Lähettäjä: Tiku82
Päivämäärä: 27.12.24 23:41:44
Hypomanian jaksot ovat vähintään neljä päivää. Kaksisuuntaiseen liittyvä hypomania helposti sekoittaa epävakaaseen persoonallisuushäiriöön.
Mä en ole ihan varma omalla kohdallani tuosta hypomaniasta, kaksisuuntainen on diagnosoitu hypomanialla, lääkäri painotti vielä ettei oireet ole maniaa. Tosin minulle on hieman jäänyt epäselväksi missä menee hypomanian ja manian raja, ilmeisesti mania tarvitsee aina osastohoitoa.
Oma hypomania oireilee hyvänolon tunteen ja olen voittamaton tunteen lisäksi levottomuutena, keskittymiskyvyttömyytenä, puheliaisuutena, agressiokohtauksina, unettomuutena, lisääntyneellä alkoholin käytöllä ja muitakin päihteitä saattaa tulla kokeiltua. Seksuaalisuus lisääntyy ja estot heikkenee. Myös harhaisuutta saattaa esiintyä.
Jaksot kestää vähintään kaksi viikkoa, mutta useimmiten pari kuukautta.
Ei ole mikään mahdottomuus että ostan tai teen jotain päätöntä, kuten muutan Espanjaan, lähden opiskelemaan ammattikorkeaan ilman lukiopohjaa. Hankintoina on ollut kallis hevonen, kilpikonna ja useampia koiria. Eli hypomanian vaikutukset on lopulta hyvin pitkäkestoisia.
Lääkitys auttaa ja lieventää oireita mutta ei poista niitä. Enemmän siitä on apua masennuksessa sillä itsetuhoisuutta ei enää ole.
|