Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ruokamyrkytys vai vatsatauti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.12.24 12:05:49

Mistä erottaa kumpi on kumpi? Tietääkseni en ole syönyt mitään pilaantunutta. Mutta eilen illalla oksensin kerran ja aamuyöllä toisen kerran. Ei ripulia, tänään nousi lämpö.

Re: Ruokamyrkytys vai vatsatauti

Päivämäärä:   22.12.24 12:06:19

Onko sillä väliä?

Päivämäärä:   22.12.24 12:24:25

On minulle

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   22.12.24 13:05:55

Mulla alkoi kuukausi sitten korona juuri noin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.12.24 13:07:26

Piste, toinen tarttuu, toinen ei

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.12.24 13:09:43

Harvoin Suomessa ruokamyrkytyksen saa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.12.24 13:11:26

Eikai sitä mistään erota.
Ruokamyrkytys on ollut kerran, ja se ei kyllä noin helpolla mennyt, vaan sai koko yön asua vessassa laattaamassa. Ja uskon, että on ruokamyrkytys, kun kaverille tuli sama (aika samaan kellonaikaankin alkoi) ja oltiin syöty samassa paikassa samaa ruokaa. Muille porukassa ei tullut mitään oireita, söivät eri ruokaa.
Oli mulla ainakin rajumpi (mutta nopeammin ohi) kun mikään oksennustauti ikinä.

Koronatestin voi tehdä, (voi olla sitäkin) mutta usein se näyttää plussaa vasta pari päivää oireiden alkamisesta.

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   22.12.24 13:28:20

Itsekin oksentelin x 3 ja ruoka eikä kahvi maistunut ollenkaan, paleli kamalasti ja oli huima väsymys. Terve en ole vieläkään ja koronaa kanssa veikkaan. Itse olin tekemisissä korona positiivisen kanssa.

Paino vissiin tippui 2 kg (nesteytys).

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.12.24 13:33:18

"Piste, toinen tarttuu, toinen ei"

Ei ole ihan noin yksiselitteistä. Jos se ruokamyrkytys on tullut siitä, että ruoassa on ollut virusta (kuten noro), se tarttuu kyllä samalla tavalla kuin "tavallinen" noro.

Eli ruokamyrkytyksen aiheuttajasta riippuu tarttuuko vai ei. Bakteerista johtuva ei tartu niin helposti, mutta kyllä sekin tarttuu jos käsihygienia puutteellinen. (Esim. Salmonellassa)

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.12.24 13:34:35

Kyllä se ruokamyrkytyskin tarttuu. :D

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   22.12.24 13:49:44

Ihanaa kun ihmiset ovat niin kuutamolla.

Suomessa yleisin ruokamyrkytyksen aiheuttaja on norovirus. Norovirus myös tarttuu äärimmäisen helposti ihmisestä toiseen.

Ruokamyrkytys ei myöskään ole mikään yksittäinen tietty tauti, vaan vakavuus ja oirekuva voivat vaihdella huomattavasti riippuen siitä, mitä virusta, bakteeria, alkueläintä tai toksiinia on kitusiinsa tunkenut. Oirekirjoa löytyy pierusta kuolemaan.

Lähettäjä: Tk 
Päivämäärä:   22.12.24 15:04:35

Mä olen kerran saanut ruokamyrkytyksen huonosta kaivovedestä, ja sitä sairastettiin viikko. Noro tulee nopeasti ja yleensä molemmista päistä. Ja tarttuu helposti. Sitten on kaiken maailman vatsapöpöjä ja ne voi tehdä mitä vaan oireita. Nestettä vaan, ja yritä syödä jotain helppoa kun pystyt. Äiti sanoi aina että heti kannattaa juoda akun on oksentanut niin ei tarvitse happoja oksentaa.

Päivämäärä:   22.12.24 16:15:01

Ruokamyrkytykseen kuuluu ripuli

Päivämäärä:   22.12.24 16:24:45

ruokamyrkytys tulee molemmista päistä ja fiiliis että varmaan kuolet. niin heikoksi vetää. kylmä hiki, nostaa kuumetta. pytyllä istuminen vie voimat ja samalla oksentelet ämpäriin. taju kun meinaa lähteä laitat siihen lattialle pitkälleen ja mietiti kuka sut läytää kun kun kuolet. yökit limaa, paskot hallitsemattomasti limaa. makaat eritteittesi keskellä.
jooei. ruokamyrkytyksestä ei voi erehtyä.

Päivämäärä:   22.12.24 16:52:51

. , höpsis. Voi olla oksentamistakin pelkästään.

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   22.12.24 17:25:06

pelkkä oksentaminen voi tulla jos jotain hiukan huonoa syönyt. oikea ruokamyrkytys saa toivomaan tai pelkäämään kuolemaa, ei sitä ymmärrä ennenkuin kokenut.

Päivämäärä:   22.12.24 17:36:29

Nalle, usko pois, olen kokenut. Kahdesti mm kampylon, kolmasti määrittelemättömän ja kahdesti ostereista. Joo, näistä kaksi Suomessa, muut ei.

Päivämäärä:   22.12.24 17:36:54

"Ja hiukan huonoa syönyt" on ruokamyrkytys sekin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.