Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hävettää olla köyhä.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.12.24 00:43:38

Hävettää kun ikinä ei oo vara mihinkään spessumpaan esim vaikka joulukarkkeihin. Ei vaan oo. Jotenkin kun tää tilanne vaan jatkuu ja jatkuu vuodesta toiseen niin ei hirveästi ole mielenkiinnon kohteita elämässä. Nytkin tulin vanhemmille jouluksi ihan vaan äitille mieliksi.

Re: Hävettää olla köyhä.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   22.12.24 02:31:05

On eri asia taloudellisesti tiukoilla kuin köyhä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.12.24 04:19:02

Missä kohtaa on riittävän köyhä että pitää alkaa hävetä?
Aina löytyy sinua köyhimpiä ja myös varakkaampia. Mitä häpeämistä siinä on? Mutta jos köyhyys johtuu laiskuudesta tai kyvyttömyydestä hallita rahankäyttöä niin syytäkin älytä asian olevan omissa käsissä. Mikään ei muutu jollei tee asialle jotain. Helpoin konsti on muuttaa kulutustottumuksia. Älä osta mitään vaan tee kaikki itse. Karkit, herkut, harrastukset voivat olla lähes ilmaisia.
Köyhyys ei estä ihmisenä olemista toisille. Yhdessä tekeminen, oleminen ja seurustelu on sitä oleellisinta joulun aikaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.12.24 04:36:15

Olen elänyt 4v totulla ja silti on varaa joulukarkkeihin. Älä törsäile.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   22.12.24 05:43:01

Minä nautin, että minua luullaan köyhäksi. Asun melko vaatimattomasti, ajan vanhalla autolla, en käy missään jne. Koska en halua, ei siksi että ei olisi varaa. Tätä menoa tulen olemaan yksi niistä, joiden jättämästä jättiperinnöstä iltalehdet kirjoittavat. Perintö muuten menee eläinsuojeluun, ihmisiä en tässä elämässä auta.

Lähettäjä: APUA VAPEPA 
Päivämäärä:   22.12.24 06:29:20

En voisi sanoa sinua köuhäksi koska sulla on kuitenkin vanhemmat ja ainut huoli on jostain vitun joulukarkeista..Minä asun @!#$ ju˙väskylän keskustasssa ja minulla on koko ajan huoli siitä saako mun kännyä ladattua missään.. Ja joo ei ole asuinpaikkaa van asun täälläkongissaa. kiitos valtiolle näist vituin asumisuudistuksista. @!#$.VAPEPA kuulemma auttelee vain jotain ulkomaalaisia ja suomalaisia ei ollenkaan ei hitto että sylettää.

Päivämäärä:   22.12.24 06:47:12

Mikä on apuva vapeva tilinumero voin laittaa jonkun avun.

Päivämäärä:   22.12.24 07:00:43

Apuva tilinumero on Fi7639390028186377 pieneytkin almut huomioidaan. Ja kyllä olen ihan pee aa että kivaa joulua ootellaan . Ja jos joku luulee että olen joku spurku niin todellakaan en ole ole työelämssä mutta tilit on o.ooo ja ja joulutulossa.. ei naurata. Itsekkin olen ihmeissämi siitä ettää vaikka ikäni tehnyt töitä miten vii olla ihan nolla tili. Mutta jos kellään on joulumieltä niin aina voi jelpata.Ja sydämelliset kiitokset kaikille jotka jaksoi lukea tän vuodatuksen. .Koska loppujen lopuksi en edes ole ainoa vaan meitä on tuhansia täällä. Hyvää jouluaja Onnellista uutta vuotta.

Lähettäjä: Pöpi 
Päivämäärä:   22.12.24 07:05:38

^jahas. Taas on menneet pillerit väärään osoitteeseen...

Päivämäärä:   22.12.24 07:23:38

EI ole pileeistä kyse vaaan ihan tosi asia. Onko yksi euro sulle ihan maailman loppu. Mulle on.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   22.12.24 09:05:55

Köyhyydessä itsessään ei ole mitään hävettävää. Jos rahaa ei vaan ole, niin ei ole. Koita silti löytää iloa muista asioista, jotka rahasta ei ole kiinni. Sinulla on esim. äiti, jolle olet rakas ja tärkeä. Mielenkiinnon kohteet voi olla hukassa miljonäärilläkin, masennus ei kysele tilin saldoa.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   22.12.24 09:37:14

Joulu tulee joka vuosi samaan aikaan. Miksi ei voi hakea apua virallisia teitä ajoissa? Joulun tulo ei tule yllätyksenä.

Elämän hallinnassa on parantamisen varaa, jos vuodesta toiseen on köyhä eikä raha riitä mihinkään. Jos jatkuvasti tekee asiat samalla tavalla ja hakkaa päätä seinään niin lopputulos on myös aina sama. Jos haluaa erilaisen elämän niin täytyy tehdä jonkinlainen muutos.

Joulukarkit ei onneksi ole elämän välttämättömyys, joten sitä selviää ilman niitäkin.

Päivämäärä:   22.12.24 10:17:37

Kerätkää pulloja ja viekää niitä kauppaan. Vuodenvaihteen jälkeen vanhoista pulloista ei saa enää panttia.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   22.12.24 10:30:21

Miten niin vuoden vaihteen jälkeen pulloista ei saa panttia?

Lähettäjä: uusia pulloja 
Päivämäärä:   22.12.24 10:48:36

Sillai kun lukee uutisen huonosti ja vie kaikki pullot roskiin.

Päivämäärä:   22.12.24 12:35:41

Miksi ei olisi?

Ei se, että ei ole joulukarkkeihin varaa ole häpenä aihe vaan se, että et osaa käyttää rahaa. Tai no, ei sekään oikeasti ole, mutta ihan ihme ruikutusta ettei ole muutamaa euroa joulukarkkeihin rahaa. Jätä paketti jauhelihaa kauppaan niin on,.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   22.12.24 12:46:03

Toimeentulotuella pitäs kyllä saada ruuat ja suklaat ostettua aivan hyvin. Yhen ihmisen ruuat saa ostettua 200e kuussa ja käyttöön jää vielä 370e.

Lähettäjä: hävettää 
Päivämäärä:   22.12.24 13:10:04

Hävettää asua maassa, jossa maksetaan yhtä maailman kovimpia veroja ja silti meillä on leipäjonoja. Hävettää näiden "et osaa vaan käyttää rahaa" huutelijoiden puolesta, hävettää ja harmittaa, että suomalaiset ovat kuin romanialaiset entisen diktaattorinsa aikana; eliitti eli yltäkylläisyydessä ja tavallinen kansa näki nälkää. Hävettää, että meillä on sivistymätön ja taitamaton hallitus, hävettää, että Suomi on koko Euroopan kehitysmaa, maa jonka talouskasvu on samalla tasolla kuin Sudanissa.
Hävettä olla suomalainen tämän päivän Suomessa, rasistisessa ryysyrannassa missä köyhä nälvii köyhää ja kadehtii ruokajonossa seisovia.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   22.12.24 13:29:44

Parikin tuntemaani rikasta häpeää rahojaan, koska suvun varallisuus on kertynyt köyhiä riistämällä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.12.24 14:14:13

Suomessa kyllä pärjää ihan hyvin kun käyttää rahat järkevästi. Ja jokaisella on mahdollisuus opiskella ja pärjätä elämässä. On jo muotia tämä köyhyys valitus. Ennen vanhaan oli häpeä jos ei omillaan pärjänny, tänään valitetaan kun ei ilmasta rahaa saa tarpeeksi. Olin lapsi -70 luvulla ja äitini säästi kaikessa missä vaan voi säästää ja samalla tavalla elän minäkin. Ja opetan rahan arvon omillekkin lapsille.

Päivämäärä:   22.12.24 15:17:11

Huomaatteko miten kaikki syyllistävät aloittajaa heti? Oikeesti tätäkö on myötätunto ja empatia? Onko teiltä empatia yhtä nopeasti kuin Riikka Purralta (''empatia ei kuulu politiikkaan'')??

Ymmärrän aloittajaa ihan hel.vetin hyvin! Kaikki maksaa nykyään niin paljon, mm. ruoka ja jos joutuu ostamaan esim. itsehoitolääkkeitä tai mitä vain vähänkin ns. ylimääräistä!

Mutta eniten olen huolissani näistä empatiakyvyttömistä ihmisistä. Ette voi tietää jokaisen tilannetta.

Päivämäärä:   22.12.24 15:18:34

*Onko teiltä _kadonnut_ empatia yhtä nopeasti kuin Riikka Purralta?''

Päivämäärä:   22.12.24 15:19:34

ja en siis ole tuo sama K kuin ylempänä!!! En huomannut että on sama kirjain. :D

Lähettäjä: Vähälläpärjää 
Päivämäärä:   22.12.24 15:21:34

"Suomessa kyllä pärjää ihan hyvin kun käyttää rahat järkevästi. "

Tämä. Mutta aina näissä rahat ei riitä tapauksissa on sitä että on eletty ennakkoon ja on velkaa velan päälle. Ja kun kaikki pitää ostaa uutena puhelimia myöden. Vaikka maailma on täynnä tavaraa, köyhälle ei käytetty kelpaa. Keskiluokkaiset taitaa olla suurimpia second hand intoilijoita. Vaikka luulisi että se olisi köyhien juttu mutta ei :)

Päivämäärä:   22.12.24 15:38:05

Nyt on kyllä keskituloisillakin vaikeaa ostaa mitään karkkeja. Meidän perheessä ei ostettu kun yksi suklaakonvehtirasia tänä vuonna, ennen ostettiin vähän kaikille konvehtirasioita. Kaupat täynnä joulusuklaata ja selvästi muutamia vain otettu, kun ennen sai juosta ottamaan että jäi itsellekkin. Sääliksi käy karkkitehtaita. Itsellä sokeririippuvuus katosi vihdoin kun hinnat olen nähnyt. Tuli namusteltua päivittäin ja nykyään kerran kuukaudessa jos sitäkään.

Tiedän tunteesi, olen itsekkin ollut pitkään samassa tilanteessa, nykyään jo paremmin. Muista, että varsinkin tässä Suomen tilanteessa et ole ainoa. Nyt on paljon köyhyyttä ja se on normaalia. Joulun tärkein elementti on läsnäolo. Ei ole joulua vaikka oisi ruokaa ja lahjoja. Kyllä sen aina haluaa viettää läheisen kanssa vaikka kupin kaakaon ääressä. Joulusta on tehty rasittava ylikulutuksen juhla, jossa on häpeä jos et ylikuluta. Älä vain putoa siihen lankaan. Joulu on rentoa ja ihanaa, jos siitä nauttii luonnonläheisesti!

Lähettäjä: 68v. 
Päivämäärä:   22.12.24 15:51:28

Laitoin tilillesi 10 euroa. Jospa saat jouluksi kaakaota ja piparia. Hyvä että meitä hyväntekijöitäkin on muutama ja joilla on varaa antaa köyhälle.

Lähettäjä: Möh 
Päivämäärä:   22.12.24 16:40:56

Hyvin sanottu, "hävettää"! Juuri tuota köyhä köyhän kimppuun hyökkää -mentaliteettia pitää hävetä, ei köyhyyttä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.12.24 17:20:03

hurjaa kuultavaa oli maikkarin huomenta suomi ohjelman Hurstin toiminnanjohtajan tarinointi tänä aamuna,politikot ei halua nähdä tilannetta ,missä jamassa on paljon ihmisiä ja jaettavaa ei ole.Suomessa on nykyisin jenkkien meininki ,että yksityisten lahjoitusten turvin avustuksia voi saada ja jo keskiluokkaiset perheet saattavat olla tiukilla.Olisi eduskunnan joululahjarahoille ollut käyttöä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.