Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten pienituloisilla on varaa?

Lähettäjä: Vähälläpärjää 
Päivämäärä:   23.12.24 12:30:38

Joo aina tietysti jollain on perintöä yms. mutta ei nyt kaikilla tai suurimmalla osallakaan voi olla.

Sattuuko muut tuntemaan tälläisiä ihmisiä jotka ovat alle keskituloinen pariskunta, nainen jopa pienituloinen tai tuilla eläjä. Mies on perus duunarotyössä, jossa palkka max 3t kieppeillä jos sielläkään. Ja heillä on varaa rakentaa TODELLA upeita UUSIA taloja. Usein kyllä rakentavat itse mutta silti rakennustarvikkeet yms maksavat noin hienoihin ja isoihin taloihin 250-300t. Etkä kaikkea voi kyetä tekemään itse kuitenkaan, johonkin joutuu varmasti ulkopuolisenkin ottamaan.

Lisäksi kun tuo leveä elämä ei tuohon lopu. On hienoa autoa, matkustellaan, kalliita merkkivaatteita, ostellaan, kulutetaan.

Mutta siis mistä tuo raha näille oikeen tulee? Olen itse mieheni kanssa useita näitä parempituloisia enkä näe mitään keinoa miten tuollasen elämän itselleen voi rahoittaa.

Joten kertokaa. Ja ei ole sijoituksia eikä perintöjä joten älkää niitä tänne tulko tyrkyttään.

Re: Miten pienituloisilla on varaa?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.12.24 12:36:50

Just se kun rakentavat itse, myyvät ja voitto rahat sijoitetaan uuteen rakennettavaan

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.12.24 12:42:01

Osaavat myydä noita rakentamiaan taloja. Pitävät rakennuskulut järkevinä. Ostavat halvalla ja myyvät kalliilla. Hallitsevat ehkä luonnostaan markkinoinnin.

Toinen vaihtoehto on jokin rikollisbisnes, jos on varmaa, ettei perintöjä ole.

Velkarahalla voi elää aivan hetken leveästi, mutta sehän loppuu kuin kanan lento.

Lähettäjä: -a. 
Päivämäärä:   23.12.24 12:55:03

No sähän ton just kerroin.

Rakentavat pramean talon, koska rakentavat itse rakennuskustannukset pienemmät. Asuvat ilmeisesti pari vuotta, joten voivat myydä ilman myyntivoiton verotusta. Siinä kahdessa vuodessa rakentaa jo uuden talon.

Kun tätä ketjua on pystynyt ylläpitämään ja jos tappiota ole tullut, ensimmäiseen taloon otettu lainakin luultavasti jo maksettu.

Päivämäärä:   23.12.24 13:00:37

Eivät myy talojaan. Jäävät asumaan. Tiedän että yhdelläkin tuttavapariskunnalla lainaa remppaan yli 300t koska raksivat kalliin kivitalon hankalaan maastoon. Mies oli vielä lomautettunakin jonkun aikaa ja nainen työssä jossa palkka 2400€ suunnilleen. Lapsiakin heillä on. Ja tosiaan kallis talo ei estä muuta luksuselämää. Mistä sitten noin suuria lainoja edes saa? Ja vielä kaikki autolainat yms päälle

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   23.12.24 13:04:59

Jotain rikollista ilmeisesti touhuavat tai sitten on perintöä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.12.24 13:08:46

Miksi ei saisi pankista lainaa? Tuskinpa aloittaja tietää kaikkia ihmisten tuloja. Voi olla sijoituksia tai muuta mistä saa ekstraa palkan päälle.

Lähettäjä: Tupzi 
Päivämäärä:   23.12.24 13:15:55

Ilmeisesti aloittajan ns. parempituloisuus ei johdu ainakaan erityisestä älystä, elämänkokemuksesta ja ajattelukyvystä, kun mieleen ei tule eri vaihtoehtoja. Todennäköisimmin joku yhdistelmä tavanomaisista tavoista elää ja tulla toimeen ja hallita omia raha-asioita lienee kaikilla joilla on mahdollisuus rakentaa. Vain he itse tietävät mikä tausta ja tilanne heillä on.

Päivämäärä:   23.12.24 13:16:47

No toinen esimerkki: 6 lasta, nainen ei ole koskaan ollut töissä, saa tukia. Mies rakennusalalla. Rakentavat uutta taloa. Olivat maksuvaikeuksissa, joku aika sitten ei ollut varaa maksaa kaikkia laskuja. Nyt kun aikaa on kulunut niin yhtäkkiä on rahaa rakentaa talo. Mitään mysteeriperintöjä tukin on kun kukaan lähisukulainen ei ole kuollut. Lainaahan tuohonkin varmaan on saatu mutta mietin kyllä mistä ja miten. Luksuselämä ei missään vaiheessa ole katkennut maksuongelmista huolimatta vaan aina on ollut kalliita vaatteita ja juhlia. Ja uusi auto.

Päivämäärä:   23.12.24 13:22:48

"parempituloisuus ei johdu ainakaan erityisestä älystä, elämänkokemuksesta ja ajattelukyvystä, "

No osaan minä nyt jotain ajatellakkin. Kunhan mietin josko saisin erilaisia näkökulmia tähän. Tiedän kyllä että saisimme miehen kanssa 300t lainan (olisi varmaan aikalailla maksimi mitä näillä keskituloisen palkoilla myönnetään jos on takausta) ja voisimme rakentaa talon. Sitten jos olisi vielä autolainakin niin kyllä talous olisi todella tiukkaan mitotettu. Sitä mietinkin että elävätkö ihmiset elämänsä niin tiukille että sen jälkeen jokainen pienempikin hankinta tehdääm osamaksuilla koska niihin ei muuten enää varaa olisi?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   23.12.24 13:46:34

Ehkä ne kasvattaa kannabista tai myyvät muita huumeita.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.12.24 13:54:01

Saavan 100 tonnia lainaa. Rakentavat talon. Asuvat siinä 2v., ettei mene myyntivoittoveroa. Myyvät sen 200 tonnilla.

Rakentavat uuden talon 200 tonnilla. Asuvat siinä 2 v. Myyvät sen 350 tonnilla.

Jne. Ne piirtää, joilla on liitua.

Tuo kukkaviljely (ja muukin huumekauppa) tuppaa kyllä näkymään päällepäin. Harva kasvattaa pelkkään myyntiin.

Lähettäjä: Tupzi 
Päivämäärä:   23.12.24 13:54:43

No kysy heiltä, jos vastauksen haluat. Kukaan ulkopuolinen ei voi tietää, miten tilanne on tai ei ole. Spekuloida nyt voi loputtomiin.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   23.12.24 14:17:45

Yksi esimerkki: pariskunta ostaa halvalla vanhan talon. Talo rempataan ajan kuluessa omin voimin. Samalla pystyy vähän säästää sukan varteen. Kun talo on rempattu, remppaavat piharakennuksen hartiapankilla ja säästöillään. Kun aloittivat projektin, olivat lapseton pariskunta, jotka töissä ( tulot ehkä n.55te/a) ja kun piharakennus valmistui, heillä oli kaksi lasta ja tulot laskeneet noin 35te/vuoteen. Mutta näillä ei kyllä ole uusia autoja/lomamatkoja tms.
Sitten mulla on kaveri jolla hieno talo, käyvät ulkomailla, hienot autot, kaksi hevosta kalliilla tallipaikoilla. Näistä naisella säästöjä ja vakaa työ, miehellä suhdanneherkempi työ, mutta kovempi palkka. Eli välillä ovat tiukoilla ja välillä väljillä. Muttei se ulospäin heistä niin näy.
Itse en kyllä jaksa ymmärtää mitään kateutta toisten omaisuuksista. Aika moni on tehnyt hitonmoisesti työtä talojensa ja muiden eteen. Tunnen kyllä muutaman perijänkin, mutta he taas ihmisiä, joita ne rahat eivät kiinnosta, eivät elä mitään ökyelämää

Lähettäjä: no kuule 
Päivämäärä:   23.12.24 14:24:48

Mene kysymään niiltä? Muija myy ahteria ja ukko diilaa nappeja, ei kai tässä maassa mannetkaan muuten millään satojen tonnien mersuilla ajelisi?

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   23.12.24 14:26:51

Mä olen aina ajatellut, että ne jotka itse rakentaa talon, on keskivertoa ahkerampia luonteeltaan - enkä nyt puhu mistään avaimet käteen- valmistalosta vaan ihan oikeasta rakentamisesta. Ja itse tehden tosiaan säästää, laatumateriaaleista paljonkin jos sattuu olemaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa, etsii hyviä diilejä jne.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   23.12.24 14:42:14

sam: ja jos esim. Kaveripiirissä on rakentajia, joilta jää materiaaleja, saa vinkkejä jne. Tai voi vähän tehdä oravannahkakauppaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.12.24 14:45:03

Talojen rakentaminen on todella kovaa duunia. Laiskat jaksavat kyllä kadehtia uusia taloja kotisohvalta käsin. Itse pari taloa olemme rakentaneet päivätöiden ohella ja kyllä siinä oli kaikki muu elämä heitettävä pois vuoden ajaksi ja siltikin oltiin todella kovilla fyysisesti ja henkisesti. Hyvä tili tehtiin ekalla talolla, joten toinen talo on kyllä todella hieno ja melkoisen isokin. Ilmaiseksi sitä ei kuitenkaan ole saatu. Toiseksi 300k€ laina on hyvätuloiselle pariskunnalle ihan peanuts, joten voisin kuvitella, että nykypäivänä sen kokoisen lainan saa aika vaatimattomilla tuloilla.

Siellä päin Suomea, missä talloilla voi yhtään tehdä tiliä, on tontit myös kalliit. Eli esim. 300k€:lla ei saa kyllä minkäänlaista taloa pystyyn vaikka kuinka tekisi itse.

Lähettäjä: Jepp 
Päivämäärä:   23.12.24 14:49:42

Ihmiset elävät ihan todella paljon velaksi.

Päivämäärä:   23.12.24 14:59:47

Minä olen aina ollut pienituloinen, mutta olen säästäväinen ja järkevä rahankäyttäjä. Minulla on talo ja talli jossa omat hevoset. Kaikki rakennettu hyvin pitkälti itse, isä suurimpana apuna. Lainaa sain omilla tuloillani noin 100 000 e, jonkin verran oli myös säästössä siinä vaiheessa kun aloin rakentamaan. Ja siis yksin omistan tilukseni, miestä ei ole tässä kuviossa.

En tiedä ihmetteleekö joku minunkin elämäntapaani ja tienaamani rahan määrää. Kukaan ei ole ainakaan suoraan kysellyt millä rahalla oikein olen rakentanut.

Päivämäärä:   23.12.24 15:07:01

Mistä voit tietää duunarimiehen todelliset tulot? Kas kun ne duunarit voi tienata enemmän kuin sinä "parempituloinen".

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.12.24 15:22:12

No, Duunarit aloittaa työelämän usein jo peruskoulun jälkeen opintojen ohella tai täyspäiväisesti. Siinä missä minun ystäväni keräsivät kymmeniä tuhansia euroja lainaa 20-25 vuotiaina, minä olen käynyt töissä ja saanut tehtyä sijoituksia. Lainaa minulla ei ole ollenkaan ja palkka fyysisestä duunarityöstäni on huomattavasti parempi kuin korkeakoulutettujen velallisten ystävieni- jotka menevät palkassa ohitseni ehkä nelikymppisenä. Tietysti jotkut tienaavat paremmin jo aikaisemmin, mutta siinä vaiheessa on kuitenkin jouduttu ostamaan autot ja kodinkoneetkin osamaksuilla.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   23.12.24 15:26:49

Sijoituksia, metsää, lottovoitto, perintö yms.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.12.24 16:12:10

.... , kaikilla korkeakoulutetuilla ei mene noin huonosti kuin ystävilläsi. Minä valmistuin yliopistosta 23 vuotiaana ilman euronkaan opintolainaa ja olen siitä lähtien ollut töissä. Palkka on kasvanut työtehtävien muuttumisen myötä, tällä hetkellä se on n. 85000 euroa vuodessa. Autot ja kodinkoneet olen ostanut aina käteisellä.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   23.12.24 16:13:55

Rakentavat itse, maksavat 200 000 rakentaessa ja myyvät 500 000e muuttaessa.

Voittoa 300 000 euroa.

Tiedän useamman jotka noin tekee, että asuvat aina sen 2 vuotta ja samalla rakentavat jo uutta.

Päivämäärä:   23.12.24 16:17:52

”Lähettäjä: .
Päivämäärä: 23.12.24 15:07:01

Mistä voit tietää duunarimiehen todelliset tulot? Kas kun ne duunarit voi tienata enemmän kuin sinä "parempituloinen".”

Mun tuntemilla duunareilla vuositulot on 50 000 - 80 000 €, koska suurin osa tekee jonkun verran ylitöitä ja duunarialoilla maksetaan hyvin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.