Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koska opintolainan takaisinmaksu alkaa?

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   21.12.24 19:32:30

Tuli mieleen, kun sain taas pankilta kirjeen, jossa kerrottiin, että opintolainani korot on pääomitettu marraskuussa. Lopetin ko. opinnot (jäivät kesken) jo 2019 ja olen kuullut/luullut, että takaisinmaksu olisi jo tässä kohden alkanut. Olisiko minun pitänyt itse ilmoittaa pankille, että "hei lopetin opinnot, en ole koulun kirjoilla enää"?

Re: Koska opintolainan takaisinmaksu alkaa?

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   21.12.24 19:47:19

Minulta ainakin meni tiedot aina kelan kautta pankille. Oletko vaihtanut opiskelupaikkaa? Silloin minulla ei alkanut lainanmaksu kun vasta valnistuessani sieltä.

Päivämäärä:   21.12.24 19:48:41

Olin työelämässä 2019-2024, nyt olen oppisopimusopiskelija ja valmistun 2025.

Lähettäjä: 00 
Päivämäärä:   21.12.24 21:20:08

Sinne pankkiin voi olla ihan itsekin yhteyksissä. Toki jos haluaa odotella, että laina vaan suurenee ja suurenee, niin sitten ei kannata.

Päivämäärä:   21.12.24 21:24:45

Jonotin sinne pankkiin tässä menneellä viikolla kahdesti yli puoli tuntia pääsemättä läpi.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   21.12.24 21:26:52

Laita mailia tai ota chatillä yhteyttä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.12.24 21:27:07

Ainakin jos valmistuu niin kaksi vuotta valmistumisesta

Päivämäärä:   21.12.24 21:31:24

Ainakin OP:ssa sai päättää. 2v on normi, mutta siinä oli vaihtoehtona ainakin 6v lisäksi, oisko 8v kans ollut tarjolla, eli riippuu mitä oot valinnut. Jos sulla OP niin siellä kyllä näkee lainakohdasta maksusuunnitelmat parin vuoden päähän.

Päivämäärä:   21.12.24 21:32:02

Chat ja viestin lähettäminen edellyttävät ko.pankin verkkopankkisopimusta ja koska en ole enää sen asiakas, niin ei onnistu. Tunnistautumatta pystyi chatissa hoitamaan vain yleisluontoisia asioita.

Päivämäärä:   21.12.24 22:16:42

Normi on 2v viimeisestä opintolainan nostosta ainakin OPlla. EI siis valmistumisesta, jos lopettaa lainan nostamisen sitä aiemmin.

Lähettäjä: Miten? 
Päivämäärä:   22.12.24 01:18:31

Miten on mahdollista, että on opintolaina pankista X, mutta ei ole pankin X asiakas? Jos vaihtaa pankkia, ei asiakkuutta vanhassa pankissa voi irtisanoa, ellei siirrä lainaa uuteen pankkiin.

Päivämäärä:   22.12.24 11:29:45

Koska olen keskittänyt asiakkuuteni pankkiin Y ja lopettanut pankista X kortit, verkkopankkisopimukset ja muut tilit jo vuonna 2020 tai 2021. Vain opintolainatili on olemassa. Näin ollen minulla ei ole pääsyä viestiosioon tai chatteihin, jotka on tarkoitettu sellaisille asiakkaille, joilla on em. sopimus olemassa.

Miksi tämä on sinusta mahdoton?

Lähettäjä: Va 
Päivämäärä:   22.12.24 12:25:06

Ninni:ihmisellä voi olla vaikka viidessä pankissa asiakkuus. Vaikka sun käyttelytilit ja kortit ovat nyt toisessa pankissa, niin kyllä olet myös tuon opintolainapankin asiakas. Omaa tyhmyyttä, jos olet verkkopankkitunnukset lopettanut. Sun kannattaa kyllä hommata jotkin tunnukset ko. pankin sovellukseen, jotta voit seurata lainan määriä, maksuja jne. Tarvitset tunnukset vähintään e - laskun tekemiseen. Vai käytätkö maksullisia paperilaskuja (sitten kun alat lyhentää lainaa?)

Päivämäärä:   22.12.24 12:27:51

Ei ninni pysty mitään tekemään. Aina löytyy hyvä syy miksei pysty.

Päivämäärä:   22.12.24 13:09:13

" Sun kannattaa kyllä hommata jotkin tunnukset ko. pankin sovellukseen, jotta voit seurata lainan määriä, maksuja jne. Tarvitset tunnukset vähintään e - laskun tekemiseen. Vai käytätkö maksullisia paperilaskuja (sitten kun alat lyhentää lainaa?)"

Toistaiseksi lukutaitoni on ollut ihan riittävä niihin puolvuosittain tuleviin kirjeisiin (kesällä ja joulun alla), joissa kerrotaan lainan määrä ja se, että maksettavaa on 0,00 euroa, koska korot on pääomitettu. Hirveästi se laina ei ole vuosien aikana pelkillä koroilla kasvanut, puhutaan muutamasta kympistä/vuosi ja alkuperäistä lainaakin oli muutama tonni. E-laskun saan halutessani toisen pankin verkkopankkiin, sekin on selvää. :) Eikä minua haittaa myöskään paperilaskut, sellaisia tulee muutamilta tahoilta muutenkin silloin tällöin.

Hyvää Joulua myös pisteelle, toivottavasti ensi vuonna ei kiristä noin paljon !

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.12.24 13:09:15

Voipi tulla kiva yllätys tuosta lainasta..

Päivämäärä:   22.12.24 13:19:43

Minkälainen yllätys siitä voi tulla? Tiedän mitä se laina on eurolleen ollut viikko sitten.

Päivämäärä:   22.12.24 13:21:39

Kelan sivuilla lukee, että opintolainan takaisinmaksu voi alkaa, kun Kela ei enää lähetä pankille pääomituslupaa opintolainan koroille. Ilmeisesti Kela siis edelleen lähettää pääomitusluvan puolvuosittain?

Päivämäärä:   22.12.24 13:24:10

Ja Va: Tämä pankki ei tarjoa e-laskua näemmä lainkaan opintolainoille, ainoastaan suoraveloituksen ja koska en ole siirtämässä pankkiasiointiani enää heille (en edes lainan takia), niin vaihtoehdoksi jää paperinen lasku.

Lähettäjä: Lop 
Päivämäärä:   22.12.24 14:18:43

Ninni hei. Sua yritettiin auttaa, mutta ei tainnut apu kelvata. Ylpeys meni edelle jopa netissä nimettömänä. Jatka vaan samaa linjaa. Kyllä sinäkin joskus kasvat aikuiseksi

Päivämäärä:   22.12.24 15:08:17

En muista kyllä pyytäneeni apua... No, sitä se vanhuus teettää, alkaa muisti pätkiä. :) Kerroin, etten pääse läpi puhelimitse (toki on vasta tunnin jonotus yhteensä takana, välipäivillä sitten lisää?), yleischatissa eivät voineet auttaa (koska en pysty tunnistautumaan ja muiden pankkien tunnukset ei kelpaa siihen) ja ajanvaraus konttoriinkin tapahtuu puhelimitse.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.12.24 17:38:36

Etkä pysty soittamaan kelaan ja kysymään miksi pääomitusta ei ole näiden vuosien aikana katkaistu?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.