Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rehellisesti! Vaikuttaako raha kumppanin valinna

Lähettäjä: ssa? 
Päivämäärä:   22.12.24 11:48:58

Aivan täysin rehellisesti, kerta tässä nyt anonyymeja ollaan. Vaikuttaako kumppaniehdokkaan tulot/varallisuus edes jonkun verran kumppania valitessa? Ja jos, niin minkä verran?

Re: Rehellisesti! Vaikuttaako raha kumppanin valinna

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   22.12.24 11:51:33

Ei vaikuta. Käyn itse töissä.

Lähettäjä: Sassassa 
Päivämäärä:   22.12.24 11:52:10

Kyllä. Rikas ei tarvitse olla, mutta asiansa pitää hoitaa.

Lähettäjä: Tui Tui 
Päivämäärä:   22.12.24 11:53:35

Kyllä vaikuttaa, elätettävää en huolisi.
Enkä asioitaan sössineen, ne kun seuraa perässä lähes koko elämän.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.12.24 11:54:03

Jonkin verran tietenkin vaikuttaa.
En ikinä olisi alkanut seurustella ihmisen kanssa, jolla ei ole koulutusta mihinkään, ja joka elää tukien varassa.
Nuorena toki siis opintotuen ja -lainan kanssa elävä ei ole este, mutta jos ei ole mitään kunnianhimoa tai tulevaisuuden suunnitelmia, niin ehdoton ei.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   22.12.24 11:54:55

Sen verran vaikuttaa, että esim tapatyöttömän kanssa en varmaankaan sopisi yhteen, jolla olisi rahavaikeuksia. Muuten ei ole väliä, en tarvitse rikasta miestä ja sellainen olisi ehkä vähän pelottava ajatuskin, kun en itse ole rikas.

Lähettäjä: komps 
Päivämäärä:   22.12.24 11:55:01

"Kyllä. Rikas ei tarvitse olla, mutta asiansa pitää hoitaa."

Tämä.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   22.12.24 11:55:26

”Kyllä. Rikas ei tarvitse olla, mutta asiansa pitää hoitaa.”

Tämä. En halua äidiksi kellekään enkä suhteeseen jossa toinen tuhlaa rahansa eikä ois voitu ostaa asuntos jne. saatikka pelätä ettei toisella olekaan rahaa maksaa menojaan jne.

Sitten on eri asia, jos toinen vaikka sairastuis syöpään ja rahatilanne siksi muuttuu. Se on eri asia kuin de, ettei edes yritä huolehtia omista asioistaan.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   22.12.24 11:55:31

En ole koskaan ollut tilanteessa että olisi pitänyt miettiä asiaa, mutta sanoisin että kyllä.

Ei siis suoraan se raha, mutta sellainen elämäntapa. Olen itse yrittäjähenkisestä perheestä ja itsekin tehnyt töitä teini-ikäisestä lähtien. Olen kouluttautunut hyvä palkkaiseen ammattiin. Sijoitan rahaa ja yritän elää tulojeni mukaan. En ole rikas, mutta pärjännyt mukavasti.

En voisi elää sellaisen kanssa jolla rahankäyttö on hyvin erilaista ja esim ei olisi käynyt kouluja tai päässyt kunnolöa työelämään tai eläisi ihan kädestä suuhun. Vähintäänkin oletan että kumppani tekee töitä sen eteen että saa töitä ja pärjää elämässä. Tietenkin työttömyys voi kohdat jokaista vaikka miten olisi hoitanut asit hyvin ja on tietenkin ihan eri tilanne jos suhteen aikana puolisolle näin kävisi. Mutta tuskin suhde lähtisi käyntiin, jos toinen olisi kovin varaton.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.12.24 11:56:16

Kumppani on valittu 35 vuotta sitten eikä rahalla ollut mitään merkitystä, kummallakaan ei sitä ollut. Jos nyt olisi tilanne edessä niin toivoisin että kumppaniehdokkaalla olisi järkevä taloudenhoitotaito. Itse käyn töissä, palkka ei ole suuri mutta sillä tulee toimeen, se riittää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.12.24 11:56:18

20v vaikutti kun olin köyhä opiskelija

Nyt kun olen töissä - ei vaikuta, pään sisällä oleva omaisuus vaikuttaa

Lähettäjä: Cookie 
Päivämäärä:   22.12.24 11:58:20

Ei vaikuta. En ole koskaan miettinyt saati kysellyt kumppaneideni valinnassa raha-asioita.

Lähettäjä: Ninna 
Päivämäärä:   22.12.24 11:58:32

Vaikuttaa. En itsekkään ole mikään rikas vaan sieltä keskituloisten alapäästä haitaria. Haluan tehdä asioita esim käydä konserteissa, kylpylässä, ulkomailla satunnaisesti jne eivätkä tuloni riitä kovin hyvin siihen, että maksaisin aina kummankin tällaisey menot. En tarkoita, että kaiken pitäisi mennä tasan puoliksi vaan, että kumpikkn maksaa osan kuluista tai maksellaan vuorotellen. En myöskään jaksa kaupassa alkaa kovin tarkkaan miettimään mihin ruokaan on arjessa varaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.12.24 12:00:25

Ei suoranaisesti, toimeentulotuellakin elävä voi olla järkevä rahankäyttäjä ja isoa palkkaa saava voi olla uskomattoman huono. Otan mieluummin köyhän ja vastuullisen. Ja olen ottanutkin ja tässä vuosien varrella on molempien työtilanteet vaihdelleet työttömyydestä yrittäjyyteen ja palkkatyöhön, mutta koskaan ei ole tarvinnut huolehtua, ettei selvittäisi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.12.24 12:00:33

Vaikuttaa siinä mielessä, että pitää pystyä elättämään itsensä omilla tuloillaan. Itse en ala elättämään ketään. Ja pitää pystyä sellaiseen elintasoon, että silloin tällöin voidaan matkustaa kotimaassa, mennä joskus hotelliin tai laivalle, syödä välillä ravintolassa tai noutoruokaa tai käydä vaikka jollain keikalla.

Tilapäinen työttömyys ei haittaa, mutta koulutusta johonkin ammattiin pitää olla ja aktiivisesti pitää yrittää työllistyä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   22.12.24 12:01:03

Raha ei niin kiinnosta, mutta jonkin verran edellytän opintoja. Lisäksi pitää olla järki päässä.

Lähettäjä: Hoh 
Päivämäärä:   22.12.24 12:03:24

Sillä tavalla vaikuttaa, että en haluaisi miestä, joka tienaisi vaikka 2-3 kertaa enemmän. Parhaimmat ja tasapuolisimmat suhteeni ovat olleet sellaisten miesten kanssa, joilla on suunnilleen samat tulot. Tällä hetkellä tienaan n. 35 t euroa vuodessa.

Älkää pitäkö outona, mutta mieluummin ottaisin pienituloisen miehen kuin rikkaan. Ihan vain siksi, etten halua mitään ''kokoomuslaista'', joka ei ymmärrä pieni- tai normaalituloisen elämästä mitään. :D

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   22.12.24 12:04:06

Nuorempana ei vaikuttanut. Minut on kasvatettu niin vahvasti siihen ajatukseen, että naisen on hankittava hyvä koulutus ja työpaikka, että minkäänlainen kumppanin siivellä eläminen ei olisi tullut kysymykseenkään. Naisella on oltava taloudellinen itsenäisyys.

Nyt 50+ ajattelen asiasta hieman toisin ja kumppaniehdokkaan tulot ja varallisuus vaikuttaisi paljon. Elämän varrella on huomannut, että saattaa tulla tilanteita jolloin puolisoon joutuu taloudellisesti tukeutumaan ja ihan päivittäiseen elämänlaatuun se vaikuttaa paljon laskeeko vai nostaako puolison tulotaso yhteistä elintasoa.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   22.12.24 12:09:31

Elätän vain itseni ja eläimeni, muita elättejä en ota.

Päivämäärä:   22.12.24 12:10:24

Lähettäjä: täti
Päivämäärä: 22.12.24 11:55:26

”Kyllä. Rikas ei tarvitse olla, mutta asiansa pitää hoitaa.”

Tämä. En halua äidiksi kellekään enkä suhteeseen jossa toinen tuhlaa rahansa eikä ois voitu ostaa asuntos jne. saatikka pelätä ettei toisella olekaan rahaa maksaa menojaan jne.

Sitten on eri asia, jos toinen vaikka sairastuis syöpään ja rahatilanne siksi muuttuu. Se on eri asia kuin de, ettei edes yritä huolehtia omista asioistaan.

Komppaan näitä, sillä se kenen kanssa elämänsä jakaa vaikuttaa kaikista eniten elämän laatuun.

Lähettäjä: AAA 
Päivämäärä:   22.12.24 12:10:28

Raitis, sivistynyt eli kouluja käynyt ja tiedollisesti perusteleva ja rahankäyttönsä hallitseva täytyy olla, mutta esimerkiksi tuilla elävä ei haittaa.

Minulla itselläni oli yli 10 vuoden jakso pois työelämästä mielenterveysongelmien vuoksi. Mies ei paljon kysellyt, kulkeeko rinnalla vai ei, vaikka jouduimme myymään talommekin.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   22.12.24 12:11:34

Ei se vaikuttanut. En tosin ollut mitenkään valitsemassa kumppania itselleni. Hän vain käveli työpaikalleni ja totesin, että tuo on mies, jonka kanssa minun on pariuduttava. En tiennyt hänen tulojaan, mutta tiesin, että käy töissä.

Päivämäärä:   22.12.24 12:12:15

Sen verran, että raha-asiat pitää olla jotenkuten hallinnassa ja se on ok, että minä en lainaa rahaa.

Lähettäjä: Ninna 
Päivämäärä:   22.12.24 12:15:14

Lisäyksenä todiaankin tuo, että jompi kumpi voi sairastua vakavasti, opuskella ymv ja silloin on minuata luonnollista, että menot suhteuteen siihen ja toinen maksaa yhteisiä kuluja enemmän. Nämä ovat kuitenkin väliaikaisia tilaita. En haluaisi kumppanikseni pitkäaikaistyötöntä joka hassaa rahansa ”turhuuksiin” heti kun tuet tulevat ja olettaa minun maksavan kaikki laskut ja hankkivan ruuat jääkaappiin vuodesta toiseen ilman, että on aikomustakaan muuttaa tilannetta saamattomuuttaan.

Lähettäjä: salt 
Päivämäärä:   22.12.24 12:17:15

Ei ole koskaan vaikuttanut. Mietin juuri, että ollaan oltu kymmenen vuotta nykyisen mieheni kanssa kanssa yhdessä eikä tiedetä toistemme tuloja. Rahan määrä ei ole minulle koskaan ollut elämän tärkein prioriteetti tai määrittänyt pidänkö jostain ihmisestä vai en.

Päivämäärä:   22.12.24 12:17:35

Vaikuttaa vain, jos pontentiaalisella kumppanilla on menossa paljon rahaa perintään, tai tienaa hyvin ja tuhlaa aivan kaiken heti kun tilille pamahtaa rahaa.

Pienituloisuus ei haittaa yhtään niin kauan, kun on vastuullinen rahasta.

Lähettäjä: .,.,., 
Päivämäärä:   22.12.24 12:18:46

Kyllä vaikuttaisi, jos vielä kumppania joutuisi etsimään näin +40 vuotiaana. Varakas ei tarvitse olla, mutta työpaikka ja raha-asiat hoidettuna ja koulutusta sen verran, että uusi työpaikka on mahdollista saada, jos entinen menee alta.

Iän myötä on oppinut, että vaikka miten ikävältä/kylmältä rahan mainitseminen tuntuukin, niin se nyt vaan on todella iso asia elämässä. Kun on säännöllinen toimeentulo ja osaa elää tulojensa mukaan, niin hyvin moni murhe poistuu ja jos rahaa jää kulujen yli, niin on aidosti mahdollista vaikka harrastaa yms., joka lisää tyytyväisyyttä elämään.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   22.12.24 12:21:07

Ei ole vaikuttanut. Alettiin seurustelemaan köyhinä lukiolaisina. Yhdeaaä vielä 19 vuotta myöhemmin erituloisina.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   22.12.24 12:21:13

Periaatteessa ei. Ei toisen ihmisen tulojen varaan voi omaa tulevaisuuttaan rakentaa. Voi kuolla pois tai sairastua, voi tulla ero... Ihan itse täytyy omillaan pärjätä tarvittaessa.

Mutta käytännössä ihminen tapaa yleensä vain jossain määrin samassa asemassa olevia. Ihmisiä tavataan koulussa, opiskelupaikassa, töissä, harrastuksissa... Ei vaikkapa opiskelijabileissä pyöri sen enempää miljonäärejä kuin elämäntapatyöttömiäkään, sieltä todennäköisesti tapaa toisen opiskelijan. Eikä edes mitä tahansa opiskelijoita, vaan todennäköisimmin samassa oppilaitoksessa opiskelevia. On loppujen lopuksi aika vaikea koittaa etsiä seuraa täysin erilaisista piireistä kuin missä itse luonnostaan pyörii.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.12.24 12:23:49

Ei vaikuta muutoin kuin niin, että pitää olla työelämässä kuten aikuiset, eli kykenee itse elättämään itsensä.

Tuilla eläjä on välittömästi turn off.

Lähettäjä: Tikka 
Päivämäärä:   22.12.24 12:25:39

Näin sinkkuna olen tottunut tiettyyn elintasoon, niin en ole siitä valmis suhteessa joustamaan tai elättämään toista. Olen ihan keskituloinen, on omistusasunto, auto, paristi vuodessa ulkomaan lomat, kaupassa ei tarvitse laskea mitä ruokaa ostaa ja jos talvitakki hajoaa, voi kävellä kauppaan ja ostaa uuden. Harrastukset maksaa n. 300e/kk ja en aio näistä luopua. Ei sinänsä mitään erityisen porvarillista elämää, mutta jos olisi kumppani jolla merkittävästi pienemmät tulot, ei ehkä olisi mahdollisuutta yhteisiin reissuihin jne

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.12.24 12:31:14

Ei muuten mutta sen verran selkärankaa oltava että töissä pystyy ja haluaa käydä. Talouden ei tarvitse häikäistä mutta oltava tasapaino tulojen ja kulutuksen suhteen. Omaishoitajaksi tai elättäjäksi en rupea.

Päivämäärä:   22.12.24 12:34:21

Ei vaikuttanut nuorena, kun oltiin molemmat opiskelijoita ja duunaritaustaisista perheistä. Jos nyt 50+ ikäisenä pitäisi alkaa kumppania etsimään, niin vaikuttaisi.

Päivämäärä:   22.12.24 12:37:14

Vaikuttaa. Jos ei ole yli kolmekymppisenä mitään säästöjä ja kaikki on ulosotossa niin sitten ollaan niin erilaisia ihmisiä, ettei yhteiselosta tule ikinä mitään.

Elän sinkkuna kivasti omilla rahoillani, joten en todellakaan ota ketään tähän mun siivelle elämään vaan miehen täytyy olla sellaisessa rahallisessa tilanteessa että ollaan samanvertaisia.

Etsin pelkästään ns loppuelämän kumppania, joten myös kriteerit on sen mukaiset. Olen kyllä ollut parisuhteissa köyhien ja huithapeleiden kanssa ja olen todellakin oppinut läksyni ettei koskaan enää vaan mieluummin vaikka yksin lopun ikää.

Lähettäjä: Ma 
Päivämäärä:   22.12.24 12:38:04

Rehellisesti, ei vaikuta. Mutta suhtautuminen rahaan, rahankäyttöön, työntekoon ja opiskeluun vaikuttaa. Eli varaton saa olla, mutta ei saa olla elintapatyötön, rahan hassaaja ja opiskeluvastainen. Täytyy olla tahtoa pyrkiä parantamaan tilannettaan työnteolla, opiskelulla tm. Toki jos on työkyvytön niin se on asia erikseen. Mutta silloinkin rahankäytössä täytyy olla järki mukana.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   22.12.24 13:14:58

Vaikuttaa. Minulla on ollut sisukkuutta opiskella ihan hyvä ammatti ja olen ahkera työntekijä, sillä olen saavuttanut kohtuullisen tulotason (n. 85000 euroa/vuosi) ja minulla on säästöjä ja sijoituksia. Edellytä kumppanilta samaa asennetta opiskeluun ja työntekoon sekä rahankäyttötaitoja. Onneksi puolisoni tienaa vähän enemmän kuin minä, niin minun ei tarvitse elättää häntä vaan voin tuhlata palkkani hevosiin.

Lähettäjä: PiiPaa 
Päivämäärä:   22.12.24 13:24:20

Vaikuttaa näin aikuisena, kun on itse ammatti opiskeltu ja työpaikka saatu, niin samaa odottaa myös puolisoltaan. Ihan tavallista elämää..

Päivämäärä:   22.12.24 13:29:12

Sen verran vaikuttaa, että töissä pitää käydä ja elättää itsensä. Ketään en alkaisi elättämään. Mieheni tienaa n. 3000, minä samoin. Hyvin eletään. Mistään rikkauksista en ole ikinä haaveillut enkä koskaan ajatellut, että tienaamme liian vähän.

Päivämäärä:   22.12.24 13:30:24

Ei, mutta asenne vaikuttaa. Aloin seurustelemaan työttömän miehen kanssa, jolla ulosotossa 15t. Nyt 1,5v myöhemmin hänellä vakityö ja puolet ulosotosta maksettu.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.12.24 13:32:56

Siinä mielessä, että odotan toisen käyvän töissä ja osallistuvansa kuluihin. En olisi henkilön kanssa, joka makaa kotosalla ilman aiettakaan työllistyä. Se on sinällään sama, onko puolison ammatti rekkakuski vai lääkäri, kunhan tykkää työstään ja pyrkii olemaan siinä entistä parempi.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   22.12.24 13:49:20

Vaikuttaa.

En olisi pitkäaikaistyöttömän kanssa tai muutenkaan ihmisen, jolla on huono työmoraali.
Myös jos mies olisi todella matalapalkkaisella alalla vaikuttaisi negatiivisesti.

En halua alentaa omaa elintasoani miehen vuoksi. En myöskään hirveästi kannata tasa-arvoa vaan koen, että miehellä voi olla suurempi palkka ja hänen tehtävänsä on enemmän elättää perhe kun nainen taas huolehtii kodista ja lapsista.
Kaikesta huolimatta olen opiskellut aika paljon ja tienaan itsekin ihan kohtuullisesti, eli aivan kenenkään eletettäväksi minunkaan ei tarvitse alkaa.

Lähettäjä: lettiina 
Päivämäärä:   22.12.24 14:09:13

Lähettäjä: salt
Päivämäärä: 22.12.24 12:17:15

Ei ole koskaan vaikuttanut. Mietin juuri, että ollaan oltu kymmenen vuotta nykyisen mieheni kanssa kanssa yhdessä eikä tiedetä toistemme tuloja. Rahan määrä ei ole minulle koskaan ollut elämän tärkein prioriteetti tai määrittänyt pidänkö jostain ihmisestä vai en.

Meillä tämä sama, paitsi yhdessä oltu kohta12 vuotta. Asutaan yhdessä ja meillä on sekä omat tilit että yhteinen ns yhteisten arkikulujen tili, jonne kumpikin laittaa rahaa oman mielen mukaan. Raha ei ole kummallekkaan ns elämän iso merkitsevä tekijä, vaan enenmän pakollinen paha millä mahdollistaa eläminen. Eli ei ole vaikuttanut, koska ei ollut mitään hajua (eikä edes kiinnostusta selvittää) tavatessamme hänen taloustilanteestaan.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   22.12.24 14:13:56

Vaikuttaa, asiansa täytyy hoitaa. Olla töissä tai olematta kunhan elättää itsensä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   22.12.24 14:16:03

Ei vaikuta, kunhan hoitaa asiansa. Minä olen pienituloinen, eikä ole varaa elättää ketään. En myöskään elätettäväksi halaja.

Lähettäjä: Jep f 
Päivämäärä:   22.12.24 14:20:03

"En halua alentaa omaa elintasoani miehen vuoksi."

Jep, tämä. Nuorena miehen tuloilla ei ollut väliä, kun omakin elintaso oli matala. Nyt suhteellisen hyvin ansaitsevana on tottunut nykyiseen elintasoon, eikä sitä minkään miehen vuoksi haluaisi alentaa. Eli miehen olisi oltava vähintään samalla tulotasolla.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.12.24 14:34:50

"En halua alentaa omaa elintasoani miehen vuoksi."

Tämä. Kerran olen virheen tehnyt enkä antanut rahan vaikuttaa, lopputuloksena se että ei minulla tietenkään ollut mahdollista pitää omaa elintasoa kun joutui elättämään yhtäkkiä toista ihmistä.

Eli jatkossa aivan ehdoton edellytys suhteen aloittamiselle on se että toinen pystyy elättämään itse itsensä.

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   22.12.24 14:52:06

Yhteistalouteen en enää tässä elämänvaiheessa lähde joten ei paljoa vaikuta. Sen verran nyt kuitenkin että omat asiat täytyy kyetä hoitamaan ja elämänhallinta muutenkin oltava parasta A-luokkaa.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   22.12.24 15:53:42

Joo ja ei. En ottaisi elämäntapatyötöntä enkä mitään jäätävän pientä liksaa saavaa. Duunareita käy kyllä oikein hienosti, ovat näppäriä ja aikaansaavia ja kunhan palkka on siinä 3000 + e/kk

Lähettäjä: -a. 
Päivämäärä:   22.12.24 16:05:55

Vaikuttaa.

En ole itse erityisen rikas, joten en halua elättää toista, elintasoni laskisi merkittävästi. Toisaalta, kenenkään ei tarvitse elättää myöskään minua. Ahdistun myös siitä ajatuksesta.

Haluaisin, että esimerkiksi yhteinen omistusasunto olisi mahdollinen. (Itselläni on nyt omistusasunto, josta vielä velkaa, mutta tämä asunto ei välttämättä olisi sellainen kahden hengen koti).

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   22.12.24 19:44:40

Ei vaikuttanut kaksikymppisenä. Se vaikutti, että sama koulutustaso, olimme molemmat yliopisto-opiskelijoita. Nyt puolison tulot kymmenkertaiset.

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   22.12.24 20:04:22

Ja kukaan ei maininnut peliongelmaista. Varmastikaan juuri kukaan jaksaisi peliongelmaista. Oli palkkarahaa miten paljon vaan, mutta jos ne menee pelaamiseen ja otetaan velkaakin, pelataan kämpät jne alta...

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   22.12.24 20:06:55

ja toki tämä tulee ilmi myöhemmin.

Lähettäjä: nope 
Päivämäärä:   22.12.24 20:32:27

Ei ole vaikuttanut minulla. Rakastuessani en ole kyllä oikeasti koskaan miettinyt paljonko toinen osapuoli tienaa. Onneksi asian kanssa ei ole ollut myöskään ongelmia. Nykyisen mieheni tuloista tiedän sen verran, että olen meistä se paremmin tienaava, mutta mielestäni sillä ei ole yhtään mitään väliä.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   22.12.24 20:50:02

Kyllä minulla vaikutti, en voi kuvitella, että olisin ruvennut koskaan seurustelemaan kenenkään kanssa, joka ei olisi ollut taloudellisesti järkevä ja isopalkkaisessa työssä. Ei siis vaikuttanut pelkästään se palkka, vaan mitä sillä on tehnyt ja onko ottanut sen huomioon, millä sitten eläisi jos se iso palkka ei enää kilahtaisikaan tilille. Isopalkkaisiin töihin liittyy myös usein fiksuus ja kunnianhimo, jotka olivat minulla puolisossani tärkeämpiä, kuin varakkuus.

Olin opiskeluiden ajan niin rahaton, etten missään tapauksessa enää halua elää sillä tavalla. Onnekseni löysin puolisokseni sellaisen henkilön, joka on erittäin tarkka rahoistaan, osannut investoida hyviin kiinteistöihin ja voi nyt mahdollistaa senkin, että minä voin hoitaa lapset kotona, eikä minun tarvitse kiirehtiä töihin. Muuten en olisi halunnut lapsia.

En tarvitse luksusta, enkä olisi pelkän rahan takia kenenkään kanssa, mutta olen erittäin tyytyväinen siihen, että löysin kumppanin, joka ei törsää, vaan suunnittelee meidän yhteistä tulevaisuutta yhdessä kanssani.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   22.12.24 20:56:37

Oltiin niin nuoria ettei vaikuttanut. Riitti, kun opiskeli. Mutta selvää oli jo sillo, että ihan järkevä on ja sillä pääsee jo pitkälle.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   22.12.24 21:02:38

Ei vaikuta, mutta sen sijaan siitäkin edestä se, millaista yötä tekee ja millaiset arvot on. Onko punainen vai valkoinen, miten suhtautuu työhön ja rahaan. Ne arvot pitää mätsätä sata nolla.

Päivämäärä:   22.12.24 21:28:51

Kyllä ja ei. Mieheni oli opiskelija kun tavattiin. Ei siis ollut isoja tuloja. Mutta sen verran vaikuttaa että
Ihan tyhjätasku pummia en ottaisi. Nyt 16v myöhemmin miehellä on hyvät tulot kuten itsellänikin.

Päivämäärä:   22.12.24 21:30:32

Ehdottomasti vaikuttaa. Kuten yllä sanottu, "Kyllä. Rikas ei tarvitse olla, mutta asiansa pitää hoitaa."
Laskujen maksamisen jälkeen tulee jäädä vähän säästöön ja tilipäivää edeltävästi pitää tilillä edelleen olla rahaa. Mitään yli varojen elelyä en katselisi.

Samaten jotkut vanhat höpöhöpö-velat ja ulosotot yms ovat red flag.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.12.24 22:09:59

Sen verran vaikuttaa että työtä vieroksuva elätti ei saa olla. Eikä saa pelata yms tuhlata rahojaan vaan osaa käyttää rahansa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.12.24 22:20:05

Minulle kelpaa kumppaniksi ihan "perus amis". Tulojen ei siis täydet päätä huimata, kunhan saa perusasiat maksettua. Itselläni taas on reilusti opintolainaa eikä säästöjä. Yksi parisuhteeni jopa kaatui tähän kun mies piti minua köyhänä, kyllä näin on. Silti maksan oman asunnon, harrastan ja elän ihan mukavasti. Nyt maksan tuota opintolainaa pois. En ottaisi kumppania joka liikaa välittää toisen tuloista. Mutta en siis ottaisi kumppania joka ei edes halua tehdä töitä tai opiskella, siihen en pystyisi.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   23.12.24 00:34:22

Kyllä. Pitää elättää itsensä ja ei elää yli varojensa.

Lähettäjä: Bansku 
Päivämäärä:   24.12.24 23:36:18

Joo. Mies on rikas mutta äärimmäisen pihi. Sellainen piirre, että vaihtoon menee.

Päivämäärä:   25.12.24 08:49:09

Sen verran vaikuttaa että ei saa olla pienipalkkainen, joka ei koskaan voi tehdä mitään koska ei ole rahaa. Samoin elareita maksavaa en halua, enkä muutenkaan elättää ketään. Jos kaikki rahat laittaa esim. autoon eikä säästä ollenkaan, ei ole kelvollinen mies. Tulojen määrä sinänsä ei ole ongelma, en edes tiedä kuin suuruusluokan paljonko oma mies tienaa eikä asia kuulu mulle niin kauan kuin ei tule mun kukkarolle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.12.24 08:55:54

Vaikuttaa sen verran, etten halua miestä, jolla ei ole varaa elämän perusasioihin. JOS kyseessä ei ole tilanne, että asuu omassa asunnossa ja tilanteet muuttuvat niin, ettei niihin voi itse vaikuttaa. Jos kaikki on periaatteessa kunnossa mutta ei sitten kuitenkaan ole, se kertoo tarpeeksi miehen kyvystä hoitaa asioitaan. Sellainen luuseri ei kiinnosta. Ja jos kulkee ryysyissä, koska ei ole ikinä varaa ostaa kunnollisia vaatteita. Kengät aivan tuhannen päreinä, koska ikinä ei ole edes 50 euroa kenkiin. Sellaista miestä en katselisi.

Lähettäjä: åäö 
Päivämäärä:   25.12.24 09:04:35

Tottakai. Kriteerinä oli henkisesti ja fyysisesti terve, omillaan toimeen tuleva ja normikokoinen vehje mitä osaa käyttää. ;)

Oli parempituloinen kuin mitä osasin odottaa ja vehje melkein liian iso ja erittäin viriili kun ikää 55+

Kuudetta vuotta ollaan nyt yhdessä.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   25.12.24 09:05:22

Asiat pitää olla hoidettu ja hoitaa. Välillä voi / saa olla työtön jos kuitenkaan ei ole sinne kotiin jämähtämässä. Rahankäyttö on itselle tärkeämpää kun sen tienattu määrä

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.12.24 22:05:38

Sen verran vaikuttaa että kunhan ei elämäntapatyötön ole tai vaikka olisi töissä niin ei siltikään hirmuisia velkoja kiitos. Vaikka olisi duunari niin hyvä jos jotain tekee että on enempi kuin toimeentulotuella. Tietty aina mukavampi mitä enemmän rahhoo =D.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   25.12.24 22:51:28

Vaikuttaa. Olisi tosi vaikea sovittaa elämää yhteen ilman jonkunlaista yhteneväisyyttä tuloissa. Tyhjätaskut kelpaavat lakanoiden lämmittäjiksi mutta valitettavasti eivät kelpaa kumppaneiksi. Kivittäkää, mutta en opiskellut kahtakymmentä vuotta että voisin elättää jonkun pummin sohvalla.

Lähettäjä: Veli 
Päivämäärä:   25.12.24 23:43:56

Ei vaikuta.

Päivämäärä:   25.12.24 23:49:21

Sen verran vaikutti etten mitään pitkäaikais/elämäntapatyötöntä tai kymmenettä vuotta yliopistoa käyvää huolinut. Enkä kyllä parkkipirkkoa myöskään huolinut, muuten ei ollut ammatilla väliä :D ja myös sairaus/muut ennenaikaiseläkeläiset jäi mt ongelmineen pois laskuista.

Ja duunarin löysin, tienaa tosin paljon enemmän kuin moni korkeakoulutettu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.12.24 23:56:16

No ei vaikuttanut. Eikä vaikuttanut kumppanillakaan, kun opiskelijan vierelleen otti. 12v takana yhteistä matkaa, sen alkaessa oltiin ~20v paikkeilla.

Nytkin köyhästi eletään monista eri syistä, toinen töissä ja toisella pidempi kotonaolo (hyvistä) eri syistä.

Mutta en tiedä, jos näin oikeasti aikuisena valitsisin kumppania, niin luulen että kyllä se vaikuttaisi. Silloin olimme nuoria. Raha ei olisi tärkeintä, mutta kyllähän hyvät tulot olisi iso plussa. Ehkä sitä toivoisi myös korkeakoulutusta puolisolta, jota en miettinyt ollenkaan silloin nuorena.

Mutta meillä on hyvä näin yhdessä kuitenkin, onneksi löydettiin toisemme <3 nuo mietinnät lähinnä niin, jos olisin nyt vapaana. En kuitenkaan ole enkä halua olla.

Päivämäärä:   26.12.24 00:21:18

Huvittavaa, että moni täällä vastaa "kyllä" ja sitten perustelut ovat sitä luokkaa, että sossupummi ei saa olla... Itse en jotenkin ajattele sitä ihan niin ja mielestäni olisi hyväkin lähteä perusoletuksesta, että jokainen elättää itsensä. Sossu kun on ihan suunniteltukin vain tilapäistä lyhytaikaista apua varten. Jos sen ali mennään ei enää isoin asia ole raha vaan ihan muut (henkiset) piirteet toisessa. Jos taas elättää itsensä ei rahalla ole väliä.

Lähettäjä: Noomi 
Päivämäärä:   26.12.24 02:17:45

Kyllä vaikuttaa. Omillaan täytyy tulla toimeen ja sen verran varallisuutta olla että ei tarvitse jokaista euroa laskea.

Lähettäjä: Hannah 
Päivämäärä:   26.12.24 03:14:04

Ei ole vaikuttanut minulla. Ihan muut asiat merkitsee minulle, en ole tuloja tai varallisuutta tiedustellut koskaan yhdeltäkään seurustelukumppaneiltani, enkä nykyiseltä mieheltäni, jonka kanssa olemme kohta 10 vuotta yhdessä kulkeneet.

Lähettäjä: Pötkö 
Päivämäärä:   26.12.24 06:59:48

Ei ollut nuorena kriteerinä hyvät tulot mutta valinta osui fiksuun mieheen joka suhteen aikana on rikastunut. Minä en, sairastuin ja tulot oli jossain välissä aivan minimaaliset. Mies pysyi rinnalla mistä olen äärettömän kiitollinen ja minä tappelin itseni takaisin työelämään, pienipalkkaiselle alalle mutta osani menoista pystyn taas maksamaan. Mies makselee elämässäni kaiken ”luksuksen” eli ravintolaillalliset ja ulkomaanmatkat jne ja minä teen kaikki kotityöt. Jos tulee ero niin muutan jonnekin pienemmälle paikkakunnalle ja sopeutan elintasoni tuloihini. Jos mies sairastuu tms niin sitten varmaan säästöjen syönnin jälkeen myydään talo ja mietitään että mihin minun palkkani riittää ja mennään sen mukaan.

Jos nyt valitsisin kumppania niin varmaan ihan huithapeli olisi vähän turn off, ei tarvitse olla rikas mutta mielellään hoitaa asiansa fiksusti ja pyrkiä ainakin taloudelliseen tasapainoon.

Päivämäärä:   26.12.24 07:59:01

Vaikuttaa esim niin että lapsia ei saa olla. Kun kaikki rahat menee elareihin niin mitään ei voida suunnitella yhdessä. Koettu on. Esim lapsi tarvitsi polkupyörän, olisi saanut serkun vanhan ilmaiseksi muttei se kelvannut. Isin piti ostaa hieno ja kallis, se niistä lomarahoista sillä kertaa. Kotiin mies ei ostanut mitään pakollista enempää mutta syyti exänsä luo sitten senkin edestä. Rakennan mielummin elämää yhdessä miehen kanssa, en hänestä huolimatta.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   26.12.24 08:50:29

Lika barn leker best sanoi jo mummi. On vaikeaa uskoa, että työssäkäyvä asiansa hoitava ihminen tuntisi kuumaa vetoa rahattomaan elämäntaiteilijaan tai toisin päin. Elämän arvot olisivat kaukana toisistaan.

Rikkaat miehet voivat ylläpitää nuorta naista esittääkseen muille kaltaisilleen olevansa vielä ”markkinoilla”, ja jos sopimus on molemminpuolinen, niin se on ok. Naiset tekevät tätä harvemmin.

Lähettäjä: Si 
Päivämäärä:   26.12.24 09:53:11

Jäin työttömäksi ja löysin elämäntapatyöttömän, joka työskentelee päivässä noin pari tuntia ja käy leipäjonossä. Sotii kyllä mun elämäntapaa vastaan, mutta on auttanut ajatusmaailmaani uuteen järjestykseen. Aika näyttää. Mulla onnomaisuutta, mutta en aio elättää ketään. Olen jo yli 50 ja suunnitellut varojeni riittävyyden.

"Rikas ei tarvitse olla, mutta asiansa pitää hoitaa." Mutta nyt huomaa, että se tapa, jolla asiansa hoitaa, voi vaihdella tosi paljon.

Lähettäjä: Arimo 
Päivämäärä:   26.12.24 10:13:30

Vaikuttaa. Rakastan vapaa-ajalla reissaamista, ellei kumppanin varallisuus tähän riittäisi, ei suhde kestäisi pidemmän päälle. Eikä nyt puhuta kauko kohteista viiden tähden hotellissa vaan pääosin pohjoismaista. Usein asunto autolla. Normi työssä tienaa siis tarpeeksi pystyäkseen kun halua on.

Lähettäjä: tota 
Päivämäärä:   26.12.24 10:27:33

Siten vaikuttaa, että kumppanin on elätettävä itse itsensä ja kuten joku kuvaili, ei saisi pelata ja hassata kaikkia rahojaan vain siksi, että asuu esim. minun omistamassani kodissa ja saa paljon "annettuna". Vaan osallistuisi juokseviin menoihin niinkuin normaalit ihmiset, eikä odottaisi mitään täysylläpitoa.

Joku sanoi, että feminismi on tehnyt tämän ilmiön. Paskanmarjat, feminismi on syntynyt tästä ilmiöstä. Onneksi onkin. Jos jollekin tulee yllätyksenä, naiset on vuosituhansia pitäneet miehiään hengissä ja tolpillaan. Harvassa on ne miehet, joiden kanssa tilanne on ollut toisin päin.

Päivämäärä:   26.12.24 10:48:48

Vaikuttaa tietenkin. Exä oli yli varojensa elävä sossupummi ja maksoin siitä aika kalliit oppirahat, kun mm. jätti oman osuutensa vuokrasta aina maksamatta eikä sitä viitsinyt ilman ruokaakaan jättää kun tili tyhjänä nälkää valitteli.

En ole itsekään rikas enkä sitä odota kumppaniltakaan. Nykyinen on kyllä rikas mun mittapuulla :D helpottaa kun tietää, ettei joudu elättäjäksi vaikka toinen joskus jäisikin työttömäksi. Hänellä on varaa silti elättää itse itsensä. Minä en hänen rahojaan halua enkä tarvitse, mutta en myöskään halua joutua pienituloisena elättämään muita kuin itseni.

Päivämäärä:   26.12.24 10:50:09

Kyllä se vaikuttaa, niinkuin moni yllä jo onkin sanonut.

Omat asiansa pitää hoitaa ja käydä töissä. Elämäntapatyötöntä en huoli vierelleni. Sen lisäksi ei tarvitse hassata rahoja pelaamiseen tai muuhunkaan älyttömään, oletan, että mieskin osaa säästää järjen rajoissa.

Ja joku tossa yllä sanoi jälkikasvusta, mä olen myös samaa mieltä siitä, että jälkikasvua ei tarvitse olla. Exä panosti lasten jääkiekkoharrastukseen siinä määrin, että vei lapset mummolaan syömään, kun ei ollut varaa ruokkia niitä muuten. Sanomattakin selvää, että äijä oli mun jääkaapilla, eikä mistään lomamatkoista voinut keskustellakaan, koska lapset. Oli hyvin nopeasti ex.

Päivämäärä:   26.12.24 14:28:41

Joo sama kokemus. Exän poika harrasti kartingia. Lapsi oli ihan liian arka siihen lajiin ja lopettikin myöhemmin. Mies oli taivutellut lapsen siihen koska halusi olla mekaanikko 9_9. Ei se laji ihan hevosia maksa mutta kalliita on nekin vehkeet. Eli miehen rahat meni siihen ja yhteiseen kotiin ei sitten riittänyt enää kun roposia. Yhden kattovalaisimen mies osti, Prisman halvimman ja rumimman.

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   26.12.24 15:04:22

kylläs e vaikuttaa. en huoli työtöntä mutten rikastakaan. kultalusikan kanssa syntneet on järjestään mulkkuja. työttömältä voi kysyä eikö suomesta ihan oikeasti töitä löydy? oikeasti?wtf?

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   26.12.24 15:15:36

niin siis 0p3n 55. jos tuohon ikään ei ole saanut elämäänsä järjestykseen, et sitä ikinä saakkan. oottelet maman perintöä, jahas. kouluttaiduit muusikoksi joka ei ikinä lyönyt leiville. veneilet, reissaat isipapan rahoilla. suojatyöpaikka suvun firmassa.. leuhkit tutustuessa hyvällä ammatilla, duunilla, kuvittelet olevasi spessu. et ole, voi sinua raukkaa ja myötähäpeä mitä kuvittelet...ei ei ei. et kelpaa. et mitenkään.
olen paremmin kouluttautunut vaikken sitä kertonutkaan. osaan enemmän teen enemmän ja joka tavalla olen osaavampi ja parempi kuin sinä. leuhki vaan, minä pidättelen myötähäpeän piilossa. leiki fiksua ja raharikasta. leikitään molemmat niin. oikeasti tiedetään mikä homman nimi. minä en tuohon leikkiin lähde, sori vaan.

Päivämäärä:   26.12.24 15:27:06

Vaikuttaa joo. Tulot voi olla hetkellisesti olemattomat esim. opiskelun vuoksi, mutta en ala edes harkitsemaan ihmistä, joka on sossun elätti, eikä aio tehdä mitään muuttaakseen asiaa. En edellytä ihmeellistä tulotasoa, sellaisen vain että sillä kustantaa haluamansalaisen elämän, niin ettei yhteiskunnan tai kumppanin tarvitse sitä maksaa.

Päivämäärä:   26.12.24 15:33:50

Raha ei ole tietenkään tärkein asia, mutta en halua enää ikinä kumppania, joka painostaa mua lainaamaan rahaa. Pääsin onneksi aika nopeasti eroon tommosesta tyypistä, mutta opin arvostamaan sitä, että ihmisellä on oma elämä hallinnassa ja elää omien tulojensa mukaan. Mun nykyinen mies ei ole rikas, mutta tehnyt fiksuja sijoituksia omalla pienellä palkallaan ja rahat tällä tavalla toistaiseksi riittävät hyvin. Mieheni tienaa vähemmän kuin minä, mutta tekee hoitoalalla työtä, jota todella arvostan. Rahaa enemmän siis arvostan sitä, että mies hoitaa taloutensa hyvin ja on intohimoinen omasta työstään.

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   26.12.24 15:40:12

Tottakai vaikuttaa. Itsensä on osattava elättää ja muutenkin talousasioiden on oltava hallinnassa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.12.24 16:47:43

Itsensä pitää kyetä elättämään, ylivelkaantuminen on turn off ja rahapulaa ei saa itkeä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.12.24 16:52:48

Siinä mielessä kyllä, että ns normaali itsensä elättävä pitää olla. On jaksoja jolloin tulot voi olla pienet ja/tai tukien varassa, kuten vanhempainvapaa, opinnot, sairasloma tms mutta tavoite tulisi olla kuitenkin siinä että pystyy itsensä elättämään normaalilla työllä

Lähettäjä: fifi 
Päivämäärä:   26.12.24 18:33:43

No kyllä vaikuttaa. Jos olisin nyt 25 niin valitsisin ihan toisin. Silloin mulla oli sekä Suomessa että muualla ihan todella rikkaita vonkaajia jotka oli tosi rakastuneita minuun. tällä viisaudella - 53v - todellakin ottaisin jonkun niistä. Nykyinen mies on hyvä ja tullaan hyvin toimeen, hyvät ammatit ja hyvät tulot, mutta silti.
Koska kyllä se tosirikkaan elämä vaan olis kivempaa.

Lähettäjä: Melissa 
Päivämäärä:   27.12.24 19:50:21

Jos vielä joskus olen valitsemassa, niin silloin tulee vaikuttamaan. Nykyistä "valitessa" en antanut rahan vaikuttaa. Mutta kyllä elämä olisi helpompaa, jos rahaa olisi enemmän. Itse olen keskituloinen ja miehellä aika pienet tulot. Ei tarvisi olla edes rikas, mutta jos nyt olisi samaa tuloluokkaa minun kanssani, niin ei tarvitsisi aina miettiä, mihin on varaa

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   27.12.24 20:01:41

Ei niin että pitäisi rikas olla, mutta taloudenhallinta on oltava ok, omillaan tultava toimeen ja saita ei saa olla, säästäväinen kyllä.

"jos nyt olisi samaa tuloluokkaa minun kanssani, niin ei tarvitsisi aina miettiä, mihin on varaa"

No se, että on samaa tuloluokkaa ja voisi käyttää samalla tavalla rahaa, ei vielä tarkoita että haluaisi käyttää samalla tavalla rahaa. Olen ollut suhteessa, jossa rahankäyttö sinänsä ei ollut ongelma, mutta se mihin sitä kumpikin halusi käyttää, oli. Minusta joku hotelliviikonloppu vähän väliä on täysin turhaa, typerää ja tylsää, sama kuin repisi seteleitä. Silloinen mies taas ei halunnut maksaa senttiäkään kulttuurista. Nuo olisi voinut yhdistää, mutta se ei käynyt ja olen niin paljon hotelleissa ollut että mitään luksusta pelkästään siitä on vaikea löytää.

Päivämäärä:   27.12.24 20:10:02

Sen verran vaikuttaa, että hänen pitää tulla toimeen omillaan. Oma asunto, jossa asuu ja ruokkii ja vaatettaa itsensä.
Ei se paha asia ole, jos on enemmän rahaa kun mulla, mutta se voi olla myös huono asia, jos toinen on rikas, ja mä olen köyhä, ni ei välttis ymmärrä, etten voi lennellä lomalle ihan vaan kun haluaa.
Muuten ei vaikuta, perusduunari käy siinä missä joku tohtorikin. Tosin itse olen enemmän kallellaan noihin duunareihin. =)

Päivämäärä:   27.12.24 21:27:07

Minulla oli rikas. Lopputulos on, että olen traumatisoitunut loppuelämäkseni, menettänyt uskon ihmisiin.

Yleisesti ovat varsin itsekästä sakkia ja halveksivat köyhempiään. Eivät pidä minään.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   27.12.24 23:04:49

"Ei vaikuta muutoin kuin niin, että pitää olla työelämässä kuten aikuiset, eli kykenee itse elättämään itsensä.
Tuilla eläjä on välittömästi turn off."
Tämä.
Kaveri seurusteli muutaman vuoden tuilla elävän miehen kanssa. Olipahan vaikeaa, kun eri kaupungeissa asuivat, eikä miehellä ollut varaa tulla käymään kaverin luona ellei kaveri maksanut. Minnekään ei voinut mennä eikä mitään tehdä. Miehellä olisi koulutuksensa puolesta varmaan ollut töitä, ei vaan viitsinyt tehdä. Kaikki mihin ryhtyi jäi puolitiehen. Osti mm. halvan pientä remonttia vaativan auton, eikä ikinä rempannut sitä. Ei sellaista miestä kukaan jaksa mukanaan roikottaa.

Päivämäärä:   27.12.24 23:16:18

Nuorena naisena ei vaikuttanut, kun itsekin oli vielä opiskelija ja siirtyi työelämään ja palkat oli pieniä ja se ymmärrys vähintään yhtä pieni. Rakkaita oli kaikki poikakaverit.

Nyt vanhana naisena voi sanoa suoraan, että tottakai vaikuttaa: mukavampaa on olla ihmisen kanssa, joka on myös opiskellut, tehnyt töitä ja elänyt niin, että toimeentulo on hyvä ja jonkinlainen perusturva on olemassa kummallakin.
Silloin ei tarvi miettiä ravintolassa kuka maksaa tai kuka läsii kenenkin nurkissa ja miksi ja jos sukset menee ristiin, pääset kivuttomasti heti eroon.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   28.12.24 05:40:22

Vaikuttaa siten, että rikkaus on mulle TO.

Lähettäjä: taateli 
Päivämäärä:   28.12.24 07:50:03

Ei vaikuta, rakastun aivan muihin asioihin ihmisessä kuin tilin saldoon, palkkaan tai varallisuuteen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.