Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vietättekö joulua pariskuntana?

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   26.12.24 12:40:43

30v pariskunta, seurusteltu 2v. Mies lähtee aina porukoilleen 3h ajomatkan päähän 3 päiväksi. Toki voisin mennä mukaan.

Olisi kiva keksiä jotain uusia perinteitä pariskuntana tai viettää edes yhtenä päivänä joulua yhdessä.

Tuntuu, että nyt on kaksi vaihtoehtoa, olla yksin kotona tai lähteä hänen mukaansa 3 päiväksi hänen sukulaisilleen.

Re: Vietättekö joulua pariskuntana?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   26.12.24 12:54:58

Yhd3ssä 13 vuotta, edelleen vietetään joulu jomman kumman perheen luona.
Itse lähtisin miehen vanhempien luokse ja tekisin siitä yhteisen jouluperinteen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.12.24 12:56:59

Olen 36v ja mies 55v. Vietetään joulu yhdessä ja luotu omia perinteitä jne, oltu yhdessä 8v. Minulla ei lapsia, miehen lapsi jo maailmalla eivätkä tekemisissä.
Miehen vanhemmat kuolleet, minun eronneet ja isä asuu samalla paikkakunnalla kanssamme.
Aattona käymme miehen vanhempien haudalla 100km päässä sekä kahvilla hänen siskon luona. Joulupäivänä isäni tulee meille syömään. Äitini luona käydään ennen tai jälkeen joulun yhden yön reissu.
Yhdessä on nämä suunniteltu ja pohdittu. Samaa suosittelen teille. Yhdessä puhutaan ja suunnitellaan ja tehdään kompromisseja.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   26.12.24 13:03:30

Yli 40v ollaan molemmat. Vähän vuorovuosina joko mun sukulaisissa tai meillä ja miehen sukulaiset tulee meille. Mulle ois kynnyskysymys jos puoliso aina jouluksi häipyis oman suvun mukaan eikä koskaan osallistuis mun perheen jouluun.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.12.24 13:03:49

Olen ulkomaalaisen kanssa ulkomailla, joten aina jouluksi lennän Suomeen viettämään joulua ja mieheni viettää sukulaistensa kanssa. Ei siis vietetä joulua ollenkaan yhdessä, just ja just uuttavuotta mutta tänä vuonna ei sitäkään. Synttäritkin molemmilla joulukuun lopulla niin ei vietetä kummankaan synttäreitä kun molemmat eri puolilla maailmaa :D Harmi kun neljä juhlaa menee kaikki samaan syssyyn.

Ehkä sitten kun jos meille tulee lapsia niin joudutaan uusimaan joulumenot mutta ainakaan toistaiseksi kumpikaan ei ole valmis luopumaan omasta joulustaan ja kukaan ei halua lentää max muutamaksi päiväksi perheen luokse.

Lähettäjä: Kakki 
Päivämäärä:   26.12.24 13:06:28

Olemme molemmat alle 30v ja lapsuudenkodit ovat kaukana toisistaan. Kumpikin vietyää aaton omien vanhempien luona niin kauan, kun kummankin viimeiset isovanhemmat ovat hengissä ja jaksavat osallistua jouluun. Alamme viettää joulua kokonaan yhdessä sitten, kun vanhoista aika jättää.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   26.12.24 13:11:33

Olemme ihan kahdestaan jouluaaton, joulupäivänä ja tapanina saatamme lähteä kiertämään toistemme perheissä. Yhdessä olemme olleet 8 vuotta, joulua viettäneet kahdestaan kuusi vuotta. Suosittelen, ihana luoda omat perinteet!

N33

Päivämäärä:   26.12.24 13:16:34

Me ollaan alle nelikymppisiä. Kaksi lasta, pian kolmas syntyy. Olemme olleet kaikki joulut yhdessä. Pari ekaa vietettiin vanhempien kanssa. Mutta sen jälkeen ollaan haluttu oma joulu. Halukkaat saa tulla meille, mutta me ei haluta kyläillä. Rakastetaan meidän omia perinteitä.

Päivämäärä:   26.12.24 13:20:18

Ei. Kahdeksan vuotta oltu yhdessä, mutta ei lapsia joten ei myöskään mitään velvoitetta olla joulua samassa paikassa. Minulle on tärkeää mennä omille sukulaisilleni, osaa näen pitkän välimatkan takia muutenkin vain kerran tai pari vuodessa. Joten siitä en jousta. Mies sukuloi omilla sukulaisillaan ja viihtyy myös itsekseen kotona. Toki tietää että on tervetullut mukaan minun sukulaisilleni jos tahtoo. Ollaan tyytyväisiä näin.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   26.12.24 13:20:35

Perheenä. Lapsia kolme. Tänä vuonna oltiin sekä aatto että joulupäivä kotona. Miehen vanhemmat kävivät aattona. Nyt tapanina mennään heille.

Ennen lapsia käytiin yhdessä mun vanhemmilla, miehen vanhemmilla ja mun ja miehen mummolla. Nämä jaettuna kolmelle päivälle. :) Lasten tultua rauhoitettiin kulkemisia eikä omat mummolat enää sillä tavalla vieraita kestitse.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.12.24 13:20:50

Ensimmäiset 10 vuotta oltiin omien vanhempiemme luona eli erillään (kerran oltiin matkalla ja kerran kotona, yhdessä siis). Lapsen synnyttyä ollaan oltu joka toinen joulu toisen vanhemmilla ja joka toinen toisen.

Päivämäärä:   26.12.24 13:23:56

Samat speksit kuin aloittajalla iän ja parisuhteen keston kohdalla. Olemme nähneet molempien vanhempia/sukua jouluna, muttei saman päivän aikana. Yhdessä sovitaan, että ketä tavataan minäkin päivänä ja miten. Kahdenkeskistäkin aikaa jää.

Jos aloittaja ei jää kotiin mennäkseen oman perheensä tai sukunsa luokse jouluksi, vaan viettää joulun täysin yksin, niin minäkin lähtisin miehen mukaan. Perinteitä voi luoda myös siellä miehen vanhempien luona. Tykkäsin esimerkiksi itse valtavasti lapsuudenjouluista, jotka vietettiin aina isäni suvun parissa ja tapaninpäivänä taas käytiin äidin suvun luona.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.12.24 13:29:14

Asutteko yhdessä?

Seurustelupari usein viettääkin vielä joulut omien sukulaistensa parissa ja vasta avoliiton myötä aletaan luomaan yhteisiä perinteitä.

Lähettäjä: emme 
Päivämäärä:   26.12.24 13:34:59

Ei, koska mies haluaa aina olla kotona tai sitten käy oman perheensä luona. Minun perhettäni ei koskaan tule tapaamaan, vaikka välimatka on lyhyt. Itse haluaisin kyllä hänet mukaan, mutta todella harvoin tulee.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.12.24 13:36:03

2 vuotta yhdessä on tosi lyhyt aika. Iham normaalia, että molemmat perheillään.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.12.24 14:10:42

Vietetään. Joskus on oltu mun vanhempien luona mutta itse en ole enää halukas sinnekään menemään. Matkaa on, joten täytyy käytännössä olla useampi päivä enkä vaan jaksa perhettä enää siinä mittakaavassa, siellä on vaan rasittavaa ja tylsää. Miehen vanhemmat asuu lähellä, siellä käydään mutta helpompaa, kun voi olla sen 2 tuntia kahvilla ja häipyä. En tosiaankaan lähtisi kolmeksi päiväksi miehen vanhempien luokse. Joulu on lomaa ja rentoutumista varten, pakkoseurustelusta ei lataudu.

Päivämäärä:   26.12.24 14:20:06

Meillä ikää 46v ja parisuhdetta takana 15v.
Ollaan alusta asti vietetty joulut kotona. Käydään sukulaiskyläilyt ennen joulua, viedään lahjat, kynttilät haudoille ja hoidetaan velvollisuudet. Joulu on rauhotettu täysin.

Vietetään aatto ja päivä kotona kahdestaan, käydään saunassa, minä käyn ratsastamassa, syödään ja pelataan lautapelejä. Tapanina mies menee harrastusporukan tapaamiseen, heillä on sellainen perinne.

Ollaan tykätty, ei hössötystä, ei tappelua, ei kiirettä <3

Lähettäjä: ------------ 
Päivämäärä:   26.12.24 14:21:48

Nelikymppinen pariskunta, yhdessä ollaan oltu 20 vuotta, ei lapsia. Ollaan vietetty jouluja kahdestaan, yhdessä jomman kumman vanhemmilla tai isommin suvun kesken, erikseen omien vanhempien luona ja itse olin kerran yksin kotona kun puoliso oli reissussa.
Aika lailla kaikki variaatiot on käyty läpi ja joka vuosi katsotaan tilanne mikä on sille vuodelle paras ratkaisu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.12.24 14:59:02

55v pariskunta. Vietetään joulu miehen vanhemmilla ja käydään minun vanhemmilla aattona. Näin on tehty 30 vuotta ja tehdään niin pitkään kun vanhemmat on elossa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.12.24 15:18:41

Vietetään Joulu kahdestaan. Käydään kyläilemässä jos siltä tuntuu.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   26.12.24 15:21:06

33v minä ja 35v mies. Erillään vietetään, kumpikin oman perheensä luona.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   26.12.24 17:07:34

Toivottavasti ensi vuonna voisi kahdestaan lähteä reissuun, valmiiseen pöytään, sen sijaan että aikuiset lapset tulevat ruokittaviksi. Alkaa jo riittää.

Päivämäärä:   26.12.24 17:10:23

Ikää 30v, yhdessä 10v. Anoppilaan jouluaattona ja joulupäivänä minun vanhemmille. Muutoin sitten ollaan yhdessä tai erikseen, mitä ohjelmaa nyt sitten siunaantuukaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.12.24 17:12:52

48v ja 59v, ei lapsia. Vietetään jouluaatto minun vanhempieni luona, jotka asuvat samalla paikkakunnalla, joten yöksi kotiin. Miehen vanhemmat ovat kuolleet, mutta miehen suvun kanssa vietetään jonakin viikonloppuna ennen joulua "esijoulua", alun perin miehen tyttären takia, joka viettää varsinaisen joulun äitinsä sukulaisten luona. Molemmat näistä juhlista nyyttäriperiaatteella, joten kukaan ei kuormitu liikaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.12.24 17:13:38

Me olemme viettäneet joulut meidän kotona siitä asti, kun ensimmäinen lapsemme syntyi, eli 33 vuotta.
Sitä ennen olimme joulun minun isäni luona, missä olivat myös vaari ja isän sisarukset perheineen.
Meidän luona jouluna ovat nyt isäni, anoppi, aikuiset poika ja tytär perheineen, ja 10-v iltatähtemme.
Vaari ehti kolmena vuonna viettää joulun meillä myös.

Lähettäjä: Pupu 
Päivämäärä:   26.12.24 17:24:46

Nelikymppinen pariskunta, yhdessä 15 vuotta. Suhteen alussa vietimme joulua joko jomman kunnan vanhempien luona tai sitten kotona, jos miehellä oli töitä. Nykyään olemme molemmat päivätyössä ja vietämme kaikki joulut kahdestaan kotona. En ole koskaan nauttinut jouluista näin paljon <3

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   26.12.24 17:25:24

Meillä tehtiin nyt niin että mies oli aaton täällä ja ajeli joulupäivänä perheensä luo. Olen 31 ja mies 32. Alussa menin mukaan, mutta enää en jaksa. Olen mielummin yksin, mutta en ikinä pakottaisi miestä olemaan ilman perhettään. Nytkin halusi itse tehdä näin.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   26.12.24 17:25:54

Mies on perheeni, joten yhdessä vietetään joulu. Käydään toki yhdessä syömässä tai kylästelemässä sen mukaan miten kutsuja tulee.

Päivämäärä:   26.12.24 17:32:25

Yhdessä ja erillään, milloin mitenkin. Ei me tehdä Joulusta mitään pakko perinnettä. Ei ole mikään pakko nähdä kummankaan vanhempia juuri Jouluna.
Emme tykkää olla tienpäällä koko Joulua ja ajaa paikasta toiseen kun välimatkat ovat pitkiä. Ollaan montakertaa vietetty ihan omannäköisemme Joulu ihan kadestaankin. Vuodessa on niin monta viikonloppua ja lomapäiviä jolloin kerkeää tavata sukulaisia. Pariskuntana sovimme oman Joulunviettomme, olemme molemmat tykänneet kun on ollut erilaisia Jouluja.

Päivämäärä:   26.12.24 17:33:07

"yhteisen jouluperinteen"

Ne on seukanneet VASTA 2 v. Perinne? 2 v on todella vähän aikaa.

Ehkä mies (miehen perhe) ei halua, että jokainen tyttis tulee viettämään joulua, jos siellä on vaikka käynyt useampia näitä parin vuoden suhdekumppaneita perhejuhlissa, ilman että heistä on kuitenkaan perhettä koskaan tullut? Se on ymmärrettävää, suvulle voi olla hieman häiritsevää kun ei tiedä, kuka "se oikea" seuralainen sillä meidän lassella tai lissulla tällä kertaa näissä sukujuhlissa on mukana.

Mahdollinen vaihtoehto tuokin.

Lähettäjä: Politikko 
Päivämäärä:   26.12.24 20:08:32

47 . Joulu yhdessä

Lähettäjä: Mirre 
Päivämäärä:   26.12.24 21:25:59

Molemmat viettää joulun omilla vanhemmillaan. Näin menty joka joulu ja yhdessä ollaan oltu 8 vuotta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.12.24 23:20:03

Ollaan joulu minun vanhemmilla. En suostuisi muuhun. Joulu on ainoa kerta vuodessa, kun koko perhe on koolla ja rakastan ison porukan joulua. Joulu kahdestaan tuntuisi todella ankealta ja epäjouluiselta. Kahdestaan voi viettää aikaa muulloin, joulu on vain kerran vuodessa.

Päivämäärä:   26.12.24 23:29:54

"Olen 36v ja mies 55v. Vietetään joulu yhdessä ja luotu omia perinteitä jne, oltu yhdessä 8v. Minulla ei lapsia, miehen lapsi jo maailmalla eivätkä tekemisissä."

:DDDDD Taidat olla melko tyhmä? Jos miehen lapsi ei halua olla tekemisissä isänsä kanssa, se kertoo kaiken tarpeellisen miehen luonteesta. En ole itsekään juuri yhtään tekemisissä isäni kanssa. Hyvästä syystä. Jatkuvaa arvostelua, haukkumista, huutamista, tunnekylmyyttä jne.

Päivämäärä:   26.12.24 23:31:44

On nimittäin maailman luonnollisinta haluta molemmat vanhemmat. Se on itsestäänselvyys. Jos on valmis jättämään ulos elämästään toisen tai jommankumman, siihen liittyy aina (!) erittäin isoja asioita. Kukaan ei päätä että enpä nyt vain jaksa olla tekemisissä vanhempieni kanssa, kun vähän laiskotuttaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.12.24 23:56:14

Emme varsinaisesti vietä joulua, mutta yhtenä päivänä käydään syömässä tai kahvilla minun sukulaisillani ja toisena puolison. Muutoin ollaan kahdestaan yleensä kotona. Jonain vuotena kutsuttiin molemmat suvut meille, mutta kukaan ei halunnut tulla niin käydään jatkossakin vaan nopealla vierailulla.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.12.24 01:19:32

En ole jouluihminen, joten ihan sama miten sen vietän.
Olen ollut naimisissa 33 vuotta, miehen kanssa joulun ajan vietän.
Nuoret tulevat tekemään jouluruuat, kun näin haluavat.

Lähettäjä: Ponitäti 
Päivämäärä:   27.12.24 02:23:10

Perheenä vietetään. Meillä ikää reilu 40 vuotta, yhdessä oltu 15 vuotta, kaksi lasta. Haluaisin viettää joulua vanhempieni luona, mutta he asuvat 400 kilometrin päässä, enkä pysty lähtemään niin kauas, koska eläimet…

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   27.12.24 05:03:15

Etkö käy oman perheesi luona jouluna jos kerran yksin kökit kotona?

Päivämäärä:   27.12.24 05:19:01

Aloittaja seurustelee miehen kanssa, mies perheensä kanssa. Jos ei yhtään tule vastaan omista jutuistaan ei ole suhteessa tosissaan. Pitää aloittajaa siinä vierellä kun se on helppoa ja mukavaa. Jonain päivänä tapaa sen oikean, jonka kanssa on sitten oma perhe ja yhteinen joulu.

Päivämäärä:   27.12.24 09:52:15

Kun mies ekaksi jouluksi lähti mökille, olisi pitänyt tajuta erota.
Edelleen emme vietä joulua yhdessä, ollaan lasten takia samassa talossa mutta mitään yhteyttä meidän välillä ei ole ja mahdollisimman monen huoneen päässä toisistamme yritetään pysyä.

Jos prioriteetit on jouluna muualla niin kyllä ne on siellä muulloinkin vaikka jostain syystä samassa osoitteessa oltaisiinkin. Se jouku ei ole syy erota, mutta oire siitä ettei ole mitään syytä pysyä yhdessä

Lähettäjä: noniin 
Päivämäärä:   27.12.24 11:14:16

Eksän vanhempien luo en mennyt kuin äärimmäisen pakon edessä eikä joulu sellainen ollut. Joten jos eksä halusi heidän kanssaan viettää aikaa niin sai mennä yksin. Minä vietin joka tapauksessa osan joulusta kotona, osan sukuloiden lähinnä omien eronneiden vanhempien luona sekä sisarusten kanssa. Hyvin harvoin olin yötä muualla kun suku asuu melko lähekkäin. Nyt kun ikää on jo ja olen sinkkuna elänyt vuosia niin en todellakaan lähtisi kenenkään tahdon mukaisesti viettämään joulua sen enempää kuin muitakaan pyhiä tai lomaa. Lisäksi vanhemmat alkaa olla sen ikäisiä että ei ole koskaan takeita että ovat vuoden päästä joulua viettämässä. Miksei nauttisi yhteisestä ajasta niin kauan kuin voi. Mulle joulu on aina tarkoittanut rauhoittumista ja hiljentymistä yhdessä läheisten kanssa. Ollaan vaan, syödään hyvin, pelataan pelejä, luetaan kirjoja ja seurustellaan jos siltä tuntuu. Tai sitten vaan ollaan ja nautitaan.

En mä oikein ymmärrä sitäkään että pitää jotenkin korostetusti olla kahden kesken ja erikseen mainostaa sitä "meidän jouluna". jotenkin kauhean kylmää ja valikoivaa. Jos et/te halua sukua nähdä se on tietenkin teidän valinta. Jos taas toinen haluaa ja toinen ei niin sitten jonkinlaista kompromissia tai joulut menee osin eri osoitteissa. Ei se niin monimutkaista ole. Tämmöset kannattaisi jutella selväksi jo alkuvuodesta niin ei tule yllärinä.

Päivämäärä:   27.12.24 18:31:01

ei vietetty, eikä vietetä jatkossakaan :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.