Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suosittele hammastahnaa reikiintyville hampaille

Lähettäjä: hammaspeikko 
Päivämäärä:   20.12.24 10:27:07

Ja verisille ikenille! (hinnalla ei väliä). Saa myös suositella hyvää hammaslankainta tai -lankaajaa)

Re: Suosittele hammastahnaa reikiintyville hampaille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.12.24 10:30:19

Eikö h.lääkäri osannut suositella mitään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.12.24 10:30:32

Käy hammaslääkärissä putsauttamassa kunnolla. Sitten peset kahdesti päivässä sähköhammasharjalla ja lankaat päivittäin.

Ei siihen sen kummempaa hammastahnaa tarvita. Toki hammaslääkäri voi sulle määrätä vaikka durapathia mutta itsenäisesti sellaisia ei tule aloittaa, jos edes voi aloittaa ilman reseptiä ja lääkeseurantaa. Prismasta et mitään erikoishammastahnoja saa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.12.24 10:37:18

Parodontaxia mulle suuhygienisti suositteli hampaiden putsauksen yhteydessä. Käytin jonkin aikaa mutta lopetin kun aloin saamaan jonkun reaktion siitä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   20.12.24 10:38:45

Hammastahna jossa paljon fluoria. Ja sen verran pitkä aika harjata että vaikuttaa.

Lähettäjä: Harja 
Päivämäärä:   20.12.24 10:46:53

Ei hammaslääkärit mitään tahnoja suosittele julkisella ainakaan. Ovat vaan tyytyväisiä kun töitä piisaa.
Veriset ikenet ovat merkki ientulehduksesta. Mulle sähköhammasharja aiheutti tuota. Normiharjalla saa ienrajan pysymään hyvänä. Viimeksi hammaslääkäri oikein ihmetteli kun ei ole hammaskiveä. En viitsinyt sanoa mikä on oikea hampaidenhoitorutiinini. Eipä se tahna niin tärkeä loppujen lopuksi ole jollei sairasta paradontiittia tms. Ihan perus OralB tinafluoridilla on mulla käytössä.
Sokerituotteita kannattaa välttää ja niitä tässä nykyisessä hiilarikilttuurissa riittää! Xylitol- tuotteita voi käyttää jos maha kestää.

Lähettäjä: Matte 
Päivämäärä:   20.12.24 10:49:19

Tärkeintä on säännöllinen harjaus mielellään sähköhammasharjalla 2 kertaa päivässä. Ja kummankin harjauskerran jälkeen ennen suun huuhtelua joko lankaus tai hammasväliharjaus. Itse tykkään käyttää hammasväliharjoja, metalliset ei toimineet kun pehmenivät niin ettei päässyt edes yhtä puhdistuskertaa loppuun per harja. Silikoniset parhaita. Hammaslääkäri suositteli, ettei jättäisi sen hammastahnan suuhun eli ei huuhtoisi ollenkaan, mutta minä en kyllä ole pystynyt siihen. Duraphatia saa apteekista ilman reseptiä, sen kanssa oltava tarkkana että käyttää vain sen herneen kokoisen määrän kerrallaan ja pitää huolen, ettei niele tahnaa. Tuota voi käyttää myös kuuriluonteisesti. Hammastahnassa tulee olla fluoria.

Toki sitten säännöllinen ruokailu, ei napostelua niiden välissä, ksylitolia pastillina tai purkkana ruokailun jälkeen, sokerin ja happamien tuotteiden välttäminen (limsat, mehut, siiderit, lonkerot jne).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.12.24 11:06:23

” Ei hammaslääkärit mitään tahnoja suosittele julkisella ainakaan. Ovat vaan tyytyväisiä kun töitä piisaa.”

Kyllä mulle on ihan julkiselta kirjoitettu resepti duraphatiin. Ajatteletko, että heillä työt jotenkin mystisesti loppuisi kesken :D

Lähettäjä: Km 
Päivämäärä:   20.12.24 11:37:21

Duraphatia saa myös ilman reseptiä. Minulla huonot hampaat refluksin takia ja tuota suositeltiin hammaslääkäristä.

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   20.12.24 11:58:13

Mikä tahansa aikuisille tarkoitettu fluorihammastahna (jossa riittävä fluorimäärä). Komppaan aiempia suosituksia sähöhammasharjapesusta ja päivittäisestä hammasvälien puhdistuksesta, mutta jos se ei tunnu riittävän, Lumoral-laite voisi olla sulle avuksi. On kallis ja tabletitkin maksaa, mutta hajalla olevat hampaat vasta maksaakin.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   20.12.24 12:29:16

Parodontax

Lähettäjä: Matte 
Päivämäärä:   20.12.24 12:40:06

Itselläni ikenet alkavat vuotaa/tulehtua jo siinä kohtaa, jos jätän päivän väliin hammasväliharjauksessa. Eli todellakin tärkeää ja merkityksellistä.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   20.12.24 12:49:54

Katso, että hammastahnan/suuveden fluori on nimenomaan tinafluoridia! Käytännössä eron muihin fluorivalmisteisiin huomaa, kun vertaa suun tilaa aamuisin. Tinafluoria käyttäessä hampaat ovat aamulla puhtaammat.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.12.24 13:03:00

Ihan mielenkiinnosta kokeilin Parodontaxia ja se oli niin kuvottavan makuista, että parin päivän käytön jälkeen lopputuubi lensi roskiin. Mulla ei ole mitenkään herkkä oksennusrefleksi, mutta se kammottava maku yhdistettynä vaaleanpunaiseen väriin sai kakomaan.

Mulla on käytössä Sensodyne original ja hammasväliharjat. Tämä tahna on auttanut parhaiten vihloviin hampaisiin ja hammaslankaa ienvälit ei kestä.

Lähettäjä: Frankie 
Päivämäärä:   20.12.24 13:08:38

Ienongelmiin on minulla auttanut (säännöllisen sähköhammasharjalla pesun ja lankailun ohessa) Sunstar Gum Paroex 0,06 % hammastahna.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.12.24 13:09:00

Fluorihammastahnaa, sähköhammasharja ja silikoniset hammasväliharjat. Näillä ainakin oma suu pysyy hyvässä kunnossa. Itse joudun kyllä lisäksi etuhampaiden väleihin käyttämään lankainta, kun harja ei mahdu. Alkuun tuntui, että nuo harjat ei millään mahdu poskihampaiden väleihin ja ikenet vaan vuotavat verta. Kuitenkin säännöllisen käytön jälkeen ikenet eivät vuoda verta enää ollenkaan. Viimeksi ei ikenet vuotaneet eden hammaskiveä poistettaessa hammaslääkärissä.

Lähettäjä: Matkaaja 
Päivämäärä:   20.12.24 14:15:42

Apteekista Salutem. Hintavaa perus pepsodentiin nähden mutta toimii!

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   20.12.24 14:32:44

"Ihan mielenkiinnosta kokeilin Parodontaxia ja se oli niin kuvottavan makuista, että parin päivän käytön jälkeen lopputuubi lensi roskiin. Mulla ei ole mitenkään herkkä oksennusrefleksi, mutta se kammottava maku yhdistettynä vaaleanpunaiseen väriin sai kakomaan."

Minäkin meinasin ensimmäisillä kerroilla oksentaa sen maun takia :D Mutta sinnikkäästi sitä käytin, noin viikossa makuun tottui eikä se enää maistu ollenkaan pahalta. Parodontax ja hammasväliharjat toivat minun ienongelmiini avun.

Päivämäärä:   20.12.24 15:10:33

Yleensä ne ienongelmat johtuu siitä ettei hampaita harjata säännöllisesti.

Lähettäjä: ...?! 
Päivämäärä:   20.12.24 15:14:37

Duraphat mutta farmaseutti tenttaa onko lääkärin määräys. Ja sitä saa käyttää puoli vuotta. Itse pesen 3 kertaa päivässä 3 minuuttia, hammaslääkärin ohje.

Lähettäjä: Kisu 
Päivämäärä:   20.12.24 17:02:56

Elmex anti caries, hyvä ja saa peruskaupoista. Sitten on tuosta vielä pro-versio.

Lähettäjä: Suuhygienisti 
Päivämäärä:   20.12.24 18:24:58

Paras keino reikiintymisen taltuttamiseen on ruokavalion muuttaminen. Karies on elintapasairaus. Ei naposteluja, janojuomaksi vesi. Säännöllinen ruokarytmi ja makea jälkiruokana. Hampaat harjaat todella puhtaiksi. Ienongelmiin hammaskivenpoisto. Tavallinen fluoritahna riittää. Amiinifluoridi tehokkain fluoriyhdiste.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.12.24 21:53:35

Parodontax

Lähettäjä: Se yks 
Päivämäärä:   20.12.24 22:20:03

Minulla on menossa henkilökohtainen ihmiskoe fluoriin liittyen. Pesin aiemmin hampaitani huonosti, vain silloin tällöin, mutta koskaan ei ole ollut reikiä tai muuta valittamista.

Uuden parisuhteen myötä alkoi 1x päivässä pesu perus Pepsodentilla.. Muutamaa vuotta myöhemmin löytyikin hammaslääkärikäynnillä 6 reikää.

Nyt on 2,5 vuotta mennyt fluorittomalla hammastahnalla ja ainakin tuntuu ok:lta, vihlonta on vähentynyt. Mutta ensi vuonna hammaslääkärit sitten kertokoon mikä on testin lopputulos.

Ja siis netistä löytyy näitä, että liiallinen fluorin saanti voi johtaa fluoroosiin, joka näkyy sitten hampaiden kiilteessä vaaleina läikkinä ja tekee kiilteestä hauraamman, jopa altistaen hampaita reikiintymiselle. Siksi tämä koe.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   20.12.24 22:20:03

Hyvä pehmeä (ultrasoft micro nano) hammasharja, joka ei vahingoita ikeniä eikä kiillettä, mutta on erittäin tehokas.

Jos ikenet vuotavat verta ja hampaat reikiintyvät, se kertoo huonosta hammashygieniasta. Käytä harjaamiseen ja lankaamiseen/hammasväliharjaukseen 10 min aamuin, illoin. Pese hampaat huolella, sitten lankaus/hammasväliharjaus ja sen jälkeen vielä hammaspesu.

Noin pahassa tilanteessa ottaisin käyttöön Duraphat-hammastahnan ja Corsodyl-purskuttelut.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.12.24 22:29:33

"Ja siis netistä löytyy näitä, että liiallinen fluorin saanti voi johtaa fluoroosiin, joka näkyy sitten hampaiden kiilteessä vaaleina läikkinä ja tekee kiilteestä hauraamman, jopa altistaen hampaita reikiintymiselle. Siksi tämä koe."

Huonolla hampaiden pesulla ei kyllä saa kiillettä haurastumaan fluorin takia. Fluorin käytön lopettaminen sen sijaan kyllä tulee varmuudella haurastuttamaan hampaita pysyvästi.

Päivämäärä:   20.12.24 22:33:16

https://tinyurl.com/2vybt33s
Ja tämä siis käytössä (linkki vie K-ruoka verkkokauppaan).

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   20.12.24 22:43:28

Näitä Se yks -nimimerkin fluorionmyrkkyä-tyyppejä tulee säännöllisesti hammaslääkärin pakeille. Hampaat reikäiset ja heikot. Fluoroosia et normaalilla fluorihammastahnalla oikein käytettynä saa millään aikaiseksi. Lasten hampaat voi pilata helpomminn fluorituotteilla kuin aikuisten. Siksi lasten hammastahnoissa on vähemmän fluoria.

Totuus kuitenkin on, että mikään muu kuin fluori ei hammaskiillettä vahvista.

Päivämäärä:   20.12.24 22:52:52

En tosiaan itse tiedä onko se hampaille pahaksi vai ei, mutta aiheesta innostuneena lähdin tätä henkilökohtaista ihmiskoetta toteuttamaan. :) Jos muutamassa vuodessa tuli fluorihammastahnalla 6 reikää, niin katsotaan nyt sitten ensi kesän hammaslääkärikäynnillä mikä on tilanne 3 v. fluoritonta käytettyäni. Jos tuomio on, että pahempaan suuntaan mentiin, niin sitten en toki tätä jatka. Mielenkiinnolla odotan!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.12.24 22:56:44

Käytän itse super fluor tahnaa pepsodentilta. Eli komppaan tätä:

"LähettäjäMinä Vaan

Päivämäärä20.12.24 10:38:45

Hammastahna jossa paljon fluoria. Ja sen verran pitkä aika harjata että vaikuttaa.

Päivämäärä:   21.12.24 17:22:54

Mä käytin myös pitkään Sensodyneä, sillä hampaita vihloi hitokseen ja hammaslääkäri suositteli ko. tahnaa.

Jossain vaiheessa yritin pestä jollain normi kaupan Pepsodentillä tai millä lie, ja vihlonta oli aivan hirveää. Erehdyin kuitenkin ostamaan Kärkkäiseltä testiin The Humble hammastahnan ja tykästyin siihen. Ja kummasti mun hampaitani ei ole sen jälkeen vihlonut, vaikka olen vaihtanut merkkiäkin välillä. Nykyään The Humble, Urtekram jne, välillä saatan ostaa fluoritontakin Lifesta. Mulle on ihan sama mitä muut sanoo, tavan kaupan hammastahnoihin en enää koske. Päättelen vihlonnan loppumisesta, että hampaat voi paremmin. Sen näkee sitten seuraavalla kerralla hammaslääkärissä, että onko tosiaan näin.

Päivämäärä:   21.12.24 17:42:39

kai niitä hyviä hammastahjoja on. oksettaa vain kaikissa tuo spermakoostumus.. tahna on tahna. mutta silti kaikki myy sitkolilluspermageeliä, yök.

Lähettäjä: kirvely 
Päivämäärä:   21.12.24 17:44:59

Sperma ei kuulu suuhun. Miten sen voi sekoittaa hammastahnaan, joka kuuluu suuhun ja haavojen päälle?

Päivämäärä:   21.12.24 18:03:41

Tahna jossa on fluoripitoisuus vähintään 1450 ppm.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   21.12.24 21:25:43

Fluori hampaille ei ole luonnollista, mutta toisaalta ei meidän ruokavalio tai elintavatkaan. Kuten joku yllä jo sanoi niin ruokavalion muutos ainoa tapa kariesta vastaan. Fluorilla voi olla kiillettä vahvistava vaikutus mutta edelleen ongelma on ruokailussa ja ruokavaliossa. Eivätkä vaikutukset näy vain hampaissa vaan koko kehon hyvinvoinnissa ja terveydessä.
Nykyajan normiruokavaliolla suosittelen ehdottomasti fluoritahnaa. Vhh:lla/zero carbilla voinee käyttää jättää fluorit pois. Olen itse ollut jonkin aikaa zero carbilla muista terveyssyistä johtuen, hampaat tuntuvat aina puhtailta, niissä ei ole sellaista tähnäkerrosta. Saa nähdä mitä hammaslääkäri sanoo seuraavassa tarkastuksessa.

Fluoroosi on ongelma enemmän alueilla jossa juomavedessä fluoria.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.