mitään perusteitakaan enää.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   28.12.24 12:55:23

Olethan muuten aloittaja tajunnut hakea Kelasta lapsilisän yksinhuoltajakorotusta?

Päivämäärä:   28.12.24 13:44:24

"Kesällä lapset olivat puolet ajasta isällään,joten ei tarvinnut näitä asioita miettiä."

Kyllä ne mietitään siltäkin ajalta.

Päivämäärä:   28.12.24 13:54:38

Tuo 50/50 asuminenkaan ei automaattisesti tarkoita sitä että elareita ei maksettaisi. Jos vanhemmilla on erilaiset tulot. Ja etenkin jos 50/50 järjestely on vain kesäisin. Lapsista on kuitenkin paljon kuluja joita on hankala suoraan jaka puoliksi. Kuka maksaa vakuutukset, uudet talvikengät, polkupyörän korjauksen, vitamiinit, lääkkeet, harrastusvälineet, uuden koulurepun jne.

Sekään ei ole ok että se pienituloisempi äiti makselee näitä satunnaisia kuluja itsekseen, kun ei jaksa aina ruinata rahaa. Ja elelee sitten tiukilla saamatta mitään palkasta säästöön. Samaan aikaan isä "hoitaa osuutensa" maksamalla vaatteet luokseen, puolet harrastumaksuista ja puolet bussikortista. Siksi on yleensä paljon selkeämpää että toinen maksaa elareita ja toinen tekee hankinnat. Vähentää riitoja rahasta.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.12.24 14:00:35

Hei aloittaja!

Tsemppiä haastavaan tilanteeseen, olet saanutkin jo moneen kertaan neuvon että varaa aika lastenvalvojalle, jossa sovitte lasten asumisesta ja elatustuesta. Kelalta sinun tulee saada myös lapsilisään yksinhuoltajan korotuslisää, vaikka olisitte yhteishuoltajuudessa (mutta lapset asuvat sinun luonasi). Hoida nämä nyt kuntoon, niin auttaa ainakin vähän hankalassa tilanteessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.