Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka nopeasti vakava allerginen reaktio?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.12.24 20:07:51

Miten nopeasti vakava allerginen reaktio ilmaantuu?

Olen saanut tietystä pähkinästä voimakkaan allergisen reaktion lapsena (lievittyi kuitenkin antihistamiinilla mutta huuli turposi ja nopeasti alkanut voimakas kutina ja ihottuma)

Söin n. 30min sitten vahingossa jäätelöä jossa kyseistä pähkinää. En kerennyt syödä itse pähkinäpaloja mutta jäätelöä vähän.

Allergiaa ei sittemmin tutkittu enkä ole sen jälkeen syönyt kyseistä pähkinää joten en ole varma onko allergia minulla vielä vai ei.

Oireita ei ole vielä ilmaantunut. Olisiko todennäköistä että olisivat jo tulleet jos olisivat tullakseen?

Re: Kuinka nopeasti vakava allerginen reaktio?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.12.24 20:17:14

Lapsella oireet tulleet alle 10 min. Useampi ruoka-aine jolle ollut vaikeasti allerginen. Käyty polilla altistustesteissä ja niissä piti viimeisen altistusannoksen jälkeen odottaa polilla 1 h ennen kuin sai lähteä siltä varalta, että olisi tullut vaikea reaktio.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.12.24 20:19:08

Minä saan välillä noita oireita, kieli ja huulet turpoaa ja kutisee. Yleensä tulee tunnin sisään jos on tullakseen. Seuraile tilannetta.

Allergiat voi myös helpottaa iän kanssa, toivotaan että sinulle on käynyt niin.

Hauskaa tästä tekee se että ne voi tulla mistä vaan. Yleensä omenat on ok, sitten yhtäkkiä joku pistää koko naaman paukamille. Yleensä pähkinät on ok, joskus turpoaa koko suu.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   22.12.24 21:03:21

Olen omenalle allerginen ja ihottuma nousee tosi nopeaa, alle vartissa. Kurkkua kutiittaa heti, pahentunut iän myötä enkä tuon kurkkuoireen jälkeen ole uskaltanut syödä missään yhteydessä. Eilen pukkasi ihottuman/paukamia naamaan enkä keksi mistä. Ruokailusta pari tuntia ja lanttulaatikkoa maistoin alle kauhallisen. Oudompana mausteena inkivääri ja muskottipähkinä, ei pitäisi olla yhteyttä. Lanttua en ole kyllä vuosiin syönyt, nyt lupasin tehdä laatikon.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   22.12.24 21:04:58

.; ootko huomannut eroa kotimaisten ja ulkolaisten omenoiden välillä. Tekisi mieli testata kotimaisia (tykkään) mutta pitää joskus töissä kokeilla niin on apu lähellä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.12.24 22:11:03

Ennea//Meillä lapsi pystyy syömään royal gala ja Ida red omenia ilman kuorta. Sen sijaan kotimaisista omenista tulee voimakas reaktio. Ystävällä taas toisin päin eli pystyy syömään kotimaisia omenia useampaa eri lajiketta, mutta ulkolaisia taas ei.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.12.24 22:15:00

Omenallahan on ristiallergia muskottipähkinän kanssa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   22.12.24 22:23:17

No perkeles..

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   22.12.24 22:25:07

Olen kalalle allerginen ja oireet (kurkun ja huulien kutina) tulee yleensä hyvin nopeasti, jos vahingossa syön jotain kalaa sisältävää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.12.24 23:16:55

Mulla on vakava pähkinäallergia, oireet tulee max. vartissa, yleensä parissa minuutissa. Muiden lievempien allergioiden oireet tulevat hitaammin mutta alle tunnissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.