Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vatsatauti ja joulun vietto

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   21.12.24 18:39:49

Sain viikko sitten jonkin vatsataudin ja vesiripulia kesti pari päivää. Lapsi oksensi myös pariin kertaan. Mies ja toinen lapsi ei sairastunut.
Meiltä meni lapsen kanssa ihan voimat ja alkuviikko meni toipuessa ja ruokahalua palautellessa.
Vieläkin saattaa olla vatsa löysällä ruoan jälkeen kerran pari päivässä.
Mahtaakohan jouluksi uskaltaa ottaa kahvivieraita meille? Ei luulisi enää ihmisistä tarttuvan, mutta pinnoilta voi tarttua mahdollisesti?!

Re: Vatsatauti ja joulun vietto

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.12.24 18:53:34

Vessat, ovenkahvat yms. pitäisi klooripitoisella aineella pestä, puhtaat käsipyyhkeet vieraille veskiin ja tietysti tarjottavien kanssa olla varovainen (käsineet, lapset ei koske edes pöydässä jne.) niin voisi onnistua. MUTTA se on myös kylään tulossa olevien päätös kuinka varovaisia haluavat olla ! Noroa jos olisi niin oireilette edelleen eli tartutatte, pinnoilla voi elää kymmenenkin päivää, joku lievempi tauti voi myös elellä vähemmän aikaa niin teissä kuin pinnoilla, mutta mistään ette voi olla tietysti varmoja mitä se oli..

Päivämäärä:   21.12.24 19:53:23

Ei meillä kyllä noron jälkeen ole ennen mahat heti tulleet normaaliksi vaan kyllähän se löysyyys ja oireilu voi kai kestää viikkojakin vaikka puhutaan jälkioireista.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   21.12.24 20:09:57

No ette ainakaan jätä kertomatta että ootte ollut vatsataudissa. Vieraat saa sitten itse pohtia onko väärtti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.12.24 20:31:10

Ei vieraita. Tai ainakin kerro että voivat jättää tapaamatta jos haluavat. Minä en haluaisi.

Lähettäjä: ,.,. 
Päivämäärä:   21.12.24 20:33:08

Tarttuu pitkään pinnoilta, joten ei jouluvieraita teille.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.12.24 20:56:04

No ainakin kerrot niille vieraille rehellisesti mikä on tilanne niin saavat itse päättää tulevatko vai eivät.

Päivämäärä:   21.12.24 21:04:30

Kerrottu toki on. Olisikohan sitten turvallisempi vaihtaa vierailu heille aattona?!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.12.24 21:05:29

Joo elää pinnoilla melkein toista viikkoa. Eli ei missään tapauksessa vieraita teidän luokse.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.12.24 21:33:13

Onko pakko vierailla ylipäänsä? Eikö voi tavata, kun ollaan terveitä? Teillä edelleen oireita.

Päivämäärä:   21.12.24 22:11:46

Oletteko siis aina pari päivää kestäneen vatsataudin jälkeen pois töistä toista viikkoa? Ja lapset pois koulusta ja päiväkodista. Vatsa ei mystisesti palaudu täysin normaaliin toimintaan heti.

Päivämäärä:   21.12.24 22:17:32

Turvallisempaa on kyllä vaihtaa että te meette sinne. Silloin vain ne johon te koskette voi omata virusta. Noro on pahin juurikin koska pinnasta tarttuu. Ette koske vaan muihin, ehkä otatte omat ottimet ruoalle ja viette astiat itse pesukoneesen syömisen jälkeen niin ihan hyvin voi mennä. Noro ei yleensä viikon jälkeen taudista enää tartu niin helposti ihmiskontaktista. Peskää kans vaatteet mitä aijotte käyttää. Ja että lahjan jakajana ei ole sinä tai lapsi.

Päivämäärä:   21.12.24 22:26:53

Norovirus tosiaan säilyy pinnoilla toista viikkoa ja sitä voi olla to-del-la vaikea saada pois tiloista, joissa sitä on. Ja alkoholipitoiset desinfiointiaineet eivät siis auta, pitää olla klooria. Minä en todellakaan menisi vierailulle paikkaan, jossa on ollut noroa, enkä kyllä kotiinikaan kutsuisi juuri norossa olleita. Kerran olen sen sairastanut ja oli niin iljettävän sotkuinen tauti, että ikinä en sitä enää halua saada.

Päivämäärä:   21.12.24 23:08:24

Meillä oksensi lapsi 14.12 kolme kertaa ja itse olin ripulissa nuo 14-15.12. Voimattomia olimme molemmat tuon viikonlopun. Alkuviikko meni ruokahalua palautellessa ja tosiaan vatsan toiminta ei ole täysin normalisoitunut. Viime keskiviikkona lapsi oli kerhossakin jo ja tiettävästi siellä ei ole muut sairastuneet. Käytännössä varsinaisesta taudista on viikko. Pinnoilla voi toki olla kyllä. Mutta vessat on pesty kloritella ja muita pintoja pyyhitty. Pyykit pesty sanytolilla kuudessakympissä.

Lähettäjä: kokemus 
Päivämäärä:   21.12.24 23:11:21

En kyllä suosittele. Muistan yhä, kun sairastuimme koko perhe oksennustautiin ja olimme jouluvieraana vanhempieni luona. Minä sairastuin ensin, 21.päivä. Siitä sitten koko perhe. Vanhempani onneksi säästyivät, mutta minä, mies ja lapset oksennettiin melkein jouluaattoon. Ja minä ja mies sitten jouluaaton aamuna, kalpeina ja vapisevina paketoimme viimeisiä lahjoja.

Voin sanoa, ettei ikinä enää!

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   21.12.24 23:15:05

Ainakin tuossa kohtaa kertoisin rehellisesti mikä tilanne, ja vieraat saavat sitten itse päättää ottavatko riskin ja tulevat silti, vai jättävätkö kyläilyn väliin.

Päivämäärä:   22.12.24 06:44:44

kokemus: Tuo on toki ehkä hieman eti tilanne kun tauti on alkanut noin lähellä aattoa. Meillä kuitenkin mennyt yli viikko.

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   22.12.24 06:50:03

Kerrot luoksenne kutsutuille tilanteen, myös sen, että vatsasi on edelleen löysällä. He sitten päättävät, tulevatko vai eivät.
Itse ette nyt kyläile, koska kaikki eivät kehtaa kieltää tulemasta.
Omankin porukan kanssa voi viettää mukavan joulun :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.