Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko joutunut maksamaan ns. oppirahoja?

Lähettäjä: Oma tyhmyys täällä 
Päivämäärä:   23.12.24 14:40:21

Mietinpä tässä aikani kuluksi kun monen sattuman summana jouluruokabudjetti käytännössä 0e, että mitäs oppirahoja sitä onkaan omasta pussista maksellut kun on ajatellut liian positiivisesti.

Ainakin tällaisia itselläni:

2 eri läheiselle lainatut rahat, yhteensä 1200e. On käynyt selväksi, etten koskaan tule näitä takaisin saamaan ja olen tähän jo alistunut.

Toinen on surullisen kuuluisa venäjä-rahasto, meni 3500e koska en jotenkin tajunnut tilanteen vakavuutta siinä vaiheessa kun rahat olisi kannattanut nostaa ulos ennen kuin oli liian myöhäistä. Ajattelin että minä kylmähermoisena pidän rahat rahastossa, että joskus se tilanne paranee.

Tämmöisiä mokia itsellä. Mites muilla?

Re: Oletko joutunut maksamaan ns. oppirahoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.12.24 14:53:49

Satoja tuhansia meni koska olin kiltti, toinen osapuoli ei ollut kiltti. Ne oli oppirahat mutta voi olla että toiselle osapuolelle käy vielä huonosti...

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.12.24 14:58:52

Ksveri jäi muutaman tuhannen velkasa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.12.24 15:00:43

Miehen (nykyään ex) yrityksen velkoihin lainasin 2000e, enkä saanut sitä koskaan takaisin.

Ostin homeasunnon ja hävisin yhteensä n. 30000e asunnon arvon alenemisen, rempan ja irtaimiston uusimisen takia. Onneksi taloyhtiö maksoi remontin niiltä osin kuin he katsoivat tarpeelliseksi, mutta paljon jäi myös itselle maksettavaa, että pystyin asunnon myymään hyvällä omallatunnolla eteenpäin.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   23.12.24 15:01:08

Olen, samasta syystä kuin piste. Ei ihan satoja tuhansia, mutta kymmeniä tuhansia.
Järkyttävää miten tyyppi oli niin manipuloiva, että se sai musta tehtyä pahiksen. Lopulta hain kaverin ehdotuksesta lähestymiskieltoa. Sainkin sen. Sen tunne, kun vihdoinkin joku uskoo sua, oli sanoinkuvaamaton. Pääsin lopulta tyypistä eroon lopullisesti. Se tosin vaati paljon energiaa ja kaverin apua. Velat jäi, mutta nyt saan elää rauhassa.

Päivämäärä:   23.12.24 15:01:20

Kyllä perinnön jaossa minua kusetti sisko.

Ostin talon miehen kanssa ja kun ero tuli niin talo myytiin kymppitonneja halvemmalla että siitä päästiin eroon.

Kahden eri hevosen kanssa klinikka/eläinlääkäri on ryssinyt huolella ja nämä on sitten jäänyt minun maksettavaksi koska klinikkaa vastaan on hyvin vaikea lähteä sotimaan.

Myin myös yhden hevosen ystävälle, joka vetkutti maksamista hyvin pitkään niin että olin lähdössä jo kopin kanssa hakemaan hevosta takaisin mutta luojan kiitos lopulta maksoi. Se ystävyys kyllä loppui siihen.

Tein paljon tallitöitä ja heinähommia ym ilmaiseksi ja sain pelkkää puukkoa/haukkuja niskaan tallin omistajalta. Loppui tallia vaihtamalla ja välit katkomalla.

Ystävyys suhteissa opin myös että mikäli toinen osapuoli kokee olevansa toisen "yläpuolella" eikä kunnioita sinua niin kannattaa lopettaa ystävyys siihen. Ystäville ei ikinä myöskään lainata sellaista rahaa joka täytyy saada takaisin. Ystäville myydään vain jos rahaa tulee käteen heti.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.12.24 15:05:21

Hoidin kela-asiani huolimattomasti kun pääsin palkalliseen harjoitteluun ja sen jälkeen töihin opintojen ohella. Luulin lakkauttaneeni opintotukeni, mutta olin epähuomiossa laittanut sen vain paussille. Usean vuoden ajan sain pari satasta kuukaudessa, enkä huomannut asiaa ollenkaan, sillä vuorotyön vuoksi sain vaihtelevia suurehkoja summia kuukaudessa tilille.

Jouduin tietysti maksamaan kaiken takaisin korkojen kera- tietenkään ylimääräisen saadun ja takas maksetun summan erotus ei ollut aivan valtava, mutta yksittäisenä laskuna jouduin tekemään järjestelyjä jotta saan kaiken maksettua ajallaan.

Päivämäärä:   23.12.24 15:10:54

"Tein paljon tallitöitä ja heinähommia ym ilmaiseksi ja sain pelkkää puukkoa/haukkuja niskaan tallin omistajalta. Loppui tallia vaihtamalla ja välit katkomalla."

Tästä tuli mieleen, että tein pari vuotta sitten kuukauden tuttavan maatilalla töitä (heillä oli iso kriisi meneillään) saamatta koskaan palkkaa tältä ajalta. Aikani kyselin, mut annoin sit olla. En oo välejä katkaissut kun tavallaan säälittää heidän tilanne, mut en ymmärrä miten he voivat olla itse itsensä kanssa sovussa kun teettivät minulla kuukauden töitä maksamatta...

Lähettäjä: Ei oma 
Päivämäärä:   23.12.24 15:29:49

Luojan kiitos en. Erehdyin nuorena ja vakavasti masentuneena pyramidihuijaukseen. Olin herkässä mielentilassa ja täysin hajalla, kun nämä iskivät ja päätös piti tehdä nopeasti. Rahastivat 800 e aloituspakkauksesta vitamiineja jne, joita pitäisi markkinoida suurin voitoin eteenpäin. Paketti luovutettiin ihan henkilökohtaisesti kotiini.

Eivät suostuneet perumaan, vaikka totesin, että palautan tämän saman tien. Ei suostunut ottamaan mukaansa. Lopulta sairauslomatodistuksella ja psykiatrin lausunnolla sain peruttua tuon huijauksen. Omalla kohdallani tuo lasku olisi ollut taloudellinen katastrofi tuolloin.

Olin tuolloin tilassa, jossa karismaattinen puhuja onnistui puhumaan ympäri tosi vakuuttavasti, normaalisti en olisi mennyt tällaiseen.

Päivämäärä:   23.12.24 15:41:55

Sinänsä voisin sanoa että olen.

Piti väkisin ostaa se valmiiksi vaivainen hevonen, ajatuksella kestää mitä kestää mutta tämä on pakko ostaa.. No menihän siinä 3x hevosen ostosumma klinikalle ja kuoppaan meni 2.5v jälkeen josta oli n. vuoden saikulla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.12.24 17:04:00

Sisäilmaongelmainen taloyhtiö jota ei kiinnostanut hoitaa kiinteistöä kuntoon. Ei siitä onneksi n 20 000 e ja pahaa mieltä enempää koitunut. Jatkossa "halpa vastike" on red flag siitä, että asioita ei hoideta kunnolla.

Lähettäjä: M51 
Päivämäärä:   23.12.24 17:55:32

Kysy vain kuinka paljon! Ja ne oppirahat joista on selvinnyt ihan vaan puhtaalla rahalla maksamalla, ovat kyllä olleet niitä kaikkein helpoimpia ja halvimpia...

Päivämäärä:   23.12.24 17:56:56

"Kysy vain kuinka paljon! Ja ne oppirahat joista on selvinnyt ihan vaan puhtaalla rahalla maksamalla, ovat kyllä olleet niitä kaikkein helpoimpia ja halvimpia..."

Ihan hyvä pointti tämäkin.

Päivämäärä:   23.12.24 19:22:36

Olen terveyden menetys varmaan suurin oppiraha

Päivämäärä:   23.12.24 19:24:45

Toistaiseksi vain 300e. Kaikki samasta. Olin töissä, josta tiesin että lopetan juuri pari päivää ennenkuin olisin ollut vakkari (eli kun 6kk tulee täyteen). Mulle pistettiin automaattisesti terveystarkastukseen tunnin päähän (ennen sitä mua ei oltis voitu vakkariksi pistää) ja ekan ilmoitin tunnin etukäteen että perun. En vaan jaksanut/halunnut/kehdannut mennä kun tiesin että lopetan parin viikon päästä. Mehiläisestä naksahti 75e. Toisen päivän laittoivat perään, no se ei ollut mun vika vaan aika-varaaja sekoitti päivät, toiset 75e ei mistään. Sitten lopetin ja mulle oli laitettu sen jälkeen uusi päivä, josta en ollut tietoinen mutta jos olisin niin en olisi hoksannut peruuttaa. Kolmannet 75e. Mun puolustukseksi olin 18v ekaa kertaa työelämässä ja todella ujo ja epävarma :D Olisi pitänyt vaan mennä ekalla vaikka tiesin etten tule vakkariksi.
Onneksi nykyään on enemmän järkeä päässä näin 8v jälkeen :D

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   23.12.24 19:48:06

Menin törkeän epäonnistuneesta hevoskaupasta oikeuteen. Voitin ja oikeus tuomitsi myyjän maksamaan kaiken. Mutta tämäpä yrittäjä tietää porsaanreijät eikä maksanut penniäkään ja hänen firma haettiin konkurssiin. Naisella olikin jo uusi firma pyörimässä, joten edelleen jatkaa toimintaansa. Näin Suomessa suojellaan rikollisia ja eläinrääkkäjiä.

Päivämäärä:   23.12.24 20:00:47

Eipä sinänsä. Ostin kalliin (yli 500€) syntymäpäivälahjan henkilölle, jota luulin kaverikseni, mutta osoittautuikin, että vain käytti ninua hyväkseen. Heti pian lahjan saamisen jälkeen osoitti käytöksellään, että on nyt lypsänyt minua riittävästi ja lopetti kaverin esittämisen. Tuo ei ollut ainoa lahja siis, ostin aiemmin 60€ maksavan lahjan, joka tosin oli yhteinen ja jäi lopulta minulle (jota tosin en itse olisi koskaan ostanut).

Aika vähällä siis päässyt ja tuokin opetti, että en ole enää sinisilmäinen ihmisten kanssa ja vähävaraisia kavereita autan varauksella tai vain niitä, jotka ovat olleet pidempään kavereita.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   24.12.24 08:21:58

Ostin hevosen enkä tajunnut että se oli selkävikainen ja myin sen puolen vuoden päästä kevyempään käyttöön kun oireili ja kolmisen tonnia jäin miinukselle plus tietty isot ell-kulut, ainakin tonnin plus tietty turhat tallivuokrat kun hevonen saikutti. Kyllä otti päähän.

Samoin eksä kusetti mua erossa enkä ollut siinä mielentilassa tarpeeksi vahva pitämään omia puoliani. Ainakin 5 tonnia meni tän idiootin hyödyksi ja mun tappioksi. :(

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.12.24 09:01:28

Vähällä olen selvinnyt. Lainasin nuorena ystävälle pari vuoden aikana rahaa, enkä koskaan saanut niitä takaisin. Viimeinen yhteydenotto häneltä oli että näytäpä kuitit. Summa oli yhteensä alle 1000€ mutta minulle siihen tilanteeseen valtava raha. Jälkikäteen olen miettinyt että toisaalta oli sellainen elämänopetus että sieti siitä maksaakin. En ole sen jälkeen lainannut kellekään rahaa, enkä ollut niin sinisilmäinen ihmisten suhteen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.12.24 09:53:22

Kiinnosraisi tietää tarkemmin miten on huijattu perinnön jaossa?

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   24.12.24 10:59:30

Juu. Tosi nuorena lainasin kaverille muutaman satasen, ei ole rahoja kuulunut takaisin vaikka niin lupaili. Onneksi ei tuon enempää mennyt, yritti se jotain vielä jälkikäteen vinkua että kyllähän sinussakin oli vikaa :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.