Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihana elää tuilla <3

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.12.24 08:39:33

Joo ei todellakaan. Olen ansiosidonnaisella ja a) ensinnä päätöstä siitä odotettiin monta viikkoa ja mistään ei saanut rahaa sairaspäivärahan ja tuon välissä (ei edes toimeentulotukea) ja b) taas rahakuviot ihan sekaisin kun aloitin kuntouttavassa työtoiminnassa niin saan rahaa vain kahdelta päivältä ja ilmeisesti joulu sekoittaa maksut, koska tuokin vähäinen raha tulee vasta viikon päästä mitä normaalisti! Loput hakemuksesta meni käsittelyyn ja niistä rahat tulee koska lie!
Taas laitettu toimeentulotukihakemus ja soitettu perään, että voiko sitä kiirehtiä ja ei voi ei ole niin akuutti hätä. Sossuun soitettu jo valmiiksi, että mitä tehdä kun rahat tulee viikon myöhässä ja ensi viikollakin pitäisi syödä. Ei luvattu apua. Annettiin ruoka-avun puhelinnumero. Olen jo heille asiakas ja ennen sieltä sai joka kuukausi kassin mihin oli laskettu vähintään kolmen päivän ruuat. Nykyään kun avun tarvitsijoita on huimasti enemmän niin kassikin tulee kuulemma n. 3-4kk välein ja eivät voi ruokaa antaa jos ei ole mitään mistä antaa. Jäivät muutenkin jo joululomalle joten ei apua sieltäkään. Diakoniin sai ajan sille päivälle kun nuo vähät rahat tulee eli ei auta ensi viikkoon.

En kerrassaan tiennyt, että kun aloittaa kuntouttavan niin se sekoittaa taas raha-asiat ensimmäisen hakemuksen jälkeen. Elin siinä uskossa, että koko raha tulee maanantaina kuten normaalisti, mutta eiei. Ei edes tule sitä osaa rahaakaan vaan maksu jostain kumman syystä vasta viikon päästä. Olin ajatellut maksaa laskuja ja jotain jouluruokaa hommata, mutta kaikki meni vituiks. Laskut etenkin @!#$ kun en taaskaan saa maksettua niitä ajallaan ja ekan hakemusrumban takia eräpäiviä on jo siirretty.

Ei mikään ihme, että Facebookissa ihmiset joutuu kyselemään rahaa lainaan. Ja akat siellä kilpaa huutamassa, että apua kyllä saa! No eipä aina vaan saa!
Ja toivottavasti menen joku päivä vielä töihin, mutta tähän tilanteeseen kun olen läpikäynyt pari isoa leikkausta niin lääkäri suositteli kuntouttavaa työtoimintaa eikä töitä. Yhtä helevettiä tämä tuilla eläminen ja kaikki menee ihan sekaisin jos hakemuksiin tulee jotain muutoksia tai joutuu eri tukea hakemaan niin odottele taas rahoja viikkoja.

Re: Ihana elää tuilla <3

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   21.12.24 08:52:44

Enpä ole kuullutkaan että ansiosidonnaisella oleva joutuu kuntouttavaan työtoimintaan, eikö ne ole pitkäaikaistyöttömiä varten?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.12.24 10:54:25

Aloittaja puhuu ihan höpöjä. Kuntouttava työtoiminta edellyttää pitkittynyttä työttömyyttä, mitä ansiosidonnaisella ollessa ei ole.

Päivämäärä:   21.12.24 11:14:49

Höpö höpö kuntouttava työtoiminta EI edellytä pitkittynyttä työttömyyttä. Ainakin itse aloitin kuntouttavan työpajalla lähes heti kun työt loppui ja siihen sain liitosta ansiosidonnaisen sekä kulukorvauksen.

Päivämäärä:   21.12.24 11:25:59

Kuntouttavaan työtoimintaan voi osallistua myös ansiosidonnaista päivärahaa saava, jos palvelu katsotaan tarkoituksenmukaiseksi.

Noin kirjoittaa Jämsän kaupunki. Ja jokainen varmasti voi itse Googlata työtoiminnan ehdot. Ymmärsin, että aloittajalla kuntoutuminen kenties meneillään kerta isoja leikkauksia ollut ja sairaslomaa sekä lääkärikin ehdottanut työtoimintaa niin eiköhän se ehdot täytä.

Päivämäärä:   21.12.24 11:29:42

Mistä päin aloittaja olet?

Päivämäärä:   21.12.24 11:32:18

Miksi ihmeessä kuntouttava työtoiminta vaatisi pitkittyneen työttömyyden? Olisi ihan älytöntä, että kuntoutus alkaisi vasta joskus ajan x jälkeen eikä heti kun alentuntut työkyky on todettu. Tai on toki tilannekohtaista, joillekin lepo tekee hyvää, joillekin työtoiminta. Mutta miksi ihmeessä kenenkään pitäisi lojua osatyökykyisenä pari vuotta kotona ennen kun saa alkaa taas elämään? Yleensä tuossa tilanteessa ollaan muutenkin äärimmäisen hankalasti työllistyviä ja yritetään etsiä sitä tapaa tai alaa miten vielä pystyisi töitä tekemään.

Mihin ne rahat sitten menevät jos kela ei katso hätääsi akuutiksi, silloin sitä rahaa ilmeisesti on? Onko tilanne sinulle uusi vai onko sinulla leikattavia kulueriä? Katkaiset kaikki suoratoistopalvelut, salikortti, siirrä laskujen maksupäivää? Jos ongelmasi on se, että ei ole rahaa laittaa satasia jouluruokiin ja alkoon niin on ihan hyvä katsoa peiliin että tarvitseeko sitä oikeasti kuluttaa niin paljon.

Minä elän niin, että käyttörahaa laskujen jälkeen jää 150-200e ja kyllä sillä jouluksikin ruokaa sai ja kirpparilta joululahjat syksyn mittaan haalittua.

Päivämäärä:   21.12.24 12:20:43

Lapissa asun.
Rahat riittää muuten ihan hyvin laskuihin ja ruokaan kuukaudeksi kerrallaan, mutta tämmöiset viivästykset rahoissa aiheuttaa päänvaivaa kun rahat ei tulekaan silloin kun luulee niiden tulevan. Nytkin olin ajatellut, että ylihuomenna tulee rahat ja haen silloin itselle esim. muutaman joululaatikon ja rosollin. En ollut edellisistä rahoista yhtään osannut varautua, että ei tulekaan rahaa silloin kun pitäisi. Nyt sitten ollaan ilman rahaa ja ruokaa viikko. En kuitenkaan netissä ala kerjäämään rahaa, vaikka tilanne on tämä.

Terveydellisistä syistä pääsin kuntouttavaan työtoimintaan, jos joku sitä täällä ihmettelee.

-Ap

Päivämäärä:   21.12.24 13:20:14

”En ollut edellisistä rahoista yhtään osannut varautua, että ei tulekaan rahaa silloin kun pitäisi. Nyt sitten ollaan ilman rahaa ja ruokaa viikko.”

Tukirahoistakin kannattaa yrittää jättää edes pieni puskuri käteistä. Tuet ei koskaan tule yhtä luotettavasti kuin palkka. Tsemppiä!

Lähettäjä: halloota 
Päivämäärä:   21.12.24 13:23:31

Kaunis ajatus tuo puskurin jättäminen, mutta täysin kädestä suuhun elävä jolla rahat loppuu ennen seuraavaa tukea ihan vain laskut maksamalla ja ruokaa ostamalla, ei ole mitään mahdollisuutta edes muutaman euron puskuriin. Kun itse elin pätkän verran tukien varassa työttömänä, ei yhtäkään viisisenttistä jäänyt säästöön. Se oli aika helvetillistä elämää.

Päivämäärä:   21.12.24 17:00:39

Sitten varmasti jää myös rahaa säästöön kun nämä raha-asiat alkaa taas rullata. Nyt vain kun piti odotella päätöstä niin laskuja kerkesi kasaantua ja siksi tili nollilla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.12.24 14:25:07

Ymmärrän ap sua hyvin. Mullakin oisi työmarkkinatuki pitänyt tulla nyt keskiviikkona. Oli pieni yllätys kun tuleekin vasta 30. päivä. Kuvittelin, että se tulisi sitten tän viikon perjantaina kun on arkipäivä. En tiedä miksi maksuja pitää tuolla tavalla venyttää.

Lähettäjä: 40vee 
Päivämäärä:   25.12.24 09:50:16

No minä käyn töissä ( vuorotyö), ja usein jää laskuja rästiin. Kaikki vaatteet kirpparilta. Ei kivaa tämäkään

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.