Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alkuraskaus ja työ hoitajana

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   27.12.24 12:45:53

Tein vähän aikaa sitten positiivisen raskaustestin. Odotan esikoista. Olen sairaalan vuodeosastolla töissä sairaanhoitajana.

Miten olette toimineet hoitajana töissä alkuraskauden ajan? Lähinnä kun työssä on asioita mitä raskaana ei voi tehdä/käsitellä esim. Sytostaatit, niin miten olette nämä välttäneet? Oletteko jo heti alkuun joutuneet sanomaan olevanne raskaana eikä voi tiettyjä asioita tehdä? En itse haluaisi vielä tässä vaiheessa asiasta huudella mutta toisaalta muuten voi olla vaikeaa vältellä "kiellettyjä" asioita.

Re: Alkuraskaus ja työ hoitajana

Lähettäjä: asdfg 
Päivämäärä:   27.12.24 12:48:19

Ihanko tosiaan olet kouluttautunut hoitoalalle ja teet siellä töitä, mutta tällaista asiaa kysyt hötönetistä? Suosittelisin neuvolaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.12.24 12:52:16

No jos sä haluat suojella lasta, niin sä otat asian heti puheeksi työnantajan kanssa. Sytostaatit ja yövuorot heti pois ja työterveyslääkäriltä saa siihen tarvittaessa suosituksen. Ei sun tarvitse asiaa huudella töissä eikä esihenkilökään saa sitä tehdä. Eri asia arvaako työkaverit järjestelyistä, mutta minkäs teet. Ei kannata riskeerata mitään vaan sen takia, että asia pysyy salassa.

Päivämäärä:   27.12.24 12:58:41

Eipä ole koulussa tai muuallakaan opetettu että miten raskaana ollessasi vältät tietyt asiat ilman että huutelet omasta raskaudestasi. Ei ole myöskään ketään kenen kanssa asiasta jutella. Neuvolasta toki asiaa kysyn, mutta kaipaisin muilta ihmisiltä ajatuksia miten ovat itse toimineet. Toki se voi olla että ainut mahdollisuus on asiasta suoraan kertoa.

Päivämäärä:   27.12.24 13:00:05

Ilmoitus työnantajalle asiasta KIRJALLISESTI. Minulla oli eräs niin idiootti työnantaja, että vastasi kirjalliseenkin ilmoitukseen, että yrittää saada työsuhteen päättymään asian vuoksi ennen äitiyslomaa.

Mutta niin. Työnjakoon asia pitäisi saada tietoon, ja jos töitä ei voida jakaa niin ettet käsittele esim. sytoja, pitää sinut saada töistä muihin töihin tai pois töistä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.12.24 13:00:13

No hyvänen aika, kerrot tietenkin lähiesihenkilölle raskaudesta.

Miten ihmeessä pärjäät hoitoalalla, jos puhuminen on noin vaikeaa.

Ja minä olen myös sh.

Lähettäjä: Däa 
Päivämäärä:   27.12.24 13:06:33

Kyllä on hoitoalalla niin myrkyllisiä ilmapiirejä etten ihmettele yhtään miksi aloittaja haluaisi pitää asian salassa. Alkuraskaudesta kun asiaa ei haluaisi muutenkaan huudella yhtään missään. Ihan normaalia että tällaisia asioita miettii ja esimerkiksi tähden vastaus on kyllä niin perus hoitoalan jaskaa.

Valitettavasti itse en osaa aloittajaa auttaa, ehkä tosiaan lähiesimiehelle kertominen on ainoa vaihtoehto, jos noita kiellettyjä asioita tulee paljon vastaan työvuoron aikana. Tee ilmoitus kirjallisesti varmuuden vuoksi !

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.12.24 13:09:27

Saisiko lääkäriltä lausunnon ilman raskauden mainintaa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.12.24 13:19:15

Miten te nyt saatte hoitoalalla myrkyllisen ilmapiirin sillä, että siitä raskaudesta nyt vaan pitää ilmoittaa.

Ihan ainoa keino on kertoa lähiesihenkilölle raskaudesta.
Se olisi aloittajan jo pitänyt tehdä, jos on satoja käsitellyt.

Ei kukaan voi tietää, jos ei kerro. Eikä töitään voi toisille lykätä kertomatta syytä.

Päivämäärä:   27.12.24 15:23:38

Kiitos niille jotka asiallisesti vastasivat. Olen yhteydessä esimieheen jo nyt. Sytoja on siis harvakseltaan, tämä nyt sattui vain olemaan esimerkki mikä tuli mieleen. Muitakin vältettäviä asioita osastolla on. En ole tänä aika ollut töissä kun olen raskaudesta tiennyt, olen ollut lomalla. Eli en tietenkään ole mitään lapsen turvallisuutta vaarantavaa tehnyt. Tottakai lapsi on tärkein.

Päivämäärä:   27.12.24 16:00:34

Raskaus ei ole sairaus. Ei olekaan mutta en ole kummallakaan raskauskerralla pystynyt olemaan töissä äitiysloman alkuun asti.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   27.12.24 16:02:16

Minä salasin lapsivesipunktion tuloksiin asti (jonnekin 20+ viikoille). Meillä ei tuolloin saanut päivystää raskaana ollessa (työskennellään yksin illat, yöt ja viikonloput ja osa kuvista otetaan liikuteltavalla laitteella samassa huoneessa). Muuten ei tarvinnu keventää, loppuun asti nostin ja siirsin, isolle potilaalle otin riskimmän kaverin enkä ihan heikoimpien kanssa kahdestaan yrittänyt.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   27.12.24 16:03:47

Ja tuosta päivystyskiellosta laitoin hanttiin mutta ei auttanut itku markkinoilla. Vitutti suunnattomasti tehdä pelkkää päivävuoroa, mikään riski nuo osastokuvauksrt ei ole eikä raskaus enää syy kieltäytyä.

Lähettäjä: Lop 
Päivämäärä:   27.12.24 17:10:05

Hyvänen aika. Joissain tutkimusyksiköissä pitää jo raskaushaaveista kertoa, ettei altistu säteilylle. Meillä teholla on itsestäänselvyys kertoa heti raskaudesta, koska olemme mukana kuvantamisissa, joista osa on virallista säteilytyötä. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   27.12.24 19:07:08

Itse olen kotihoidossa töissä ja meillä on juuri esim sytostaatti asiakkaille meno kielletty jos on raskaana. Kerroin sitten pomolle heti kun plussasin ja sen jälkeen meidän työnjakajalle (joka jakaa mihin mennään) niin hän ei enää jakanut minua sinne. Muille en kertonut kuin vasta kesäloman jälkeen (plussasin toukokuussa, loma heinäkuussa). Eivät muut onneksi ihmetelleet sen kummemmin miksi en käy muutamalla asiakkaalla ja itse toki vältin aiheesta puhumista, jos joku kysyi mielipidettä niin kuittasin vain etten ole käynyt vähään aikaan, se nyt onneksi muutenkin normaalia ettei käy jollain asiakkaalla niin tiheästi kuin joku muu.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.12.24 01:10:05

Esihenkilölle se on vaan pakko ilmoittaa jotta ei tarvitse niitä tiettyjä lääkkeitä käsitellä tai tehdä yövuoroja (jos siis haluat niistä luopua, jotkut taas tekevät viimeiseen asti niitäkin).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.