Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  kihlattu ei halua tulla kummipojan ristiäisiin

Lähettäjä: mansikki 
Päivämäärä:   27.12.24 10:57:53

Olen ollut mieheni kanssa 3 vuotta ja niistä vähän alle vuosi kihloissa. Emme asu Euroopassa joten käymme Suomessa noin 2 kertaa vuodessa. Nyt paras kaverini on saanut ensimmäisen lapsensa ja kutsunut meidät 3 kk päästä pidettäviin ristiäisiin. Minut hän pyysi sylikummiksi ja tottakai suostuin. Poika on ensimmäinen kummilapseni ja itseasiassa nämä olisivat ensimmäiset ristiäiset (omia lukuunottamatta) joihin osallistuisin.

Mieheni on kiireinen töiltään, mutta hänellä on töitä vain jos hän itse bookkaa asiakkaansa niin. Kerroin hänelle ristiäisistä ja hän suostui tulevansa mukaani ja pidimme huolen, että ristäispäivä- sekä viikko ovat hänen kalenterissaan vapaana, jotta pääsemme matkustamaan. Nyt hän ilmoitti, että minun kannattaisi vain mennä yksin Suomeen, sillä hän haluaa bookata lisää asiakkaita sille viikolle. Hän kyllä aikoo silti matkustaa sillä viikolla Eurooppaan, mutta toiseen maahan. Kuulemma tekee mieluummin töitä. Harmittaa sillä itse olen aina osallistunut hänen pitämiinsä seminaareihin, messuihin, kilpailuihin yms ja kerrankin kun minulla olisi sellainen tapahtuma johon haluaisin hänet vastavuoroisesti tukemaan minua, niin työt vievät voiton. Haluaisin vain mainita, että meillä ei ole rahasta niin kiinni ja mieheni tekee yhden päivän aikana sen mitä moni tekee kuukaudessa.

Menenkö vain yksin vai yritänkö vielä tuoda asian hänelle esille?

Re: kihlattu ei halua tulla kummipojan ristiäisiin

Lähettäjä: mansikki 
Päivämäärä:   27.12.24 10:59:33

Sen vielä lisään että miehestäni ei tulisi kummia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.12.24 11:02:29

En mäkään tulisi jos olisin mies.

Te ootte seukannu tosi vähän aikaa, kummius kestää koko elämän. Eri asia mennä työtapahtumaan mukaan tuntemattomien keskelle.

Päivämäärä:   27.12.24 11:12:02

En ainakaan menisi naimisiin miehen kanssa. Ensin lupaa, sitten muuttaa mieltään, ja kaikesta käy ilmi, että työt ovat paljon tärkeämpiä kuin minä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.12.24 11:12:04

Lapikasta. Mies arvostaa työt korkeammalle kuin sinun kanssa vietetyn ajan. Ristiäiset ovat vain kärpsen kakka tuossa, jos todelöa on tarkoitus myös viettää Suomessa aikaa eikä vain käväistä täällä pikaisesti juhlissa ja heti pois.

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   27.12.24 11:29:00

Siis mihin tarvitset hänen tukea ristiäisissä?

Mene yksin, saatpahan laatuaikaa itsekseen ja läheisten kanssa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   27.12.24 11:38:35

Minua harmittaisi ja puhuisin miehen knssa vakavasti. Jos oikeasti ollaan vakavassa suhteessa ja naimisiinkin menoss, siihen kuuluu myös velvollisuuksia, mm ne suku- ja kaveritapaamiset myös toisen osapuolen osalta. Varsinkin jos käytte suomessa harvoun, oletan että tapaatte myös muita sukulaisia yms. Ymmärrän että harmittaa, jos mies heitä muutenkin tapaa harvoin ja nyt ei edes halua lähteä mukaan.

En myöskään pitäisi siitä että mies ensin lupaa ja sitten yksipuolisesti vaan päättääkin olla töissä.

Ja jos muutenkin mies on kiireinen, tuollainen reissu olisi ihan van sitä parisuhde aikaakin.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   27.12.24 11:45:43

Mikä pakko miehen on sinne tulla? Jos hänellä on töitä niin paljon, että vapaata ei tuohon saumaan nyt pysty pitämään, vaikka alunperin sitä yritti, niin mene yksin ja anna miehen tehdä töitä.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   27.12.24 11:47:04

Ja mitä "tukea" tarvitset mieheltä ristiäisissä?

Päivämäärä:   27.12.24 11:51:14

Ihan sama jotkut ristiäiset, mutta kannattaa varautua siihen että Suomessa käyminen tulee aina olemaan tuon tyyppinen asetelma....

Päivämäärä:   27.12.24 11:56:07

"johon haluaisin hänet vastavuoroisesti tukemaan minua"

No ei ristiäisiin mitään tukea tarvitse.

Ristiäisistä viis, niiden puolesta ei haittaisi tulisiko mies vai ei, mutta toki hänen olisi oltava muuten kiinnostunut vierailemaan minun kotimaassani. Eli jos tuo viikko ei miehelle sovi, niin sovi hänen kanssaan jo seuraava Suomen lomaviikko.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   27.12.24 11:57:39

Tietenkään miehen ei ole pakko tulla ja varmasti aloittaja pärjää. Silti jos sovitaan jotain niin siitä pidetään kiinni. Ärsyttää niin tämä nykymeininki kun kaikenlaista voidaan kyllä sopia mutta lupaukset eivät ole millään tavalla sitovia jos joku muu tekeminen nappaakin enemmän.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   27.12.24 12:23:22

Suostui? Pitikö suostutella, laittoiko hanttiin vai lupasiko heti että tottakai, mielellään? En näe ongelmaa jos olet ylipuhunut, mies vastannut jotain ympäripyöreää jonka olet tulkinnut lupaukseksi.

Ristiäiset ei ole mikään tilaisuus missä tarvitsisi yhtään mitään tukea tai esitellään uutta miesystävää. Mene ihmeessä yksin, eiköhän kaveritkin ja suku halua nähdä sinut.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.12.24 12:32:44

Tukea ristiäisiin? Mitä ihmettä?

Muuten tuo on toki moukkamaista, että ensin lupaa, mutta sitten peruukin.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   27.12.24 12:35:36

Minuakin ihmetyttää millaista tukea ristiäisiin tarvitaan. Siellähän on sinun paras ystäväsi.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   27.12.24 12:36:38

Jos toinen lupaa tulla ja raivaa työkalenteriin tilaa, niin kyllä minä ainakin olisin verrattain ihmeissäni, jos hän yhtäkkiä peruisikin lupauksensa.

Ja ei, kyse ei ole siitä ettenkö pärjäisi yksin. Onko monellakin siis parisuhteissa ihan tavallista, että sovitaan jotain yhteistä menoa, ja sitten perutaankin jos ei huvita? Minusta tuollainen olisi tosi raskasta, ei sen takia ettenkö selviäisi vaikka sukulaisvierailusta itsekseni, vaan siksi, ettei toisen sanaan voi luottaa.

Lähettäjä: niilo 
Päivämäärä:   27.12.24 12:38:27

Onko mies suomalainen? Jospa hän tuntee olonsa Suomessa ulkopuoliseksi?

Päivämäärä:   27.12.24 12:38:59

"Ihan sama jotkut ristiäiset, mutta kannattaa varautua siihen että Suomessa käyminen tulee aina olemaan tuon tyyppinen asetelma...."

Tämä.

Eikä ristiäisiin mitään tukihenkilöä tarvitse.

Päivämäärä:   27.12.24 12:40:37

Minulle parisuhteessa yksi tärkein asia on halu viettää toisen kanssa aikaa. Miehesi ei halua viettää kanssasi aikaa.

Kuinka usein muutenkaan olette laadukkaasti yhdessä vai onko parisuhde kotitöiden suunnittelua ja miehen tarpeiden tyydytystä? Kompeisoiko hän tätä rahalla ja esim. kalliilla illallisilla.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   27.12.24 12:46:54

Muista tämä tulevaisuudessa: työ on miehelle tärkeämpi kuin sinä ja sinun asiasi.
Miksi sinä tarvitsisit ristiäisiin sellaisen tukihenkilön, joka ei tunne siellä ketään ja jota kukaan muu ei tunne? Onhan siellä muita sinun ystäviäsi.

Lähettäjä: Hmnm 
Päivämäärä:   27.12.24 13:05:29

Osaako mies suomea? Onko hän samaa uskontoa? Itselleni tulisi ainakin tosi tylsää, jos menisin ihan vieraalla kielellä olevaan toisen uskonnon ristiäisiin. Voisin siis mennä, mutta jos vaihtoehtona olisi tehdä rahaa, tekisin mieluummin töitä.

Lähettäjä: Aajaa 
Päivämäärä:   27.12.24 13:41:52

Ymmärrän miestä täysin. Ilmeisesti yrittäjä ja projekteja riittää, ja halua niiden tekemiseen. Vaihtoehtona myydä ei oota, menettää asiakkaat ja vielä tekohymyillä ahdistuneena ventovieraiden keskellä. aloittaja on naivi ja itsekäs.

Päivämäärä:   27.12.24 13:55:53

Aajaa, sittenhän miehen olisi pitänyt heti kertoa tuo ja keskustella. Ei ensin luvata ja raivata työkalenteriin tilaa ja sitten yksipuolisesti ilmoittaa ettei tulekaan

Päivämäärä:   27.12.24 14:19:22

"Ilmeisesti yrittäjä ja projekteja riittää, ja halua niiden tekemiseen. Vaihtoehtona myydä ei oota, menettää asiakkaat ja vielä tekohymyillä ahdistuneena ventovieraiden keskellä. aloittaja on naivi ja itsekäs."

Yrittäjänkin olisi hyvä osata laittaa rajoja ja pitää lomia. Sillä ei menetä asiakkaita. Varsinkin jos on oikeasti hyvä. Suurinosa asiakkaista ymmärtää, että yrittjilläkin on muutakin elämää.

Toisaalta mitä arvoa on sellaisella työllä joka nielee koko elämän ja jossa kaikki tapahtuu asiakkaiden ehdoilla? Turha kitistä jos kumppani ei jaksa moista menoa katsella. Jos valitsee olla naimisissa työnsä kanssa, hyväksykööt seuraukset.

Viikon loma on vähän muutakin kuin noin 2h ristiäiset. Todennäköisesti jo pelkkiin matkoihin kuluu enemmän aikaa kuin koko ristiäisiin.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   27.12.24 14:25:38

” Osaako mies suomea? Onko hän samaa uskontoa? Itselleni tulisi ainakin tosi tylsää, jos menisin ihan vieraalla kielellä olevaan toisen uskonnon ristiäisiin. Voisin siis mennä, mutta jos vaihtoehtona olisi tehdä rahaa, tekisin mieluummin töitä.”

Minäminäminäminä. Parisuhteess pitäisi ajatella myös kumppania. Se että haluaa tutustua kumppaninsa kotimaan kulttuuriin ja tapoihin, tutustua toisen ystäviin ja sukulaisiin ja osallistua yhdessä kumppanille tärkeisiin tilaisuuksiin on erittäin tärkeä osa parisuhdetta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.12.24 14:41:19

Miksi otat kummilapsen Suomesta, jos et asu edes Euroopassa?

Päivämäärä:   27.12.24 14:46:06

Mäkin ihmettelen, miksi kummiksi halutaan ihminen, joka ei käy Suomessa kuin kaksi kertaa vuodessa. Eikö kummin tarkoitus ole viettää aikaa kummilapsen kanssa? Ei kun ai niin, nykyään ne kummit on vain niitä lahja-automaatteja.

Päivämäärä:   27.12.24 14:50:42

No itselläni on kummilapsiin välimatkat 120 km, 700 km ja 880 km vaikka Suomessa kaikki asutaan. Elämä kuljettaa, sekä kummeja että kummilasten perheitä, ei sitä ikuisesti aina kaikki asu yhdessä kohdin elämäänsä loppuun asti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.12.24 14:51:06

Mun kummitäti asuu ulkomailla ja se on mahdollistanut sen, että olen päässyt jo lapsena ulkomaille ilman vanhempia monen monta kertaa :) ei muiden valintoja kannata arvostella vain siksi että teet itse eri tavalla

Päivämäärä:   27.12.24 15:37:51

Mun kummisetä asuu ulkomailla ja katkera olen. Oishan se kiva, jos edes joskus nähtäisiin. Ja nimenomaan nähtäisiin. Mutta ei.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.12.24 20:29:13

Kaverin lapsen ristiäisistä viis, ei niihin puolisoa tarvita mukaan, mutta olisiko tilanne sama, jos kyseessä olisivat äidin hautajaiset, isän 60-vuotispäivät, veljen häät… Siis oman suvun tärkeät hetket. Tulisiko mies silloin mukaan?

Miten vietätte juhlapyhät? Joka toinen joulu Suomessa? Juhannus Suomessa suvun kanssa joka toinen vuosi? Kesällä (vähintään) kaksi viikkoa yhdessä Suomessa?

Jos teillä joskus on lapsia, miten mahdollistetaan lasten Suomen oppiminen? Suomessa aikaa serkkujen ja kavereiden lasten kanssa kuukausi vuodessa? Suomalainen au pair?

Nämä on niitä asioita, joista pitää keskustella ja jotka ovat olennaisempia kuin yhden kaverin lapsen 20 minuuttia kestävät ristiäiset, joissa sinun sukusi ei tietenkään edes ole paikalla. Jos mielellesi sinun kotimaasi on aina prioriteetti ö, olette tulevaisuudessa pulassa. Yhdet ristiäiset eivät olen ihmeempi ongelma.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   27.12.24 21:32:38

Jos sinulle ei ole ok, että miehelle työt menevät sinun kanssa vietettävän ajan ja sinulle tärkeiden asioiden edelle, niin teillä on paljon yksittäisiä ristiäisiä isompi ongelma.

Minun mieheni jätti tulematta ystäväni lapsen ristiäisiin n. 700km päähän, vaikka ollaan oltu jo ns. pidemmän aikaa naimisissa ja häntäkin oli pyydetty kummiksi. Hänellä syynä oli krooninen terveydellinen haaste, joka yhtälailla on käytännössä ominaisuus, jonka kanssa on oltava valmis elämään, kun suhteessa kyseisen ihmisen kanssa haluaa olla. Asiat ei aina mene niinkuin itse toivoisi, mutta kumppanin kohdalla voi joiltain osin valita millaisia haasteita kumppanin mukana ottaa.

"
Mäkin ihmettelen, miksi kummiksi halutaan ihminen, joka ei käy Suomessa kuin kaksi kertaa vuodessa. Eikö kummin tarkoitus ole viettää aikaa kummilapsen kanssa?"

-Kummiksi valitaan yleensä jollain tavalla läheisiä ihmisiä. Ne henkisesti läheiset ihmiset ei aina pysty asumaan fyysisesti lähellä. Monessa lapsiperheessä käytännön tilanne on se, ettei kummeja nähdä välttämättä yhtään tuota paria kertaa vuodessa useammin, vaikka ne asuisi naapurissa. Aina on jollakin joku päiväkotiflunssa tai -mahatauti, aina on joku meno, aina on joku hässäkkä.

Lähettäjä: Nipa 
Päivämäärä:   27.12.24 21:36:00

Arvokeskustelun paikka. Asiakkaat vai parisuhde?

Päivämäärä:   27.12.24 21:46:09

Miksi mies haluaisi tulla, kun ei kerta ole pyydetty kummiksikaan? En minäkään tulisi.

Päivämäärä:   28.12.24 00:50:13

En minäkään kyllä lähtisi, jos ei ole kummiksi pyydetty ja pentu on jonkun lapsuudenkaverin.

Päivämäärä:   28.12.24 00:53:23

Niitä kummihommia saa tehdä jo omalla maaperällä ihan tarpeeksi, en lentelisi yhtäkään lentoa johonkin puolison kaverin lapsen ristiäisiin.

Onko aloittaja itse valmis samaan?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.12.24 02:48:20

Vakavan keskustelun paikka. Ei olisi minulle ok että ensin sovitaan jotain ja sitten perutaankin joidenkin töiden takia joita ei olisi edes pakko ottaa. Etenkin kun sinä olet juossut myös hänen jutuissaan. Jos mies pitäisi päänsä niin pohtisin suhteen tilaa todella.

Lähettäjä: Eijeesus 
Päivämäärä:   28.12.24 09:21:05

En menisi vastaavassa tilanteessa ristiäisiin (jos olisin tämä kyseinen mies).

Miksi sinne pitää lähteä pönöttämään? Ei tulisi kuuloonkaan, en kyllä olisi alunperinkään luvannut.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   28.12.24 09:31:21

”Miten vietätte juhlapyhät? Joka toinen joulu Suomessa? Juhannus Suomessa suvun kanssa joka toinen vuosi? Kesällä (vähintään) kaksi viikkoa yhdessä Suomessa?

Jos teillä joskus on lapsia, miten mahdollistetaan lasten Suomen oppiminen? Suomessa aikaa serkkujen ja kavereiden lasten kanssa kuukausi vuodessa? Suomalainen au pair?”

Mitä ihmettä. Miksi se joulu pitäisi edes viettää Suomessa? Tai juhannus? Miksi Suomessa pitäisi olla 2 viikkoa? Miksi ihmeessä tulevien lasten pitäisi puhua suomea? Yleensä lapsi oppii kaksi kieltä, kun kumpikin vanhempi puhuu lapselle omaa äidinkieltään…
Mutta ei ole mitään erityistä tarvetta miksi ihmeessä joka toinen joulu pitäisi olla Suomessa. Ihan hyvin joulun voi viettää siellä uudessakin kotimaassa.

Lähettäjä: Oopp 
Päivämäärä:   28.12.24 09:34:18

Kuinka ihmeen pitkissä ristiäisissä te käytte, kun vertaatte niitä häihin? Itse olen elämäni aikana käynyt muistaakseni 23 kertaa ristiäisissä, eivätkä ne ole kahveineen paria tuntia enempää kestäneet. Verrattuna taas vaikka häihin tai syntymäpäiviin, jotka vievät koko päivän tai venyvät yöhön. On ihan eri asia osallistua klo 13-24 kestäviin häihin, kun siellä riittää ohjelmaa ja tekemistä ja juteltavaa ihan eri tavalla. En todellakaan lähtisi toisesta maasta ristiäisiin, jos en olisi kummi. Enkä varsinkaan, jos en edes ymmärtäisi kieltä.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   28.12.24 10:11:48

No sillähän ei ole nyt merkitystä mihin ollaan menossa, vaan sillä, että mies lupasi ja nyt peruu lupauksensa. Kuinka paljon tämä painaa vaakakupissa? Jos tämän kerran katsoo läpi sormien, tuleeko toista kertaa, kun syö sanansa?

Aloittaja on nyt kolme vuotta tuntenut tämän miehen. Luulisi siinä ajassa piirtyneen jo jonkinlainen kuva miehestä. Ne pienetkin asiat vaikuttavat. Onko tämä todella ensimmäinen kerta kun syö sanansa?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   28.12.24 10:42:54

Miehen arvomaailmassa raha ja työ ovat korkeammalla kuin perhe ja parisuhde. Ei se sen kummempaa ole. Nyt vaan pohdit osuuko oma arvomaailmasi riittävän hyvin yksiin hänen kanssaan.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.12.24 11:05:18

Ehkäpä tämä on ensimmäisiä merkkejä, että mies alkaa pakittaa suhteesta. Vetoaa töihin, mutta itseasiassa ei halua viettää tiiviisti aikaa aloittajan kanssa. Saati tavata sukua. Ehkä on tavannut jonkun. Tai ottaa kihlasormuksen sormestaan ja viettää sinkkumiehen laatu aikaa.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   28.12.24 11:30:52

Kumpi tässä on suurempi ongelma, se että ensin lupasi ja sitten peruu vai se, että työ on tärkeämpi?

Lähettäjä: ...?! 
Päivämäärä:   28.12.24 12:22:19

Miksi sinne pitäisi mennä? Jos ei ole edes kummi. Ihan tyhjänpäiväistä matkustaa kaukaa

Lähettäjä: ...?! 
Päivämäärä:   28.12.24 12:23:46

Ja jos ristiäisiin on vielä aikaa ettei edes viime hetkellä perunut?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.