Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun ei vaan ole vara herkkuihin - mitä tilalle?

Lähettäjä: hinnat nousee 
Päivämäärä:   20.12.24 19:49:48

Tietysti edullisia makeita hedelmiä, kuten päärynä, banaani, omena ja rusinat. Mutta mitä muuta? Tietysti kaakao voisi olla mutta sekin on melko tyyristä... :(

Re: Kun ei vaan ole vara herkkuihin - mitä tilalle?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.12.24 19:55:11

Herkkuja, mutta harvemmin ja pienempinä annoksina? Esimerkiksi megapussien sijaan silloin tällöin jokin patukka tms. Lompakon lisäksi terveys kiittää.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   20.12.24 19:56:32

Miks herkkuja jos ei ole rahaa. Nopeasti tottuu, ettei tarvi

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.12.24 20:00:14

Ei herkkuja käytännössä tarvi mihinkään. Ja tosi äkkiä oppii olemaan ilman.

Jäätelöä litran paketissa. Siitä kun veistelee sopivaa palasta, parilla eurolla herkuttelee tosi monta kertaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.12.24 20:01:39

Klementiinit vie makean nälän pois

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   20.12.24 20:14:09

Ei herkkuja tarvitse. Mikäli silloin tällöin haluaa niin siihenhän voi sen 5e säästää.

Mutta esim. Suklaapatukka parin viikon välein on ihan riittävää herkuttelua ja maksaa 1-2e.

Lähettäjä: Jojo 
Päivämäärä:   20.12.24 20:38:17

Purkkihedelmiä.

Lähettäjä: ev 
Päivämäärä:   20.12.24 20:38:33

Miksi pitää olla herkkuja ja millaisia, kuinka paljon ja kuinka usein? Kyllähän jo pikkurahalla saa kaikenlaista herkkua, mutta mikä on volyymi: jos on syötävä kahvilan pulla tai karkkipussi päivässä niin se on jo toinen juttu.

Meilläpäin esim. on Tokmannin -70 % elintarvikekorissa koko ajan valtava läjä mm. erilaisia keksejä poistossa. Euron pintaan tai alle saa ihan normaalihinnallakin isoja paketteja esim. joitain Xtran keksejä S-kaupoista, siitä riittää vaikka pitkäksikin aikaa keksi päiväkahvin kanssa, kunhan ei kaikkia kerralla syö.

Fiksuruoka? Matsmart? Vähän väliä on joku sentin suklaa tyrkyllä, toki pitää sitten tilata muutakin samalla että on toimituskulujen kanssa järkevää, mutta kun sopivaan väliin iskee ja osaa välttää kiusauksia ja turhuuksia, niistä voi löytää hyvinkin edullisesti ruokaa ja esim. hygieniatarvikkeita samaan tilaukseen eli win-win. Joulun jälkeen tulee yleensä aika hyvät alet joulusuklaista ja muista sesonkiherkuista sinne.

Itse leipoen edullisista aineksista saa kaikenlaista (pieneen makeannälkään esim. simppeli mukikakku ei vaadi ihmeempiä ainesosia). Myös jotkut (raaka)pakasteleivonnaiset ovat verrattain edullisia: esim. paistovalmis iso pulla n. 24 senttiä/kpl.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   20.12.24 20:39:04

"Kauramuruja" . Pannulle voita tai muuta rasvaa, siihen kaurahiutaleita ja sokeria. Sekoita ja "paista"

Lähettäjä: Mina 
Päivämäärä:   20.12.24 20:54:27

Erilaiset leipomukset ovat edullisia. Itse olen viime aikoina tehnyt Lidlin rouheisista sämpyläjauhoista sämpylöitä ja ovat kyllä niin herkullisia pelkän voin kanssa, että herkkunälkä on niillä tyydytetty. Laitan taikinaan lorauksen siirappia, 4-viljan hiutaleita ja auringonkukansiemeniä niin ovat itse asiassa hieman makeitakin.

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   20.12.24 21:02:11

Onko herkku siis sama kuin kova rasva ja sokeri (tai palmuöljy ja suola)?

Moni "herkkuhan" on tosi halpa, paljon halvempaa kuin terveellisesti syöminen. Minusta herkkua olisi esimerkiksi mainitsemistasi hedelmistä tehty hedelmäsalaatti, mutta paljon kalliimpaa se on kuin joku Tokmannin keksipaketti.

Lähettäjä: Mina 
Päivämäärä:   20.12.24 21:02:25

Mun äiti teki aikanaan paljon mokkapaloja, pullaa ja pannaria, kun meitä lapsia oli 9kpl. Jos kerran kuussa saatiin Lauantaipussi jakaa lauman kesken, niin se oli juhlapäivä. Juhannuksena saatiin 2 pikkulimsapulloa per nenä, ne olikin ainoat limsat koko vuotena. Vesikaakaota teki Van Houtenista, maitoa sai laittaa vain jäähdykkeeksi. Porkkanaa ja lanttua pilkkoi vesiastiaan ja sieltä haettiin naposteltavaksi. Syötiin myös kuivaa riisiä joskus. Paljon oli puuro- ja keittopäiviä ja muistan kaaputtaneeni välillä homeet pois leivästä ja syöneeni sen sitten. Leivän päälle oli aika harvoin mitään, ketsuppiakin laitoin joskus vaihtelun vuoksi. Jep, ei ollut paino-ongelmia tuolloin. Sitten kun muutin kotoa niin ei riittänyt enää mikään määrä herkkuja, kun tajusin mitä kaikkea sitä kaupasta löytyykään ja oli vihdoin omaa rahaa. Enkä muuten jaa kenenkään kanssa yhtään mitään, jos ostan herkkuja, vielä näin 46-vuotiaanakaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.12.24 22:34:10

Itsetehdyt letut ei paljoa
maksa.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   20.12.24 22:50:14

Ja suklaa tai vaniljavanukasta on helppo tehdä itse. Siihen hillia lisäsi, niin on hyvää ha halpaa.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   20.12.24 23:29:57

Kaurakeksejä ja muita leivonnaisia saa tehtyä suht halvalla.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   20.12.24 23:30:03

Herkuistahan saa kohtuurahalla paljon kaloreita. Hedelmät ovat suhteessa kalliimpia

Itse leipominen on taloudellisinta. Jauhot isoista pusseista, sokeri tarjouksesta. Ruokaöljy on halpaa.

Lähettäjä: Sokuria, mättöä... 
Päivämäärä:   20.12.24 23:37:45

Kertokaas mulle mikä on herkkua?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.12.24 23:52:30

Juu, mäkin oon lopettanut herkkujen ostelun, ei mennyt kauaa tottua.

Jos himo käy ylitsepääsemättömäksi, niin silloin leivon jotain. Yleensä en jaksa joten jääpi turhat kalorit pois =)

Ainiin, tällä hetkellä herkkuna toimii hyvin glögi.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   21.12.24 00:12:05

Jos oikein halvalla haluaa päästä, niin teen pannukakkua pellillisen. Joskus ostan valmislettujauhopussin ja teen niitä. Pannukakun on vaan helpompia kun ei tarvi taistella. Ja päälle hilloa Lidlistä. Muuten en sit herkkuja syö juurikaan. Hedelmistä kiivejä, banaaneja ja appelsiineja/veri appelsiineja/klementiinejä. Limsaa ostan, kun sitä myydään tarjouksessa, muuten juon aika paljon Pirkan hiilihappllista lähdevettä.

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   21.12.24 00:44:12

herkkua? tänään sinappi silli huomenna makea.
jos makea nakottaa tee itse toffeeta tai kinuskia. ohjeita netissä.
osta pari banaania ja joku pieni suklaa. lämmitä. ohjeet siihenkin netissä.
osta joku hunajapurkki jemmaan.siitä hyvä lusikallinen lipasta kun himo iskee.
kookoshiutalepussi mulla aina kaapissa muffinsivuokaan kolme rkl hiutaleita ja pikkupala suklaata. mikrossa muutama sek js ei kö ääntä kohti. tiukan paikan tullen pelkät kookoshiutaleetkin uppoaa.
lämmitetyt ananasrenkaat on hyviä päälle ropsu sokeria tai auraa, naminami.
herkkuhimoisen mielikuvitus on rajaton.

Päivämäärä:   21.12.24 02:22:22

Vaniljajäätelö taitaa maksaa jotain 1,25e. Kai sitä on varaa kahden viikon välein syödä. Eikä lettujen teko paljoa kustanna.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   21.12.24 06:36:16

Sokeria saa reilulla eurolla kilon :)

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.12.24 06:43:57

Herkkujen hinnat nousevat, koska niiden veroja nostetaan. Veroja taas nostetaan, koska herkut eivät ole pakollisia ja ne aiheuttavat elintasosairauksia.

Minulla olisi varaa herkkuihin, mutta en halua syödä niitä.

Vieroittaudut herkuista parissa viikossa :)

Päivämäärä:   21.12.24 07:30:25

Hedelmät ja rusinat vasta kalliita ovatkin, vaikka toki suositeltavia ja terveellisiä. Tokmannin tarjouslaareista saa herkkuja tosi halvalla.

Itse tekemällä ja leipomalla säästää tosi paljon. Esimerkiksi pullataikinan kun tekee, ei yhdelle pullalle tule juurikaan hintaa. Sama pikkuleipien kanssa. Esimerkiksi kaurakeksit ovat tosi helppoja tehdä ja lähes ilmaisia. Aineksista voi on vähän kalliimpaa, mutta paketista leipoo monta kertaa. Voit myös tehdä itse konvehteja yms. jos haluat jotain spesiaalia.

Letut, pannukakut ja suklaakiisseli ovat myös erittäin edullisia herkkuja.

Eli vastaus: ostettujen herkkujen tilalle itsetehtyä. Jos olet huono leipuri, aloita pannarista ja kaurakekseistä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   21.12.24 16:57:53

Ei hedelmät ole kalliita, kun ostaa sesongissa olevia.

Ei tietenkään mitään papaijaa ja vesimelonia kannata ostaa vaan niitä yleisimpiä edullisia hedelmiä =) erikoisempia vain jos oikeasti on varaa.

Esimerkiksi cittarissa on ihan jatkuvasti omenoita, appelsiineja ja banaaneja erittäin hyvissä tarjouksissa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.12.24 17:06:33

Osta banaaneja, vähän rasvaa pannulle ja pyörittele hetken aikaa. Halvinta jäätelöä jäähtyneisiin banaaneihin. Parasta herkkua mitä on !

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   21.12.24 17:16:23

en ikinä osta herkkuja. vastasin vain miten päihitän herkunhimon jos iskee.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.12.24 17:24:16

Sokeriherkut ovat tosi halpoja. Halpiskääretorttuja, karkkeja yms. Tai tekee itse jotain kaurakeksejä, korvapuusteja tms.

Sitten jos herkut tarkoittavatkin juustotarjotinta, pensasmustikoita ja mansikoita tai jotain tämän kaltaista, niin kallista on.

Lähettäjä: Sokuria, mättöä... 
Päivämäärä:   21.12.24 17:38:58

Mikä on herkkua?

Lähettäjä: taateli 
Päivämäärä:   21.12.24 17:43:29

Porkkanakakku tuorejuustokuorrutteella, ja mantelirouhetta pinnalle. Tavallaan terveellistä :)

Lähettäjä: äklömakea 
Päivämäärä:   21.12.24 17:48:20

Kivetöntä, puristettua taatelia(löytyi googlella). Paketti näyttää vähän palasaippuapakkaukselle. Kestää pitkään ja sitä ei tosiaankaan voi syödä yhdellä istumalla.

Päivämäärä:   21.12.24 19:02:29

Ei mätitahna, anjovisfileet ja silli paljon maksa.
Varhaisperunoita saa taas keväällä ja kesällä.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   22.12.24 08:29:44

Halvin itse tehty leivonnainen lienee pulla. Voisilmän lisääminen on vielä edullista ja lisää herkullisuutta. Myös letut/pannari ja hillo on edullista.

Jos haluaa pikkuisen enemmän, leivon muffinsseja. Jo 100g suklaata ja vähän vadelmia/mustikoita/persikanpaloja sekaan niin tulee hyvää. Olen oppinut venyttämään 100g tummaa suklaata 16 muffinsille, aika edulliseksi tulee.

Keksit on minulle kalliimpia tehdä kuin muffinsit, suklaata tuppaa kulumaan enemmän tai sitten syön useamman keksin kuin muffinsin.

Popcorn on aika edullista tehdä.

Itse tehtyjä karkkeja tai konvehteja ei kannata säästömielessä tehdä, tulevat kalliimmaksi kuin kaupan karkit :).

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   22.12.24 08:37:03

Lanttu ja porkkana on herkkua, osta niitä. Ei maksa paljoa.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   22.12.24 09:09:24

Eikö se ole muutenkin elämässä niin, että ei voi ostaa niitä asioita, joihin ei ole varaa? Muutenkin koko herkuttelu on mennyt yli. Senhän pitäisi olla joku erikoisjuttu, että herkutellaan kun on joku juhla, ei joka päivä.

Tai sitten jos haluaa juhlavan elämäntyylin, ponnistelee ja tekee töitä vaurastuakseen ja elääkseen kuin herttua.

Päivämäärä:   22.12.24 23:06:51

Varhaisperunoita, voita, kevätsipulia, silliä.

Aaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh!!!!!

Lähettäjä: kaakaojauhojengi 
Päivämäärä:   23.12.24 09:51:07

Oletteko huomanneet, että Van Houten tumma kaakaojauho on tosi kallista nykyään. Kannattaa ostaa halvempia merkkejä vaikka Lidlistä, jos ei ole rahaa. Voi sitten tehdä vaikka suklaakiisseliä edullisesti.

Lähettäjä: piia 
Päivämäärä:   23.12.24 10:08:32

Pirkan kaakaojauhe on hyvää; 2tl kaakaojauhetta, 2tl sokeria, 2dl Kuumaa vettä päälle. (sama ohje on paketin kyljessä)

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   23.12.24 10:12:49

Ei herkkuja tarvitse mihinkään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.