Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin chilit/paprikat itämään?

Lähettäjä: Nokinenä 
Päivämäärä:   21.12.24 07:19:06

Joulu vai tammikuussa?

Re: Milloin chilit/paprikat itämään?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.12.24 07:23:05

Tmamikuussa kasvivalolla. Sain kyllä satoa maaliskuussa kylvetyistä ilman lisävaloakin, mutta varmempi noin. Ja toki riippuu lajikkeesta, osa on hidaskasvuisia.

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   21.12.24 07:54:50

Itse laitan tammikuussa.
Mulla on ne kasvivalot jotka hohtaa ulos.
Kolme vuotta sitten poliisit teki mun asuntoon kotietsinnän, kun joku oli ilmoittanut että kasvatan kannabista...
Ei siinä mitään, poliisit oli ihan mukavia ja totesivat että hyvin on chilit kasvaneet.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.12.24 09:12:10

Mä laitan vasta maaliskuun alussa. Hyvin ehtivät.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.12.24 09:38:09

"Kolme vuotta sitten poliisit teki mun asuntoon kotietsinnän, kun joku oli ilmoittanut että kasvatan kannabista..."

Voi olla ohikulkijakin, mutta myös sähköyhtiöt ilmoittaa poliisille, jos sähkönkulutus äkisti nousee ja kämpässä palaa valot yötä päivää.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   21.12.24 09:41:44

Riku, yksi tai kaksi pientä kasvivaloa tuskin paljoa sähkönkulutuksessa näkyy. Ja kasvitkin tarvitsevat lepoajan, ei sitä valoa yötä päivää polteta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.12.24 09:42:43

Ei ole mitenkään tavatonta tuo kotietsinnän tekeminen - chilejä enemmän kasvattavalla kaverilla on käynyt kolmasti poliisit. Edellisellä kerralla oli antanut poliiseille omat taimet mukaan. :D

Päivämäärä:   21.12.24 10:03:20

Kelo,
Kyllä ne vaan nykypäivänä sähkönkulutuksessa näkyy.
Vaikka lamppujen teho olisi vain 100w ja 10 tuntia päivässä päällä, niin se on kuukaudessa 30kWh, kun normaali kulutus vaikka kerrostalokaksiossa on jotain 80- 160kWh/kk.

Lähettäjä: Älyhoi 
Päivämäärä:   21.12.24 10:05:26

Sähköyhtiöt ilmoittaa poliisille sähkönkulutuksen noususta. Voi taivas mikä vitsi :Dd

Päivämäärä:   21.12.24 10:10:16

"Sähköyhtiöt ilmoittaa poliisille sähkönkulutuksen noususta. Voi taivas mikä vitsi :Dd"

Ei ole mikään vitsi.
Jos sähkönkulutus nousee äkisti normaalista ja pysyy siellä, niin alkavat selvittää vuotaako jostain ja jos ei vuotoa löydy, niin ilmoitus menee poliisille.
Poliisi käy katsomassa, että pelaako valot ja jos palaa, niin tulee kotietsintä.

Selvennykseksi sähkökin voi vuotaa rakenteisiin, jolloin kyseeseen tulee palovaara.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   21.12.24 10:38:24

Moni Chili on monivuotinen. Itse nostan syksyllä parhaat chilit saviruukkuun. Saksit oksat mun mielestä kauniiseen muotoon suunnilleen saman verran kun katkon juuriakin. Viihtyvät hyvin hieman viileämmällä (on koko ajan plus viidessä vähintään) ulkoterassin ikkunalla. Ei niille ole kasvivaloakaan.

Vappuna istutan kukkivat minichilipuut kompostipenkkiin. kuivana kesänä tulee minichileja ja tosi tulisia, sateisena isoja ja miedompia.
Useampia lajikkeita.

Makeissa paprikoissa oon tykännyt Pirkan makeista punaisista suippopaprikoista.
Maaliskuun alussa laitan kasvuun, lähes joka siemen itää, joten 1kpl per istutuspurkki. Siirrän osan vappuna kasvihuonepenkkiin ja loput pihalle kasvimaalle (vaativat kasvutuen, betoniverkko hyvä). Monena vuonna olen saanut paljon paprikoita. Tosi makea lajike. Maistuu grilliherkkuna myös pienempinä vihreinä (espanjalasityylisesti valmistettuina).

Varmaan aikaisemminkin voisi laittaa, jos on tilaa. Purkeissa niistä tulee asuintilossa yleensä honteloita, joten myöhemmin laitetut minit tuottavat sadon mun kokemuksella nopeammin.
Kanta-Hämeen kasvuvyöhykkeellä omat kokemukseni.

Tomaatit laitan yleensä vasta huhtikuussa kasvamaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.12.24 10:46:46

https://www.puuilo.fi/airam-kasvilamppu-led-e27-9-5w-3500k-800lm-par30

Ei nämä näy sähkölaskussa yhtään mitenkään. Nykyhinnoillakin on 10e/kk pelkkä sähkö, ennen korotuksia oli 5e/kk. 3kpl palaa aamusta iltaan, yleensä myös kesäisin, täällä on tosi pimeää sisällä.

Lamppuni ovat huonekasveille, chileille on jossain sellainen lilakin valo joka ei ole ledi. Mutta ei niitä värillisiä valoja tarvita välttämättä edes kukintavaiheessa.

Chilit ovat monivuotisia kasveja, olen pitänyt ruukuissa. Nyt ei ole yhtään ollut vuosiin kun teen aina saman virheen, eli vien ne ulos kesällä ja ulkoa saavat aina ötököitä.

Kiitos muistutuksesta! Pitää laittaakin tänä vuonna kasvamaan kun ei ole muuttoa tiedossa. :)

"
Makeissa paprikoissa oon tykännyt Pirkan makeista punaisista suippopaprikoista."

Tarkoitatko että otat kaupan paprikoista siemenet? Itää hyvin? Olen miniluumutomaatteja kasvattanut kaupan siemenistä ja kerännyt omista talteen, silloin kun jaksoi näpertää. Niitä siemeniä ei löydy mistään.

Päivämäärä:   21.12.24 11:11:26

Taimia ei pitäisi tautiriskin takia kasvattaa kaupan hedelmistä otetuista siemenistä.

Päivämäärä:   21.12.24 11:55:28

https://www.ruokavirasto.fi/tietoa-meist

Päivämäärä:   21.12.24 11:59:17

Eri aikoihin kylvettyjen taimien ero tasoittuu parissa viikossa, kun pääsevät kasvihuoneeseen. Usein myöhemmin kylvetty jopa ohittaa aikaisemmin kylvetyt. Kovin aikainen kylvö hyödyttää vain, jos voi järjestää taimille ihanteelliset olosuhteet. Kasvivalo ei oikein tunnu korvaavan aurinkoa, vaikka olevinaan laadukkaita valoja olenkin käyttänyt.

Päivämäärä:   21.12.24 13:55:59

100w lampuilla pitää jo aika hitonmoisen kasvattamon, ja se on ehkä jo syytäkin tarkistaa, mitä ollaan kasvattamassa. Perus chili kasvattajalla tuskin noin massiivista kasvatusta on.

Päivämäärä:   21.12.24 14:30:09

Kulo,.
100W ei ole paljon. Sellaiset 10W Temun tuotteet on yhtä tyhjän kanssa.
Aikaisemmin oli ihan normaalia, että olohuoneessa ja keittiössä oli 60W hehkulamput, jotka muuten antaa sitä kasveille tarvittavaa valoa enemmän kuin Temun Watin tai kahden ledi

Päivämäärä:   21.12.24 14:35:45

Temun tuotteista ei ole kokemusta, mutta ihan hyvin on riittänyt nuo pienemmät led valot, jotka ovat kaukana sadasta watista. En myöskään lämmitä huoneilmaa lampuilla, eikä varsinkaan kasvit sitä lämpöä tarvitse.

Päivämäärä:   21.12.24 14:45:07

Kelo,
Kasvit tarvitsevat punaista ja sinistä valoa fotosynteesiin.
Hehkulampun teho valaistukseen on heikko, koska 90 pinnaa menee lämmitykseen, mutta valoa silti riittää.
Talvella ei ole merkitystä lämmitätkö taloasi hehkulampulla, jääkaapilla tai sähköpatterilla. Samaa energiaa se silti on.
Ledejä joudut silti yhden 100Wattisen kasvivalon edestä pistämään ihan yhtä paljon ja se näkyy sähkölaskussa, muu on pelkkää haihattelua.
Watilla tai kahdella menee paprikasta lehdet keltaisiksi.

Lähettäjä: Ötökkäkarkoitin 
Päivämäärä:   21.12.24 14:49:51

Milloin virginian tupakan taimet itämään, tammi vai helmikuussa. Että saa syksyllä myös omasta kasvustosta siemenet?

Päivämäärä:   21.12.24 15:33:44

Rikun kannataisi tehon (watti) sijaan katsella valotehoa (lumeneita).

Päivämäärä:   21.12.24 16:13:25

Asteriski,
Lumen ei ole si-järjestelmän yksikkö ja tämä johtaa harhaan.
Minä puhun ottotehosta eli wateista, lumenit kertoo valotehon yhteen suuntaan, aikaisemmin kandelat kertoo valotehon ympäri.
Lähdetäänkö pidemmälle?

Päivämäärä:   21.12.24 16:20:23

Kasvi ei kovin paljon ottotehosta välitä. Eikä väärän värisestä valosta. Hehkulampulla ja kasviledillä ei ole kasvun kannalta juurikaan yhteistä.

Päivämäärä:   21.12.24 16:26:44

Riku, voit kaikessa rauhassa käyttää hehkulamppujasi, en minä, eikä varmasti sähköyhtiösikään, tule sinua käräyttämään. Minä käytän omia, täysin riittäviä kasvivalojani ja syön satoni hyvillä mielin, vaikka sinun mielestäsi kasvini eivät varmaan ole edes kasvaneet "väärillä" valoilla. En myöskään jatkossa aio hyväksyttää kasvilamppujani sinulla, vaan luotan kasvien kertovan, mikä riittää.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   21.12.24 22:10:50

Risto on ajanut autollakin melkein 2 miljoonaa km, on häntä uskottava tässäkin asiassa.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   22.12.24 18:32:53

"Makeissa paprikoissa oon tykännyt Pirkan makeista punaisista suippopaprikoista."

Tarkoitatko että otat kaupan paprikoista siemenet? Itää hyvin? Olen miniluumutomaatteja kasvattanut kaupan siemenistä ja kerännyt omista talteen, silloin kun jaksoi näpertää. Niitä siemeniä ei löydy mistään."

----------------------

Kyllä olen ottanut siemeniä kaupan, nimenomaan Pirkan makeista suippoparikoista ja saanut niistä kasvatettua täysin priimaa suippopaprikaa.
Omista kasvatetuista siemeniä talteen ja niillä menty vuosikymmen.

Tottakai kasvitautien/tuholaisten vaara pitää huomioida.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.