Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen katkeroitunut

Lähettäjä: väsy 
Päivämäärä:   26.12.24 16:29:29

Pakko se on myöntää. Sanon kuitenkin heti puolustuksekseni, ettei katkeruuteni ilmene niin, että yrittäisin tehdä muiden elämästä vaikeaa. En ole ilkeä räyhääjä.

Minulla on elämässä kaksi isoa tavoitetta, joiden molempien eteen olen tehnyt töitä nuoruudesta lähtien. Kumpikaan ei ole toteutunut. Nyt alkaa olla pakko myöntää, että todennäköisesti ne eivät tule toteutumaan. Mahdotonta se ei ole vieläkään, mutta se vaatisi valtavia ponnistuksia, joihin minulla ei enää oikein ole voimia. Tuntuu siltä, että olen jo antanut kaikkeni, eikä se ole riittänyt.

Parisuhde on ollut iso pettymys. Olen ollut mieheni kanssa 8 vuotta. Hän on monella tavalla hyvä mies, mutta tiettyjen asioiden suhteen olen joutunut käymään valtavan taistelun. Vaikka minusta tuntuu, että näiden osalta on vihdoin tapahtunut edistystä, huomaan jo katkeroituneeni. Olen itse tehnyt kaikkeni suhteen eteen enkä olisi voinut kuvitellakaan käyttäytyväni niin, että olisin jatkuvasti loukannut miestäni tietyissä tilanteissa huonolla käytöksellä. Se, että mies on voinut toimia näin lähes kymmenen vuotta ja että asian muuttaminen on vaatinut hirveää taistelua, on laskenut silmissäni miehen ja suhteen arvoa.

Lisäksi mies on monin tavoin tehnyt elämäni vaikeammaksi. Esimerkiksi rahatilanteemme on lievästi sanottuna tiukka miehen tekemien huonojen valintojen vuoksi. Minua katkeroittaa tieto siitä, että jos mies ei olisi toiminut niin typerästi, oma elämäni olisi paljon helpompaa ja olisin voinut käyttää rahaa esim. mainittujen unelmieni tavoitteluun. Tällä hetkellä tilanne on se, että jos teen ylitöitä, niin kuin teen aika paljon, joudun aina tekemään sen tilanteemme helpottamiseksi, enkä tavallaan voi käyttää rahoja itseeni. Tosi motivoivaa. :(

Vaikka en tosiaan ole mikään kiusaaja enkä räyhääjä, enemmänkin monissa tilanteissa syrjäänvetäytyvä, huomaan myös, että olen kaikkea muuta kuin pidetty. Töissä olen joutunut sellaiseen rooliin, että kun pitää tehdä ikäviä päätöksiä ja ilmoittaa niistä muille työntekijöille ja asiakkaille, minä teen sen. Se tarkoittaa sitä, että minua pidetään kylmänä, ikävänä ihmisenä ja seuraani kartetaan tai jopa pelätään. Tämä tuntuu pahalta, kun en ole mitenkään nauttinut roolistani vaan ikävien päätösten tekeminen on päinvastoin ollut todella stressaavaa.

Ehkä olenkin jossain määrin kamala ihminen, koska rehellisesti sanottuna en ole koskaan ole ollut kovin pidetty. Minusta on koko elämäni ajan tuntunut siltä, että aina, kun olisin tarvinnut muilta ihmisiltä jotain, se on jäänyt saamatta. Tämä liittyy myös mainitsemiini tavoitteisiin. Se, etten ole saavuttanut tavoitteita, on monta kertaa kaatunut juuri siihen, että seuraava askel tai onnistuminen olisi edellyttänyt jonkinlaisen tunnustuksen saamista muilta ihmisiltä. Aina se on jäänyt saamatta. On tuntunut todella pahalta, etten ole muka koskaan ollut sen arvoinen, vaikka olen tehnyt kaikkeni. Ajatuksissani olen vuoroin miettinyt, olenko oikeasti vain niin huono, vuoroin syyttänyt muita siitä, että he haluavat estää minua koskaan saavuttamasta mitään.

Todellakin, olen katkeroitunut. En vain tiedä, miten tätä elämää pitäisi elää katkerana? Voisin luopua tavoitteistani, kun ne eivät kuitenkaan näytä toteutuvan, mutta mitä minä sitten tekisin? Uusia tavoitteita on vaikea asettaa, kun voimat ovat loppu eikä mikään kiinnosta. Muiden ihmisten puoleen ei tee mieli kääntyä, koska minusta ei kuitenkaan pidetä enkä kuitenkaan saa heiltä koskaan sitä, mitä haluan tai tarvitsen. Lisäksi näin katkera ihminen ei oikeasti ole hyvää seuraa. Minua ei kiinnosta juuri mikään eikä minulla ole keskusteluun mitään annettavaa. Voin koettaa jutella ns. mukavia, mutten pysty antamaan itsestäni kauheasti mitään, koska vellon sellaisessa mudassa, ettei ketään varmasti kiinnosta kuulla siitä.

Olen loputtoman surullinen ja pettynyt ja haluaisin vain käpertyä sänkyyn ja olla koskaan enää tekemättä mitään kenenkään kanssa. :(

Re: Olen katkeroitunut

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.12.24 16:37:56

No dumppaa nyt ekana se perässä vedettävä kivireki, niin elämä on paljon helpompaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.12.24 16:41:18

Katkeruus on myös vain tunne. Anna itsellesi pari vuotta ilman minkään asian kummempaa tavoittelua ja pohdi sitten uudestaan mitä aiot tehdä. On eri asia tuntea hetkittäin katkeruutta kuin jäädä katkeraksi. Käsittelee sen samoin kuin minkä tahansa muunkin tunteen.

Lähettäjä: manipulattia 
Päivämäärä:   26.12.24 16:43:06

^voisi olla mun näppikseltä.

Olen opetellut laskemaan epäonnistumiset kuin veden hanhen selästä, enkä katso taakseni. Katkeruus ei hyödytä yhtään, ja menetetyt tilaisuudet ovat olleet tilaisuuksia, jotka vain olen syystä tai toisesta menettänyt, ja ne eivät toistu, joten turha surra.

Hyvää joulua sulle ap, ja myös hyvää tulevaa vuotta. Asiat kuitenkin järjestyvät lopulta, ja muista että vain murto-osa ihmisistä saavuttaa unelmansa. Silti unelmia kannatta aina ylläpitää ja luoda uusiakin. Sekin on ihanaa, että voi unelmoida.

Parisuhdeasioissa on vaikea neuvoa muita, kun omatkin kiemurat on niin sotkuisia =D

Lähettäjä: i know 
Päivämäärä:   26.12.24 16:45:49

kuulostaa että olet vain tavalinen katkera kun et saanutkaan mitä halusit. no noin se elämä yleensä menee, tuurilla onnistut kertaheitolla ja sat haluamasi tarjottimella.
tuskin miehesi jarru on, etsit vain tekosyytä miksi kultalautasella ei haluamaasi tsrjottu.
lopeta vinkuminen. eroa js tee elämälläsi mitä haluat. ainakin sun uraa hankaloittavat jarrut on pois. mäkin haluan tietää miten onnistuit kun ei ole ketään ketä syyttää.
kyllä. olet katkeroitunut ja kamala ihminen mutta itse elämäsi luot ja teet itsestäni just sellaisen kuin olet. olet mitä olet. älä syytä muita siitä mihin mahdollistat ja luot fantasiat ja draamatarinat. itse elämäsi teet. turha elämää syyttää. omia on valintasi. tee jotain.

Lähettäjä: Tuota... 
Päivämäärä:   26.12.24 16:50:36

"No dumppaa nyt ekana se perässä vedettävä kivireki, niin elämä on paljon helpompaa."

Tämä. Kyllä siinä pakostakin katkeroituu, kun alistuu kynnysmatoksi. Ja toinen juttu on, että sinuna katselisin uutta työpaikkaa.

Päivämäärä:   26.12.24 16:53:00

Saako nyt kysyä, että mitä nämä sun tavoittelemat asiat ovat? Jos vaikka voisi auttaa jotenkin. Kukaan ei sua tunnista vaikka ne kertoisitkin täällä.

Lähettäjä: Ikivanha 
Päivämäärä:   26.12.24 17:12:33

Elämä on valintoja, joihin useimmiten voi vaikuttaa. Vaikka valinta olisikin hyvin vaikea, kuten esim puolisosta eroaminen.
Aikoinaan mun elämä helpottui (ja katkeruuskin katosi) kun erosin nuoruuden elämänkumppanista 10 yhteisen vuoden jälkeen.
Sain olla mitä olin ja talous vain omissa käsissä, josta se sitten hienosti kohenikin.

Se oli ensimmäinen lumipallon potkaisu kierimään ja keräämään positiivisia valintoja.
Monet niistä valinnoista ymmärrän vasta vuosien päästä, että niin pitikin mennä. Tajusin, että koko ajan olin menossa kohti tavoitetta, jota en kyllä mitenkään tietoisesti ollut ikinä asettanut. Ehkä tuo aloittajan tiukka asenne joitain tavoitteita ko

Lähettäjä: Ikivanha 
Päivämäärä:   26.12.24 17:15:15

....tiukka asenne tavoitteisiin jopa estää niiden toteutumista? Relaa! Anna elämän viedä!
Ja kärsivällisyyttä... Asiat tapahtuu jos on tapahtuakseen, jos elämän käännekohdat vie oikeaan. Ei ne aina vie, mutta uusi tienhaara on tulossa.

Lähettäjä: väsy 
Päivämäärä:   26.12.24 20:57:21

En halua kertoa tavoitteistani yksityiskohtaisesti, koska ne ovat henkilökohtaisesti tärkeitä enkä halua, että niitä pilkataan täällä. Mutta toinen on ammatillinen tavoite ja toinen liittyy taiteeseen. Kumpikaan tavoite ei ole sellainen, että niihin yltäisi ihan jokainen, mutta kumpikaan ei ole myöskään täysin epärealistinen. En siis haikaile, että minusta tulisi Hollywood-tähti tai että elättäisin itseni taiteella tms.

Ammatillinen tavoite on sellainen, että siihen päästäkseen täytyy suorittaa tietyt ns. välietapit, jotta siihen olisi mahdollista päästä. Nämä kaikki onnistuin jo kertaalleen suorittamaan ja tavoitteeni oli ihan siinä käden ulottuvilla. Toisen ihmisen päätöksellä se jäi kuitenkin saavuttamatta. Tämä haavoitti syvästi, enkä ole päässyt siitä yli.

Se saattaa olla mahdollista, että oma asenteeni on jopa haitta tavoitteiden saavuttamisessa. Toisaalta kumpikaan tavoitteistani ei ole sellainen, että ne tipahtaisivat syliin mitään tekemättä, eli niiden tiukkaan ja määrätietoiseen tavoitteluun on kyllä ollut syynsä.

Vaikka kaikki aina sanovat niin, parisuhteessani on paljon hyvääkin. Tietyt jutut siinä ovat vain kuormittaneet minua kovasti. Ja tosiaan huomaan niiden myös katkeroittaneen, kun aikaa on kulunut tarpeeksi.

Lähettäjä: sama 
Päivämäärä:   26.12.24 21:06:22

Sama. Tein vähän tyhmiä valintoja ja jos raaskisin ne hoitaa niin voisin lähteä tästä parisuhteesta. Mies on alkoholisoitunut taas enemmän aiemman rankemman juomisen jälkeen, kohtuukäyttö ei vaan onnistu.

Ne asiat jotka minut pitävät edes jotenkin hyväntuulisena, olisi nyt raivattava ensin pois. Sellaista se on ja kyllä vi-tuttaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.12.24 21:12:31

Minä tiesin katkeroituvani jos en eroa. Erosin ja oli vain ja ainoastaan hyvä ratkaidu

Päivämäärä:   26.12.24 21:34:56

Ratkaisut (kaikille yleisesti):

Älä valitse suomalaista miestä.
Älä valitse peliongelmaista tai muuten vain surkeasti rahankäyttöä taitavaa miestä
Älä mene naimisiin

Lähettäjä: Drebin 
Päivämäärä:   26.12.24 21:43:52

"Ihminen suunnittelee, ja Jumala nauraa."

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   26.12.24 22:50:17

En osaa muuten auttaa, mutta haluan sanoa, että minusta analysoit tilannettasi tosi hyvin ja viisaasti. Kuulostat kypsältä ihmiseltä (tarkoituksellinen sanaleikki). Tsemppiä!

Päivämäärä:   26.12.24 23:02:23

Menestystarinat ovat oikeasti aika harvassa ja sattuma on niissä aina tärkeä osatekijä. Suurin osa lahjakkaista ja motivoituneista ihmisistä ei koskaan saavuta tavoitteitaan, vaikka kuinka tekisivät töitä niiden eteen.

Itselläni oli hyvin nuoresta asti ammatillinen tavoite, jonka eteen tein kaiken mahdollisen. Lahjat olisivat saattaneet riittää, psyykestä en ole varma. Lopullinen syy tavoitteiden karkaamiselle oli kuitenkin loukkaantuminen, jonka jälkeen en enää palautunut fyysisesti ennalleni. Yritin silti vielä vuosia ennen kuin luovutin.

Olen kateellinen esimerkiksi urheilijoille, jotka kykenevät uran yllättävänkin lopun jälkeen löytämään nopeasti uuden suunnan ja mielenkiinnon kohteet elämäänsä. Itsellä kapasiteetti on riittänyt lähinnä pään seinään hakkaamiseen. On ottanut koville todeta, että olen uhrannut ison osan elämästäni saavuttamattomille unelmille, mutta vähitellen olen osannut tehdä jonkinlaisen sovinnon itseni kanssa. Nykyään ajattelen, että henkinen joustavuus ja sopeutumiskyky ovat ne ominaisuudet, joiden avulla onnellinen elämä on todennäköisimmin saavutettavissa.

Mutta joo, ymmärrän sinua hyvin, aloittaja.

Lähettäjä: Yyy 
Päivämäärä:   26.12.24 23:04:44

Ei niitä miehiä voi hirveästi muuttaa, mutta jonkun verran oppivat, jos haluavat, kunhan kertoo mitä toivoo. Minulla ja miehellä on takana 35 yhteistä vuotta. Jos näitä ohjeita täällä noudattaisi, oltaisiin erottu jo vuosia sitten eikä ehkä opittu mitään. On ollut juomisongelmaa, työnarkomaniaa, väkivaltaa ja yhdessä on jatkettu lasten ja yhteisen omaisuuden takia. Kaikki nuo ongelmat on nyt kuitenkin yhdessä selätetty ja nyt kun lapset ovat pois kotoa, meillä on vihdoin yhtä hauskaa yhdessä kuin silloin ensimmäisinä viitenä vuotena. Ei siis kannata katkeroitua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.