Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kolminkertainen määrä rautaa, hyvä olo!

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   27.12.24 16:52:16

Olen kärsinyt pitkään matalan ferritiinin aiheuttamista oireista. Levottomista jaloista, palan tunteesta kurkussa, hengästymisestä, huono palautuminen, hermostuneisuus, rytmihäiriöt. Kävin lääkärissä ja ferritiiniarvo oli 6, lääkäri ei kuitenkaan pitänyt sitä liian alhaisena, sanoi että voin syödä rautakuurin, mutta koska hemoglobiini ei ollut sadan, sillekään ei ollut tarvetta.

Söin rautakuurin, eikä siitä ollut vaikutusta. Tänään hain uuden purkin eri rautaa ja otin uusia tabletteja vahingossa kolme kun sekoitin sen vitamiinipurkin kanssa. Tunnin päästä ihmettelin, miten olo on niin rauhallinen, syke tasainen, päässä selkeä olo, ei palantunnetta kurkussa jne. Pakko johtua tuosta kolminkertaisesta rauta-annoksesta?

En ollut muistanut, että olo voi edes olla näin normaali. Jotenkin rennon raskas ja silti tuntuu, että jaksaisi mitä vain. Olen kyllä puskenut fyysiset hommat jne mutta niistä on aina tullut todella huono ja heikko olo.

Re: Kolminkertainen määrä rautaa, hyvä olo!

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   27.12.24 16:54:48

Maha voi tulla kipeäksi ja paska muuttua mustaksi.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.12.24 17:05:47

Olipa typerä kommentti remonttirikulta jos toisella on pitkästä aikaa HYVÄ olo.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.12.24 17:07:05

Jos et mittauttanut ferritiiniä rautakuurin jälkeen, niin voi olla että kyseinen valmiste ei ole imeytynyt sinulla yhtään. Niissäkin kun on eroja. Tai vaihtoehtoisesti kuuri on ollut liian lyhyt.

Ei ainakaan ferritiiniä ole voinut yksittäinen suuri rauta-annos nostaa.

Lähettäjä: Netta 
Päivämäärä:   27.12.24 17:09:16

Ei vaikuta noin nopeasti, mutta hyvä jos on hyvä olo.

Päivämäärä:   27.12.24 17:09:18

Rautaa imeytyy vain tietty määrä, ei kannata alkaa säännönmukaisesti ottamaan 3x annosta. Voithan toki testailla aina välillä, siitä ei pitäisi olla suurta harmia, kunhan se ei ole päivittäistä.

Ihanaa että sinulla on hyvä olo. Haluaisitko jakaa valmisteen nimen? Oma ferritiini on 9 :)

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.12.24 17:10:46

Jos keholla on todellinen pula jostain, olo voi kohentua huomattavasti kun saa tarvitsemaansa ainetta. Ei se ferritini tietenkään nouse kerralla, eikä aloittaja niin väittänytkään. Mutta olo voi kohentua ja hyvä niin!

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   27.12.24 17:20:18

En tietenkään suosittele kenellekään samaa: rautamyrkytyskin on vakava asia. Mutta itselläni tämä vahinko oli nyt vahvasti positiivinen asia kun olo koheni. Tuote on makrobios vahva Fe+C.

Päivämäärä:   27.12.24 17:32:08

Ei kyllä rauta vaikuta noin nopeasti veriarvoihin.
Suolisto alkaa muutaman päivän päästä kyllä kertomaan juttuja sulle.

Lisäksi rautaa voi imeytyä kerralla vain se sama pieni määrä vaikka söisi kerralla koko tablettipurkin jos toisenkin.

Lähettäjä: öhöm 
Päivämäärä:   27.12.24 17:35:23

Tottakai auttaa jos siitä on vakava puute -ei pysyvästi mutta hetkellisesti olo voi hyvin kohentua.

Lähettäjä: Terri 
Päivämäärä:   27.12.24 18:47:57

Rakkaat vajaaferritiinisiskot. Jos vaan yhtään pystytte laittamaan omaan terveyteemme fyrkkaa, se kannattaa! Mulla oli ferritiini 22, olin viimeisen puolk vuotta siitä ihan raatoväsynyt koko ajan.

En edes jaksanut yrittää terveyskeskuksen kautta rautainfuusiota vaan varasin ajan gastromikäsenytonkaan ja verikokeiden jälkeen aika rautainfuusioon. Laitettiin heti se täysmäärä, en nyt enää muista paljonko, siitä 3 kk ja ferritiiniarvo 198 ja kyllä jäi aivosumu, uupumus, rytmihäiriöt ja mitä niitä oli, kerralla taakse!

Tableteita olisi pitänyt suödä kaksin käsin (ja kärsiä vatsaongelmat ja kärvistellä väsymyksessä ym vielä koko se aika) kuulemma 1,5 vuotta, jotta ferritiini olisi noussut edes sinne haluttuun minimiin eli sataan.

Ota sinäkin ohituskaista jos vaan pystyt! Tai ehkä saat työterveyden kautta ilmaiseksikin!

Te jotka syötte tabletteja, olettehan tietoisia, että maitotaloustuotteet ja jotkin muutkin vievät 85% niiden tehosta, joten ottakaa iltapalasta tunnin jälkeen tai herättyänne, ellet syö aamuisin pariin tuntiin heti mitään. Muuten menee pahasti harakoille! (Sen yhden kalliimman rautatabletin voi ottaa syömisen aikanakin, muita ei)

Päivämäärä:   27.12.24 19:05:56

^ Kofeiini estää myös rautaa imeytymästä. Siis huomattavasti.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   27.12.24 20:30:30

Terri: Riippuu valmisteista raudassakin. Esim Sideralin voi ottaa maitotuotteiden kanssa, koska se imeytyy vasta myöhemmin elimistössä.

Itse totesin, että sijoitan tuohon sideraliin, vaikka se onkin kalliimpi. Toimii huomattavasti paremmin kuin ns. ”normirautatabletit” eikä vatsa kipeydy lainkaan.

Lähettäjä: —.. 
Päivämäärä:   29.12.24 13:25:33

Itse aloin ottaa heti 4x100mg rautaa ja ilmeisesti vakava puutos kun kävi ihan samanlailla ja viikossa olin jo kuin aivan eri ihminen ja aivan kuin olisi ollut nousuhumala päällä. Tätä kesti noin pari kuukautta ja sitten tasaantui, nyt ”nousuhumala” hieman laskenut ja olo on vihdoin normaali, ihan joka tavalla. Ei enää edes mitään negatiivisiakaan oireita, jäivät pikkuhiljaa pois. Nyt samaa annosta syönyt 8kk, kaksi muutaman viikon taukoa flunssan takia mutta jatkan vielä. Ehkä keväällä lähden sitten laskemaan annosta mutta rautaa en koskaan enää jätä kokonaan pois, ei ole ikävä sitä aikaa. Ferrodan.

Ja ei, en seuraa rauta-arvoja. Lähtötilanteessa ne on mitattu <12, joten se kertonee minulle riittävästi miksi oltu kuoleman kielissä ja muuten seuraan vain oloa. Itsellä keho reagoi herkästi asioihin ja tunnen kehoni hyvin, joten en koe jatkuvaa seurantaa tarpeelliseksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.12.24 13:39:22

"Terri: Riippuu valmisteista raudassakin. Esim Sideralin voi ottaa maitotuotteiden kanssa, koska se imeytyy vasta myöhemmin elimistössä.

Itse totesin, että sijoitan tuohon sideraliin, vaikka se onkin kalliimpi. Toimii huomattavasti paremmin kuin ns. ”normirautatabletit” eikä vatsa kipeydy lainkaan."

Ei liity SiderAlin ottaminen maitotuotteiden kanssa mihinkään myöhempään imeytymiseen vaan siihen, missä suolamuodossa rauta valmisteessa on ja miten se suolasta vapautuessaan sitoutuu esimerkiksi ravinnon kalsiumiin.

Ja vatsan kipeytymättömyys johtuu todennäköisimmin SiderAlin matalasta rautapitoisuudesta (30 mg, muissa valmisteissa pääsääntöisesti 100 mg) kuin mistään muusta tekijästä.

Lähettäjä: omena 
Päivämäärä:   29.12.24 13:52:10

Jep, sideralissa niin vähän rautaa että sen takia se ei aiheutakaan mahaoireita. :D

Jos on vatsavaivoja raudan kanssa, totuta keho vähitellen rautaan. Mullakin meni maha ihan löysälle raudasta, kunnes pidin pienen tauon siinä ja sen jälkeen aloitin TOSI PIENELLÄ annoksella.
Viikkojen ja kuukausien kuluessa nostin annosta siis 25 mg --> 200 mg päivässä. Nyt ei ole enää MITÄÄN mahaoireita vaikka söisin joka päivä tuon 200 mg.

En olisi uskonut vielä puoli vuotta sitten ettei raudasta joku päivä tulisi mitään oireita. =)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.