Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mieliala/unilääkkeiden lopettaminen

Lähettäjä: Mintti 
Päivämäärä:   26.12.24 17:02:24

Te kenellä on kokemusta joko omakohtaisesti tai hoitoalan työntekijän roolissa: jos katsotaan aikajanaa diagnoosin saamisesta ja lääkityksen aloittamisesta masennuksen suhteen, missä vaiheessa lääkitys on ollut mahdollista purkaa? Terapia on alkanut alkukesästä ja lääkitys elokuussa, lääke on auttanut mielialaan, mutta tehnyt zombieksi ja kuvotus on päivittäistä. Olen kärsinyt unettomuudesta jo 10v ajan, mutta viimeiset 2v syönyt unilääkettä (tai no, mirtatsapiinia, mutta uniannoksella). Ajattelin käyttää joululomani sen lopettamiseen ja olen sinnitellyt nyt viikon ilman. Tämä, koska en jaksa enää sitä zombiefiilistä, jonka se saa aikaan. Nyt on mennyt ihan hyvin, kun on saanut mennä petiin 22 aikaan ja nousta sieltä 11 aikaan, siinä ehtii silpuistakin saamaan riittävästi unta. Töihin paluu arveluttaa, koska sitten on herättävä 7ltä ja unen määrä tulee jäämään vähäiseksi. En pysty menemään nukkumaan klo 19 (koira ja lapsi huollettavana). Onneksi olen vielä osasairauspäivärahalla ja reen töitä 3pv/vko.

Mutta siis, onko ihan hullu ajatus nyt lopettaa tuo mielialalääkekin samalla? Voiko tapahtua joku kauhea sukellus mielialassa? Tosiaan sen 4-5kk tuota syönyt. Ainakin näin parin päivän jälkeen olo tuntuu virkeämmältä ja pää selkeämmältä.

Re: Mieliala/unilääkkeiden lopettaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.12.24 17:05:25

Jos olo on nyt ok niin voit toki kokeilla lopettaa mielialalääkkeenkin, mutta ehkä odottaisin vielä viikon tai pari.

Lopeta mielialaläke sitten tosi hitaasti ja oloasi tarkkaillen. Mikä lääke ja annostus on kyseessä?

Lähettäjä: Mintti 
Päivämäärä:   26.12.24 17:16:00

Brintellix 15mgx1. Aloitusannos oli 10mgx1 eli ei nyt missään isoissa määrin ole ollutkaan.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   26.12.24 17:22:39

Ota yhteys lääkäriin. Oikeasti.

Päivämäärä:   26.12.24 17:26:16

Brintellixvieroitus meni itsellä aika nätisti, mutta kannattaa silti ottaa ihan rauhassa. Yleensä lasken annosta niin pienen määrän kuin mahdollista ja syön sillä annoksella kunnes vieroitusoireet häviävät, tai vähintään sen aikaa että pitoisuus kehossa on laskenut (puoliintumisaika brintellixillä on 66h).

Lähettäjä: mMM 
Päivämäärä:   26.12.24 17:29:51

Itse lopetin puolittamalla tabletin, sitten viikon kuluttua vielä neljänneksellä, sitten lopetin. Onnistui helposti.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   26.12.24 19:45:01

Minulla ei tullut Brintellixistä vieroitusoireita,lopetin ottamalla ensin joka toinen ilta,sen jälkeen joka kolmas ja sitten kokonaan pois. Taisi pari viikkoa mennä lopetukseen. Brintellixin sivuvaikutukset kestivät kyllä pitkään lopetuksen jälkeen ja oletan, että osa jäi pysyviksi.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   26.12.24 22:00:25

Minkälaisia sivuvaituksia sinulle @ jäi?

Kiinnostaisi tosiaan myös se, että kauanko saitte lääkettä, oliko apua, miten päädyitte lääkkeen lopettamiseen?

Päivämäärä:   26.12.24 22:03:38

Siinä vaiheessa, kun rinnalla on tukeva henkilö, joka.jaksaa uskoa ja auttaa ja tukea.

Päivämäärä:   26.12.24 22:05:40

"Hoidon kesto

Käytä Brintellixiä niin kauan kuin lääkäri määrää.

Jatka Brintellixin käyttöä, vaikkei olosi heti tuntuisikaan paremmalta.

Hoitoa pitää jatkaa vielä ainakin kuusi kuukautta sen jälkeen kun jo voit hyvin."

Päivämäärä:   26.12.24 22:40:21

Vieroitukseen mielialalääkkeestä voi mennä suunnilleen sama kesto, kun sitä on käytetty.
Jos käyttö esim 4 v. Vieroitus on 4 v.
Aivot eivät palaudu välittömästi totuttuaan lääkkeeseen.

Lähettäjä: idiomi 
Päivämäärä:   26.12.24 22:48:54

Tein juuri niin, kuin ei pitäisi. Eli 8 kk söin citalopramia ja ketipinoria uneen satunnaisemmin. Lopetin molemmat kerralla, samalla myös terapian, josta olin saanut hyödyn, mitä tarvitsin.

En suosittele ketään tekemään samoin, mutta mitään ongelmaa ei ole ollut. Tästä jo 16 v aikaa, en ole lääkkeitä tarvinnut. Syy romahtamiseen oli burn out ja sen aiheuttama keskivaikea masennus.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.