Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemusta jumissa olevista purentalihaksista?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.12.24 09:37:37

Onko teillä kenelläkään kokemusta jumissa olevista purentalihaksista? Minkälaisia oireita aiheutti? Minkälaisella hoidolla saitte tilanteen paremmaksi ja minkälaisessa ajassa?

Mulla tässä menossa päänsärkypäivä numero viisi, ja alkaa jo tuskastuttaa, kun lääkkeet ei tehoa. Itse olen yrittänyt hieroa ja hierojalle on loppuviikolle aika.

Re: Kokemusta jumissa olevista purentalihaksista?

Päivämäärä:   23.12.24 11:02:59

Päänsärkyä, niskan ja kaulan lihasjumeja, hermosärkyä kasvoissa…

Pari purentalihasten hierontaa lyhyellä aikavälillä ja sen jälkeen säännöllisesti hieronnassa hieman pidemmällä aikavälillä. Purentakiskotkin auttaa hiukan.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   23.12.24 11:06:44

Jo mainittujen lisäksi ankara nielemksvaikeus oli ikävä

Päivämäärä:   23.12.24 11:07:30

Saitko purentakiskot kunnalliselta vai yksityiseltä? Mun pitäisi varata aika hammaslääkärille, mutta en tiedä mistä varaisin. Aikaisemmin olen käynyt yksityisellä, mutta en halua mennä enää hänelle. Toisaalta mulla ei olisi kyllä intoa maksaa ihan älyttömiä summia siitä kiskosta, eli olisiko kunnallinen vaihtoehto?

Päivämäärä:   23.12.24 11:31:46

Ensimmäiset julkisen kautta, toiset yksityisen. Viimeksi julkisella tyrkkäsivät vain hierontaohjeet käteen ajatuksella, että ”koitahan pärjäillä”,kun sanoin että tarvitsen uudet rikki menneiden tilalle. Oli hieman hämmentävää, kun ensimmäiset sain julkisen kautta ja hampaista kiille aivan loppu (joten kiskoille todellakin tarve)..

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   23.12.24 11:43:10

Sain hammaslääkäriltä jumppaohjeet ja ne on ainoat mistä on ollut apua pitkässäjuoksussa. Hieronta auttaa vain pieneksi hetkeksi.

Päivämäärä:   23.12.24 11:45:51

Mulla Face Former odottaa pukinkontissa, siitä toivon apua.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   23.12.24 11:46:24

Purentakisko auttaa eniten ja se on myös ainoa, joka suojaa hampaita. Jumppa voi vetreyttää lihaksia, mutta se ei suojaa hampaita siltä rasitukselta, joka niihin kohdistuu pureskelun takia.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   23.12.24 15:50:18

Kävin piikityttämässä bruksismin jumittamat purulihakset 10kk sitten, edelleen täysin kivuttomat. :)

Päivämäärä:   23.12.24 15:52:51

Kiskot saa julkiselta mutta maksaa ne silti sen 300e.

Päivämäärä:   23.12.24 18:12:20

Oikeasti, joutuuko niistä joka tapauksessa maksamaan noin paljon? Siinä tapauksessa mä todella taidan mennä yksityiselle, silloin saan ainakin valita kenelle ne rahani vien.

Jos jollain on suositella etelä-suomesta jotain todella osaavaa hammaslääkäriä joka on erikoistunut purentavirheisiin, niin otetaan suosituksia ilolla vastaan! Pelkään myös hammaslääkäriä yli kaiken, eli tarvitsisi vielä osata käsitellä myös pelkäävää potilasta.

Päivämäärä:   23.12.24 18:53:28

Ei purentakiskon tekemistä kannata pelätä. Siinä vain laitellaan suuhun yksi kerrallaan pieniä paperinkappaleita, joita sitten vähän puret hampaiden väliin. Ei ole kivuliasta tai pelottavaa.

300 euroa ei yksityisellä riitäkään.

Päivämäärä:   23.12.24 19:11:09

Ei varmaan itse kiskojen tekemistä tarvitse pelätä, mutta toki mä samalla sitten käyn puhdistamassa hampaat ja tarkastuksessa. Ja pelko kun ei sinänsä ole asia, minkä voi vaan kytkeä pois päältä. Ihan jo pelkkä hampaiden puhdistus tai tarkastus pelottaa, vaikka siinä ei mitään järkeä olekaan.

Ja tokikaan se 300 euroa ei riitä yksityisellä, mutta niinkuin jo sanoin, silloin saan ainakin valita kenellä käyn ja milloin käyn.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.12.24 20:48:25

Mun kiskot oli julkisella 500e.

Mulla auttaa kuuma suihku kasvoille, melko voimakas hieronta esim guasha kammalla, kuuma kauratyyny kasvoilla syvähengittely, ohimojen hieronta. Mutta stressin poisto on se olennaisin, kaikki muu on laastari jos ei elämäntapastressille tee mitään.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   23.12.24 20:53:24

Leukojen pureminen/narskuttele ym aina stressiperäistä.
Mutta tähän hetkeen kevyt hieronta ja akupisteiden painelu varmaan paras.

Lähettäjä: Nb 
Päivämäärä:   23.12.24 22:23:22

Jos mukana on päänsärky, onko migreenidiagnoosia ja kohtauslääkkeet? Lähdin myös selvittämään purenta lihasten ongelmana mutta työterveyslääkäri ehdotti migreenin mahdollisuudesta ja purentalihasongelmat helpotti heti kun migreeniä alettiin hoitaa ja nyt kun tehokas estolääkitys on löytynyt, purentalihakset eivät enää oireile.

Päivämäärä:   24.12.24 10:26:07

On migreeni ja kohtauslääkkeet. Lääkäri sanoi, että hänen mielestään nämä kaikki linkittyy yhteen, ja kun narskuttelu/hampaiden pureminen hoidetaan, helpottuu niskojen jumittuminen ja migreenikin.

Tää on eka kerta kun kukaan sanoo mulle hampaiden narskuttelusta, ikää on kuitenkin jo ihan reippaasti, ja olen useammalla yksityisellä hammaslääkärillä vuosien varrella käynyt. Purennassa on vikaa kyllä muutenkin, ylipurentaa on, kukaan ei ole siihen puuttunut missään vaiheessa.

Lähettäjä: Nb 
Päivämäärä:   24.12.24 17:22:11

Onko sulla estolääkitystä jos päänsärky meinaa kroonistua? Mulla oli ekana kokeilussa candesartan ja jo päivä aloituksesta tuntui niinku hartiat olis tippunut alas, selvä helpotus jumeihin vaikka ei pidemmän päälle riittänyt estoksi ja on siirrytty muihin vaihtoehtoihin.

Lähettäjä: Iiiiiks 
Päivämäärä:   24.12.24 17:26:54

Sun ongelmat kuulostaa siltä, että paras apu olisi botox purentalihaksiin ja otsaan. Mulla oli tapana yöllä purra takahampaat yhteen ja sitten kärsin jatkuvista niska ja pääkivuista. Loppui kun hoidatin botoxilla parin vuoden ajan. Viimeksi lääkäri sanoi, että hyvin huomaa miten lihakset ovat pienentyneet eli hoidosta on ollut apua.

Päivämäärä:   24.12.24 17:34:31

Ei mulla ole estolääkitystä, vain kohtauslääkkeet. Migreenikohtauksia mulla ei ole niin paljon, että tarvitsisin estolääkityksen. Tää päänsärky mikä nyt on päällä ei siis ole migreenisärkyä, eikä tää lähde kohtauslääkkeellä (tai näköjään millään) pois.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.12.24 18:01:26

Botox on ainut mikä minulla auttaa.

Päivämäärä:   24.12.24 18:02:57

Botox kuulostaa pelottavalta vaihtoehdolta, mutta toki jos muu ei auta, niin onhan sekin vaihtoehto.

Päivämäärä:   24.12.24 20:11:16

Botox on oikein käytettynä erittäin turvallinen. Itsellenikin on pistetty purentalihaksiin ja ohimoille Botoxia, auttoi se jonkin verran ja jonkin aikaa, mutta ei niin huikeita tuloksia kuitenkaan, että olisin ottanut uudestaan.

Päivämäärä:   24.12.24 20:25:05

Botox ei.vaan edelleenkään poista sitä ongelmaa mistä pureminen johtuu..

Päivämäärä:   24.12.24 20:29:53

Lahjoittaako Z mulle miljoonan? Sit nimittäin saadaan se stressi suurimmilta osin pois.

Elämässä valitettavasti on stressiä ja täysin nollaan sitä on mahdoton saada. En ole kovinkaan stressaavaa tyyppiä ja teen arjestani niin sujuvaa ja stressitöntä kuin mahdollista. Purentavirhettä ja liian lyhyttä alaleukaa se ei valitettavasti poista.

Päivämäärä:   24.12.24 20:46:42

Stressi pahentaa narskuttelua, mutta stressittömyys ei välttämättä sitä poista. Itse olen purrut hampaita yhteen öisin lapsesta saakka, hammaslääkäri sanoi asiasta jo 10-vuotiaana. Siitä on nyt yli 25 vuotta. Joinain öinä narskutan pahemmin, mutta jonkin verran aina, olipa työ tai pitkä loma tai mikä tahansa elämäntilanne.

Päivämäärä:   24.12.24 22:17:39

Minä kaivoin tänään Face formerin paketista ja se tuntuu tehokkaalta! Sen kanssa on pakko rentouttaa lihakset ja on mukava suussa. Stressi mullakin narskuttelun taustalla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.12.24 22:18:19

Käypä huvikseen hierojalla, joka avaa lantiopohjan lihakset.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.12.24 22:24:56

Botoxia kannattaa ehdottomasti ottaa useammin kuin vain yhden kerran. Minullakin ekalla kerralla vaikutus oli hyvin lyhytaikainen, mutta seuraavalla kerralla jo selvästi pidempi.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   25.12.24 08:22:40

Voiko tuota Botoxia purentalihaksiin saada julkisella? Ja onko se hammaslääkäri vai joku muu erikoislääkäri, joka pistää?

Päivämäärä:   25.12.24 08:29:43

Ei sitä julkisella saa, on niin kallista. Purentakiskoa ja jumppaohjeita tarjotaan julkisella.

Lääkäri tai Botox-pistoksiin perehtynyt sairaanhoitaja voi pistää.

Päivämäärä:   25.12.24 11:45:30

Piste hyvä, ei raha poista stressiä.
Hyvin usein narskuttely ja leukojen pureminen on perua lapsuudesta. Se on hermoston tapa purkaa ylimääräistä hermostusta/stressiä. Ja en siis tarkoita jotain työkiirestressiä vaikka sekin vaikuttaa, vaan sellaista ns syvemmällä piilevää stressiä minkä taustalla siis usein jonkinlainen lapsuuden trauma. Näitä ei moni tiedosta vaikka voi näkyä myös erilaisiin käytösmalleihin (toisten miellyttäminen, hylkäämisen pelko, perfektionismi yms). Tutkimuksissa näillä on löydetty jonkinlaisia yhteyksiä esim. autoimmuunisairauksiin.
Eli ottakaa Botoxia (hermomyrkkyä) jos haluatte, siitä varmasti on oireisiin apua, mutta pitkällä tähtäimellä suosittelen pohtimaan syvemmin asiaa.

Päivämäärä:   25.12.24 11:48:42

Mistä ihmeestä sinä, Z, voit tietää mistä minä tällä hetkellä stressaan?

Sun kantasi on tullut jo selväksi, kiitos vaan. En ole varaamassa aikaa lanttumaakarille, vaikka kuinka sellaista vaihtoehtoa tyrkyttäisit.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   25.12.24 12:21:45

Mulla botox vei leuka- ja päänsäryt, ja narskuttelu loppui kokonaan. Bonuksena koko kasvojen muoto muuttui, kun leukalihakset kutistuivat. Oli ennen sellainen tarjahalonen, nyt siro leuka ja poskipäätkin näkyvissä :)

Kävin yksityisellä piikityttämässä, n.300e maksoi ja oli joka pennin arvoinen (tosin se itse piikitys on todella ällöttävä juttu, ei sitä huvikseen halua kokeilla).

Päivämäärä:   25.12.24 13:26:11

"Lähettäjä'

Päivämäärä25.12.24 12:21:45

Kävin yksityisellä piikityttämässä, n.300e maksoi ja oli joka pennin arvoinen (tosin se itse piikitys on todella ällöttävä juttu, ei sitä huvikseen halua kokeilla)."

Ällö? Vähän nippaisee niin kuin piikitys normaalistikin. Mikä siinä on ällöttävää ja vieläpä todella ällöttävää?

Lähettäjä: Iiiiiks 
Päivämäärä:   25.12.24 13:41:24

Kyllä se aika ikävältä tuntuu kun naaman lihaksiin tuikataan neula. Mulla varsinkin ohimot ja kulmien väli sattuu eniten. Vaikuttaa myös paljonko sitä ainetta laitetaan. Mulla laitettiin alkuun enemmän, viime kerralla mietittiin määrän laskua kun lihakset pienemmät. Olen käynyt kerran vuodessa laittamassa ylläpidoksi. Käyn Mehiläisen plastiikkakirurgilla, kallis mutta paras (400-500€) ja tykkään käydä samalla kun hän on tarkka kaveri ja seuraa hoidon vaikutusta ja toimivuutta.

Päivämäärä:   25.12.24 13:44:00

Minua ei ole sattunut botoxia pistäminen ollenkaan, ei se ole siis tuntunut miltään. Rutiseva ääni on vähän ikävä.

Lähettäjä: Tampere 
Päivämäärä:   25.12.24 15:03:46

"Voiko tuota Botoxia purentalihaksiin saada julkisella? Ja onko se hammaslääkäri vai joku muu erikoislääkäri, joka pistää?"

Kolme kertaa sain julkisella, sen jälkeen olisi pitänyt maksaa itse. Pihlajalinnan neurologi Alexander Stolberg pisti, lämmin suositus hänelle.

Lähettäjä: purentakisko 
Päivämäärä:   25.12.24 15:37:14

Mihin kohtaa pistetään/häviääkö sibeliukset samalla?

Lähettäjä: Tampere 
Päivämäärä:   25.12.24 18:12:59

Leukaperiin eri kohtiin pistetään ilmeisesti vähän sen mukaan missä on eniten kireyttä eli millä lihaksilla pahimmin puree. Ja joo, voi pistää myös otsaan kulmakarvojen väliin jos haluaa, ei ilmeisesti vakiopaikka, mutta ei tarvitse paljon, että rypyt häviää. Ja kaulan sivuun pistetään myös hiukan jos siitä kiristää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.