Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen alkanut kaipaamaan parisuhdet jossa tehdään

Lähettäjä: Asioita yhdessä 
Päivämäärä:   22.12.24 20:22:18

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä reilu 20 vuotta. En tiedä alkoiko tämä ettei oikein mihinkään mennä yhdessä tai tehdä mitään yhdessä silloin kun lapsemme syntyi. Lapsi on on 10 vuotias ja muistan kuinka minua harmitti kun mies koki aivan kaiken menemisen vauvan/ lapsen kanssa rasittavana joten minä kyläilin lapsen kanssa omilla sukulaisillani ja mies sitten yksinään hänen puolensa sukulaisilla sekä kavereillaan. Ikinä mies ei ole tykännyt käydä kaupassa joten minä olen hoitanut sen pääasiassa, mutta lapsen synnyttyä mies ei lähtenyt enää sitäkään vähää mukaan vaan minä kävin lapsen kanssa kaksin. Mies ei ole ikinä auttanut minua remonteissa, pihahommissa ymv, vähän on välillä siivonnut, mutta emme ikinä ole siivonneetkaan yhdessä tai siis samaan aikaan. Kävelylle miestä ei saa kun siihen pitäisi valmistautua tuntikausia ja sitten se on 10 min lenkki ja mies valittaa kun minä kävelen liian kovaa tai liian hitaasti.

Nyt tuli lista mitä emme tee yhdessä, mutta katsomme kyllä välillä iltaisin yhdessä telkkaria tai pelaamme ja välilä käymme kuuntelemassa musiikkia tai ravintolassa syömässä. Mies on noin 4 vuotta tehnyt työtä jossa työaika on klo 13-21, kotona hän on yleensä vähän ennen klo 22. Minä taas teen 8-16 työtä. Meillä kummallakin on vapaapäivät miten sattuu eli harvoin osuvat samalle päivälle.

Olen yhä enemmän alkanut kaipaamaan aikuista seuraa ja parisuhdetta jossa tehdään asioita yhdessä. Nythän minä en juuri näe muita kuin työkavereita töissä koska en raaski jättää enää iltaisin lasta yksin kotiin ja lähteä esim harrastamaan. Yhden ystäväni kanssa vietämme aikaa noin kolmen viikon välein aina kolme päivää yhdessä. Hän on täydennyskoulutuksessa ja ihan käytännön syistä majoittuu meillä ettei tarvitse olla hotellissa välimatkojen takia. Hän on siis ystävä jonka seurassa voin olla täysin oma itseni niin järjästely oli aika luonteva. Ai, että kun on mukavaa kun on joku jonka kanssa tehdä yhdessä ihan arkisia asioita esim ruokaa, puuhata niitä näitä, käydä yhdessä kaupassa ja kävelyllä, jutella niitä näitä. Arjen luksusta parhaimmillaan kun toinen onkin tyhjentänyt astianpesukoneen tai ruoka tehdään yhdessä. Tämän järjästelyn jälkeen olen alkanut miettimään voisiko parisuhdekin olla sellainen, että tehtäisiin asioita yhdessä. Koen itseni jotenkin todella yksinäiseksi arjessa vaikka on lapsikin. Lapsella on kuitenkin jo kaverit ja kaikenlaista omaa puuhaa kotona.

Tiedän, että nyt elän ystäväni kanssa vain niin harvoin tuon muutaman päivän kerrallaan, että en voi mitenkään verrata sitä parisuhteeseen. Silti olen alkanut tuntemaan itseni todella yksinöiseksi nykyään jos ystäväni ei ole meillä ja minulla on ihan älytön ikävä häntä. Ihan hävettää sanoa, että ikävöin häntä niin paljon, mutta totta se on,

Pudottakaa minut maanpinnalle, että ei pitkässä parisuhteessa oikeasti tehdä asioita yhdessä. Huomaan eläväni nykyään niin, että odotan ystävääni ja hänen kanssaan on niin ihana elää arkea ja sitten olen todella tyytymätön tähän oikeaan arkeen mitä on suurinosa ajasta.

Re: Olen alkanut kaipaamaan parisuhdet jossa tehdään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.12.24 20:28:36

Minäkin haluaisin käydä kaupassa yhdessä jotta ei tarvitsi raahata yksin niitä painavia kasseja tai mies keksi ruuan jutustellen vaikka että nyt voitaisiin kokeilla yhtä uutta reseptiä. Mies kyllä häärää keittiössä, mutta yksin. Kapen ohjelmassakin oli, että perhe voisi yhdessä tehdä , yksi tekee salaatin, yksi keittää perunat tyyliin. Olen myös väsynyt ainaiseen yksin tekoon. Ja jos sitten mennään vaikka yhdessä syömään, naamat on kiinni kännykässä. Itsenkin myös, mutta kun se toinen ei mitään juttele niin pakko siinä on jotain tekemistä keksiä.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   22.12.24 20:34:29

No kyllä hyvässä parisuhteessa tehdään asioita yhdessä ja mielellään. Jos kumppani ei ole mieluista ja luontevaa seuraa oikein mihinkään, se kertoo, että kumppanivalinta ei mennyt hyvin. Mutta eihän tuo sinun miehesi tunnu tekevän oikein muutakaan, sinä teet teillä koti- ja remppatyötkin. Kuulostat paitsi yksinäiseltä myös rasittuneelta, kun miehesi ei ota vastuuta kodista, lapsesta eikä parisuhteesta.

Exäni kanssa oli sama tilanne kuin teillä: mitään hän ei halunnut tehdä yhdessä, mutta kavereidensa kanssa teki mielellään niitä samoja asioita. Pistin mokoman miehen pois ja otin uuden, josta tuli myös aviomieheni. Yhdessä on oltu kymmenisen vuotta ja tehdään sekä pieniä että suuria juttuja yhdessä ja se on ihan parasta.

Eroonhan tuo teidän tilanteenne johtaa jossain vaiheessa. Haluaako mies sitä?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   22.12.24 20:36:16

No, me olemme olleet yhdessä yli 30 vuotta ja käydään vieläkin esim. kaupassa 98-prosenttisesti yhdessä. Vietämme vapaa-ajan aina jotain yhdessä tehden, toki molemmilla on omiakin harrastuksia, mutta ne eivät vie montaa tuntia viikossa. Viihdymme parhaiten toistemme seurassa, miksi olla jonkun muun kanssa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.12.24 20:47:25

Me olemme olleet kohta 35 vuotta yhdessä, ja aina olemme tehneet kaikki asiat yhdessä. Lapsiak on kolme, ja isäni ja anoppi ovat aina pitäneet huolen, että meillä on miehen kanssa aina ollut myös kahdenkeskistä treffiaikaa.

Ja samalla lailla toimivat myös meidän yhtä kauan yhdessä olleet ystäväpariskunnat.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.12.24 20:53:50

Kahden ihmisen ajan käyttäminen kaupassakäyntiin on kyllä melkoista ajanhukkaa. Meillä tilataan ruokaostokset verkkokaupasta, ja se hakee joka paremmin ehtii. Mieluummin käytän yhteisen ajan vaikka sitten Netflixin katsomiseen.

Lähettäjä: Asioita yhdessä 
Päivämäärä:   22.12.24 20:54:03

Ehkä tuokin rajoittaa miehen kanssa yhteistä tekemistä koska hän ei halua mennä lapsen kanssa mihinkään koska se on kuulemma joko raskasta tai tyhmää. Minä haluan kuitenkin tarjota lapselle yhteistä tekemistä kodin ulkopuolellakin niin reissaamme ja retkeilemme lapsen kanssa kaksin. Samoin koulun juhlat ja vanhempain illat ovat miehen mielestä ajanhukkaa ja ”kuka niihin viitsii osallistua ja tuhlata vapaa-aikaansa” joten ei lähde mukaan vaikka olisi mahdollisuus. On lapsi välillä yökylässä niin pääsemme tekemään asioita miehen kanssa yhdessä, mutta ei tätä mahdollisuutta kovin montaa kertaa vuodessa ole.

Päivämäärä:   22.12.24 21:02:09

On kyllä kurjaa, että valitsit tuollaisen miehen puolisoksi ja lapsen isäksi. Mies ei selvästikään viihdy isänä ja kokee olevansa ansassa, kun tuli tehtyä lapsi mutta sitten sitä ei olekaan kiva hoitaa, ja tuli myös sitouduttua vaimoon, joka ei olekaan miehen mielestä kovin kiinnostava.

Oletko ikinä keskustellut miehen kanssa vakavasti siitä, että hän on halunnut lapsen ja nyt luistaa jälkeläisensä hoitamisesta? Vai oletko vain hiljaa, ehkä vähän suruinen ja teet asiat miehen puolesta? Miehellä on vastuu, hänellä ei ole vaihtoehtoa. Lapsi on myös hänen ja lapsi on hoidettava.

Toinen vaihtoehto on, että eroat, koska miehesi on osoittanut olevansa huono puoliso ja kelvoton isä.

Päivämäärä:   22.12.24 21:03:05

"Kahden ihmisen ajan käyttäminen kaupassakäyntiin on kyllä melkoista ajanhukkaa. Meillä tilataan ruokaostokset verkkokaupasta, ja se hakee joka paremmin ehtii. Mieluummin käytän yhteisen ajan vaikka sitten Netflixin katsomiseen."

Sille Netflixille on ihan riittäväsi aikaa muutenkin. Tykkäämme käydä yhdessä kaupassa, ymmärrän kyllä, ettei kaikki pariskunnat ole samanlaisia, mutta tuo nyt oli vain esimerkki yhdessä olostamme.

Lähettäjä: Tipa 
Päivämäärä:   22.12.24 21:06:13

Mina taas kaipaan omaa aikaa. Asutaan miehen kanssa maatilaa, ja tehdaan KAIKKI yhdessa. Olen introvertti ja vaikka rakastan hanta, on se aarimmaisen raskasta, kun ei ikina voi olla yksin. Haaveilen pitkista kavelylenkeista yksin. Mies on tyonarkomaani ja analysoija, jonka pitaa saada puhua asiat lapi. Niinpa 10-12 h tyopaivan, joka on tehty yhdessa, jalkeen istutaan syomaan ja pitaa puhua ja puhua ja puhua. Usein samoista asioista. Nyt ollaan vaihtamassa autoa ja tuntuu etta paa halkeaa, kun pitaa jatkuvasti olla kertomassa omaa mielipidetta tasta ja tosta autosta, vaikka aihe ei voisi vahempaa kiinnostaa. Viikolla mies kavi ulkona syomassa kaverin kanssa ja vietin aivan ihanan illan omassa rauhassa.

Olen uupunut tahan, ettei ole ollenkaan omaa aikaa tai tilaa hengittaa. Edellisessa suhteessa oli sama tilanne kuin aloittajalla, ja siksi tama alkuun olikin ihanaa. Nyt aamulla heraamisesta asti kaikki yhdessa ja syvia analyyseja haaveista 23 illalla, vaikka KOKO PAIVA on vietetty yhdessa.

Päivämäärä:   22.12.24 21:11:07

Toiseenkaan ääripäähän ei tarvitse mennä - täällähän jotkut kertovat, että kaikki tehdään yhdessä eikä ole juuri mitään omaa - mutta kyllä yhteinen tekeminen kuuluu toimivaan ja hyvään parisuhteeseen. Me mieheni kanssa katsomme joka ilta sarjaa yhdessä, käydään keikoilla ja festareilla (sama musiikkimaku), kaupoilla jos tarvitsee (mutta yleensä jompikumpi yksin), treffi-iltoina ravintolassa/leffassa tmv., yhteisten ystävien luona, appivanhemmilla syömässä, lomareissuilla ja milloin missäkin. Minulla on hevosharrastus omassa pihassa ja hänellä oma harrastuksensa. Molemmat näkevät omia ystäviään myös yksin.

Ja aivan järkyttävää lukea ja nähdä, että jotkut pariskunnat menevät ravintolaan ja SELAAVAT KÄNNYKKÄÄ. On monesti tehnyt mieli mennä sanomaan, että nyt ne luurit pois, jos haluatte, että teillä on tämä parisuhde vielä kymmenenkin vuoden päästä. Siis eihän kännykkää edes kuulu ottaa pois laukusta, jos ollaan yhdessä ravintolassa.

Päivämäärä:   22.12.24 21:29:32

Kyllä me tehdään paljon asioita yhdessä. Käydään kaupassa joka viikko kahdestaan, tämä on jotain mistä haluamme pitää kiinni. Lenkillä ja salilla kerran-pari viikossa. Lähes joka ilta katsotaan ohjelmaa yhdessä. Ja välillä tehdään ruokaa kahdestaan. Noin kerran kuussa käydään ulkona syömässä tai tilataan kotiin sushia ja juodaan viiniä ja jutellaan. Kyllä meidän suhde olisi aika tylsä ilman näitä.

Päivämäärä:   22.12.24 21:36:04

"Ja aivan järkyttävää lukea ja nähdä, että jotkut pariskunnat menevät ravintolaan ja SELAAVAT KÄNNYKKÄÄ. On monesti tehnyt mieli mennä sanomaan, että nyt ne luurit pois, jos haluatte, että teillä on tämä parisuhde vielä kymmenenkin vuoden päästä. Siis eihän kännykkää edes kuulu ottaa pois laukusta, jos ollaan yhdessä ravintolassa."

Tämä huvittaa, koska me saatamme hyvinkin molemmat selailla ravintolassa kännykkää. Se ravintolassa oleminen ei ole meille mikään harvinainen yhteinen hetki, vaan yksi ruokailu muiden joukossa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.12.24 21:36:30

Kuulostaa todella ikävältä että isä ei voi mennä lapsen kanssa mihinkään kun muka raskasta ja ikävää. Ei edes kyläilemään.
Pihatöitä tietty tehdään yhdessä eikä niin että vaan toinen tekee kaiken. Meillä 25 ja rapiat taivalta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.12.24 21:46:32

Siis sen lisäksi että mies ei halua tehdä mitään sinun kanssasi, hän ei myöskään halua käyttää "vapaa-aikaansa" lapsen kanssa, ei edes lapsen asioiden hoitoon? Onko mies ikinä vienyt lasta neuvolaan tai lääkäriin tai osallistunut mihinkään koulupalavereihin?

Lähettäjä: Juuna 
Päivämäärä:   22.12.24 21:50:22

Tulin todella surulliseksi aloittajan, mutta etenkin lapsen puolesta. Kauheaa, jos oma isä inhoaa noin paljon.

En ehdota eroa kovin helposti, mutta tuohon en jäisi, en mistään hinnasta. Vaikka aloittaja tyytyisikin tuollaiseen mieheen, niin lapsi ei moista isää ansaitse.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   22.12.24 21:52:37

Meillä oli lapsen synnyttyä ensin vähän sama tilanne. Sitten pistin kovan kovaa vasten ja sanoin että jos mies haluaa parisuhteen jatkuvan, on jonkin muututtava. Ja me ollaan siis jo alunperin oltu aika erilaisia, molemmilla erilaiset, aikaa vievät harrastukset joihin on toisen hankala osallistua. Aikaa se vei opetella ja etsiä niitä yhteisiä rutiineja mutta kun molemmilla oli kuitenkin halu olla parisuhteessa niin molemmat oli valmiita sen työn tekemään.

Lähettäjä: Lee 
Päivämäärä:   22.12.24 22:06:46

Kammottava mies ja parisuhde. Eihän noin voi elää!!

Ikävää senkin vuoksi jos tästä ei ollut merkkejä siinä vaiheessa kun lasta alettiin suunnittelemaan. Kai sitä siis suunniteltiin kuitenkin?

Vielä ei ole myöhäistä lähteä. Yksinhuoltaja olet jo nyt.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.12.24 22:08:10

Ruokaostosten tekeminen on ihan kamalaa, joten miksi pistää vieläpä kaksi ihmistä siihen kurjuuteen. Ajella hankalilla kärryillä ympäri ruuhkaista kauppaa, etsiä tuotteita, stressata että muistaako varmasti kaiken. Ei vastaa minun käsitystöni laatuajasta. Haen valmiiksi pakatut ostokset kaupalta, ja jää aikaa tehdä yhdessä tai erikseen jotain kivaa.

Päivämäärä:   22.12.24 22:12:41

No, kuten sanoin, pariskunnat ovat erilaisia, me satutaan pitämään ruokaostoksilla käymisestä :D.

Lähettäjä: Huih 
Päivämäärä:   22.12.24 22:12:43

Elin noin reilusti yli 20v eli tein kaikki yksin. Lapsetkin hoidin yksin remontit ym

Ero tuli vaikka sitä en olisi halunnutkaan.
Nyt minulla mies joka tekee yhdessä asioita,kokkaa huomio ja aivan mahtava. Tajuan nyt etten edellisessä liitossa ymmärtänyt tällaisia miehiä edes olevan! Sitä kasvoi siihen liittoon eikä osannut tarvita/kaivata muuta.

Lähettäjä: Dfg 
Päivämäärä:   23.12.24 00:28:18

Vanhempani ovat yli 70v, kohta 50v naimisissa ja edelleen tekevät asioita yhdessä. Tekivät silloinkin kun me lapset vielä asuimme kotona.

Päivämäärä:   23.12.24 16:28:55

Eroa jos suhde ei miellytä. Olet kuitenkin jo miehen kanssa tästä puhunut?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   23.12.24 16:44:52

Siis eikö mies tee lapsensa kanssa mitään?

Sinun kanssa katsoo telkkaria ja seksi kelpaa?

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   23.12.24 17:03:42

Minuakin ihmetytti, että eikö mies tee lapsen kanssa mitään?
Halusiko mies edes lasta?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.12.24 18:12:11

On ihana katsoa telkkaria yksin, koska voi selata kanavia kuten huvittaa. Meillä mies ei juuri katso tv:tä, tai jos katsoo, nukahtaa heti.

Jos eroaisin, mistä löytyisi mies, joka kestää kanavasurffailuni. Tai kummallakin voisi olla oma telkkari, joita katsottaisiin samalta sohvalta. Muttei sekään olisi kovin romanttista.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   23.12.24 19:18:09

Meilläkin lähes 20v suhde ja kyllä tehdään asioita yhdessä. Tänään esimerkiksi on leivottu ja koristeltu pipareita niin että molemmat osallistuivat, vaikka päävastuu minulla olikin. Muutenkin teemme asioita yhdessä: yhteinen harrastus, kävelylenkit, kaupassa käynti, matkustelu, leffoissa käyminen, kylpyläreissut, ravintolareissut, joku yhteinen sarjan katsominen kotona jnejne. Molemmat myös osallistuu kotitöihin. Kuitenkin teemme asioita myös erillään, kummallakin on säännöllisesti myös omia menoja ja voidaan myös lähteä vaikka reissuun ilman toista.

En jaksaisi itse elää suhteessa jossa ei olisi mitään yhteistä. Meidät ainakin on pitänyt yhdessä mm. se, että oikeasti tykkäämme tehdä asioita yhdessä ja meillä on yhdessä kivaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.12.24 08:22:12

Täällä täysin sama tilanne kuin aloittajalla, 20 vuotta yhdessä ja viime aikoina enemmän ja enemmän olen kaivannut ja kaipaan sitä että tehtäsiin miehen kanssa yhdessä jotain. Me olemme vuosia eläneet aivan omaa elämää kämppiksinä ja meilläkin yksi lapsi jonka kanssa miestä ei ole ikinä kiinnostanut tehdä yhdessä mitään. Nytkin on näköjään lähdössä hallille pelaamaan vaikka on jouluaatto.

Päivämäärä:   24.12.24 10:16:34

"Ehkä tuokin rajoittaa miehen kanssa yhteistä tekemistä koska hän ei halua mennä lapsen kanssa mihinkään koska se on kuulemma joko raskasta tai tyhmää. Minä haluan kuitenkin tarjota lapselle yhteistä tekemistä kodin ulkopuolellakin niin reissaamme ja retkeilemme lapsen kanssa kaksin. Samoin koulun juhlat ja vanhempain illat ovat miehen mielestä ajanhukkaa ja ”kuka niihin viitsii osallistua ja tuhlata vapaa-aikaansa” joten ei lähde mukaan vaikka olisi mahdollisuus. On lapsi välillä yökylässä niin pääsemme tekemään asioita miehen kanssa yhdessä, mutta ei tätä mahdollisuutta kovin montaa kertaa vuodessa ole."

Aloittajan kuvaama tilanne on hyvin samanlainen kuin oma elämäni kuusi vuotta sitten. Lapsen isä ei halunnut koskaan tehdä mitään minun ja lapsemme kanssa, jos sattui lähtemään mukaan, valitti koko ajan ja oli kiukkuinen. Kaipasin ihan hirveästi myös parisuhdeaikaa, ja katselin kateellisena pariskuntia ja perheitä, jotka viettivät aikaa yhdessä. Miehelle puhuminen oli täysin turhaa ja lopulta ymmärsin, että en tule saamaan hänen kanssaan sellaista parisuhdetta kuin kaipaan. Lopulta lähdin, enkä ole päivääkään katunut. Nyt on maailman ihanin mies ja parisuhde, jossa tehdään asioita yhdessä, on läheisyyttä ja muutenkin hyvä olla yhdessä.

Aloittajalle sanoisin, että yritä puhua miehelle, minkä toivoisit muuttuvan. Jos se ei auta, ero on myös hyvä ratkaisu. Omaa elämäänsä ei kannata tuhlata huonossa suhteessa.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   24.12.24 10:20:14

” No kyllä hyvässä parisuhteessa tehdään asioita yhdessä ja mielellään. Jos kumppani ei ole mieluista ja luontevaa seuraa oikein mihinkään, se kertoo, että kumppanivalinta ei mennyt hyvin. Mutta eihän tuo sinun miehesi tunnu tekevän oikein muutakaan, sinä teet teillä koti- ja remppatyötkin. Kuulostat paitsi yksinäiseltä myös rasittuneelta, kun miehesi ei ota vastuuta kodista, lapsesta eikä parisuhteesta.”

Tämä tuli itselläkin mieleen.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   24.12.24 10:38:55

Meillä on vähän päinvastoin, minusta ihan kaikkea ei tarvis tehdä yhdessä... Mutta koska näen että mies kaipaa sitä, niin sitten käydään ruokakaupassa yhdessä ja lähden sen seuraksi milloin mihinkin vaikkei musta ole välttämättä mitään hyötyä esim traktorin korjauksessa.
Hevosetkin haluaa ajaa mieluiten yhdessä, minä taas nautin eniten siitä että saan lähteä hevosen kanssa kahdestaan metsään ja ajatella omia ajatuksiani :D

Toisaalta kyllä ymmärtää mun yksinolon tarpeenkin, eikä loukkaannu jos sanon että haluan olla vähän aikaa yksin.

Kompromisseja siis tarvitaan, että parisuhteen molemmat osapuolet saavat kaipaamansa! Eniten ap:n tapauksessa särähtää korvaan tuo, ettei mues halua osallistua perheensä elämään juuri ollenkaan. Oletteko puhuneet asiasta suoraan?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.