Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka monta pyykkilistasta osuu itseesi?

Lähettäjä: Terapiajankkaaja 
Päivämäärä:   20.12.24 08:38:35

Meistä tuli eristäytyneitä sekä ihmisiä ja auktoriteettihahmoja pelkääviä. OSUU.

Meistä tuli hyväksynnänhakijoita ja kadotimme siinä ohessa identiteettimme. OSUU.

Pelkäämme vihaisia ihmisiä ja kaikkea henkilökohtaista arvostelua. OSUU OSITTAIN.

Meistä tulee alkoholisteja ja/tai menemme alkoholistien kanssa naimisiin tai löydämme jonkun muun pakonomaisesti käyttäytyvän persoonallisuuden, kuten työnarkomaanin, täyttääksemme sairaat hylkäystarpeemme. EI OSU.

Elämme elämäämme uhrin näkökulmasta, ja tuo heikkous vetää meitä puoleensa rakkaus- ja ystävyyssuhteissamme. EI OSU.

Meillä on ylikehittynyt vastuuntunto, ja meidän on helpompi huolehtia muista kuin itsestämme; näin meidän ei tarvitse katsoa liian läheltä omia virheitämme, jne. OSUU OSITTAIN.

Saamme syyllisyydentunteita, kun nousemme puolustamaan itseämme sen sijaan, että antaisimme periksi muille. OSUU.

Tulimme riippuvaisiksi kiihtymyksestä. OSUU.

Sekoitamme rakkauden ja säälin, ja meillä on taipumus ”rakastaa” ihmisiä, joita voimme ”sääliä” ja ”pelastaa”. OSUU OSITTAIN.

Olemme tukahduttaneet traumaattisen lapsuutemme tunteet ja olemme menettäneet kykymme tuntea tai ilmaista tunteitamme, koska se sattuu niin paljon (kieltäminen). OSUU.

Tuomitsemme itsemme ankarasti, ja meillä on hyvin alhainen omanarvontunne. OSUU.

Olemme riippuvaisia persoonallisuuksia, jotka kammoavat hylkäämistä, ja teemme mitä tahansa jatkaaksemme suhdetta, ettei meidän tarvitsisi kokea tuskallisia hylkäämisen tunteita, joita saimme eläessämme sairaiden ihmisten kanssa, jotka eivät koskaan olleet emotionaalisesti läsnä meitä varten. OSUU.

Alkoholismi on perhesairaus; meistä tuli para-alkoholisteja (myötäriippuvaisia)* ja omaksuimme tuohon sairauteen kuuluvia piirteitä, vaikkemme edes juoneet. EI OSU.

Para-alkoholistit ovat ennemminkin reagoijia kuin toimijoita. OSUU.

https://www.aal.fi/perusteet/pyykkilista/

Re: Kuinka monta pyykkilistasta osuu itseesi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.12.24 08:41:38

Siis mikä homma?

Lähettäjä: Terapiajankkaaja 
Päivämäärä:   20.12.24 08:43:32

Alkoholistien aikuiset lapset.

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   20.12.24 13:36:41

Molemmat vanhempani joivat (elossa oleva juo edelleen) ja yksikään noista ei osunut. Minä elän omaa elämääni ja siihen ei vaikuta se, että vanhemmat eivät olleet turvallisia ja vakaita aikuisia. Minulla on erittäin hyvä avioliitto ja maailman paras mies, menestyn työelämässä, minulla on ystäviä ja vahvat rajat, joista pidän kiinni. Jos selittelisin omia valintojani vanhempien alkoholiongelmalla, se olisi uhriutumista eikä sellainen vie elämässä eteenpäin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.12.24 13:50:21

Ööö. Miksi nuo ovat me-muodossa??

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.12.24 13:58:35

Jep, vaikka vanhempani eivät olleet alkoholisteja. ACAa on suositeltu vertaistukiryhmäksi muutenkin häiriintyneille perheille. Tekisi varmasti hyvää minulle.

Päivämäärä:   20.12.24 14:07:45

Kaikki varmaan osuu, mutta suurinta osaa olen onnistunut työstämään enkä koe niitä enää hankaliksi elämässäni vana olen päässyt yli. Narsistin kanssa päädyin naimisiin, mutta itse asiassa liittomme on tällä hetkellä varsin hyvä. Tämäkin toki vuosien pariterapian tulosta.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   20.12.24 14:26:34

Muuten sama kuin Muffella, mutta isä joi, äiti ei. Molemmat yhä elossa. Elämäni on oikeastaan jopa täydellistä kaikessa epätäydellisyydessään, ihan pieni katkeruus vain on jäänyt kytemään. Säästän rahaa jotta pääsen terapiaan ja pääsen asiasta vihdoin yli.

Lähettäjä: puhdasta 
Päivämäärä:   20.12.24 14:29:25

Ja minä hölmö kun kuvittelin että topalla on jotakin tekemistä pyykin ja pyykkäämisen kanssa, ja olin jo innoissani Serto-paketti kainalossa klikkaamassa auki... :/

Päivämäärä:   20.12.24 15:56:28

Toinen vanhemmistani oli alkoholisti. Yo. listalta osuu ainoastaan se, että tuomitsen itseni ankarasti. Olen paljon kriittisempi itseäni kuin muita kohtaan.

Tuon lisäksi olen hyvin herkkä sen suhteen, miten minusta ja alkoholista puhutaan. Oma alkoholin käyttöni on täysin normaalia, mutta ylipainon ja verenpaineen takia jätin sen vähäisenkin pois muutama vuosi sitten. Keväällä juttelin lääkärin kanssa ja hän oli huolissaan maksa-arvoista, jotka siis johtuvat pitkäaikaisesta ja merkittävästä ylipainosta. Kerroin lääkärille syömis- ja juomistavoistani, liikkumisesta jne ja sanoin, että verenpainelääkityksen aloittamisen myötä olen esim. lopettanut sipsien syömisen ja alkoholin käytön täysin.
Lääkäri tarttui heti tähän ja kirjoitti Omakantaan: "Lopettanut alkoholin käytön X vuotta sitten, aiemmin käyttänyt runsaammin."

Alkoholinkäyttöni ei ole milloinkaan ollut runsasta, mutta vanhempani alkoholismin takia muhun on niin juurtunut sen korostaminen, että _minun_ käyttöni on _normaalia_. Niin kuin nytkin, yritän kovasti välttää aiemman kohdan tarkentamista, sillä "syömis- ja juomistavoilla" viittaan muun muassa tuoremehun ja kevytmaidon käyttämiseen veden ja rasvattoman maidon sijasta. Ja nythän mä sen tarkensin.

Aion kyllä vaatia ton kohdan muuttamista Omakannassa, koska nyt se kuulostaa siltä kuin mulla olisi ollut alkoholiongelma.

Päivämäärä:   20.12.24 16:16:07

Kaks viimeistä ei osu, toisiksi viimeistä en tosin ymmärrä..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.