Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alkeellinen talli, kokemuksia

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.12.24 08:48:58

Tarjoutui mahdollisuus viedä hevonen asumaan talliin, lähelle itseä.

Talli on pieni kylmätalli ja lisäksi vieressä siirto talli
katoksella. Hevoselle ei ole pesaria. Kuivaushuonetta ei ole, mutta varusteiden säilytystä varten on jokin entinen työmaakontti. Kuivikkeille ja heinille oma katos, tämän yhteydessä vesipiste, mistä saa juoksevan veden.
Kenttää ei ole, mutta hyvät maastot.

Onko jollain kokemusta hevosen pitämisestä vastaavissa olosuhteissa

Re: Alkeellinen talli, kokemuksia

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   27.12.24 08:52:05

Hyvin on mennyt. Sopii ihmisellä joka kykenee venymään ja tekemään paljon itse. Yleensä hinta on myös edullinen. Meillä siis aina ollut kylmä talli mutta ei koskaan ongelmaa. Tarvittaessa toki pitää olla lämpimäksi saatava sairaskarsina.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   27.12.24 08:53:56

Vettä pitää kantaa aina erikseen riittävästi. Jos hevonen sattuu olemaan sellainen, joka juo sata litraa aamuin illoin, kantamista riittää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.12.24 08:58:19

Meillä on siirtotalli ja hallissa kylmäkarsinat, siellä käytännössä yhtä kylmä kuin ulkona, ainoa että pysyy kuivana eikä tuule.
Pidän kaikki hevoset siellä, ovat olleet terveitä kun ilma pysyy hyvänä. Vedetkin pysyy ihme kyllä sulana kun eristetty kuppi.
Kesät talvet pesen ulkona, vesiletkua riittää. Tosin talvella piehtaroivat lumessa, harvoin pesen muuta kuin varusteiden paikat sienen ja ämpärin kanssa.
Siirtotalli on aika kuuma kun hevoset siellä, eivät viihdy kovin hyvin talvella, kun ilman vaihtelu suuri(ulkona kylmä/sisällä lämmin) ovi pitää olla auki, siinä suikaleverho.
Tässä ollut vuokrapaikalla hevosia, omistajat on tykänneet enempi siitä. Keskellä karsinan kokoinen hoitotila, kunnon valot ja pysyy sulana.
Varusteille meillä on kyllä hyvät tilat.
Kenttä ja maastot on.
En kaipaa mitään erikoisempaa.

Päivämäärä:   27.12.24 08:59:33

d: jos hevonen juo aamuin illoin 100 litraa, se viedään klinikalle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.12.24 09:05:35

Kosteat varusteet homehtuvat kylmässä kontissa. Muuten tuollainen paikka sopii hyvin joutilaalle tai maastopuksuttimelle, ja hinta on varmaan edullinen.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   27.12.24 09:44:38

Onhan hevosenpito erilaista noissa oloissa, jos on esim tottunut maneesin ja lämpimiin hoitotiloihin. Olen itse pitänyt hevosia nuorempana hyvin alkeellisissa oloissa, hevoset kyllä voivat hyvin ja viihtyivät mutta onhan siinä työtä ja pitää sietää paskoja kelejä ja kylmyyttä.
Nyt kun on vähän enempi ikää ja mukavuudenhalua, niin oman mukavuuden takia rakennettiin nykyiseen pihattoon kunnollinen oikeasti lämmin hoitotila vesarilla ja muilla mukavuuksilla. Hepoilla on lämmitetty uimurikuppi pihatossa ja heinäautomaatti. En jaksaisi enää painia jäisten vesiastioiden, liejun tai talvella kinosten ja kylmyyden kanssa :D

Varusteille pitäisi kyllä olla lämmin paikka, menevät homeeseen ja pilalle pidemmän päälle kylmässä ja kosteassa.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   27.12.24 09:49:01

Komppaan edellisiä. Mulla on hevonen paikassa jossa ei tule lämmintä vettä eikä ole pesaria. Onneksi varusteille ja loimien kuivatukseen on lämmitettävä tila, muuten ei tulisi mitään. Hevoset siellä ei juuri koskaan sairastele ja saavat olla ulkona ja liikkeessä 24/7.

Lähettäjä: Kakki 
Päivämäärä:   27.12.24 09:51:54

Todennäköisesti joudut viemään märät loimet, satulahuovat, suojat jne. kotiin kuivumaan. Jos samassa tilassa pitää sekä kosteita/märkiä varusteita että nahkavarusteita, niin nahka homehtuu ja märät eivät kuivu.

Lähettäjä: Eipä omalla 
Päivämäärä:   27.12.24 09:52:04

Minulla oli hevonen tuollaisessa paikassa, tosin varustetila oli lämmin. Valitsin tallin juuri matkan lyhyyden takia. Tehtiin tallityöt porukalla omistajan kanssa joten hepat saivat vettäkin ihan riittävästi, vaikka omani olikin mallia "juo sata litraa aamulla ja illalla ja muulloin hieman dippailee". Ei juonut oikeasti sataa litraa, vaan paljon aamulla ja illalla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.12.24 09:54:22

Varusteet pitää saada säilymään homehtumatta, ja loimet kuivumaan. Ell/kengittäjää varten pitää järjestyä lämmin tila tehdä töitä talvellakin. Kaikki muu on sitten omasta jaksamisesta kiinni.

Päivämäärä:   27.12.24 09:59:34

Paljon ulkoilua ja muut perustarpeet on törkeämpää kuin hienot tilat, mutta itse en kyllä pakkaselle menevässä huonosti eristetyssä pitäisi hevosta.
Vesaria meillä ei talvella käytetä kun on samassa tilassa ja vältetään ylimääräistä kosteutta, mutta mahdolliset haavat tai ihottumat voisi pestä, hiet pyyhkiä jne ja on siisti tila esim raspata hampaat. Toki voisi läträtä mutta sitten kulut kasvaisi jne.

Satulahuone on lämmin ja se on kyllä kätevää, saa limet kuivaksi.

Lisäksi on tärkeää ettei tarhat ole mutaa. Nytkin lymet suli pois ja aika kamalaa olisi jos mutaiset hevoset tulisi kylmään talliin, illan pesumahdollisuuksia tai että saa loimet kuivaksi...

Ulkona aina vedet, laitan letkukka tai kannan, pakkasella joka aamu ja tarpeen mukaan heinäaikoina. On toiminut hyvin näin. Suosittelen muille kyllä lämpimiä uimurikuppeja tarhakatoksiin mutta itse olen kokenut liian kalliiksi investoinniksi kaivaa vesiä ja sähköjä valmiiseen pihaan. Se mikä rikkaalle jannatta voi köyhälle olla liikaa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.12.24 10:34:09

Maastomopolle varmaan ihan hyvä paikka. Tosin varusteille olisi hyvä olla patteri tai pitää tuoda kotiin kuivumaan.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   27.12.24 10:41:08

Never again! Vuosia vastaavassa pidin, kun rahat oli tiukassa ja olin tottunut vastaaviin oloihin.

Mutta nyt varsinkin arvostan valoisaa pesaria ja tilaa missä hoitaa mahdollisesti kipeä hevonen. Kunnon kenttä pitää olla myös pelkkään ohjasajoon. Enää en rämmi mutaisella pellolla. Yhtäkään kottaria en työnnä liukasta lankkua pitkin jollekin lavalle, josta on tehty lantala. En kaiva pressun ja lumikasan alta jäätynyttä kuiviketta. En jaksa kikkailla, riittääkö sulakkeet 2 vedenkeittimeen yhtä aikaa, kun tarvitaan lämmintä vettä. Varusteiden homehtuminen oli vielä pientä, kun loimia ei saanut missään kunnolla kuivatettua.

Kengittäjälle ja ell pitää olla kunnon tila. Ulkona lumisateessa työmaavalon kanssa ei kengittäjät montaa kertaa äherrä, ainakaan ne, joilla on muitakin asiakkaita asiallisissa oloissa.

Päivämäärä:   27.12.24 10:44:23

En viihtynyt.

Sinänsä kylmä talli ei haitannut, se ei ollut ongelma, mutta ko. paikassa oli muutenkin alkeellista, tarhojen pohjat olivat mutavelliä, pihat samoin, eikä missään ollut kunnon valaistusta. Loimia ei saanut kuiviksi, tallin omistajalla oli tapana jättää märät ulkoloimet iltaisin hevosten päälle yöksi kuivumaan. Varustetila oli kostea, joten nahka meni homeeseen vaikka puhdistin ja kuivasin tavarat käytön jälkeen. Nesteet ja rasvat jäätyivät.
Kesällä ihan kiva paikka.

Päivämäärä:   27.12.24 10:50:45

Ai jee että pistää vihaksi että joku rahaa säästääkseen uittaa hevostaan mutavellissä.

Päivämäärä:   27.12.24 11:00:58

Kuten yllä olevat sanoivat, riippuu siitä minkälaista harrastamista haluat.
Suurimpana ongelmana näen sen, että loimet eivät kuivu, varusteet homehtuvat ja hevoset seisovat mudassa. Se myös vaatii aikamoista sietokykyä itseltään harrastaa aina kylmässä ja märässä, ilman että pääsee mihinkään lämpimään tilaan kuivattelemaan. Jos talliin ei tule vettä, tai vesi on pelkästään jääkylmää, et saa pestyä suojia, joudut turvottamaan mössöt tai antamaan mashit jääkylmään veteen. Toiset hevoset juovat, toiset ei. Sen lisäksi jos sinulle kuuluu tallihommia, rankkasateessa tai lumimyrskyssä siirtotallien tai tarhojen siivous pitkin lillua/metrin hangessa olevaa pihaa jäistä lankkua pitkin jonnekin lantalavalle on sellainen elämys jota en ainakaan itse enää jaksa. Nuorempana hevoseni oli tällaisella tallilla, ei kiitos enää. Arvostan nykyään myös lämpimiä ja kuivia tiloja, lämmintä vettä ja kunnon valaistusta.

Itse en enää veisi, toiset viihtyvät todella hyvin.

Päivämäärä:   27.12.24 11:04:10

Edelleenkin: kylmätalli, pihatto tai siirtotalli ei ole sama kuin mätäiset, haisevat tarhat.

Päivämäärä:   27.12.24 11:31:36

Ratatalleilla on karsinat, pesarit jne mutta tarhat notkuvat sinne tänne ja syksyllä hevoset mahaa myöten kurassa.
Monesti syrjemmässä vaatimattomissa talleissa on hyvät ulkoiluolot hevosille ja se on tärkeämpää kuin karsinassa seisominen.
Hevonen viihtyy kylmässä, lumessa ja tasaisissa lämpötiloissa, +20 tallissa ja -30 ulkona on pahasta.

Lähettäjä: Jupi 
Päivämäärä:   27.12.24 11:43:31

Kesällä oli ok. Talvella joutui ekaksi hakkaamaan ”kaivosta” jään, jotta sai hevosille vettä. Jos halusi lämmintä vettä, piti hakata ensin puut muuripataan. Jos halusi loimet kuivaksi, piti hakata puut, sytyttää pönttöuuni ja ripustaa loimet orsille. Ei ollut pistokokeita vedenkeittimille. Tolalla alkeellisen olot. Yhden talven jaksoin. Eikä ollut hinnasta kiinni, vaan tuli muutto, eikä paikkakunnalla ollut muuta paikkaa vapaana. Heti muutin muualle, kun vapautui tallipaikka.

Päivämäärä:   27.12.24 11:48:35

Kyllähän sen tallipaikan vaan rahalla saa, ei ole pakko heti olla kävelymatkan päässä kotoa. Ei ole mitään tekosyytä väittää, että toiset pitäisivät hevosiaan talleilla, joissa tuhat ovat liejua ja vesi hakataan kaivosta irti, jos itse säästeliäänä näin tekee.

Päivämäärä:   27.12.24 11:50:59

Olen pitänyt, mutta enää en pitäisi kuin väliaikaisessa hädässä.

Loimet täytyy saada kuiviksi, varusteet pysyä homeettomana, ja on oltava lämmin vesi ja kunnollinen valaistus.

Lähettäjä: yy 
Päivämäärä:   27.12.24 11:59:32

Olen pitänytjoskus omaani kylmätallissa noin kymmenen vuotta (vieraalla). Oleellista on se lämmin tila varusteille + siellä voi itsekin hetken lämmitellä jos ulkona on -25 ja tallissa ihan yhtä paljon, tai siis vähän :)

Mulla oli paksukarvainen alkuperäisrotu joka viihtyi superhyvin eikä koskaan sairastellut. Ihmiselle se oli raskaampaa. Toisaalta niitä superkylmiä päiviä vuositasolla vuodesta riippuen on ehkä max. 40, 365 päivästä se ei loppupeleissä ole mahdoton määrä.

Lähettäjä: Miku 
Päivämäärä:   27.12.24 16:10:51

Hyvät maastotkin voi olla niin monenlaiset... mennäänkö talvella pimeässä jäisen maantien reunaa vai avataanko itse metsäpolkuja ja pellonreunojen hankia lumipyryn jälkeen? Vai auraako joku reittejä traktorilla?

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   27.12.24 16:15:37

Jos kyseessä on luonnonrotuinen hevonen millä ei tehdä mitään, niin kyllähän se tuollaisessa paikassa hengissä pysyy jos saa tarpeeksi ruokaa. Miten se että kaikki saavat riittävästi väkirehuja on järjestetty?

Lähettäjä: Nipa 
Päivämäärä:   27.12.24 16:17:19

Ei taida olla eläinsuojelulain vaatima pitopaikka. Missä lämmin tila kengitys- ja eläinlääkäriä varten? Varusteet?

Lähettäjä: Hilipatipippan 
Päivämäärä:   27.12.24 16:33:25

Ai siis että kentällisillä talleilla se väkirehu vaan ilmestyy säkeistä, vähän kuin sähkö pistorasioista :D

Päivämäärä:   27.12.24 16:43:08

Hevosille sopii hyvin. Yleensä pikkutalleilla stressaavat vähemmän ja elävät parempaa elämää hevosen kannalta kuin isoilla talleilla jossa on max 6h tarhausajat postimerkki tarhoissa. Kaikki riippuu siis ihan ihmisen mukavuusalueesta. Mulle sopii nuo tallit hyvin.

Lähettäjä: Työ 
Päivämäärä:   27.12.24 16:44:22

Mitä tuosta puuttuu? Hyvin pärjää hevoset ja ihmiset. Talli lämpiää kyllä hevosilla.

Päivämäärä:   27.12.24 16:47:51

Miten lähellä tuo paikka on, ja onko kyse täysin itsehoidosta? Alkeellisessa paikassa kaikkeen menee enemmän aikaa kuin kuvittelisi, joten homma voi käydä todella rasittavaksi.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   27.12.24 16:55:08

Mulla ei homehtunut edes varusteet ulkokaapissa. Putsasin vähän useammin käytön jälkeen. Hevonen eli terveenä ja kaiketi onnellisena. Paitsi kun joutui sisälle.
4 ravihevosta kaverina ja täydessä treenissä. Välillä oli rakennuspuhallin kuivattamassa.
Itseäni paleli, mutta olin tortunut alkeelliseen ihan jo omassa kodissa. Välillä vain tein tallihommat kaikille. Jäätyneet kakat oli helppo kerätä päivittäin. Juomaveden jäätyminen oli ainoa pieni ongelma, mutta kyllä se hevonen pureksii vaikka jäätä.
Ei sovi pumpuleille.

Lähettäjä: Ihgd 
Päivämäärä:   27.12.24 16:57:23

Ysärillä oli tuollainen. En veisi uudelleen. Hevosta ei voinut yhtään pestä talvella, loimi ei kuivunut, varusteet oli kylmässä...

Päivämäärä:   27.12.24 17:04:12

Ja minulla oli joskus pari heppaa alkeellisella tallilla. Vesi tuli eri rakennukseen, hevoset pestiin letkulla sen toisen rakennuksen lähellä. Varusteet tulee kuivata ja säilyttää lämpimässä, tuolla siihen oli tila, taas eri rakennuksessa, muuten olisin kuljettanut ne kotiin. Tarhojen pohjat ja aidat olivat hyvät, ja tarhat siivottiin päivittäin. Rehut toin kotoa, samoin kuivikepaalit, ne olisi voinut tilata suoraan tallillekin. Joskus kävin työtäni helpottaakseni lingon kanssa pyörähtämässä siellä. Sidllä oli ihan tavallinen lantala, johon kyllä laitettiin lauta kottareille kun lantala alkoi täyttyä. Enemmän se tietysti teetti työtä kun kaikki oli eri katon alla ja pihaa sai lakaista enemmän. Olen aika järjestelmällinen ihminen, niin kuljettelin tavaroita aina mennen tullen.

Väkirehut annosteltiin kunkin omaan kippoon...

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   27.12.24 17:07:24

” Mulla ei homehtunut edes varusteet ulkokaapissa”
Ulkokaappi onkin usein parempi kuin satulahuone, missä ilma ei vaihdu…

Päivämäärä:   27.12.24 17:09:33

Ja siis entiseen työmaakontiinkin saa kyllä lämppärin ja ilmanvaihdon.

Lähettäjä: Hahahaha 
Päivämäärä:   27.12.24 17:48:50

Minä olen ollut ja minulla on itselläni nyt tosi siisti siirtotalli omille hevosille. Tuo vieras paikka missä oltiin, oli perustettu huolella, oli hoitotila, lämmin satulahuone, hienot tarhat, hyvä valaisu jne. Sitten he myivät paikkansa niin oma hevonen tuli kotiin.
Mulla on enkkukarsinoilla tallit, erillinen hoitotila hyvällä valolla, lämmin satulahuone( jossa kuivuu loimet jne.) piha laitettu niin ettei vesi jää pihaan, eli ei kuraannu. Lantala on aivan tallin nurkalla ( ei tarvi kärrätä yhtään mitään) ja isot tarhat niin että osa tarhasta hiekalla ( niin isot tarhat ettei kaikkea todellakaan ole järkeä laittaa hiekalle), päivälaitumet, hyvät maastot. Mahdollisuus päästä kentälle/maneesiin naapuriin. Oma pieni juoksutuspaikka löytyy kyllä ( ei ole mikään savipelto, ihan hiekkapohjainen)
Ihan kaikki pihatot//siirtotallit/kylmät tallit eivät ole mitään mutasia, märkiä mörönp*rseitä.. se toki vaatii omistajalta hyvää suunnittelukykyä ja vähän panostusta. Ei ole tämäkään talli ja piha ilmaiseksi mulle tupsahtaneet. Mutta kyllä, olen ollut hevosineni näissä tiloissa 10v ja hyvin pärjää. En ole kaivannut vesaria, kesällä pesen tallin yhteydessä olevalla ulkopesupaikalla, talvella ei mielestäni hevosta tarvitse pestä. ( jalat voi pestä siinä ulkopesupaikalla talvellakin..)

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   27.12.24 17:51:24

No pidän kyllä liian alkeellisena jos hevonen joutuu pureskelemaan jäätä janoonsa mutta niinhän sitä sanotaan, että jos riman asettaa riittävän matalalle niin se on helpompi ylittää ;)

Lähettäjä: kengittäjä 
Päivämäärä:   27.12.24 20:04:26

Minä en näihin mene töitä tekemään jos ei ole nollassa tai lämpimämpää. Siinä onkin vähän hankalaa sitten järjestellä.

Päivämäärä:   27.12.24 20:10:55

Kengittäjä: minä en ainakaan ole sinua pyytänytkään :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.12.24 20:33:21

Saattaa joutua tyytymään vähän huonompiin kengittäjiin, jos ei ole kunnollista laittopaikkaa. Mutta siinäkinhän säästää rahaa.

Lähettäjä: kengittäjä 
Päivämäärä:   27.12.24 20:35:10

En pidä itseäni edes kovin hyvänä, mutta niitä jäisiä kavioita ei pysty tekemään.

Päivämäärä:   27.12.24 20:35:21

Silloin kun kengittäjä oli perheen ulkopuolinen, niin hän halusi laittaa pihalla. Muut vaihtoehdot olivat lämmin pikkukonehalli tai meidän kotitalli. Mutta varmaan se sitten teki hänestä huonomman.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.12.24 20:47:43

Meillä oli kotona siirtotalli. Hevosen hidas kuivuminen ja vesien kanto oli isoimmat erot mukavaan sisätalliin.

Päivämäärä:   27.12.24 20:50:34

Meillä klipataan juoksevat karvaturrit ja vedet kannetaan kotitallissakin. Otettiin siis automaatit pois karsinoista. Ennen sentään sai pesarin letkulla vedet kuppiin mutta nopeampaa kantaa isosta saavista. Hyi, nyt ei varmasti yksikään kengittäjä tänne eksy.

Lähettäjä: Hahaha 
Päivämäärä:   27.12.24 21:41:28

Ja tiedän montakin kengittäjää, jotka tekevät ihan mielellään ulkona,mutten yhtäkään joka mielellään yli -20c kengittelis. Itselläni ei ole kengitysten kanssa mitään ongelmaa :) sama seppä laittanut nämä nyt 10v ilman minkäänlaisia ongelmia

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   27.12.24 23:58:08

Kotitallina oikein toimiva. Aloituksen perusteella selvittäisin tuon vesipisteen toiminnan että toimiiko siis talvellakin. Itse en ole tarvinnut pesupaikkaa hevosenpesuun talvella. Tuon kuivatushomman miettisin, että joutuuko itse viemään loimet kotiin kuivatettavaksi..

Lähettäjä: Te 
Päivämäärä:   28.12.24 07:27:48

Täti, niin samaa mieltä, että naurattaa

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.12.24 07:34:15

Mä olen vissiin käynyt tosi alkeellisissa paikoissa, kun pidän noita fasiliteetteja varsin normaalina. Ja nämä ihan pk-seudulla 2000-luvulla... :D

Päivämäärä:   28.12.24 10:18:13

Minulla ei koskaan ole ollut tallissa lämmintä vettä tai pesupaikkaa. En ole niitä halunnut, koska koen niistä olevan enemmän vaivaa kuin hyötyä. Asiakashevosten omistajien kanssa on myös helpompaa, kun lämpimän veden läträämisestä ja sen kuluista ei tarvitse keskustella. Eläinlääkäriä varten tuon veden kotoani. Varusteet ovat olleet lämmittämättömässä tilassa tämän 30 vuotta, eivät homehdu, kun tila on kuiva. Loimittaa ei pihattohevosia juuri tarvitse, ja loimetkin saa kuiviksi kylmässä tilassa, kun niitä ei ole välttämätöntä pukea uudelleen yhden yön jälkeen. Pahimmilla keleillä onnistuu tilan lämmittäminen lämpöpuhaltimella joko loimien kuivattamiseksi, eläinlääkäriä tai kengittäjää varten tms.

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   28.12.24 10:35:34

Polviin yltävät mutatarhat sekä hevosen pito ilman sulaa vettä on sellainen asia mistä voi tehdä elsun.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   28.12.24 10:38:48

Tuntuu, että ihmisillä on nyt puurot ja vellit sekaisin. Meillä esimerkiksi on siirtotalli kotona, mutta ei se kerro tarhoista, laitumista, radasta tai kentästä mitään. Maneesikin löytyy naapurista. Lämmintä vettä saa hanasta, ja sitä voi laskea letkulla, jos ei jaksa kantaa.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   28.12.24 10:54:10

No mikä kenellekin on alkeellista.
Lämmittämätön talli meillä on ollut aina, se ei ole mikään ongelma. Meillä on kuitenkin mahdollisuus myös lämmittää tila esim. kengittäjää ja elliä varten. Lämmintä vettä tulee hanasta, varustehuone on lämmin ja loimien kuivatukseen on oma tila. Tarhojen pohjat ovat luonnollisesti kunnossa, mudassa en suostu kahlaamaan eikä hevostenkaan tarvitse.
Aloittajan kuvaamassa tallissa ongelmat olisivat varusteiden lämmittämätön tila, kylmä on ok, mutta käytännössä kylmä tila on usein myös kostea, ainakin täällä etelän "talvessa" kun pakkasjakso on niin lyhyt. Toinen iso miinus olisi se ettei loimia saa kuivaksi, kuinka moni oikeasti haluaisi kantaa niitä kotiinsa kuivumaan?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   28.12.24 11:22:46

Heh: aika usein alkeellisessa tallissa ei ole lämmitystä eikä vesijohtoa. Jos on, niin yleensä vain kylmä vesi .

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   28.12.24 11:24:37

Niin, meillä vesi kannetaan talolta. Joko talon seinästä tai saunan puolelta. Sieltä sitä saa myös letkulla. Tallissa ei tietenkään ole lämmitystä.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   28.12.24 11:32:58

Mulla oli kotipihassa alkeelliset talliolosuhteet ensimmäiset 10 vuotta: parakkitalli, kylmä vesi talon seinästä, lämmin vesi kylppäristä, talven satula talon lämpimällä kuistilla, loimien kuivatus terassilla. Syömäsysteemit samat kuin nykyään uudessa tallissani, samoin tarha ja laidun, pääsääntöisesti pohjat ok joskin tämä syksy on ollut reippaasti vetisin tässä 15 vuoden aikana. Veden kantaminen ja kelkkominen oli rasittavinta puuhaa, tosin siitäkin suurin osa sujui "vie mennessäs" ja välimatkat eivät olleet pitkät. Tallihommat tuli tehtyä varsin nopeasti, kun kaikki toiminnot sitä vettä lukuunottamatta olivat aivan vierekkäin. Mielestäni kaksi karvaturilastani viihtyi varsin hyvin niissäkin olosuhteissa, eivätkä sairastelleet. Ihmisiltä nuo alkeelliset olosuhteet vaativat mielestäni enemmän, tiettyä viitseliäisyyttä, tunnollisuutta ja sietokykyä, oikeeta halua noitten hevosten kanssa puuhasteluun eikä vain sitä ratsastamista ja satulahuopien värin valkkailua...

Itse näin vanhemmiten ja viluisena persoonana arvostan uudehkossa tallissani lämmintä satulahuonettani, lämmintä vettä pesupikalla, sitä että saan talvellakin tehdä tallihommat vaikka sandaaleissa, kun kaikki toiminnot on saman katon alla eikä tartte edes kierrellä ulkokautta. Eivät hevoseni näitäkään olosuhteita moiti ja nimenomaan itselleni ne ovat helpommat ja kevyemmät.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   28.12.24 12:08:48

Jos se varustekontti on lämmitetty ja vettä ei tarvitse kantaa kovin kaukaa, niin toimii.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.12.24 13:15:11

Ja jos sitä lämmintä vettä saa hakea jostain sisältä kun tarttee. Yhdellä tallilla vesi haettiin omistajan talosta, mutta jos omistaja ei ollut paikalla, lämmintä vettä ei saanut. Tosi kiva kun oli usein poissa.

Siinähän yrität ähkyilevää hevosta saada juomaan sitten… kummasti myös ähkyilyt loppui, kun tallin vaihdon myötä saatiin myös lämpimät juottovedet talvisin.

Päivämäärä:   28.12.24 13:19:36

Eiköhän jokainen järjevä hevosenomistaja katsele nämä tarha- ja juoma-asiat ym tärkeät ennen kuin hevostaan vie vieraalle, olipa talli sitten valtava luxustalli kattokruunuineen tai pikkuinen siirtotalli.

Esimerkiksi valaistu piha voi olla ihan kummassa tahansa. Tai ne maastot saattavat puuttua kummastakin. Mutta jos ei tarvitse pihavaloja tai maastoja, niin sitten voi miettiä. Tarhoja tarvitsee jokainen hepo, samoin vettä.

Vaikka onhan tässäkin ketjussa moni ylpeillyt säästäneensä rahaa ja sitten väitetään, etteivät hevoset saa vettä kun omalle sellaista ei ole tarjottu...

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   28.12.24 14:36:06

Mulla on kylmä talli, loimet kuivataan tallirakennuksen päädyssä olevassa "heinäladossa". Kyllä ne lopulta kuivuu eikä yksikään loimi ole homehtunut mutta loimia on oltava useampi kummallakin että löytyy sateisena aikana varmasti kuiva loimi. Mä oon investoinut ennemmin loimien määrään kuin alkanut rakentaa lämmintä tilaa loimien kuivatusta varten. Tietenkin vieraalla ollessa on hyvinkin mahdollista että ei ole tilaa useille loimille per hevonen.

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   28.12.24 15:25:14

Kyllä alkeellisissa oloissa selviää, mutta isommalla hevosmäärällä se lisää työmäärää suhteellisen paljon = perusasioihin kuluu enemmän aikaa ja sääolosuhteet vaikuttaa niihin enemmän. Huonolla tallinpitäjällä enemmän ja hyvällä usein paljon vähemmän.

Tulee ylimääräistä hommaa, kuten jäiden hakkaamista vesiastioista, jos tallinpitäjä on laiska ja tyhmä eikä viitsi sitä huomioida omassa tekemisessään. Riippuu paljon siis tallinpitäjästä ja hänen käytännöllisyyden tajustaan myöskin. Idiootin tallissa homma voi olla tosi hankalaa ja tosiaan tuollaisiin turhiin hommiin voi mennä aikaa, ja tottakai se vaikuttaa myös hevosten hoitoon.

Huolellisen ja fiksun tallissa alkeellisissakin olosuhteissa pärjää oikein hyvin. Ei tarvitse esimerkiksi hakata paskoja kottikärrystä tallille tullessa sen takia, että täysi kottari on jätetty aamulla jäätymään keskelle tallinpihaa (pahimmassa tapauksessa jäätynyt maahan kiinni..). Ja sen jälkeen ei tarvitse alkaa hakata noita vesiastioita taltalla ja vasaralla, kun niitä ei ole viitsitty tyhjentää aamulla jolloin ne on ollut vielä suhteellisen sulat hevosten oltua sisällä yön (ei, aamulla eivät ole vielä jäätyneet läpi).

Molemmista on kokemusta, hyvän tallinpitäjän tallissa homma luistaa ihan kuten missä tahansa muussakin tallissa. Ekana manitun kaltaisessa paikassa hommasta tulee nopeasti ihan @!#$ tympeää.

Päivämäärä:   28.12.24 15:32:17

Juu, ja ei tarvitse ensimmäisenä korjailla kottareita tai pyydystää karanneita heppoja tai tilata lantalan tyhjennystä. Edelleen en vain miellä näitä kylmien tallien vaan huonojen "tanttarat säästää"-paikkojen jutuiksi.

Lähettäjä: Hahaha 
Päivämäärä:   28.12.24 18:24:27

Hah: muuten toi! Löysin vasta hevosen liikuttajan jäljiltä kihveliin jätetyt paskat juurikin pihalta. Mulla kuitenkin kaksikin paikkaa, jonne voi kakat kipata..Oli tosi kiva irrotella jo jäätyneitä kihvelistä. Onneks oli vaan pikkupakkasta. Aaaaarghhh...

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   28.12.24 19:43:28

Kyllä se onnistuu ja siitä voi jopa alkaa tykkäämäänkin. Lämmintä vettä voi tuoda kotoa omalleen jos ei sitä tallilta saa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.12.24 20:54:25

Pii: no just tuo on minusta naurettavaa :D mun kohdalla aikoinaan piti kuskata kerrostalon 4. kerroksesta kymmeniä litroja vettä autoon ja ajaa 30min tallille. Juuei, ei kiitos enää koskaan :D

Kyllä talliin pitää lämmin vesi tulla. Olen tottunut säästämään vettä niin kesällä (ei vesi riittänyt kuivina kausina tallilla missä olin teininä töissä) kuin talvella (vesi lämpisi muuripadassa, ei ollut siis määrättömästi).

Kyllähän sitä pärjää varnasti vaikka iglussa ja vedet järvestä kairaamalla ja kantamalla (sekin tehty…), mutta ei se ole nykypäivää.

Toki jos joku haluaa niin tehdä, niin antaa mennä! Itse en enää turhaan itseäni riko. Asiat kun voi tehdä helpommin. Haluan vain kertoa, ettei ne alkeelliset olot ole mitään ihanaa ja romanttista. Ainakaan aina.

Päivämäärä:   28.12.24 21:47:25

Hilipatipippan: juurikin näin, nämä idiootit on juuri niitä tanttarat säästää -juttuja. Mutta kun ne ongelmat tuppaa kumuloitumaan hurjasti alkeellisissa oloissa versus normi tallioloissa, joissa ei tarvitse miettiä niitä jäätyviä vesiastioita tai paskoja kottikärryssä.

Parhaimmillaan alkeellisisssa oloissa hevosenhoito on juuri sitä parasta, mitä pitääkin. Eihän ne hevoset sitä erota ovatko kylmässä vai ei.

Päivämäärä:   28.12.24 21:52:47

Pääasia on, että hevoset tulee hoidettua hyvin. Ihmiset sen tekee, ei rakennukset.

Päivämäärä:   29.12.24 02:07:43

sen verran oon hevostellut etten tyytyisi moiseen :D ehdottomasti lämmin varustehuone, muuten homehtuu kaikki... tallissa saisi olla +5, että tarkenee hoitaa. lämmintä vettä en tarvi jos saa vedenkeittimellä tehdä. letku sillain että saa ulkona laskea vettä mikäli tarvis, ellei pesupaikkaa ole. talvella pesen hevosen nollakelillä ulkona, muuten kostella sienellä tallissa. ulkohuussi ok, mikäli tallin vieressä ja hyvin valaistu, ei missään tontin perällä metrin hangessa.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   29.12.24 06:38:19

Hyvä hevosenhoito on hyvää hevosenhoitoa, ei alkeellisuutta sen enempää kannata romantisoida, hevosen voi hoitaa hyvin tai huonosti tallin puitteista riippumatta. Harmittavan usein se alkeellisuus kyllä tarkoittaa myös sitä, että ei ole viitsitty panostaa kunnon pohjiin sekä siisteyteen ja turvallisuuteen, tämän sanon kymmenien vuosien kokemuksella, mutta ei tietenkään tarkoita etteikö myös alkeellisia mutta hoidettuja paikkoja olisi.

Alkeellisissa oloissa vaivaa näkee toki yleensä ihminen enemmän, jos lämmintä vettä pitää roudata kotoa niin on omaan makuun liikaa. Samoin kengittäminen tai sairaan hevosen hoito talvella jossain ulkokatoksessa ilman kiinteää valaistusta. Tai homeiset varusteet jossain kylmätilassa, kuiva pakkaskelihän ei sinänsä ole huono vaan jatkuva kosteus, joka on väistämätön nollakeleillä.

Siihen vedän sitten rajan kun tuolla joku kertoi että hevonen pureskelee vaikka jäätä janoonsa. Sula vesi on eläimelle ihan perusedellytys mikä pitää olla tarjolla.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   29.12.24 08:01:21

Joo vaivaa se vaatii jos haluaa että hevoset hoidetaan hyvin, tuo veden kantaminen kotoa nyt oli vaan siksi kun joku perusteli ettei ähkyistä saa juotettua kun on kylmää vettä. Totta ne on ähkyssä kun eihän ne sitä kylmää monetkaan juo muutenkaan. Omalla kohdalla tuo alkeellinen järjestely tarkoitti sitä että joka päivä raahaan lämmintä kotoa, juotan hevoseni ja kaadan loput esimerkiksi illalla sisälle lisäksi. Alkeellisuus ei todellakaan tarkoita sitä että kaikki voidaan tehdä alkeellisesti. Satulaa roudasin välillä kotiin sitäkin. Lämpimät sisätilat jne ovat ihmistä varten, ei hevosta. Ei niitä kiinnosta kunhan saavat heinää ja vettä järkevään tarhaan, asianmukaisen kohtelun ja kavereita. Ihan sama mitä ne maneesitallin kaverit huutelee.

Mutta ei todella oo nössöjen tai laiskojen hommaa ei.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.12.24 08:19:58

No Pii on kyllä oikeassa, ei hevosta kiinnosta mistä se juomavesi tulee, jos sen jaksaa ihminen kantaa kotoaan niin hevoselle se on ihan yksi lysti, kunhan tarjolla on. Tai homeiset varusteet, kaupasta saa uusia kun edelliset menevät käyttökelvottomaksi, edelleen, hevosia ei takuulla kiinnosta sekään. Märät loimet ovat ikävät hevosen päällä, mutta jos niitäkin on paljon ja aina on heittää kuivaa takkia niskaan niin ei hevonen välitä siitä että viet märät vaikka kotiisi sisälle kuivumaan, muut asunnossa asuvat saattavat välittää mutta se on toinen juttu se.

Lähettäjä: Rellu 
Päivämäärä:   29.12.24 08:25:00

Satulaa ei voi käyttää jos on jäässä, joudut ehkä pitämään sen kotona jos koppi kylmä.

Mulla ei ole kuivaushuonetta, mutta puen sateella päällimmäiseksi ohuen kuoriloimen, sen saan pesukoneeseen ja kuivaksi kotona.

Tiedät itse pärjäätkö ilman kenttää, mä en haluaisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.12.24 09:02:34

Riippuu hieman siitäkin missäpäin Suomea tuollainen talli sijaitsee. Omalla seudullani pitäisi olla melko intohimoinen harrastaja, että jaksaisi päivästä toiseen touhuta kylmässä, huomioiden lisäksi sen että keliolosuhteiden puolesta niihin hyviin maastoihinkaan ei aina välttämättä pääse jos joka paikka on jäässä. Lisäksi vielä pimeys, joka talviaikaan tulee Suomessa aikaisin.

Päivämäärä:   29.12.24 09:56:49

Valojahan voi aina laittaa myös alkeelliseen paikkaan. Kaikki taitaa kumuloitua tuohon "hilipatihippan" sanomaan, että usein nämä alkeelliset tallit on niitä vääristä asioista säästävien tanttaroiden talleja. Siksi niillä on niin älyttömän huono maine. Perusasioidenkin hoito on turhan ison työn takana, ja se on selvää että useat näistä tantoista on myös laiskoja, eivätkä jaksa nähdä sitä vaivaa. Ellei ole joku, jota he siellä tallilla juoksuttaa hoitamassa kaiken.

Tai sitten tantat on vain liian yksinkertaisia, se on varmaan se pahin. Laiska ja yksinkertainen, pihi tallinpitäjä. Joku voisi keksiä kysymyksiä, joilla kartoittaa tallipaikkaa etsiessä nämä pahimmat. Ja sitten vielä ne kysymykset, joilla poimia ne, jotka valehtelee olevansa jotain muuta kuin oikeasti ovat.

Päivämäärä:   29.12.24 10:30:00

Miten te sen lämpimän veden kuljetatte kotoanne, jossain termareissako? Sehän on kylmää kun pääsette tallille jos on yhtään pitempi matka.

Nostan kyllä hattua niille ketkä jaksaa alkeellisissa oloissa harrastaa. Itselleni pitää olla kaikki perusjutut maneesia myöten.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   29.12.24 10:41:35

Jos vesi pitäisi tuoda kotoa, niin tottahan silloin ei ole pitkä matka tallille. Ja on auto tai ihan kottikärrymatka. Vähän nyt valoja tauluun! Jos asut kerrostalon 7. kerroksessa yksiössä etkä uskalla lähettää hissiä ja sinulla ei ole autoa, niin etkai sinä silloin vie hevostasi paikkaan, jonne kannat kotoa vedet ja kuivaat loimet kotona! Hieman eri asia asua maatilalla, jossa on ulkorakennukset kuivaukseen ja pitää hevosta viereisen naapurin tontilla.

Päivämäärä:   29.12.24 10:47:53

Hevosille on vain hyvä, ettei lämpötila vaihtele suuresti tallin ja ulkoilman välillä.

Lämmintä vettä tarvitsee lopulta harvoin. Varusteita puhdistaessa se on mukavuustekijä, muttei mitenkään välttämätön. Ja pienen määrän lämmintä vettä saa vaikka vedenkeittimellä.

Hevoseni ovat juoneet kylmää vettä (tai lämmittämätöntä, kesällähän juomavesi on useinkin turhan lämmintä) 30 vuotta ilman yhtään ähkyä. Sen vuoksi en ole joutunut lämmintä vettä raahaamaan. Joskus tosin olen lämpimällä sulattanut jäätyneitä vesiastioita tarhassa, mutta näistäkin olisin voinut vain poistaa jään.

Varusteet eivät mene pilalle kuivassa, kylmässä tilassa. Helpommin kosteutta syntyy eristettyyn, muutamaan plusasteeseen lämmitettyyn tilaan, jossa on huono ilmanvaihto.

Ja jottei kukaan huolehtisi, pohjat ovat kunnossa, valaistus riittävää (ei varmaan kaikkien mielestä tosin) ja hevoset voivat hyvin. Tallitilat ovat "alkeelliset", koska ne ovat mielestäni tarkoituksenmukaisimmat. Jossakin asiassa voisin tehdä erilaisen valinnan, jos sattuisin olemaan miljonääri, mutta useimpia en edes haluaisi muuttaa.

Päivämäärä:   29.12.24 11:01:50

"Varusteet eivät mene pilalle kuivassa, kylmässä tilassa."
No ei ne kyllä kuivukaan, jos sattuvat kastumaan, esimerkiksi hevosen hiotessa tai vesi/lumisateessa.

Päivämäärä:   29.12.24 11:43:01

Mitä alkeellisemmat tilat, sitä enemmän tarvitsee muita tiloja avukseen. Hiestä tai säästä kostuneet varusteet ja loimet on vietävä jonnekin muualle kuivumaan ja raahattava kuivana sieltä taas takaisin. Lämmin juottovesi on kannettava jostain muualta. Kuiviketta ei voi valita, vaan on maksettava paalikutterista, että karsinoissa ei ole kuivikkeet jäässä. Heinää ei voi valita, vaan on syötettävä yhdestä muovipaalista joka katoksen alle sopii, sopi se heinä kyseiselle hevoselle tai ei. Jne.

Päivämäärä:   29.12.24 11:46:56

-:miksi? Loimet voi viedä ihan raahamatta niillä kottareilla, joilla hakee heinät. Miksi pitäisi syöttää muoviheinää? Meillä aina pikkupaaleja. Eivät ne tallissa ole kuitenkaan. Harvassa paikassa mikään pellettikään on lämpimässä tallissa varastossa.

Päivämäärä:   29.12.24 11:59:24

"-" hevoskokemus on selvästi aika rajoittunutta. Siksi.

Lähettäjä: TR 
Päivämäärä:   29.12.24 12:02:04

Mulla oli hevonen vastaavissa oloissa yhden kesän, eikä sopinut mulle edes silloin. Oli kyllä ihana paikka, huiput maastot ja kivat ihmiset, mutta liian alkeelliset olot pidempiaikaiseen touhuun. Kenttää kaipailin varmaan eniten, ja vaikka kaikki mikä kastui kuivui kesällä ulkona, niin olihan se ihan hiton rasittavaa.

Minä en pystyisi olemaan syksyllä, talvella ja keväällä jos ei ole mitään pientäkään lämmintä tilaa. Aina on jotain mitä kuivatella (sormikkaat, varusteet ja joskus myös loimet) eikä ole itsellekään kiva jos ei voi hetkeä sulatella jäätyneitä varpaita patterilla. Ehkä jos olisi joku eläkeläishevonen jota käy hoitamassa ja liikuttamassa vaan hyvällä säällä, saattaisi olla toimiva. Tai toipilas/tiine tamma tms.

Päivämäärä:   29.12.24 12:34:05

"miksi? Loimet voi viedä ihan raahamatta niillä kottareilla, joilla hakee heinät. Miksi pitäisi syöttää muoviheinää? Meillä aina pikkupaaleja. Eivät ne tallissa ole kuitenkaan. Harvassa paikassa mikään pellettikään on lämpimässä tallissa varastossa."

Voi ei. Nyt on rajoittunutta hevoskokemusta. :D Niillä kottikärryillä ei kuljetella loimia, ellet asu tallin naapurissa. Tuollaisessa kontissa on niin huono ilmanvaihto, että siellä kosteat varusteet homehtuvat, ne on siis kuljetettava johonkin muualle - kotiin - kuivumaan. Pienpaaleja ei voi säilyttää avokatoksessa, ellei viikottain hae jostain muualta niitä pienpaaleja siihen katokseen. Tuollaisessa katoksessa ei voi syöttökelpoisena varastoida kuin muovipaaleja, siksi. Ja tuollaisessa kylmätallin karsinassa kaikki vähänkin kosteat kuivikkeet jäätyvät pakkaskeleillä karsinan pohjaan kiinni, siksi muovitettu kutteri on ainoa vaihtoehto. Se kestää karsinassa melko hyvin jäätymättä tai vaikka karsinan pohja olisi jo jäätynyt saa kutterista levitettyä sen päälle riittävän pehmeät peukut. Olki olisi toinen vaihtoehto, mutta tuollaisissa säilytystiloissa ei säily homeettomana.

Päivämäärä:   29.12.24 15:57:51

Miten ihmeessä saatte karsinoiden kuivikkeet jäätymään? Ovet auki varmaan. Meillä on hevoset kunnon pakkasellakin ulkona eikä ikinä ole karsinat jäätyneet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.