Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lainasin kaverille rahaa

Lähettäjä: Lippe 
Päivämäärä:   23.12.24 11:25:37

Kunhan kyselen mielipiteitä...
Lainasin kaverille 2500 euroa, jotta hänen ei tarvitse ottaa mitään kallista kulutusluottoa.
Hän itse kertoi maksavansa lainan mahdollisimman nopeasti takaisin, kuitenkin vähintään X summan kuukaudessa.
Tämä ok.
Nyt hän on varannut matkan (ei kylläkään ollut kallis) ja ottanut ison tatuoinnin.
Olen vähän hämmentynyt. Jos olisin itse kaverille velkaa, jättäisin etenkin tatuoinnit ottamatta ja maksaisin kaikella ylimääräisellä velkaa pois.
Olenko aivan yksin tämän ajatuksen kanssa? Todella vähän olen elämäni aikana ottanut lainaa, asuntolaina on oikeastaan ainoa. Kerran otin 7000e remppalainaa mutta maksoin sen pois niin, että söin suunnilleen kaurapuuroa että pääsin siitä mahdollisimman nopeasti eroon.
Nyt jäin miettimään että onko tämä oma ajatustapani valtavirrasta poikkeava?

Re: Lainasin kaverille rahaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.12.24 11:26:36

Jos hän maksaa sitä sovittua vähimmäissummaa takaisin, niin kaikki hyvin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.12.24 11:29:42

Jos talous olisi tilanteessa, että joudun lainaamaan 2500 euroa, niin en todellakaan ottaisi tatuointeja tai matkustelisi. Maksaisin velan mahdollisimman nopeasti pois ja sen jälkeen säästäisin. Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla itsellään useampi tonni puskurina. Ja siis kyllä, ymmärrän, että jollekin se ei ole mahdollista, mutta tässä nyt ei ole semmoisesta tapauksesta kyse.

Päivämäärä:   23.12.24 11:32:42

Ei kyllä ole ok ostaa matkoja ja tatuointeja jos on jo toiselle velkaa. Ihmisistä ei kuitenkaan todellakaan aina tiedä, ja tämän takia ei kannata lainata mitään sellaista, jota ei olisi varaa myös menettää. Itse opin tämän nuorena ja hyväuskoisena kun lainasin rahaa koulukaverilleni, joka ei maksanutkaan sitä sovitusti takaisin ja minulla oli sitten se tilanne, ettei ollut rahaa ruokaostoksiin.

Päivämäärä:   23.12.24 11:32:45

Kaverilla on tosi tiukka taloudellinen tilanne, mutta tuntuu, ettei hänellä ole mitään taloustaitoja. En tiedä mistä hän on yhtäkkiä saanut ylimääräistä, keikoista kai, mutta rehellisyyden nimissä mä olisin niillä rahoilla maksanut velkaa. Tai laittanut edes säästöön jotain pakollista menoa varten. Tai sitä, että jos jossain kuussa ei olekaan töitä, pystyy silloin hoitamaan velanlyhennyksen.
Edelleen voin olla väärässä ja "kaikilla on oikeus nauttia elämästä".

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.12.24 11:35:50

Nykyään lainoja saa tosi helposti netti pankeista niin ei tarvi kavereiden rahaa lainata. Ite sain 2000e lainan tuloina pelkästään työkyvyttömyyseläke 1040e/kk netto. Maksuaika 2 vuotta 103e/kk. Tamä laina alisa pankista.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   23.12.24 11:40:19

Onhan teillä tehtynä velkakirja? Et kai ole lainannut rahaa suullisesti sopimalla?

Päivämäärä:   23.12.24 12:05:25

Aina kun toiselle jotain lainaa siitä pitää olla valmis luopumaan. Käytännössä lahjoitit kaverillesi 2500 euroa jos teillä ei ole velkakirjaa jossa on kirjattuna maksusuunnitelma, sittenkin rahojen saaminen on vaikeaa jos ei ole maksuhalua.

Minä olen kaverilleni velkaa yli tonnin enkä ikinä tule sitä maksamaan. Ihan siitä syystä, että silloin kun sitä yritin maksaa kun töissä kävin hän halusi odottaa, että saan vakitöitä, ei suostunut ottamaan rahaa vastaan! Yritin sanoa moneen kertaan, että on epävarmaa, että saanko koskaan vakitöitä, mutta ainoa muoto missä lyhennystä suostui ottamaan vastaan oli se, että tarjosin kahvit/ruuat kun tavattiin. Maksu siis piti tapahtua käteisellä, eli en voinut vain tehdä tilisiirtoa. Noh, nyt olen pysyvästi työkyvytön enkä todellakaan pysty sitä maksamaan ikinä. Eikä hänellä ole mitään millä todistaa että ollaan sovittu mistään maksusta ikinä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.12.24 12:13:55

"Nyt jäin miettimään että onko tämä oma ajatustapani valtavirrasta poikkeava?"

Ei ole poikkeava, mutta enenemään päin on tämä ajatusmaailma.
Eräässä fb ryhmässä keskusteltiin pari päivää sitten uudesta muutoksesta, kun asumistukeen alkaa vaikuttaa varallisuus.
Oli kyllä järkyttävää huomata, että todella moni oli nostanut tukia ja oli säästetty useita kymmeniä tuhansia euroja tällä tavoin.

Itse olen aina ajatellut, että tuet ovat avuksi kun rahat ei oikeasti riitä. Eli vaikka olisin oikeutettu esimerkiksi asumistukeen, mutta jos pärjään ilmankin, en todellakaan ole tukea hakenut.
Mutta näkyy olevan ajatus nykyään niin, että jos olet oikeutettu niin hae kaikki mitä saat.

Sama näköjään tämän lainaamisen kanssa. Ei minkäänlaista kiirettä maksaa takaisin vaan "sijoitetaan itseensä".

Päivämäärä:   23.12.24 12:19:20

En nyt pyytänyt mitään saarnaa rahan lainaamisesta. Olen ihan aikuinen, melkein 50v ihminen ja totta puhuakseni tuo summa ei omaa taloutta hetkauta mihinkään suuntaan. Enkä ole huolestunut siitä etteikö hän maksaisi takaisin, on hoitanut joka kk erät, mietin ainoastaan tätä ajatusmallia.

Lainaa saa kyllä mistä tahansa, se ei ollut tässä idea, vaan se, että halusin auttaa kaveria jottei hänen tarvitse ottaa mitään kallista lainaa. Hän ei edes pyytänyt, vaan ehdotin lainaa itse.

Nyt vaan kummeksuttaa tämä, että alunperin hänelle oli todella vaikea ja iso asia lainata, ja kertoi miten haluaa nopeasti maksaa sen pois. Nyt onkin rahaa tehdä kaikennäköistä "turhaa".

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.12.24 12:34:31

Ajattelee, että kun hoitaa sovitun kk/erän, se riittää suuntaasi, kun näin on sovittu. Ei ehkä ole muutenkaan maailman harkituin rahankäyttäjä, eikä tule koskaan säästämään mitään puskurirahastoja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.12.24 12:54:59

No on ihan normaali ajatusmalli että maksaa tätä sovitusti takaisin. Jos lainasit kaverille ja sovitte kuukausieristä niin ketään ei sen pitäisi hetkauttaa suuntaan tai toiseen jos maksut hoituvat juuri niin kuin on sovittu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.12.24 13:13:25

Olen lainannut kaverille ison summan minäkin. Riittää että noudattaa maksusuunnitelmaa, muuten laina ei anna minulle mielestäni oikeutta kontrolloida hänen rahankäyttöään. Itse jos lainaisin toiselta niin pyrkisin kyllä maksamaan takaisin mahdollisimman nopeasti.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.12.24 13:18:54

Kaverien kesken ei kannata lainailla.
Tulee eripuraa, yleensä tietenkin siitä ettei toinen maksa takaisin, mutta kuten aloittajan ajatusmalli osoittaa, myös ihan siitä, että lainaaja kuvittelee toisen olevan alisteisessa asemassa häneen nähden ja että lainan antaminen antaa samalla myös oikeuden määrittää, mihin toinen käyttää rahaa elämässään ylipäätään.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   23.12.24 13:43:06

Jos hän on siitä alkaen maksanut sinulle lupaamansa summan x joka kuukausi, niin sinulla ei ole mitään nillittämistä siitä, mitä lopuilla rahoillaan tekee.

Päivämäärä:   23.12.24 13:43:28

--- En nyt ihan näin ajattele, kuten monta kertaa kirjoitin, kyse vain ajatusmaailmojen eroavaisuuksista. Mulle on ihan sama jos sen sovitun summan voi lyhentää, ihmetytti vain se, että alunperin hänelle oli vaikea ottaa rahaa vastaan ja itse suunnitteli maksavansa nopeasti takaisin mikäli vaan saa jostain ylimääräistä.
Itse toimisin varmasti toisin, mutta en sano että oma tapani olisi mitenkään oikeampi.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   23.12.24 13:56:33

Älä jatkossa lainaa.

Tottakai lainaajat on juuri niitä, jotka käyttää rahansa impulsiivisesti kaikkeen turhaan. Muutenhan heillä ei olisi rahat loppu.

Todennäköisesti mitään et saa takaisin ja velkaa on sen pari tonttua kymmenelle muullekin kaverille ja eri luottoyhtiöille. Ota oppirahoina.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.12.24 13:57:33

Jos teillä on maksusuunnitelma jota hän noudattaa, ei hänen rahankäyttönsä kuulu sinulle.

Jos olisitte sopineet että hän maksaa "heti kun voi", olisi matkustelu kyseenalaista

Päivämäärä:   23.12.24 14:02:45

Itselle kävi ihan sama. Paras ystävä jolle lainasin summan rahaa. Raha meni ystävän kertoman mukaan asiaan x joka oli todella hyvä syy. Välittömästi lainaamisen jälkeen hän meni kampaajalle, teki ison ns. muuttumisleikin ja lähti lastensa kanssa kylpylähotelliin. Oli aivan selvä että minun rahoillani. Meiltä meni melkein ystävyys katki. Ei moneen vuoteen oltu tekemisissä. Ajan kanssa hän maksoi puolet rahasta takaisin. Mutta sain mielestäni hyvän opetuksen joka on juurikin se että älä ikinä lainaa ellet ole valmis luopumaan koko summasta ja myös menettämään tärkeää ihmistä.

Lähettäjä: kokemus 
Päivämäärä:   23.12.24 18:06:09

Ikinä, ei ikinä pitäisi lainata kaverilta rahaa eikä kaverille rahaa, vaikka se kuinka anelisi.

Parasta on kun pitää rahanlainaamisen vain tuntemattomien ja mielellään "kasvottomien" tahojen välillä, niin ei ole mitään tunteita pelissä eikä ystävyys vaarassa.

Lähettäjä: Ville 
Päivämäärä:   23.12.24 18:09:32

En olisi lainannut rahaa, jos en tunne kaverin ajatusmaailmaa.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   23.12.24 19:46:14

Minun puoliso meni lainaamaan veljelleen rahaa (meillä yhteinen talous) kun tämä valitti ettei pysty maksamaan laskuja eikä ole varaa ostaa ruokaa. Sanoin kyllä puolisolleni etten haluaisi lainata tämän veljelle mitään, mutta puolisoni piti päänsä ja antoi veljelleen ison summan rahaa. Kuinka ollakaan, käytiin jossain vaiheessa kylässä tämän veljen ja perheensä luona ja he olivat pintaremontoineet ja sisustaneet talonsa täysin uusiksi! Sinne meni ne rahat. Uudet tapetit, maalit, matot, sälekaihtimet ja verhot joka huoneessa, uusi sohva, tuolit, lamput jne jne. Kodinkoneitakin oli uusittu ja takapihalle ilmestyi uusia puutarhakalusteita. Tästä on nyt melkein 4 vuotta eikä penniäkään olla saatu takaisin. Puolisoni on kyllä edelleen hyvissä väleissä veljensä ja tämän perheen kanssa, mutta itse en pysty enää heitä edes ajattelemaan ilman että savu alkaa nousta korvista. En halua olla missään tekemisissä heidän kanssaan.

Päivämäärä:   24.12.24 01:38:06

LähettäjäVille
Päivämäärä23.12.24 18:09:32
En olisi lainannut rahaa, jos en tunne kaverin ajatusmaailmaa.
TÄMÄ on totta!
Mutta kuvittelin tuntevani. Kuvittelin että hän tosiaan tekee niinkuin lupaa. Eikä ole kyse siitä että pelkäisin, etten saa rahoja. Kyllä hän ne maksaa, aivan varmasti, mutta alunperin hän oli se, joka suunnilleen mateli ja kertoi, että jos saa enemmän töitä niin TIETENKIN maksaa sitten myös enemmän. Tämä oli nimenomaan se pointti.
Ei se, että pelkäisin jääväni ilman rahoja. Siitä en ole huolestunut.

Päivämäärä:   24.12.24 04:26:27

Ihmisille käsite "ei ole rahaa" on hyvin häilyvä. Joillekin tuo ei ole rahaa tarkoittaa sitä, ettei ihan konkreettisesti ole rahaa vaikka ruokaan, toisella taas sitä, ettei ole rahaa asioihin, mitä kovasti haluaisi.

En kyllä lainaisi rahaa kellekään. Voin tarjota ruoan tai muuta pientä, mutta rahan lainaaminen on hyvä tapa pilata ihmissuhteensa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.12.24 09:00:42

Voihan olla, että henkilö on halunnut juuri siksi lainata rahaa, että saisi sen matkan ja tatuoinnin. Ei siinä mitään, saahan lainarahalla tehdä vaikka sen remontin ja sisustuksen kuten joku ketjuun vastannut harmitteli miehen veljen tehneen. Monesti jos elää tiukalla taloudella juuri tuollainen extra jää kerta kaikkiaan tekemättä ja kyllä voisin itse kuvitella että lainaisin myös ns ylimääräiseen.

Mutta velkakirja pitäisi olla ja myös makaisinmaksusta pitäisi olla kirjattu suunnitelma.

Päivämäärä:   24.12.24 09:16:40

"Voihan olla, että henkilö on halunnut juuri siksi lainata rahaa, että saisi sen matkan ja tatuoinnin."

Ei ole, hänellä oli yksi iso lasku johon lainasi kolmelta ihmiseltä rahaa.

Päivämäärä:   24.12.24 09:25:26

Sinne meni rahat.
Sinua huijattiin ja nyt se otti tatuoinnin muistoksi onnistuneesta bisneksestä.

Päivämäärä:   24.12.24 09:31:36

Huoh. Kun olisit lukenut ketjun niin tietäisit, ettei ole kyse siitä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   24.12.24 10:13:17

En ole koskaan lainannut kavereille rahaa enkä tule lainaamaankaan.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   25.12.24 10:50:06

No kaverille eka ole velkaa mutta muuten velkaa on. En ajattele että kun on velkaa niin pitää syödä vaan puuroa ja maksaa kaikki mahdolliset velkoihin.
Kyllä meillä eletään ns. Normaalia elämää,matkustellaan ja hankitaan asioita. Syödään ulkona yms.
Velat maksetaan suht ajallaan,mitään ei ole perinnässä tai sellasta.
Ja siis ns. Huonoa lainaa on nämä velat.

Eli vastaus siihen mitä kysyit, kyllä minusta ainakin ajattelet hassusti jos mielestäsi velkainen ihminen ei saisi ns pitää hauskaa vaan kaikki pitäisi keskittää vain velkaan.

Tämä minun näkemys:)

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   25.12.24 10:51:04

Jatkan vielä että itselläkin välillä ajatus että haluaisin panostaa enemmän velkojen maksuun,mutta sitten en kuitenkaan halua.

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   25.12.24 11:53:30

Lainaillaan kavereiden kanssa puolin ja toisin rahaa. Tosin pieniä summia. Mulle on ihan sama mihin sitä tarttee. Jos kaveri tarttee, se tarttee. Joskus se syy on erittäin hyvä, joskun se on hyvä, mutta ns turha. Silti sillä turhalla voi olla iso merkitys esim arjessa jaksamiseen.

Toki, kaverit maksaa aina takaisin. Niille jotka ei maksa, en lainaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.12.24 12:25:07

Hyvin usein tuollaiset ihmiset, jotka lainailevat usein rahaa, eivät ole hyviä rahankäytössä. Ei kannata lainata, jos olettaa saavansa rahat takaisin. Yksi kaverini on samanlainen, kun saa rahaa kerrankin tuhlaa sen kaikkeen turhaan mm botoxiin ja pikaruuan tilaamiseen. Sitten ihmettelee, kun ei ole rahaa ja tarttis lapsille ruokaa jne. Muutamaa tuttua voin auttaa (esim maksamalla takuuvuokran suoraan asunnon omistajalle), mutta en oleta saavani koskaan rahoja takaisin. Enkä anna rahaa suoraan heidän tilille, koska tiedän sen menevän kaikkeen turhaan paskaan. Ruokakassin voin myös hakea kaupasta, mutta tilille en siirtä penniäkään.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   26.12.24 23:03:13

Rahaa ei pidä koskaan lainata ellei ole valmis menettämään niitä. Ei kaverillekaan tai varsinkaan niille, siinä voi mennä ystävyyskin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.