Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hautakivi kallellaan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.12.24 17:29:50

Miksi haudsn haltijan pitäisi oikaista kivi ja vielä maksaa siitä. Eli maksaa jollekin joka muokkaa maaperän sellaiseksi että kivi pysyy suorassa. Kun eihän niissä kivissä ole vikaa vaan siinä maaperässä, joka on vielä haudanhaltijalle vsin vuokrapaikka

Re: Hautakivi kallellaan

Lähettäjä: Paku 
Päivämäärä:   22.12.24 17:31:19

Maaperää ei tarvitsisi muokata, ellei siinä olisi hautaa ja kiveä.

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   22.12.24 17:48:19

Jos on turvallisuusriski, niin kiven voi kaataa, ellei halua maksaa sen suoristamisesta.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   22.12.24 18:18:51

Mekin jouduttiin oikaisemaan ja kangella työnnettiin tukikiveä ja tungin sinne kovaa maata alle. Ei siinä muu auta. Muuten pitää kivi itsessään kallistaa ja nostaa taas takaisin. Kyllä se muutamalla naisvoimalla oikenee tai miehet joilla on enemmän voimia.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.12.24 18:21:43

Riippuu tietysti kiven koostakin mitä välineitä tarvitaan. Suorista itse niin ei maksa mitään.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   22.12.24 19:28:41

Haudan hoito kuuluu hautapaikan vuokranneille tai siis heidän läheisilleen.
Eli sorkkarauta mukaan ja rautakaupasta isoja prikkoja kiiloiksi. Niin ne hautakiven asentajatkin tekee.
Rautakanki on vähän kömpelö työkalu tuohon hommaan. Kaatuu siinä vielä koko kivi.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   22.12.24 19:56:43

Riku. Ihan mielenkiinnosta kysyn oletko itse nähnyt hautakivien asentajien käyttävän prikkoja ja missä hautausmaalla.

Päivämäärä:   22.12.24 20:08:09

"Riku. Ihan mielenkiinnosta kysyn oletko itse nähnyt hautakivien asentajien käyttävän prikkoja ja missä hautausmaalla."

Ihan kuule jutellut sitä työkseen tekevän kanssa. Oli puhetta juuri pienistä kallistuksista, niin siihen prikka on aika kätevä. Isommat sitten metallisilla likipaloilla.

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   22.12.24 20:10:26

hyvää päivää tämän yhden asentajan kanssa.

Päivämäärä:   22.12.24 20:15:11

Katsokaapa ensi kerralla hautausmaalla sinne kiven juureen. Kyllä se on lähes aina kiilattu. Eli jossain nurkassa on pientä rakoa.
Ei niitä ole valettu tai liimattu, kun tavallisista kivistä puhutaan. Monumentit sitten erikseen.
Juuri siksi saa välillä lukea lehdistä, kun vandaalit käy hautakiviä kaatamassa.

Päivämäärä:   22.12.24 20:19:26

Olen itse töissä pääkaupunkiseudulla suhtkoht isolla hautausmaalla. Meillä käy useampi kiviliike viikottain hakemassa ja asentamassa hautakiviä. Yksikään noista kiviliikkeistä ei ole kyllä käyttänyt mitään prikkoja. Vaan he suoristavat pohjakiven ensin soralla ja sen jälkeen asentavat taulukiven pohjakiven päälle. Taulukivi on kiinnitettävä ruostumattomalla terästapilla pohjakiveen.

Päivämäärä:   22.12.24 20:26:13

Ei kai se hienosäätö silti kiellettyä ole.

Päivämäärä:   22.12.24 20:32:22

No minun on turha ruveta sinun kanssa tästä vänkäämään. Kerroin vain, että meillä on noin 16000 hautaa alueella enkä ole vielä nähnyt käytettävän prikkoja tai mainitsemiasi metallisia likipaloja. Hyvää joulun odotusta myös sinulle sekä muille saitilla käyville.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.12.24 21:35:16

Voi olla että eri firmoilla on omia konsteja kivien oikomiseen. Tuo Rikun mainitsema keino kuulostaa kätevältä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   22.12.24 21:46:08

kukapa se kissan häntää siellä taas nostaa...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.12.24 21:53:54

Me käytiin ihan lapion ja soraämpärin kanssa suoristamassa kivi :D Kivi ensin selälleen nurmikolle, aluskivi suunnilleen suoraksi ja kivi takas pystyyn

Lähettäjä: Katti 
Päivämäärä:   22.12.24 23:26:27

Ei kyllä kiviliikkeet mitään prikkoja käytä, kuten T jo mainitsikin :D Eikä meidän hautausmaan omatkaan kivien suoristajat...
Omaiset ovat asia erikseen. Välillä näkee jopa vaarallisia virityksiä, kun on vähän säästetty ja ihan itse suoristettu.

Jos meinaa itse suoristaa, niin pienikin kivi painaa sitten ihan helvetisti. Työkavereilta oon kuullut juttuja miten kivi onkin kaatunut suoristajan päälle, ja siinä sitä sitten maataan sääriluut murskana kiven alla. Tai vähintään varpaat littanana.

T: Toinen isolla hautausmaalla työskentelevä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.