Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  flunssan jälkiyskä

Lähettäjä: köhä 
Päivämäärä:   25.12.24 14:40:06

Olin pari viikkoa flunssassa. Kurkku oli kipeä yskitti ja nenä oli tukossa ja valui jatkuvasti. Pari viikkoa meni ja flunssa itsessään meni ohi, mutta sen jälkeen on ollut nyt viikon verran outoa kuivaa yskää. Lähinnä silloin kun puhun tai varsinkin jos alan nauraa minua alkaa kutittaa jostain alhaalta keuhkoputkista tai ehkä ihan keuhkoista asti, en osaa sanoa täsmällistä kohtaa. Mutta kutittaa kuitenkin ja se saa aikaan yskänpuuskan. Limaa ei nouse eikä ole kuumetta, hengenahdistusta, kipuja tms, mutta joskus, ei läheskään aina vaan enemminkin silloin tällöin, kun vedän syvään henkeä, tuntuu jonkinlaista... No, sitä on vaikea kuvailla, mutta ehkä "paineen tunne" olisi lähimpänä. Tuntuu siis siellä alhaalla hengitysteissä. Ei voimakkaasti, mutta sen verran että sen huomaa. Ja se tosiaan tuli sen flunssan myötä nyt kun on ollut tätä jälkiyskää.

Kysymys kuuluu, pitäisikö tuosta huolestua vai onko normaalia jälkiyskää joka menee ohi itsekseen? Onko jollain ollut vastaavaa?

Yritin etsiä netistä tietoa, mutta en löytänyt mitään tähän sopivaa, siksi tulin kyselemään täältä.

Olisi ehkä hyvä käydä lääkärissä, mutta yksityiseen ei olisi varaa ja tk:ssa tarjoavat buranaa joka vaivaan, niin että tuntuu turhalta lähteä sinnekään ihan vain varmuuden vuoksi.

Kokemuksia?

Re: flunssan jälkiyskä

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   25.12.24 14:46:10

No, minulle sanoi lääkäri kerran että pitkittyneeksi katsotaan 2-3kk kestoinenbyskä, että tule sitten uudelleen. Tuossa vaiheessa olin siis flunssan jälkeen yskinyt kuukauden. Ja lähtihän se ajan kanssa ihan itsekseen. Koska ei sulla muita oireita ole niin odottelisin vielä ainakin pari viikkoa.

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   25.12.24 15:14:06

Ei nykyään tehdä mitään vaikka yskä jäisikin päälle eikä lähtisi. Olen yskinyt vuoden eivätkä lääkärit osaa auttaa. Allergiat, astma, refluksi pois suljettu. Jtn jännää limaa on kurkussa ja kurkkukipeä. Perustesteillä ei ole pystytty selvittämään mitä se pahanhajuinen lima on. Nykyään kuulemma monet sairastuu kroonisesti joten se on uusi normaali. Nyt on myös monet tuttavat valitellut samaa. Tuntuu olevan jtn tarttuvaa. Olen työskennellyt pakolaisten kanssa. Liekö sieltä tullut jokin tuntematon tauti. Henki haisee helposti karmealle kaikilla meistä jotka oireista kärsii.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.12.24 15:27:29

Mä olen yskinyt kahdeksan vuotta. Puhallustulos paranee avaavalla, muttei tarpeeksi astmadiagnoosiin, joten keuhkolääkäri näkyi kirjanneen diagnoosiksi paniikkihäiriön... Ihmettelinkin miksi työterveyslääkäri tyrkyttää jatkuvasti mielialalääkkeitä vaivaan kuin vaivaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.12.24 15:32:26

Poika yskiny 3 kk, välistä jäi jo pois, nyt palasi satunnaisena takaisin. Syksyn räkätaudin jälkitiloja. Ei vaikuta mihinkään, taydessä iskussa.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   25.12.24 15:34:05

Rapiat 2kk yskin, ei koronaa, ei mykoplasmaa. Lekurista sain (uudelleen) reseptit astmalääkkeisiin ja Montelukastiin. Helpottanut paljon, varsinkin Montelukastilla, mutta ei tämä astmasta johtuvaa ole, vaan jotain muuta.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.12.24 15:36:01

Ja nyt on pirun pitkiä tauteja ja yskä jää. Keuhkokuumettakin enemmän mitä ikinä muistan olleen. Sairasta sakkia ihan perusterveissäkin, astmaatkoista puhumattakaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.12.24 15:50:47

Sama juttu. Oli ensin pari viikkoa kestänyt tauti, missä oli yskää. Reilun viikko oli oireetta ja nyt kutittaa niin perhanasti kurkusta, limaa on myös taas ja etenkin öisin ja yön jälkeen se nousee sieltä. Yskä on kuivan puoleista, sen laukaisee tuo kutitus. Ja paineen tunne juurikin. Cocillanaa olen vetänyt öisin kun ei kestä tätä jatkuvaa yskitystä, mikä ei ole normaalia, mutta kukaan ei mahda mitään, kun ei yskään ole lääkettä, paitsi cocillana.

Lähettäjä: köhä 
Päivämäärä:   25.12.24 17:43:26

Kiitos. Täytyy sitten vain toivoa että tämä menee ohi omia aikojaan.

Paranemisia teillekin!

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   25.12.24 17:49:59

Mies on yskinyt kohta kuukauden, alkaa käymään jo omaankin hermoon vaikka tiedän ettei hän sille mitään voi. Oli välissä jo parempi mutta nyt pahentunut.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.12.24 19:00:53

Cocillana ei ole mikään hyvä yskänlääke edes. Ainoa tutkittu yskää helpottava lääke Suomessa on Erdopect kapseli. Se tekee liman juoksevammaksi jotta se on helpompi yskiä pois joten yskä jopa pahee kuurin ajaksi. Mutta sitten on vähemmän limaa. Noita kuureja piti vetää useampi ennen kuin itsellä lakkasi lähes vuoden piinannut yskä. Se ei kuitenkaan riitä kaikilla joten siihenkään turha asettaa kovia odotuksia.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.12.24 23:26:17

Jos jostain saa vielä Mustanparran yskänlääkettä niin testatkaapa. Tiskin alta myyty mutta ainakin meillä päin poistettu kokonaan kun on väärinkäyttäjien suosikki.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.