Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkälaista sisältöä someen kaipaat?

Lähettäjä: Säästövinkit 
Päivämäärä:   26.12.24 19:47:11

Olen nyt 2 vuotta jatkanut lupausta siitä että uusia vaatteita ei kaupasta osteta. Se jatkuu edelleen, koska tuntuu todella helpolta. Mietin ensi vuodeksi ihan vaan itselleni erilaisia haasteita, kuten ruokabudjetti 100e/kk. Onko mitään järkeä alkaa tekemään tästä samalla somea, kiinnostaako ketään? Tuohon olisi yhdistetty vahvasti ruuan kasvattaminen ja kerääminen itse.

Alkuun ajattelin jotain säästöhaastetta, mutta ne on olleet hankalia toteuttaa koska elämä on tässä parin vuoden aikana todellakin yllättänyt. Tuntuu myös, että erilaisia rahatilejä on aika paljon jo, itsekin seuraan useampaa enkä tiedä kuinka heistä erottuisin.

Re: Minkälaista sisältöä someen kaipaat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.12.24 19:50:44

No ei se satasella syöminen ole koko totuus. Sitten onkin saatu äitiltä ja työkaverilta ämpärillinen sitä ja tätä. Noi on aina ihan huuhaata. Miksi ne omat projektit pitäisi välttämättä tunkea someen, eikö voi tehdä itsekseen. Ei jollain ruokabudjettikanavan seuraajilla saa mainostulojakaan.

Päivämäärä:   26.12.24 19:54:09

Ei ole siis mikään välttämätön juttu laittaa tätä omaa juttua, mikä se ikinä onkaan, someen. Tuli vaan mieleen että mikä ettei jos jokin muitakin kiinnostava aihe löytyisi.

Mä siis uskon itse että voisin syödä satasella per kuukausi, en saa ilmaista ruokaa muilta ihmisiltä, puolustuksena nyt vähän =)

Päivämäärä:   26.12.24 20:17:29

Tykkäisin puutarha-ja ruokajutuista ihan amatööreille.
Mutta ilman videoita. Ne ruokaohjeet katoaa stooreissa bittiavaruuteen eikä niitä enää muista. Olisi vanha kunnon blogikirjoitus ja siinä kuva. Samoin kasvien kasvatuksista on videoita, mutta samoin nekin katoavat kuin tuhka tuuleen enkä enää muista, mikä multa piti laittaa viikunalle.

Päivämäärä:   26.12.24 20:21:03

no teeppä juttua kaninkasvatuksesta, miten kannattaa ruokkia että paras maku jne. tai kanoissta tai kalkkunoista.
nuo liibalaaabatölkkiyrtit on jo nähty.

Päivämäärä:   26.12.24 20:24:56

"no teeppä juttua kaninkasvatuksesta, miten kannattaa ruokkia että paras maku jne. tai kanoissta tai kalkkunoista."

No tässä olis kyllä ideaa. Pitäis tosin alkaa koekokkailuihin, koskaan en oo niin pahaa ruokaa kanasta saanut kuin silloin kuin kokkasin itse kasvatettua =D

Päivämäärä:   26.12.24 20:32:11

Niin, ja mun tekemä sisältö olisi nimenomaan muuta kuin videoita.

En itse katso videoita juurikaan, lähes kaikki on tehty niin ettei ehdi kunnolla näkemään sisältöä saati jos siihen on liitetty tekstiä mukaan, lukemaan.

Päivämäärä:   26.12.24 21:03:27

Nyt on vissiin nousussa substack.com alusta, mistä voit luoda uutiskirjeen seuraajille. Se on kivempi, että voi lukea jotain, kuin pelkkää vilkkuvaa videota non stoppina.

Lähettäjä: Ajankäyttö 
Päivämäärä:   27.12.24 01:38:58

Olisi kiva seurata sometiliä, josta saisi vinkkejä, miten ehtiä tehdä kaikki pakolliset asiat.
Esimerkki omasta (arki)päivästäni:

7.30 herätys
7.30-8.30 aamupala, aamutoimet
8.30-9.00 työmatka + valmistautuminen työpäivän aloitukseen
9.00-17.00 työpäivä (sis. lounastauko)
17.00-17.30 työpäivän lopetus + työmatka
17.30-17.45välipala, vaatteiden vaihto
17.45-18.15 matka tallille
18.15-18.45 tavarat esiin, hevosen haku sisään, hevosen kuntoon laitto
18.45-19.45 ratsastus
19.45-20.45 hevosen hoitaminen pois, tavarat omille paikoilleen, tarhan siivous
20.45-21.15 matka kotiin

Klo 21.15 alkaa ”vapaa-aika”, jolloin pitää kuitenkin vielä ehtiä suihkuun ja syödä iltapala. Jos on tullut lunta, pitää tehdä lumityöt oman asunnon kohdalta. Kiinteistöhuolto hoitaa muut alueet. Kesällä oman pihan nurmikonleikkuu.

Kauppaan ehtii vain viikonloppuisin. Arkisin klo 21.15 jälkeen voin tehdä ”hiljaista siivousta”: järjestellä tavaroita, pyyhkiä pölyjä, tiskikoneen ja pyykkikoneen voin laittaa vielä päälle, mutta imuroimaan en ala vaan se(kin) odottaa viikonloppua.

Olisi kiva seurata muidenkin päivätyössä käyvien, yksin asuvien, aikataulutusta, jos heillä on päivittäinen aikaa vievä harrastus.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.12.24 01:47:57

Mua ainakin kiinnostaisi ruokaostosten budjetointi ja ruoan kasvattaminen itse. Jälkimmäiseen kaipaisin ihan perusohjeita, sellaisia ratakiskosta väännettyjä. Nyt vuoden alussahan olisi hyvä aloittaa kertomalla käytännön juttuja kevättä varten.

Samoin ihan perus arki kiinnostaa, siivousvideot... Oikeastaan kaikki muu, paitsi sellainen ylenpalttinen pintaliitoelämä. Joskus aikoinaan seurasin sellaistakin mutta enää en kiinnostu.

Lähettäjä: Miipu 
Päivämäärä:   27.12.24 11:28:44

Mua ei kiinnosta mikään tietty teema niin paljon, että jaksaisin joka päivä seurata. Mutta joku "rehellinen suomalaisen naisen päiväkirja" ois mielenkiintoinen! Siis tähän tyyliin:

"Pe 27.12.
Vähän turvottaa joulun jäljiltä. Lenkillä pitäisi käydä, mutta päätä särkee. Ehkä se ulkona helpottaa. Varasin gyneajan ensi viikolle. Epäilen, että vaihdevuosioireet ovat alkaneet.
Ritu kävi kylässä ja kertoi, että Maija ja Pekka ovat eronneet. Eipä yllätä. Maijalla on viime aikoina ollut meno päällä.
Ostin nettivalmennuksen. Pitäisi saada 10 kiloa pois."

EI urheilu-, laihdutus-, sisustus-, tai kokkausblogia, vaan tavallista arkea, johon voi mahtua myös edellämainittuja asioita. Vaatii kyllä todella paljon rohkeutta jakaa omaa elämäänsä noin avoimesti.

Päivämäärä:   27.12.24 12:25:39

Jos alat lihakaneista somea tekemään, varaudu viherhippien hyökkäyksiin ja elsuihin. Kaneilla on edelleen turhan vahva lemmikkistatus.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.12.24 12:55:33

Sellainen some kiinnosta, josta saa vinkkejä omaan arkeen.

Mielestäni nää 100e ruokabudjetit toimii VAIN jos selkeästi tuo esiin sen minkä saa ilmaiseksi (tai keräämällä tai kasvattamalla) ja lisää sen säännöllisesti myös rahapuheeseen. Eli "kaikki ostamalla budjetti olisi ollut x, nyt kun sain/ kasvatin/ keräsin budjetti oli y". Eli tavallaan etuoikeutetun lesoilun sijaan ottaa oikeasti huomioon ettei kaikilla ole samoja mahdollisuuksia. Ilman sitä puhetta, tuolainen "selviän näin vähällä" some kääntyy helposti köyhien halveksunnaksi ja lisää köyhyysvihaa, kun ihmiset kuvittelevat että sama on kaikille mahdollista ja on omaa laiskuutta jos ei selviä samalla ruokabudjetilla kerrostalossa kuin maatilalla. Samoin menee vääristelyksi jos ei huomioi ruuanhankintaan käytettyä rahaa. Esim. Puutarha maksaa sekä tilana, välineinä että työnä.

Eli epärealististen äärimmäisyyksien sijaan kiinnostaa saavutettava ja aito. Eli sellainen missä myös tuodaan epäonnistumiset esiin ja haaste on enemmänkin kokeilua ja tutkimusmatka. Ei mikään oman erinomaisuuden todisteluareena.

Samoin mun mielestä vaatteiden ostolakko on vähän huvittava. Se kertoo vain siitä, että vaatteita on tullut hamstrattua isot määrät, jolloin loppuun kulunut vaate ei ole ainoa laatuaan. Toki korjausvinkit ovat mielenkiintoisia, mutta kohtuullinen uuden ostaminen tarpeeseen (max. 7 vaatetta vuodessa) on aivan ok ja myös pakollista, jos ikinä ei ole tullut hamstrattua.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   27.12.24 13:10:28

Ihan sama mitä sisältöä teet, kunhan et hypistele ja naputa kynsilläsi niitä tuotteita tai toistele samoja fraaseja kuin 99 % muista somettajista.

Lähettäjä: tjuuh 
Päivämäärä:   27.12.24 13:16:53

ei videot mutta ihan se arki mitä se kanojen pito oikeasti on. monella käsitys että siinäpä kotkottaa ja kerätään vain munat. eihän se niin mene. se oikea arki, hikset repsottaa mutta kun sinne mentävä ne hoitamaan. ei mtn sliipattuja kiillotettua juttua.

Päivämäärä:   27.12.24 15:16:28

Toinen mikä olisi kiva, vanhan talon kunnostusta

Lähettäjä: Cöxö 
Päivämäärä:   27.12.24 18:41:30

Tuunaa vanhasta uutta. Eli et hanki tuotetta X kaupasta tai kirpparilta vaan teet sen itse jostain sinulla olevasta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.