Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Bordercollie

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   25.12.24 20:52:50

Olen vakavasti miettinyt bortsupennun hankkimista jo pidemmän aikaa. En ole seurannut pentuliveä, joten rotuvalinta ei johdu siitä. Treenaan tokoa ja rallytokoa säännöllisesti, ja molemmissa ryhmissä on bortsuja. Nämä koirat vaikuttavat tosi hyväluonteisilta kaikin tavoin, eivät ole hermostuneita, eivät räyhää toisille koirille ja hännät heiluvat iloisesti. Meidän koirakerhossa on muitakin bortsuja, jotka vaikuttavat hyväluonteisilta.
Nyt olen kuitenkin huomannut, että kaikki nämä täälläkin koko ajan olevat negatiiviset mielipiteet bortsuista ovat saaneet minut hieman epäröimään.
Te rotua haukkuvat, oletteko oikeasti nähneet näitä "hulluja" bortsuja, vai mihin teidän mielipiteenne perustuvat?

Re: Bordercollie

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.12.24 20:57:08

Bortsu on niin suuri rotu määrällisesti, että tietenkin sinne mahtuu paljon niitä huonopäisiäkin mukaan. Jokaisessa rodussa kun niitä on. Kasvattajan ja yhdistelmän huolella valitsemalla on oikein hyvät mahdollisuudet saada se hyväpäinen bortsu.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   25.12.24 20:58:44

Bortsu vaatii paljon töitä, ongelmia tulee jos otetaan vaan remmi/sohvakoiraksi. Oikein koulutettuna ja paljon virikkeitä, töitä. Ovat mahtavia koiria

Päivämäärä:   25.12.24 21:11:21

Bc voi olla todella helppo tai todella vaikea. Hajontaa on paljon. Pääosin kuitenkin mutkattomia, vähänkin tyytyväisiä koiria, kunhan luontaiset käyttäytymistarpeet on täytetty.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.12.24 21:12:50

Ja kerrotaan nyt vielä, että rallytoko ei ole luontainen käyttäytymistarve.

Päivämäärä:   25.12.24 21:20:37

Kannattaa nähdä näitä koiria muuallakin kuin oman seuran omissa treeneissä.

Parhaimmillaan ovat töissä lammas ja karjatiloilla. Siellä ne hienoimmat on ja näkee, mihin nämä koirat on oikeesti luotu.

Lähettäjä: Axk 
Päivämäärä:   25.12.24 21:21:29

Lähipiirissä tai naapurustossa useampi.
Moni näistä vaanii autoja ja räyhää lenkillä. Hyvin maanisia käytöstapoja. Esim hihnalenkillä menee siksakkia/"kiemurauraa" koska on niin ylivirittyneitä, ja sitten kun päästää vapaaksi niin juoksee niin kauan päättömästi kunnes omistaja ottaa kiinni tai koira loukkaa itsensä. Kiva harrastuskaveri kun on niin virittynyt mutta...

Nämä sekä näyttö, käyttö että "sekalinjaisia".
Yhdellä tutulla taas sellainen 20v sitten syntynyt bc joka oli kuin ihmisen mieli ja pystyi aina lenkittämään vapaana. Tokikin sitten odotti koko ajan seuraavaa käskyä omistajaltaan mutta ei vaikuttanut niin maaniselta kuin nämä elossa olevat.

Itse en siedä tuollaisia koiria. Minusta on ihana lenkkeillä löysällä hihnalla (tai flexillä) koiran kanssa joka hökkäilee rennosti vierellä eikä vaani tai räyhää kellekään. Ja ettei ole riskiä että koira jahtaa auringonsäteitä tai ohi suhahtavia pyöriä..

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   25.12.24 21:42:43

Itse en ottaisi. Paljon on epävakaita koiria. Alusta-, ääni- jne. herkkiä. Sitten on (mun oma termi) kiusaajakoiria, eli koiria jotka eivät yleensä ihmisen silmiin näy haastavina koirina, mutta tuijottavat muita tms. koiramaailmassa uhkaa tai epäilyttävää käytöstä ilmentäviä yksilöitä.

Ihan vaan mutuna väitän, että bortsut on muita rotuja taipuvaisempia maaniseen käytökseen. Jahtaavat valoja ja varjoja, olemattomia kärpäsiä...

Millä rodulla nyt harrastat tokoa ja rallia? Miksi se ei riitä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.12.24 21:50:45

Koiran ottajan pitää tiedostaa, että ne on jalostettu työkoiriksi, joten niillä on myös virtaa. Ottaisin ensi sijassa niiden alkuperäiseen käyttöön - paimentamiseen.

Päivämäärä:   25.12.24 22:17:57

Q, miksi en ajaisi Ferrarilla, jos siihen on mahdollisuus?
Ferrarit vaikuttavat melko luotettavilta menopeleiltä, niillä pääsee paikasta a paikkaan b, niiden moottorit hyrräävät kauniisti kun hieman polkee kaasua, ovat sopivan kokoisia, kauniita ja niillä saattaa tulla ensimmäisenä maaliviivan ylitse.
Tietenkin voin jatkaa Toyotalla ajamista, mutta halu kehittyä, kohdata uusia haasteita ja hieman parantaa mahdollisuuksia tulla ensimmäisenä maaliviivan ylitse, houkuttaa vaihtamaan Ferrariin.

Lähettäjä: ° 
Päivämäärä:   25.12.24 22:25:30

Onko sinulla edes ajatusta harrastaa paimentamista?

Päivämäärä:   25.12.24 22:31:39

Suurin osa bortsuista ei harrasta paimennusta, eivätkä ne sitä ”tarvitse”. Ne ovat kyllä energisiä ja aktiivisia koiria ja tarvitsevat tavan purkaa sekä fyysistä että mentaalista energiaa.

Päivämäärä:   25.12.24 22:35:27

Voisihan sitä paimentamista käydä kokeilemassa muutaman kerran, mutta en usko, että siitä tulee mikään ykkösharrastus.

Päivämäärä:   25.12.24 22:40:05

Joten kysymys. Miksi haluat paimenkoiran, jos sinulla ei ole aikomustakaan antaa sen tehdä sitä, mihin se on jalostettu? Sama kuin haluaisit metsästyskoiran ilman aikomustakaan metsästää. Itsekäs on ihminen.

Lähettäjä: Kopio 
Päivämäärä:   25.12.24 22:40:08

Ihminen joka ottaa BC vaan kaverikseen, kohtaa ongelmia. Purkavat turhautumista helposti agressiona. BC varsinkin tarvii jatkuvaa kouluttamista ja vaativaa tekemistä. Ei ole mikään kerrostalo koira. Toki noissakin on sylikoiria luonteeltaan mutta ovat sitten lähinnä arkoja ja hankalia kouluttaa vrt. normi bc

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   25.12.24 22:42:15

Siitä vaan.

Ferrariin ei saa osia niin helposti kuin Toyotalle. Eikä sopivaa huoltoa helpolla löydä. Koira ei kuitenkaan ole esine. Ferrarit on ehkä tasalaatuisia, mutta eläinmaailman ferrarit ei ole.

Jos halut ylittää maaliviivan ensimmäisenä, niin mene juoksukouluun.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.12.24 22:47:39

Ovat työkoiria. Eivät setien ja tätien harrastelukoiria.

Päivämäärä:   25.12.24 22:51:00

"Jos halut ylittää maaliviivan ensimmäisenä, niin mene juoksukouluun"

Tää on totta. Moni ottaa sen bortsun vain koska niitä loistelee tuloksissa kärkipäässä ja olettavat että pääsevät itsekin helposti voittamaan koska bortsu. Aika monta bortsuunsa tyytymätöntä, etenkin nuorta ohjaajaa olen tavannut, kun koira ei ollutkaan palkintoautomaatti vaan kovinkin työteliäs ja haastava - temput oppii nopeasti, mutta hallinta ja ohjaajan pysyminen koiran perässä niin fyysisesti kuin muutenkin on ollut monille yllätys.

Mutta näitä toki saa kuka tahansa. Kun koirien määrä on suuri, kasvattajia (eli tuottajia) on joka lähtöön.

Päivämäärä:   25.12.24 22:57:58

Q, kyllä Ferrariin saa osia ja huolto onnistuu. Kerro tosin, mikä eläinmaailman merkki on tasalaatuinen?
Vai on tavoitteellinen koiraharrastaminen pahasta, ja pitäisi vaihtaa kokonaan lajia. Jos näin, niin juoksukouluihin taitaa tulla aikamoinen ruuhka.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.12.24 23:04:05

Monikin tullut tutuksi töissä. Ne on paimenkoiria ja muuhun käyttöön en ottaisi.

Päivämäärä:   25.12.24 23:12:40

., varmasti on näitä jotka kuvittelevat virheellisesti, että bortsuilla voittaa helposti. Mutta totuus on, että vaikka saisit kaikki säädöt kohdilleen Toyotassa, niin onnistuneet Ferrarisäädöt parantaa mahdollisuuksia ylittää maalilinja ekana. Mutta sekä Toyotaa, että Ferraria, pitää säätää ja huoltaa matkan varrella. Ja jos laitat aikaa ja rahaa saman verran molempiin, niin miksi et ottaisi Ferraria?

Päivämäärä:   25.12.24 23:19:02

Ilmeisesti aloittaja on jo päättänyt hankkia bortsun niin ihmettelen miksi kyselee muilta yhtään mitään. Kun muut ovat väärässä, koira kun on sama asia kuin auto.

Päivämäärä:   25.12.24 23:36:23

Eihän mistään rodusta tai yksilöstä ole takeita, mitä sieltä tulee. Jos bortsu kiinnostaa ja tahtoo kunnolla harrastaa, niin anna mennä vaan.

Lähettäjä: Kelpi 
Päivämäärä:   25.12.24 23:39:25

Meillä on maailman helpoin bc. Asutaan maalla, mutta meillä ei ole mitään paimennettavaa eikä oikeaa työtä tsrjolla. Oma talli pihassa, joten on aina mukana menossa ja ulkona puuhaamassa meidän kanssa. Ei kyttää mitään maanisesti, osaa rauhoittua, ei jahtaa mitään ( tosin tämä on opetettu pois, kun mielellään olisi jahdannut) on kuin ihmisen ajatus. Tulee mukaan maastolenkeille, toimii hyvin äänimerkillä esim jos tulee toisia ratsukoita, koiria yms vastaan.

Harrastan juoksua ja bc juoksee mukana. On aina vapaana, koska tulee pienestäkin pyynnöstä heti luo ja pysyy vierellä. On ollut todella helppo kouluttaa.

Nuorempana käytiin agilityssä ja tokossa, nyt en enää ole ehtinyt. Tyytyväinen ja rauhallinen koira, tuntuu että ymmärtää kaiken puheenkin.

Tai no joo, ekat 2 vuotta oli vähän haastavia kun on niin fiksu, että itse jouduin vähän miettimään miten minkäkin asian opettaa. Pyrki vähän ennakoimaan. Sen jälkeen elämän on ollut helppoa. Ehkä helpoin koira ikinä. Mulla on ollut rotweiler, labbis ja riiseni tätä ennen, nyt olen löytänyt oman rotuni enkä enää muuhun vaihda.

Lähettäjä: titityy 
Päivämäärä:   25.12.24 23:48:54

Minulla on ystäväpiirissä pari bc:tä. 2 niistä on salakavalia, ja saattavat esim. purra takaapäin ihmistä ihan yllätttäen ja toinen näistä myös agre muita koiria kohtaan.
2 on tosi mukava luonteisia, mutta toinen ajaa takaa kaikkea mikä liikkuu: autot, pyöräilijät, hiihtäjät jne.

Päivämäärä:   26.12.24 07:20:12

Minulla on bc joka on maailman kiltein ja helpoin koira MUTTA sillä on ongelmia ruuansulatuksen kanssa ja on jouduttu ravaamaan ellillä monta kertaa eikä hoito vieläkään tepsi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.12.24 08:10:49

Minulla bc on se one and only rotu. Viisi näitä nyt on ollut ja muita rotuja ei kyllä enää tule. Itselläni on kokemusta vain käyttölinjaisista, joten näyttelylinjaisten suhteen en osaa sanoa mitään.

Omani ovat olleet maailman helpoimpia kotikoiria. Arkitottelevaisuus on tullut kuin itsestään, koiria voi pitää vapaana missä vaan ja kotona ne ovat hyvin huomaamattomia ja rauhallisia. Harrastuskoirana nopeasti oppivia, jaksava ja aina valmiita hommiin.

Laiskan ihmisen koira bc ei ole. Liikuntaa ja tekemistä pitää olla. Toki omani ovat kyllä hyvin kestäneet myös hiljaisemmatkin jaksot elämässä, mutta lähtökohtaisesti bc on työkoira ja onnellisimmillasi se on, kun saa paljon aktiviteettia. Bc:stä saa myös helposti maanisen kyttääjän, joten myös rauhoittumisen opettamiseen kannattaa panostaa paljon.

Bordercollieita on todella paljon erilaisia, ihan linjojen sisälläkin. Suosittelen siis lämpimästi tutustumaan rotuun huolella esim. käymällä kisoissa ja kokeissa katselemassa.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   26.12.24 09:04:35

Ilmeisesti aloittaja on jo päättänyt hankkia bortsun niin ihmettelen miksi kyselee muilta yhtään mitään. Kun muut ovat väärässä, koira kun on sama asia kuin auto.

^ Tämä.

Päivämäärä:   26.12.24 09:18:05

Minä en oikein ole koskaan näille lämmennyt, vaikka useampia tuntenut. Jotenkin se tuijottava olemus, pää matalalla liikkuminen ja toki kouluttamattomilla hysteerisyys kaikkea liikkuvaa kohtaan on iso nounou.

Päivämäärä:   26.12.24 09:30:48

Minulle ei myöskään ”ole” muuta rotua kuin bc tai kelpie. Tällä hetkellä kelpejä talossa ja näissä hieman kompaktimpi koko viehättää, mutta bortsuissa on sitten oma juttunsa. Hyvin samantyyppisiä rotuja kuitenkin, kelpie hieman itsenäisempi. Itse nautin siitä, että koira oppii muutaman toistolla asioita. Mutta toki tällaisen koiran kanssa täytyy itse olla kartalla siitä, mitä ollaan tekemässä, muuten se kouluttaa omistajansa alle aikayksikön.

Päivämäärä:   26.12.24 10:30:17

Tänne on tullut muutama asiallinen vastaus, kiitos niistä.

J ja joku ., missäköhän kohtaa olen väittänyt muiden olevan väärässä?
Ja ei, koira ei ole sama asia kuin auto. Oletin virheellisesti, että ymmärtäisitte vertaukseni autoon, pahoittelut siitä.

Päivämäärä:   26.12.24 10:35:12

"Q, miksi en ajaisi Ferrarilla, jos siihen on mahdollisuus?
Ferrarit vaikuttavat melko luotettavilta menopeleiltä, niillä pääsee paikasta a paikkaan b, niiden moottorit hyrräävät kauniisti kun hieman polkee kaasua, ovat sopivan kokoisia, kauniita ja niillä saattaa tulla ensimmäisenä maaliviivan ylitse.
Tietenkin voin jatkaa Toyotalla ajamista, mutta halu kehittyä, kohdata uusia haasteita ja hieman parantaa mahdollisuuksia tulla ensimmäisenä maaliviivan ylitse, houkuttaa vaihtamaan Ferrariin."

Koira ei ole esine. Ferrarin voit työntää autotalliin odottamaan kivoja ajelukelejä, koiraa et.

Perus toko tai rallytokoharrastaja ei tarvitse bortsua. Kerran tai kaksi treeniä viikossa ei riitä, bc tarvitsee hommia ja älyttömästi liikuntaa joka päivä. Niitä häiriökäyttäytyviä bortsuja tulee tuolla kaduilla vastaan enemmän kun laki sallii, just sen takia kun otetaan kerrostaloon sunnuntaiharrastajalle se vähän "parempi" harrastuskoira.

Päivämäärä:   26.12.24 11:11:20

Onpa tuota autovertausta näköjään vaikea ymmärtää... Ei mitään Toyota-koiraakaan voi työntää autotalliin odottamaan.

Harmi kun en tiedä millä paikkakunnalla häiriökäyttäytyviä bortsuja tulee kadulla vastaan enemmän kuin laki sallii. Haluaisin jutella hetken näiden bortsujen omistajien kanssa.

Tässäkin keskustelussa vaikuttaa siltä, että ne joilla on bortsu, ovat varsin tyytyväisiä rotuun ja pysyvät rodussa. Tämä vesittäisi teorian, että rotu on ihan "hullu".

Toki maanantaikappaleita löytyy Ferrareistakin ja toiset Ferrarit vaativat enemmän huoltoa kuin toiset, mutta se taitaa olla ihan itsestäänselvyys.

Päivämäärä:   26.12.24 11:21:48

Bortsu on koira ihan siinä missä muutkin. Ihan kuten kaikkien rotujen kanssa, sillä on taipumus joskus ongelmalliseksi koettuihin käytösmalleihin, jotka ovat syvällä perimässä ja käytöksiä, jotka on sinne tarkoituksellisesti jalostamalla ympätty. Se, miten näiden kanssa sitten tulee toimeen, riippuu pitkälti ihmisen temperamentistä, koulutustyylistä ja koirakokemuksesta. Paimentavat koirat ovat yleisesti ”ilmapuntareita”, jotka lukevat omistajaansa kuin avointa kirjaa. Pienikin omistajan turhautuminen voi kääntyä paimenen mielessä ajatukseksi ”olen ihan paska” ja saada ne sulkeutumaan. Tämän herkkyyden ymmärtäminen on avain tuloksellisen koulutukseen. Jos on tottunut kovempaan koiraan, voi tämä olla haastavaa. Liikkuvien kohteiden jahtaaminen voi yllättää ja se voi olla vaikeasti pois kitkettävissä. Ja kyllä myös maaniset käytökset voi jäädä helposti päälle. Silmänkäyttöä esim tokokapulan suhteen kannattaa myös varoa ja säädellä, tästä voi tulla ongelma. Mutta noin muuten bc on arjessa helppo koira, joka toimii melkeinpä ajatuksella.

Päivämäärä:   26.12.24 11:25:20

Niin, perus sesse ei vedä hernettä nenään muutamasta liikunnattomasta päivästä kun sinä itse vaikka sairastat. Bc saattaa hyvin vetääkin.

Ja joo, varmasti nuo häiriökäyttäytyvien elukoidenkin omistajat ovat tyytyväisiä valintaansa. Naapurit ja vastaantulevat koirakot eivät sitten välttämättä olekaan samaa mieltä asiasta. Moni sokeutuu sille koiransa toiminnalle, jatkuvalle räksytykselle tulee kuuroksi eikä omistajaa haittaa vaikka koira vaanii ja hyökkii muita koirakoita kohti kävelyllä. Naapurit vaan tarvitsee peltorit ja muut koirakot oppii tekemään uukkarin heti kun bc vilahtaa näkyviin.

Ja unohda nyt j*maliste se Ferrari. Kun se sun vertauksesi ei toimi sitten mitenkään päin.

Päivämäärä:   26.12.24 11:33:48

Normaali (aikuinen) bc ei vedä hernettä nenään muutamasta tylsästä päivästä. Tekemättömyyttä kestävä paimenkoira on helkkarin huono työkoira. Mulla on kelpieitä ja voidaan olla vaikka kaksi viikkoa pelkillä kusetuslenkeillä, ei se niille mikään ongelma ole. Toki eivät silloin ole onnellisia jos mitään ei tehdä, mutta aina ei elämä voi olla pelkkää vaaleanpunaista hattaraa.

Bortsuharrastajat itse käyttävät tuota ferrari-esimerkkiä, joten miksikäs ei aloittajakin saisi sitä käyttää. Hötölässä halutaan tahallaan ymmärtää muut, etenkin aloittajat, aina väärin :D

Päivämäärä:   26.12.24 11:35:49

En oikein tiedä, missä te asutte, missä näitä rähjääviä bortsuja tulee joka tuutista vastaan. Toki ne voivat räyhätä siinä missä muutkin koirat, mutta ei se niille mitenkään erityisen tyypillistä ole. Kuten ei myöskään toisten koirien tai ihmisten vaaniminen. Mopoja, pyöriä ja autoja ne voivat vaania, mutta harvoin vastaantulevia koiria.

Päivämäärä:   26.12.24 11:42:44

"Bortsuharrastajat itse käyttävät tuota ferrari-esimerkkiä, joten miksikäs ei aloittajakin saisi sitä käyttää. Hötölässä halutaan tahallaan ymmärtää muut, etenkin aloittajat, aina väärin :D"

Ilmeisesti vähän yksinkertaista porukkaa koko harrastajakunta.

Lähettäjä: ei helv..! 
Päivämäärä:   26.12.24 11:44:06

Olen tuntenut kaksi. Kumpikin koitti suvereenista purra pyöräilijää nilkasta.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.12.24 11:44:11

"Naapurit ja vastaantulevat koirakot eivät sitten välttämättä olekaan samaa mieltä asiasta."

Jos vastaantulevalla koirakolla on ongelma, niin se on heidän ongelmansa. Tämän asenteen takia meillä on paljon remmiräyhääjiä ja muita käytösongelmaisia, koska yritetään olla muille mieliksi.
Toista naapuria häiritsee räksytys, toista istuminen paikallaan, toista vaaniminen, toista liian nopeasti käveleminen, toista se ettei pääse oman kanssa moikkaamaan ja niin edelleen.
Jos jokainen huolehtisi sen oman tonttinsa ja muut saa mennä vaikka p*rse edellä puuhun jos haluavat, kummasti helpottaa elämä, takaan.

Mutta itse aloitukseen, bc ei ole laiskan ihmisen koira. Enkä tarkoita vain liikunnallisesti vaan jos haluat ns ajatuksella toimivan koiran, bc:stä saa kyllä sellaisen mutta ei todellakaan ilmaiseksi.
Mahtava rotu, jolla ei taida olla edes taivasta rajana.

Jos aloittaja on nähnyt koiria vain treeneissä niin se vääristää mielikuvaa rodusta TODELLA paljon. Treenit ovat hyvin, hyvin pieni osa arkea.
Sinun pitäisi päästä näkemään rotu ihan siinä tavallisessa arjessa, mielellään vielä useamman eri koiran arkea seuraten. Mitä rotu vaatii treenien ulkopuolella? Jos edelleen sen jälkeen tuntuu siltä, että ei ole liikaa hommaa niin ei sitten vain pennun ostoon.

Päivämäärä:   26.12.24 11:53:13

"Jos vastaantulevalla koirakolla on ongelma, niin se on heidän ongelmansa. Tämän asenteen takia meillä on paljon remmiräyhääjiä ja muita käytösongelmaisia, koska yritetään olla muille mieliksi.
Toista naapuria häiritsee räksytys, toista istuminen paikallaan, toista vaaniminen, toista liian nopeasti käveleminen, toista se ettei pääse oman kanssa moikkaamaan ja niin edelleen.
Jos jokainen huolehtisi sen oman tonttinsa ja muut saa mennä vaikka p*rse edellä puuhun jos haluavat, kummasti helpottaa elämä, takaan."

Eläpä nyt viitsi. Se on vaikeaa huolehtia vaan sitä omaa tonttiaan, jos osan koirakoista joutuu kiertämään ihan h*lvetin kaukaa tai tekemään jopa uukkarin, koska omistaja antaa koiransa vaania ja hyökkiä hihnanmitalla muita päin. Puuhunko sen oman kanssa pitää kiivetä karkuun? Minä huolehdin sen oman koirani kanssa ohituksen siististi ilman että kukaan hyökkii mihinkään päin, mutta sitä en siedä, että vastaantulevat yrittää hyökkiä mun koiran päälle.

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   26.12.24 11:58:24

"Olen vakavasti miettinyt bortsupennun hankkimista jo pidemmän aikaa. En ole seurannut pentuliveä, joten rotuvalinta ei johdu siitä. Treenaan tokoa ja rallytokoa säännöllisesti, ja molemmissa ryhmissä on bortsuja."

Hohhoijjaa. Kun vähän tässä harrastelen niin pakko saada bc, kun oon niin true harrastaja, että kyllä mä sen tarviin!!

Tokon majoukkueessa ollut parina viime vuonna mm. kultsu, joten kyllä

Päivämäärä:   26.12.24 11:59:50

Lähti taas kesken..

Joten kyllä muullakin rodulla pääsee pitkälle, jos vaan osaa kouluttaa.

Ja ei, en ottaisi bortsua vain yllä mainittuihin lajeihin. Se on paimenkoira, joka tarvitsee työtä. Toko ja rally eivät sitä ole, vaikka täällä kuka mitä väittäisi.

T. bc-kasvattaja ja rodun parissa yli 20v ollut

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.12.24 12:01:51

"Puuhunko sen oman kanssa pitää kiivetä karkuun"

No asioista voi tehdä ihan niin vaikeita kuin haluaa.
Minulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa niiden hihnassa hyökkäilijöidenkään kanssa.
Olen itse ohitettavan koirakon ja omien koirien välissä ja siinä se.
Kaikki sympatiat käytösongelmien kanssa painiville ja sen sijaan että vingun netissä kuinka huonoja muut ovat omien koiriensa kanssa, keskityn siihen että oma tonttini pysyy neutraalina vaikka tulisi niitä hyökkäilijöitä vastaan.

Päivämäärä:   26.12.24 12:16:58

emma, riittääkö sinulle kasvattajana pennuille ostajia, jos myyt ainoastaan työkoiriksi eläintiloille?
Kaikista pennuista ei taida olla työkoiriksi, joten kiinnostaa mitä näille ei-työkoirille tapahtuu? Lopetetaanko ne kun ilmenee, että niiden kapasiteetti ei riitä oikeiksi työkoiriksi? Tuo lopetus on varmaan looginen selitys, koska eläintiloilla käytettäviä oikeita työkoiria on todennäköisesti hyvin vähän suhteessa syntyneisiin pentuemääriin.
Oletan tietenkin, että kasvattajana osaat erottaa työkoiran ja tavallisen harrastuskoiran, vaikka se harrastus olisikin paimennus.

Päivämäärä:   26.12.24 12:21:34

Työkoirilla on ihan oma rekisteri ne ei pääsääntöisesti ole ollenkaan kennelliiton rekisterissä. Kaikilla jalostusluvan saaneillä on käyttökoe paimennuksessa suoritettu ja sitä ei ihan helpolla saa läpi varsinkaan jos ei ole työkoiratausta.

Lähettäjä: Cake 
Päivämäärä:   26.12.24 12:27:45

Jos kerran treenikavereilla on kivan oloisia bortsuja niin tutustuisin paremmin niihin koiriin ja niiden onistajiin.

Päivämäärä:   26.12.24 13:06:44

Äskeinen ., tiedätkö sinä mitä näille koirille tapahtuu, jotka eivät pääse työkoiriksi eläintiloille, mutta jotka läpäisevät(tai eivät) käyttökokeen, jos pelkkänä harrastuskoirana(mukaan lukien paimennusharrastus) oleminen ei ole riittävää koirien hyvinvoinnin takaamiseksi? Viittaan nyt "emma"-kasvattajien vaatimuksiin.

Tämähän on oikein mielenkiintoista pohdintaa...
"emma"-kasvattajat, teettekö pentueen vasta kun oikeille työkoirille on kysyntää? Oletan, että suomessa saattaa olla markkina työkoirille ainakin hetkellisesti helposti tyydytetty.

Päivämäärä:   26.12.24 13:46:29

"Se on vaikeaa huolehtia vaan sitä omaa tonttiaan, jos osan koirakoista joutuu kiertämään ihan h*lvetin kaukaa tai tekemään jopa uukkarin, koska omistaja antaa koiransa vaania ja hyökkiä hihnanmitalla muita päin"

Tämäpä just. Ja täällä on juuri tällainen bortsun taluttaja, otti malin pennun lisäksi. Koirat 6-7 m liinoissa ja jos joku tulee vastaan, ei kerää koiriaan lähelleen vaan antaa syöksyillä. Joskus menee jonkun talon nurkalle piiloon ja sieltä bortsu rähisten hyökkää koko liina mitalla ja tyttö ei tee mitään. Ihanan rentouttavaa ulkoilla kun tämmösiä koirakuiskaajia työpaimenien kanssa kulkee koiralähtöisine koulutusmenetelmineen..

Päivämäärä:   26.12.24 13:53:44

” Tämäpä just. Ja täällä on juuri tällainen bortsun taluttaja, otti malin pennun lisäksi. Koirat 6-7 m liinoissa ja jos joku tulee vastaan, ei kerää koiriaan lähelleen vaan antaa syöksyillä. Joskus menee jonkun talon nurkalle piiloon ja sieltä bortsu rähisten hyökkää koko liina mitalla ja tyttö ei tee mitään. Ihanan rentouttavaa ulkoilla kun tämmösiä koirakuiskaajia työpaimenien kanssa kulkee koiralähtöisine koulutusmenetelmineen..”

Ikävää, mutta en ymmärrä, miten tämä liittyy rotuun tai tähän topikkiin? Olisiko kivempi siellä liinan päässä vaikkapa greyhound tai labbis?

Päivämäärä:   26.12.24 14:16:34

Liittyi tuohon "pitäkööt huolen omasta tontistaan" ajatteluun. Vaikea pitää, kun kadut ovat yhteisiä tontteja paitsi näille koirahipeille, jotka kuvittelevat että ihmiset väistelee heitä. Tai pakkohan se on väistellä ellei halua puretuttaa koiraansa heidän koirillaan.

Ja kyllähän tuo liittyy bortsuihin kun narun päässä sinkoilee se bortsu. Ja samaan aikaan aloittaja ja pari muuta väittää ettei niitä huonoja ole kun eivät ole kotiseuranta kotikentällä seuran jäsenien koirissa semmoista nähnyt.

Voin kertoa ettei tuota meidän koiraa sen suuremmin ole koulutettu mutta ei se myöskään sinkoile eikä aiheuta vaaraa muille. Isona vaarana näen kun tuommosia työkoiria myydään joka tyttärelle temppukoiriksi.

Päivämäärä:   26.12.24 14:24:56

Meillä agilitytreeneissä metsästysrotuinen jaksaa paljon paremmin, kuin ylivirrityneet bc:t, jotka tarvitsevat parin minuutin välein nollaustauon, että kykenevät taas tekemään..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.12.24 14:29:15

Mun bc on ehdottomasti mun koirista helpoin (ollut vesikoiraa ja shelttejä), mutta valitettavasti myös sairain. Toista en uskalla ottaa. Kisakentille ei ikinä päästä, mutta ehkä arjesta selvitään, kunhan hoidot on ohi..

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   26.12.24 14:30:08

Kuten jo todettukin, bc:n luonteissa on melko isoakin vaihtelua. Eli kannattaa tutustua laajalla otannalla eri linjoihin ja kysellä kasvattajilta ja käydä mahdollisuuksien mukaan tapaamassa tulevien pentujen vanhempia.

Kiinnittäisin erityisesti huomiota siihen, että vanhemmat osaavat ottaa rennosti silloin kun mitään ei tapahdu, eivät reagoi ääniin ja pystyvät elämään ihan normiperhekoiran elämää (sillä olettamuksella että työn tekemisen tarve on tyydytetty).

Bc tarvitsee työtä ja tehtävän, mutta monella menee metsään siinä kohtaa kun koiraa vaan aktivoidaan, aktivoidaan ja aktivoidaan. Lopputuloksena hyrrä joka ei lopeta pyörimistä koskaan. Bc-pennulle on tosi tärkeää opettaa myös rauhoittumista ja ns jouten oloa sillä ajatuksella että koiran tulisi nukkua päivästä se 16-18h minimissään.

Joku kuvaili bc:tä nöyräksi. Osa onkin, mutta kannattaa huomioida että osa ei ole ja voivat olla etenkin työskennellessään erittäinkin kovia ja vaikeasti ohjattavia. Tämänhetkinen oma on tätä sorttia, oli varsin itsenäinen pentu ja yhteistyö ohjaajan kanssa on sille erikseen opetettu ja rakennettu. Vaati hyvin järjestelmällistä ja mustavalkoista kasvatusta kotona pennusta lähtien jotta rajat saatiin koiralle luotua; tämä olisi osaamattomissa käsissä ollut nopeasti ongelmakoira.

Koiria kannattaa tavata kotioloissa ei vain treenikentillä. Esim tuo omani on kotona aivan erilainen kuin töissä ollessaan. Töissä eli treeneissä se keskittyy täysillä työhön ja tehtävään ja on aika totinen torvensoittaja, ei tykkää silityksistä tai kosketuksista kun kokee olevansa töissä. Kotona on kainaloinen eli aina sylissä kuin vain on mahdollista.

Bc on myös hyvin fyysinen koira eli työtehtävän lisäksi se mielestäni tarvitsee rankkaa liikuntaa ollakseen onnellinen, eli vapaana juoksemista, koirakaverin kanssa leikkimistä jne. Tässä pätee hyvin sanonta, väsynyt koira on onnellinen koira. Mutta kyllä työkoiran tulee kestää myös välipäivät jos on vaikka itse sairaana tms. Omat ei ole koskaan mitenkään seonneet parista lepopäivästä tai edes viikon levosta.

1-2 krt/ viikko toko/rallytokotreeniä en oikein usko että riittää bc:lle. Oman viikko-ohjelmassa on 2-3 jälkitreeniä,1 hakutreeni, tottista + noin 1,5 h päivä vapaana liikuntaa. Tuolla määrällä tuntuu olevan tyytyväinen.

Päivämäärä:   26.12.24 14:31:34

Äskeinen ., missäköhän kohtaa minä (aloittaja) väitän, että huonoja ei ole? En nyt heti muista, että kukaan muukaan olisi näin väittänyt.

Selvennykseksi, että maanantaikappale tarkoittaa viallista/heikkolaatuista/epäonnistunutta.

Päivämäärä:   26.12.24 14:39:30

Loppuunsa harva tarvitsee työkoiraa sinne harrastuskentällekään. Pari kertaa viikossa temppukouluja on työkoirille vitsi.

Lähettäjä: Kertis 
Päivämäärä:   26.12.24 14:48:38

'Koirat 6-7 m liinoissa ja jos joku tulee vastaan, ei kerää koiriaan lähelleen vaan antaa syöksyillä. Joskus menee jonkun talon nurkalle piiloon ja sieltä bortsu rähisten hyökkää koko liina mitalla ja tyttö ei tee mitään.'

Se, että jossain sattuu olemaan YKSI tällainen vastaantulija niin voi apua kyllä on niin hankalaa huolehtia siitä omasta tontista ku KOKO MAAILMA on näitä täynnä :D (ja puolet tuosta on vielä vähän maustettu että ois raflaavaa)
En ole koko elämäni aikana törmännyt kertaakaan sellaiseen koirakkoon etteikö olisi vain voinut huolehtia siitä omasta tekemisestä.
Niin kuin yllä joku sanoi, itse kun kävelee oman koiran ja vastaantulevan välissä niin ei ole mitään ongelmia.

Mutta eihän se tietenkään ole ongelmatonta jos se oma tontti ei ole hallinnassa ;)
Eli samalla tavalla oma sekoilee ja sitten se on sen vastaantulevan vika koska "provosoi".

Ne, jotka oikeasti huolehtii sen oman tonttinsa niin heidän ei tarvitse valittaa koska ei ole mitään ongelmaa.

Päivämäärä:   26.12.24 14:56:10

Veikkaan että kertis itsekin väistää mielellään 6 m liinassa sinkoavaa räyskytintä kun tiellä on leveyttä juuri sen verran että kaksi hlöautoa mahtuu toistensa ohi. Se että kertis ei ole lyhyen elämänsä aikana tavannut idioottia koiranomistajaa idiootin koiran kanssa, ei tarkoita etteikö niitä olisi.

Päivämäärä:   26.12.24 14:56:30

"Niin kuin yllä joku sanoi, itse kun kävelee oman koiran ja vastaantulevan välissä niin ei ole mitään ongelmia."

Kuinka leveät kävelytiet teilläpäin oikein on? Täällä ne ei ole kovin montaa metriä, ja jos vastaan tulee idari, joka antaa koiralleen vaikka edes sen 2m hihnaa, niin valitettavasti siinä ei auta se, että minä kävelen koirien välissä. Mulla ei ole mielenkiintoa hyppiä nurtsille tai puskaan tai autotielle näitä karkuun, kun en halua omaani (joka kulkee siististi mun vierellä) purettaa näillä hulluilla.

Päivämäärä:   26.12.24 14:57:48

Tai sitten kertis on itse tämmöinen koiralähtöinen koirakuiskaaja, joka antaa koiransa terrorisoida naapuriaan. Ja rotuna joku mediaseksikäs bortsu työlinjaisena, eihän pr0 harrastajat muita käytä.

Päivämäärä:   26.12.24 15:02:45

No nyt ilmeisesti osui ja upposi!

'

Päivämäärä:   26.12.24 15:04:27

'Se että kertis ei ole lyhyen elämänsä aikana tavannut idioottia koiranomistajaa idiootin koiran kanssa, ei tarkoita etteikö niitä olisi'

Ehkäpä tässäkin on taikasana se miten itse handlaa ne omat koiransa ja itsensä. Ei ole näkynyt idiootteja kun itse ei ole sellainen ;)

Päivämäärä:   26.12.24 15:04:52

"Tämäpä just. Ja täällä on juuri tällainen bortsun taluttaja, otti malin pennun lisäksi. Koirat 6-7 m liinoissa ja jos joku tulee vastaan, ei kerää koiriaan lähelleen vaan antaa syöksyillä. Joskus menee jonkun talon nurkalle piiloon ja sieltä bortsu rähisten hyökkää koko liina mitalla ja tyttö ei tee mitään. Ihanan rentouttavaa ulkoilla kun tämmösiä koirakuiskaajia työpaimenien kanssa kulkee koiralähtöisine koulutusmenetelmineen.."

Mä en ihmettelis vaikka tää olis mun entinen naapuri. Jätti sen bc:nsä vähän väliä myös taloyhtiön pihalle kiinni niin että se ylsi hyökkimään myös kävelytielle. Siinä sitten pahaa aavistamaton saattoi saada koiran niskaansa kun ohitti rakennuksen ja siellä olikin nurkalla rakki kiinni. Onneksi muutti pois, sai naapurit huokasta helpotuksesta kun ei tarvitse kuunnella eukon tai koiran huutoa.

Päivämäärä:   26.12.24 15:15:19

Eli kertis on näitä työkoirien omistajatyttösiä jotka olettavat että heitä kuuluu kaikkien palvella ja väistää. En ole yllättynyt.

Päivämäärä:   26.12.24 15:18:34

Ja näitä omistajatyttösien näkee taluttavan myös belggareita ja milloin mitäkin ruutitynnyriä. Jos joku ei heitä väistele, itkevät somessa kuinka vaikeaa on.

Joten kyllä kiitos. Ottakaa koiria jotka hallitsette muuallakin kuin temppukoulussa.

Päivämäärä:   26.12.24 16:10:05

"emma, riittääkö sinulle kasvattajana pennuille ostajia, jos myyt ainoastaan työkoiriksi eläintiloille?
Kaikista pennuista ei taida olla työkoiriksi, joten kiinnostaa mitä näille ei-työkoirille tapahtuu? Lopetetaanko ne kun ilmenee, että niiden kapasiteetti ei riitä oikeiksi työkoiriksi? Tuo lopetus on varmaan looginen selitys, koska eläintiloilla käytettäviä oikeita työkoiria on todennäköisesti hyvin vähän suhteessa syntyneisiin pentuemääriin.
Oletan tietenkin, että kasvattajana osaat erottaa työkoiran ja tavallisen harrastuskoiran, vaikka se harrastus olisikin paimennus."

90% menee tiloille joko suoraan tai koulutussopimuksen kautta. Pääsääntöisesti pentueet suunnitellaan tarpeeseen. Sitten on toki poikkeuksia, mutta nekään eivät mene "kerta viikkoon rallytokoa, asutaan keskustassa ja lenkkeillään hihnassa" -koteihin. Pennuilla on paimennustakuu, eli mikäli eivät syty, etsin niille uuden kodin.

Lähettäjä: Loop 
Päivämäärä:   26.12.24 16:14:40

Piste taitaa olla sama joka oli raivoava terrieri -keskustelussa vääntämässä väkisin aloittajan koiraa sekopääksi

Päivämäärä:   26.12.24 16:17:28

Ja tietyt ihmiset eivät voi ottaa koiria joita hallitsee. Loop/kertis on tällainen.

Lähettäjä: Loop 
Päivämäärä:   26.12.24 16:35:14

Jep sama piste

Päivämäärä:   26.12.24 17:22:32

"Sitten on toki poikkeuksia, mutta nekään eivät mene "kerta viikkoon rallytokoa, asutaan keskustassa ja lenkkeillään hihnassa" -koteihin."
Tähän haluaisin kommentoida, vaikka et emma ehkä tarkoittanut ihan näin, että turhan usein oletetaan, että tokoa ja rallytokoa harrastavat asuvat keskustassa ja lenkkeilevät hihnassa.

Hurjia lukuja, että lähes 90% pennuista päätyvät toimiviksi työkoiriksi. Minulla on pitkä kokemus koirista (vaikka ei bortsuista), ja olisin olettanut paljon pienempää prosenttilukua. Ja korostan vielä, että paimennusta harrastava koira ei minun mielestäni ole työtä tekevä tilakoira ja niin oletan emma myös sinun kasvattajana tarkoittavan.

Mutta mitä tapahtuu näille muille pennuille (10%), jos miettii alla olevia kommentteja? Jatkavatko ne elämää vaikka eivät saa elää elämää, joka on riittävä koirien hyvinvoinnin takaamiseksi?
"Se on paimenkoira, joka tarvitsee työtä. Toko ja rally eivät sitä ole, vaikka täällä kuka mitä väittäisi."
"Hohhoijjaa. Kun vähän tässä harrastelen niin pakko saada bc, kun oon niin true harrastaja, että kyllä mä sen tarviin!!"

Päivämäärä:   26.12.24 17:28:07

Kyllä toko/rallyharrastajalle pentuja löytyy, esim Tendingiltä vaikkei emmalta löytyisikään.

Päivämäärä:   26.12.24 17:45:23

Aikoinaan tending ei myynyt tutulle koiraa, joka oli edellisten kisannut agilityssä sm-tasolla, koska ei ollut omistanut bortsua aiemmin. Ilmeisesti kriteerit ovat löystyneet jos rallyttelijoille nykyään myyvät.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.12.24 19:43:16

Tending-koiria ei yleensä kauhean helposti ole saanut vain agilitykoiraksi. Ekaksi bortsuksi sain kyllä itsekin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.